نقش دولت هاي دست نشانده عرب در شکل گيري کيان غاصب (2)

با محاصره مردم غزه توسط رژيم مصر و جلوگيري از رسيدگي به گزارش گلدستون ، هم اينک ماهيت رژيم هاي عرب بيش از پيش آشکار شده است. رژيم هاي پيشين عرب اينگونه گستاخ نبوده اند. علت اينکه اين رژيم ها براي دفاع از اسرائيل سنگ تمام گذاشته اند چيست؟
دوشنبه، 30 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقش دولت هاي دست نشانده عرب در شکل گيري کيان غاصب (2)

نقش دولت هاي دست نشانده عرب در شکل گيري کيان غاصب (2)
نقش دولت هاي دست نشانده عرب در شکل گيري کيان غاصب (2)


 






 

گفت و گو با استاد انيس نقاش مسئول شبکه پژوهشي و اطلاع رساني امان در بيروت
 

با محاصره مردم غزه توسط رژيم مصر و جلوگيري از رسيدگي به گزارش گلدستون ، هم اينک ماهيت رژيم هاي عرب بيش از پيش آشکار شده است. رژيم هاي پيشين عرب اينگونه گستاخ نبوده اند. علت اينکه اين رژيم ها براي دفاع از اسرائيل سنگ تمام گذاشته اند چيست؟
 

همانگونه که اشاره کرده ام، هر اندازه جنبش هاي مقاومت به پيروزي ها و دستاوردهاي چشمگيري نائل شوند، رژيم هاي عرب نيز به همان اندازه به وحشت و دلهره مي افتند. زيرا سرنوشت و موجوديت اين رژيم ها به بقاي کيان غاصب گره خورده است . اين يک معادله ساده است . فروپاشي رژيم صهيونيستي، سقوط رژيم هاي دست نشانده عرب را به دنبال خواهد داشت. در پي سقوط رژيم صهيونيستي ، نقشه جغرافيايي و سياسي منطقه نيز بکلي دگرگون خواهد شد. زيرا ملت هاي عرب مرزهاي جغرافيايي کنوني را برسميت نمي شناسند . ملت هاي عرب و مسلمان مي خواهند برادر و متحد باشند.
ادعاي رژيم هاي عرب که مخالف اسرائيل هستند پوچ و خرافه است. ماسک فريب از چهره شان برداشته شده است. رژيم مصر با محاصره نوار غزه با مردم اين سرزمين اعلام جنگ کرده است. فقط مانده آنان را با توپخانه گلوله باران کند. رژيم اردن هم همين کار را انجام داده است. به هيچ وجه به انقلابيون اجازه نمي دهد پول و امکانات و اسلحه به فلسطين اشغالي منتقل کنند. مرزهاي خود را محکم بسته است. برخي از رژيم هاي عرب امروز شريک جرم اسرائيلي ها در جنگ بر ضد ملت فلسطين هستند. زيرا ريشه اين رژيم ها به رژيم هاي پيشين باز مي گردد. اگر گمان کنيم که ديدگاه رژيم هاي عرب در برابر صهيونيسم تغيير کرده اشتباه کرده ايم. اگر اسرائيل در منطقه سقوط کند، رژيم هاي عرب نيز که به موجب موافقتنامه «سايکس - بيکو- بالفور»به وجود آمده اند، بيدرنگ سقوط خواهند کرد . اين سه نفر بودند که نقشه جغرافيايي و سياسي منطقه را ترسيم کردند.

راهکار القسام و راهکار مقاومت در خاورميانه به رغم همه توطئه ها همچنان ادامه دارد. به نظر شما پيروزي نهايي مقاومت چه زماني است ؟
 

