يخ زدايي با مايكروويو به چه صورت مي باشد

براي هر ماده غذايي فريزر بهترين زمان مصرف، حداكثر تا قبل از رسيدن به نصف زمان مورد نظر براي نگهداري آن در فريزر است؛ مثلاً مدت ماندگاري انواع ماهي هاي بدون چربي 4-6 ماه است، كه بهترين زمان مصرف آن 3 ماه پس از تاريخ فريز كردن آن است. پس بهتر است هنگام بسته بندي مواد غذايي، روي آن برچسب تاريخ بچسبانيد تا هنگام مصرف بدانيد چقدر از زمان فريزر كردن آن گذشته است.
يکشنبه، 29 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
يخ زدايي با مايكروويو به چه صورت مي باشد

يخ زدايي با مايكروويو به چه صورت مي باشد
يخ زدايي با مايكروويو به چه صورت مي باشد


 





 
براي هر ماده غذايي فريزر بهترين زمان مصرف، حداكثر تا قبل از رسيدن به نصف زمان مورد نظر براي نگهداري آن در فريزر است؛ مثلاً مدت ماندگاري انواع ماهي هاي بدون چربي 4-6 ماه است، كه بهترين زمان مصرف آن 3 ماه پس از تاريخ فريز كردن آن است.
پس بهتر است هنگام بسته بندي مواد غذايي، روي آن برچسب تاريخ بچسبانيد تا هنگام مصرف بدانيد چقدر از زمان فريزر كردن آن گذشته است.

يخ ها را با دقت آب كنيم
 

براي اين كه به مواد غذايي فريزري آسيب نرسد و ارزش غذايي آن ها از بين نرود، يا بعد از خارج كردن از فريزر به صورت صحيح يخ اين مواد غذايي را آب كرد و بعد آن ها را مصرف كرد.
سه روش براي اين كار وجود دارد، يخ زدايي در يخچال، يخ زدايي در آب سرد و يخ زدايي با مايكروويو.
* در شيوه يخ زدايي در يخچال 24 ساعت قبل، بايد بسته گوشت را از فريزر به يخچال منتقل كرد. بسته را نبايد باز كرد يا روي آن نمك پاشيد تا زودتر يخ آن باز بشود. اين كارها به شدت به ماده غذايي آسيب مي رساند.
* در يخ زدايي با آب سرد بايد بسته غذايي بدون آن كه از كيسه خارج شود، داخل آب سرد قرر بگيرد. آب بايد هر نيم ساعت يك بار عوض شود تا بسته غذايي ما موقع باز شدن يخ آن در آب سرد باشد. در غير اين صورت عوامل بيماري زاي احتمالي موجود در ماده غذايي شروع به فعاليت كرده و ماده غذايي را آلوده مي كنند.
* براي يخ زدايي با مايكروويو هم بايد بر اساس دستور آن عمل كنيد. فقط لازم است دما را به دقت تنظيم كنيد تا ماده غذايي به جاي يخ زدايي، نيم پز نشود. در ضمن بايد موادي را كه توسط مايكروويو يخ زدايي شده سريع مصرف كنيد.
* از نمك زدن، باز كردن بسته هاي غذايي براي سريع تر كردن يخ زدايي آن ها، گرفتن آن ها زير آب جوش، باز كردن بسته و قرار دادن آن ها در محيط اتاق يا داخل آب گرم و به طور كلي هر حركتي كه باعث تغيير ناگهاني دماي بسته مي شود. جداً خودداري كنيد.
يخ زدايي با مايكروويو يكي از راحت ترين و سريع ترين روش هاست. در زندگي امروزي كه معمولاً خانم ها نيز شاغل مي باشند و فرصت لازم براي آشپزي ندارند استفاده از مايكروويو مي تواند براي آن ها بسيار مفيد باشد.
در يخ زدايي با مايكروويو چند نكته را بايد بدانيم: مطلب اول اين كه قدرت مايكروويو ها در برنامه هاي يخ زدايي معمولاً بين 25 تا 35 درصد تنظيم كنيم كه البته در دستگاه هاي جديد اين برنامه توسط كارخانه سازنده در حافظه دستگاه برنامه ريزي شده است. مطلب دوم اين كه پس از طي نيمي از زمان ماده منجمد را در دستگاه زير و رو كنيم و مجدداً دستگاه را روشن كنيم تا عمل يخ زدايي بهتر انجام بگيرد كه در اكثر اين دستگاه ها سيستم هشدار براي اين كار تعبيه شده است.