براي پاسخ به اين پرسش بايد گفت که دو معادله به هم پيوسته و مرتبط به يکديگر وجود دارد. معادله نخست به ميزان وحشيگري و خطر رژيم صهيونيستي در منطقه بستگي دارد.مردم همچنان بر اين باورندکه رژيم صهيونيستي سرنوشت ملتهاي منطقه را تهديد مي کند و با اين تهديد بايد مقابله کرد. معادله دوم اين است که ريشه بحران خاورميانه همچنان لاينحل باقي مانده است. مانند دولت مستقل فلسطين، بازگشت آوارگان فلسطين. اشغال سرزمين فلسطين و جنايات مستمر صهيونيست ها. همه اين مسائل هنوز حل نشده است. با توجه به اين دو عامل، گرايش مردم به سوي مقاومت همچنان قوي است . تا زماني که حقوق ملت فلسطين به آنان مسترد نشود، شکي نيست که مقاومت تداوم پيدا خواهد کرد. چرا مقاومت ادامه پيدا نکند؟
از سوي ديگر در مقابل افزايش توطئه هاي رژيم هاي عرب و گسترش جنايات رژيم صهيونيستي ، مقاومت نيز به پيروزي هاي چشمگيري نائل آمده است. با اين وصف چرا نبايد مقاومت تداوم يابد؟امروز هيچ کسي نمي تواند به جوانان غزه بگويد که اسرائيل داوطلبانه از غزه خارج شده است. خير...اسرائيل به برکت عمليات مقاومت از غزه بيرون رفته است. اسرائيل 25سال نوار غزه را در اشغال داشت. ولي زماني که مقاومت واقعي در غزه شکل گرفت، اسرائيل ناچار شد از اين سرزمين فرار کند و بگويد که قصد ندارد به اين سرزمين بازگردد. هيچ کسي نمي تواند به مقاومت اسلامي لبنان بگويد که کارتان اشتباه بوده است. مقاومت لبنان در سال 2000اسرائيل را از اين سرزمين بيرون کرد و در سال 2006معادله اي را به وجود آورد که اسرائيل هيچ وقت گستاخي حمله مجدد به لبنان را نخواهد داشت.
مقاومت لبنان امروزه توان نابودي ارتش اسرائيل را دارد. سيد حسن نصرالله دبير کل حزب الله به اسرائيل هشدار داده که چنانچه بار ديگر به لبنان حمله کند ارتش اسرائيل نابود خواهد شد. بنابراين اسرائيل با جنايات و اقدامات سرکوبگرانه اش ملت هاي منطقه را به سوي مقاومت سوق مي دهد و از سوي ديگر پيروزي چشمگيري که به دست آمده نيروهاي مقاومت را به ادامه اين راهکار تشويق و اميدوار کرده است. جاي هيچ نگراني نيست.
هم اينک نوار غزه امنيت اسرائيل را تهديد مي کند و نه بالعکس. اين معادله جديدي است که به تازگي رقم خورده است . مسئولان و کارشناسان نظامي اسرائيل اعتراف کرده اند که توان اشغال مجدد غزه را ندارند. مقاومت غزه با امکاناتي که در اختيار دارد، امنيت اسرائيل را تهديد مي کند. اسرائيل اعتراف کرده که مردم غزه به رغم محاصره شديد، به موشک هايي دست يافتند که شهر تل آويو را در تيررس دارند. رزمندگان حماس و جهاد اسلامي به توانمندي چشمگيري دست يافته اند و همچون حزب الله لبنان قادرند در برابر ارتش اسرائيل بايستند . همه اين دستاوردها د ر سايه محاصره شديد نوار غزه تحقق يافته است.
امروزه معادله طوري شده که نوار غزه امنيت کيان غاصب را به طور جدي تهديد مي کند . فلسطيني ها خيال شان راحت است که اسرائيل نمي تواند سرزمين غزه را دوباره اشغال کند. در حالي که اسرائيل در حالت سرگرداني بسر مي برد و نمي داند مشکل غزه را چگونه حل کند. درست است که مردم غزه با کمبود دارو مواجه هستند و در گرسنگي بسر مي برند. ولي در عين حال توانسته اند بر مشکلات چيره شوند. در مراسم اولين سالگرد جنگ22روزه غزه که چند روز پيش توسط حماس برگزار شد ده ها هزار تن شرکت کردند. پس از جنگ مزبور پايگاه مردمي حماس چند برابر افزايش يافته است. زيرا مردم فلسطين برقراري موازنه قدرت با رژيم صهيونيستي را درک کرده اند.

بفرمائيد ديوار آهنين مرزي که دولت مصر سرگرم ساخت آن است چه تأثيري بر توانمندي حماس خواهد داشت؟
 

بي ترديد ساخت اين ديوار امکان دارد به تشديد محاصره غزه کمک کند. ولي هرگز مانع انتقال اسلحه و مواد غذايي به غزه نخواهد شد. مردم فلسطين راه هاي متعددي براي ارسال همه گونه امکانات به غزه در اختيار دارند. همچنين فراموش نکنيد که تشديد محاصره نوار غزه امکان دارد اوضاع را منفجر کند، و مردم غزه ناچار شوند سيم هاي خاردار مرزي را پاره کنند و وارد صحراي سينا شوند . آنگونه که سه سال پيش چنين حادثه اي اتفاق افتاد . سه سال پيش زماني که احسا س کردند دارند خفه مي شوند سيم خاردار و موانع مرزي را به هم ريختند و نيازهاي ضروري خود را از بازرگانان مصري در شهرها و روستاهاي صحراي سينا تأمين کردند. در آينده هم هيچ چيزي مانع حرکت آنها به سوي صحراي سينا نخواهد شد.

اخبار دريافتي از سرزمين هاي اشغالي فلسطين حاکي است که به موازات گسترش دامنه گرايش مردم به جنبش هاي انقلابي و جهادي، دولت هاي غربي و عربي نيز آرام ننشسته اند و از طريق برقراري ارتباط با نهادهاي روشنفکري و جامعه مدني و ارائه کمک هاي مالي به آن ها سعي در تحريف اذهان عمومي دارند. در اين زمينه چه اطلاعاتي داريد؟
 

در سرزمين هاي اشغالي فلسطين استفاده از نخبگان و فرهيختگان يکي از شگردهاي کهنه استعمارگران انگليسي بوده که امروزه سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا(سيا)اين شگرد را دنبال مي کند. سرويس هاي جاسوسي و اطلاعاتي غرب با برقراري ارتباط با محافل فرهنگي و پژوهشي و سازمان هاي جامعه مدني و ارائه کمک هاي مالي،ازآن ها براي اجراي سياست هاي خود به نحوي بهره برداري مي کنند.در اسناد برخي محافل و ادارات امريکا و انگليس که پس از گذشت 30سال از آن ها رونمايي شده است، نام و نشان مأموريت بسياري از اين مراکز فاش شده است. خانم فرانسيس ستونور ساوندرز يکي از کارگزاران سازمان سيا در کتابي که اخيرا تحت عنوان «شبکه هاي جاسوسي د ر بازار فرهنگ - چه کسي به ياوه گويان کمک مي کند»منتشر کرده تأکيد کرده است که «سازمان فرهنگ آزاد»که مقر آن در خاورميانه است توسط سازمان سيا تأسيس شده ، و پژوهشگران و فرهيختگان عضو سازمان هاي جامعه مدني در کشورهاي خاورميانه مهمترين منبع اطلاعاتي سازمان سيا هستند.
البته نبايد فراموش کرد که جرج بوش رئيس جمهوري پيشين آمريکا طي سخناني در سال 2004اعلام کرد سياستگذاري دولت آمريکا در 10سال آينده روي برقراري دمکراسي در خاورميانه متکي است . البته منظور بوش از برقراري دمکراسي مبارزه با جنبش هاي مقاومت مردمي بوده که آن را تروريسم عنوان کرد. بخش امنيت ملي دولت آمريکا به بهانه مبارزه با تروريسم جنگ فکري و فرهنگي دامنه داري را آغاز کرد که جزئيات آن روي وب سايت کاخ سفيد تشريح شده است . حال نظر به گسترش گرايشات انقلابي گرايانه و پيروزي هاي اخير جنبش هاي مقاومت فلسطين ، گرايش سازمان هاي فرهنگي و سرويس هاي جاسوسي آمريکا براي همکاري با محافل جامعه مدني فلسطين در سال هاي اخير ابعاد تازه اي به خود گرفته است. براين اساس سازمان هاي مزبور وظيفه يافته اند به منظور دگرگوني ساختار فکري جامعه فلسطين، ديدگاه ها و سياست هاي آمريکا و همپيمانان آمريکا را مطرح نمايند .
در همين حال سازمان هاي اطلاعاتي و جاسوسي آمريکا و اسرائيل به منظور تأمين بودجه مراکز جامعه مدني فلسطين و هزينه پژوهشگران آن ها را به محافل پولي کمک دهنده غربي و عربي وصل کردند تا از يکطرف دنباله روي آنها را تضمين کرده باشند، و از طرف ديگر اين مراکز، اسلام را و تروريسم را مطابق ديدگاه هاي آمريکا و اسرائيل معرفي کنند. البته هر گونه کمک مالي به مراکز و سازمان هاي جامعه مدني فلسطين، به هماهنگي با دولت آمريکا در زمينه مبارزه با تروريسم مشروط مي باشد لذا محمود عباس رئيس حکومت خودگردان وسلام فياض نخست وزير و همه وزيران حکومت خودگردان سند کمک به سازمان هاي جامعه مدني فلسطين را امضا کرده اند. کار به جايي رسيده که دکتر مصطفي البرغوثي يکي از پژوهشگران مستقل و نامدار فلسطيني ابراز نگراني کرده که نسل جديد سازمان هاي جامعه مدني فلسطين خواسته هاي محافل کمک دهنده غربي را برآورده خواهد کرد. و اگر هر پژوهشگري با اين محافل همکاري فکري نکند حقوق و مستمري او بيدرنگ قطع مي شود، يا همزمان مورد خشم و غضب مأموران امنيتي حکومت خودگردان فلسطين و اسرائيل قرار مي گيريد.