مقايسه روش مايكروويو و روش هاي معمولي حرارت دادن
 

در روش هاي حرارت دادن معمولي مانند روش استفاده از شعله، تماس مستقيم با صفحه داغ و غيره است. منبع حرارتي باعث مي گردد كه مولكول ماده غذايي از قسمت سطحي به سمت داخل به ترتيب گرم شوند. در اين نحوه گرم كردن درجه حرارت گراديانت توليد شده و سطح خارجي ماده غذايي قبل از گرم شدن قسمت داخلي، سوختگي پيدا مي كند. در اين روش تا چندين سانتي متر در عمق مواد غذايي منتشر شده، تمام قسمت هاي آن يكنواخت گرم مي شود. در اثر اين سرعت انتشار، رطوبت به حالت جوش از ماده غذايي تبخير مي گردد.
سپس بخار ايجاد شده به صورت هدايت، مولكول هاي جامد را گرم مي كند، تا وقتي كه آب آزاد وجود داشته باشد، به بخار تبديل شده، درجه حرارت ماده غذايي بيش از درجه حرارت آب نمي شود. در نتيجه به علت شرايط فوق، برشته شدن سطحي در اين روش حرارت دادن به وجود نمي آيد. در توليد نان، طبخ گوشت و مواد غذايي مشابه كه كيفيت آن ها با سوخاري و قهوه اي شدن مقبوليت بيشتري پيدا مي كند، در روش حرارت دادن با امواج مايكروويو، اين حالت به وجود نمي آيد. در فرآيندهايي كه نياز به پوسته و قهوه اي شدن داشته باشند، بعد از استفاده از مايكروويو از يك روش توأم ديگر نيز استفاده مي شود.

نكاتي چند در مورد مايكروويو:
 

1ـ در فرهاي مايكروويو برق ورودي كه 220 ولت است توسط يك مبدل ولتاژ به برق 3000 تا 4000 ولت تبديل مي شود سپس قطعه اي با دريافت اين ولتاژ زياد، امواج مايكروويو را با فركانس 2350 ميليون هرتز توليد مي كند.
2ـ امواج توسط لوله هاي خاصي به نام موج بر به داخل محفظه فر، هدايت و در آن ساطع مي شود. موج ساطع شده در صورت برخورد با مواد غذايي جذب و تبديل به حرارت مي شود.
3ـ گرم كردن شير و غذا توسط فرهاي مايكروويو اين مزيت را دارد كه به قند و پروتئين موجود آن ها آسيب نمي رسد و همچنين ويتامين ها نيز كمتر از بين مي روند.
4ـ در عين حال مدت زمان طبخ غذا در فرهاي مايكروويو كوتاه است.
5ـ در استفاده از فرهاي مايكروويو افزودن آب به مواد ضروري نيست.
6ـ پخت سبزي ها در فرهاي مايكروويو به مدت كوتاه (به جاي آب پز كردن آن ها در مدت طولاني) سبب حفظ بيشتر مواد غذايي موجود در آن ها مي شود.
7ـ در مراحل پخت با اين اجاق ها، كيفيت پروتئين هاي غذا بهتر از روش هاي ديگر حفظ مي شود.
8ـ مزيت مهم ديگر اين روش اين است كه در طبخ نيازي به افزودن روغن نيست.
منبع: راه کمال شماره 36




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.