ژنرال دايتون چه نقشي در سرزمين هاي اشغالي فلسطين دارد؟
 

ژنرال کيت دايتون نقش هماهنگ کننده امور امنيتي آمريکا در کرانه باختري رود اردن را ايفا مي کند. او قبلا در کميته جستجوي سلاح هاي کشتار جمعي عراق وابسته به سازمان ملل متحد عضويت داشته است. دايتون گفته است که دولت هاي آمريکا و کاندا و انگليس براي برقراري صلح ميان فلسطيني ها و اسرائيل و برقراري امنيت در مناطق خودگردان و بازسازي نيروهاي پليس حکومت خود گردان فلسطين با يکديگر همکاري مي کنند. اصولا در برنامه «نقشه راه» بندي به نام جامعه مدني وجود دارد که هدف از آن جمع آوري کمک هاي مالي دولت هاي غربي به سازمان هاي فرهنگي و اقتصادي غير دولتي فلسطين است. 8مأمور امنيتي انگليس18مأمور امنيتي کانادا به منظور پيگيري اجراي «نقشه راه»در رام الله اقامت دارند. اين افراد همواره با مسئولان دستگاه هاي امنيتي حکومت خودگردان ديدار دارند و اوضاع کرانه باختري رود اردن را لحظه به لحظه به مقام هاي لندن و اوتاوا گزارش مي دهند . کانادايي ها و انگليسي ها چشم و گوش ما هستند.
از سوي ديگر درمرکز تحقيقاتي ميديل ايست مونيتور چندي پيش با انتشار گزارشي درباره اوضاع حقوق بشر در کرانه باختري رود اردن اعلام کرد که مأموران انگليسي در زمينه آموزش نظامي و سازندگي عقيده مأموران امنيتي حکومت خودگردان نقش فعالي ايفا مي کنند. البته مأموران امنيتي انگليس زير نظر ژنرال بازنشسته جان ديويريل دوست صميمي ژنرال دايتون آمريکايي فعاليت مي کنند.
ژنرال دايتون و مأموران سازمان سيا ضمن نظارت بر عملکرد نيروهاي امنيتي حکومت خودگردان با همکاري برخي دولت هاي غربي همچون آلمان و دانمارک (به قول خودشان) به تبليغ گرايشات معتدل و ميانه رو اسلامي در شهرهاي قدس، رام الله ، الخليل و بيت لحم مي پردازند. به طور مثال سازمان «باکس کريستي »وابسته به دولت آلمان در زمينه تلاش براي عادي سازي روابط فرهنگي ميان فلسطيني ها و يهوديان فعاليت مي کند. نمايندگي سياسي دانمارک در رام الله از مرکز شمس در رام الله و جمعيت المستقبل الفلسطيني در نابلس پشتيباني مالي به عمل مي آورد. همانگونه که پيشتر به آن اشاره کردم هدف اين مراکز تبيغ اسلام معتدل و رويارويي با جنبش هاي مقاومت فلسطيني است.

اين فعاليت ها تا کنون چه دستاوردي براي آمريکا و اسرائيل داشته است؟
 

دستاورد اين کمک ها صفر بوده است. نه سازمان هاي جامعه مدني توانستند ساختار فکري و اجتماعي جامعه فلسطين را به نفع دشمن دگرگون کنند و نه نويسندگان و انديشمندان فلسطيني حاضرند در بخش هاي اطلاع رساني و جاسوسي با غربي ها همکاري نمايند. با وجودي که سازمان هاي جامعه مدني با افراد جامعه تماس و ارتباط نزديک دارند ولي به هيچ وجه حاضر نيستند با دشمنان مردم شان همکاي غير منطقي داشته باشند. به طور مثال در پي انتشار کاريکاتورهاي توهين آميز در يکي از روزنامه هاي دانمارک نمايندگي اين کشور در رام الله به منظور بهبود چهره دانمارک صدها هزار دلار پول ميان نويسندگان و روزنامه نگاران فلسطيني پخش کردولي اين اقدام هيچ سودي براي بهبود چهره دانمارک نداشت. ناکامي محافل جاسوسي و فرهنگي غرب در سرزمين هاي اشغالي فلسطين باعث دخالت حکومت خودگردان شده است.

دولت هاي عرب چه نقشي در سرزمين هاي اشغالي فلسطين دارند؟
 

سازمان اطلاعات مصر ميان سازمان هاي جامعه مدني فلسطين حضور چشمگيري ندارد. شيوه کار اين سازمان با شيوه کار سرويس هاي جاسوسي غرب که با تزريق پول مي کوشند در جامعه فلسطين شکاف ايجاد نمايند متفاوت است. فعاليت کارکنان کنسولگري مصر در رام الله به داشتن ارتباط مستقيم با مسئولان حکومت خودگردان و رهنمون سازي و مشارکت در سياستگذاري آنان محدود است. ديپلمات هاي مصري مستقيماً با عمر سليمان وزير اطلاعات مصر در ارتباط هستند و گزارش هاي روزانه خود را تقديم او مي کنند و نه به وزارت خارجه. کارکنان کنسولگري مصر براي تماس با هر شهروند فلسطيني از آزادي مطلق برخوردارند و هيچ کسي اجازه تعرض به آنان را ندارد و چنانچه کسي در کارشان دخالت کند بيدرنگ بازخواست مي شود.
از سوي ديگر نمايندگان سازمان اطلاعات مصر در کرانه باختري رود اردن از استقلال کامل برخوردارند به طوري که سرويس هاي امنيتي و جاسوسي اسرائيل هم اجازه دخالت در کار آنان را ندارند. بي ترديد فعاليت آزادانه کارگزاران اطلاعاتي مصر زير نظر عمر سليمان و براساس توافق با اسرائيليها مي باشد. محمد حسنين هيکل نويسنده سرشناس مصري چندي پيش در گفت و گويي که درباره اقدام محمود عباس براي مسکوت گذاشتن گزارش گلدستون با شبکه الجزيره داشت گفت که محمود عباس به دستور آموزگار خود عمل مي کند. خب همه فلسطيني ها مي دانند که عمر سليمان وزير اطلاعات مصر آموزگار محمود عباس است.
البته در پي درگيري هاي سه سال پيش بين حماس و جنبش فتح در نوار غزه که سرانجام اين منطقه به کنترل حماس در آمد، سازمان اطلاعات مصر نيروهاي امنيتي خود را به کرانه باختري رود اردن انتقال داد . برخي دوستان فلسطيني براي من نقل کرده اند که مأموران امنيتي مصر در زمينه ايجاد شکاف ميان جنبش هاي مقاومت فلسطين فعاليت مي کنند. به طوري که مأموران مصري، با هماهنگي مأموران امنيتي حکومت خودگردان، با شخصيت هاي گوناگون و فعال فلسطيني جلسات گفت و شنود و مبادله اطلاعات تشکيل مي دهند و ديدگاه هاي آنان را درباره فعاليت جنبش ها و گروه هاي مقاومت فلسطين به عمر سليمان منتقل مي کنند . مهمترين مأموريت مأموران امنيتي مصر شناخت ديدگاه هاي جنبش هاي اسلامي و مقاوم فلسطيني و مدافعان آنهاست. و در مبارزه دراز مدت چه استراتژي را دنبال مي کنند.
عربستان سعودي هم در صحنه فلسطين بيکار ننشسته و با انبوه کمک هاي مالي به گروه هاي سلفي گرا وارد خط شده تا با شيوه هاي خود به مبارزات ملت فلسطين و ساير جنبش هاي اسلامي آسيب جدي وارد کند. در همين حال نهادهاي امنيتي حکومت خودگردان براي ضربه زدن به جنبش حماس از گروه هاي سلفي گرا استفاده مي کند. ناگفته نماند که برخي گروه هاي سلفي نيز با دستگاه هاي امنيتي حکومت خودگردان همکاري دارند و جنبش حماس چند ماه پيش آن ها را در نوار غزه قلع و قمع کرد. ترديدي ندارم که هدف سرويس هاي جاسوسي و امنيتي دولت هاي غربي و عربي از حضور در مناطق فلسطيني تشويق فلسطيني ها به دست کشيدن از مبارزه و پذيرش سياست هاي آمريکا و اسرائيل به بهانه برقراي صلح در منطقه مي باشد . رخنه محافل اطلاعاتي و جاسوسي در جامعه فلسطين با هماهنگي سرويس هاي امنيتي حکومت خودگردان و اسرائيل و آمريکا در دو سال گذشته به اوج رسيده است.
منبع:ماهنامه شاهد یاران، شماره 55



 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.