بسيار سفر بايد...

بعضي وقت ها آد م دلش مي خواهد بعضي کارها را بيشتر انجام د هد؛ مثلاً همين که صحبت تعطيلات مي شود يکهو سفر کردنمان مي گيرد مخصوصا که تعطيلات از نوع نوروزي اش باشد. آن وقت است که دوست داريم بارمان را ببنديم و براي چند روزي هم که شده بزنيم از خانه بيرون و برويم به جاهايي که قبلاً نرفته ايم. سفر خيلي خوب است، قديم تر ها مي
چهارشنبه، 1 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بسيار سفر بايد...

بسيار سفر بايد...
بسيار سفر بايد...


 

نويسنده: سعيده موسوي




 
بعضي وقت ها آد م دلش مي خواهد بعضي کارها را بيشتر انجام د هد؛ مثلاً همين که صحبت تعطيلات مي شود يکهو سفر کردنمان مي گيرد مخصوصا که تعطيلات از نوع نوروزي اش باشد. آن وقت است که دوست داريم بارمان را ببنديم و براي چند روزي هم که شده بزنيم از خانه بيرون و برويم به جاهايي که قبلاً نرفته ايم. سفر خيلي خوب است، قديم تر ها مي گويند انسان را پخته مي کند. به قول شاعر بسيار سفر بايد تا پخته شود خامي... ما هم تصميم گرفتيم در اين مقاله از بايد ها و نبايد ها و راهکارهاي اساسي سفر را برايتان بنويسيم. البته قصد نداريم اذيتتان کنيم يا خداي نکرده آن قدر خرده فرمايش د هيم که سفر زهرتان شود اما احتياط هميشه شرط عقل بوده و هست.
پس چه هتل هفت ستاره رفتيد و چه مسافرخانه يک ستاره اين ها را به ياد داشته باشيد:

تنها نمانيد
 

نقل است که پيامبر(ص) فرموده: «هرگز تنهايي به سفر مرو که شيطان يار انسان تنهاست.» تازه تنهايي، اصلاً خوش نمي گذرد و مطمئن باشيد که خيلي زود حوصله تان سر خواهد رفت؛ پس يا با خانواده باشيد و يا رفيقي شفيق انتخاب کنيد.

همراه خود ملافه ببريد
 

وسواس چيز خوبي نيست اما هميشه ممکن است اين نگراني سراغتان بيايد که آيا ملافه هاي اقامتگاه تميز هستند؟ يا قبلاً چه کسي روي اين تخت خوابيده است؟ همراه داشتن يک ملافه تميز کمک مي کند علاوه بر رفع آن نگراني از شر موجودات زير رختخواب ها و گرد و غبار که ممکن است حساسيت ايجاد کند نيز خلاص شويد.

لباس خواب مناسب داشته باشيد
 

يک دست لباس خواب تميز و بلند و يا يک پيژامه و پيراهن نخي مناسب باعث مي شود کمترين تماس ممکن را با رختخواب داشته باشيد ديگر اين که آرميد ن با لباس ويژه خواب لذت خاصي دارد. باور نداريد امتحان کنيد!

از تخت فقط براي خواب استفاده کنيد
 

روي تخت تلويزيون تماشا نکنيد، کتاب نخوانيد و غذا نخوريد اين طوري هم بهداشتي تر است و هم بعد از رفتن به رختخواب زودتر خوابتان خواهد برد.

طبقه چندم
 

اگر در هتل اقامت مي کنيد هميشه سعي کنيد از طبقه سوم به بالاتر اتاق بگيريد. هم منظره زيباتري مي بينيد و هم سرو صداي کمتري مي شنويد و از امنيت بيشتري نيز برخورداريد. اما از طبقه هفتم بالاتر نرويد شايد نردبان آتش نشاني تا آنجا نرسد.

دمپايي ببريد
 

گاهي استفاده از دمپايي هاي اقامتگاه چندان دلچسب نيست. پس همراه خود يک جفت د مپايي يا روفرشي برداريد. هرگز روي فرش پا برهنه را نرويد چون معلوم نيست آخرين بار کي و چطور تميز شده.

هوا را مرطوب کنيد
 

اگر اتاقتان وسايل پخت و پز دارد يک کتري آب روي شعله گاز بگذاريد تا بخار آب، هواي خشک را مرطوب کند. اين طوري سينوس هايتان طي سفر آزارتان نمي د هند.

ياد گاري از خانه داشته باشيد
 

اگر سفرتان خيلي طولاني است و مي دانيد دلتنگي افراد نزديک خانواده آزارتان مي د هد يک يا چند عکس کوچک از عزيزانتان به همراه داشته باشيد. ديد ن تصاوير شخصي از عزيزان به شما احساس آرامش مي د هد.

راه ها را بشناسيد
 

قبل از سفر سعي کنيد اطلاعات کليدي مربوط به منطقه مورد نظر را به دست آوريد. يا حداقل از پليس راه کمک بگيرد. در بسياري از شهرهاي زيارتي-سياحتي ايام نوروز کمپ يا همان چادرهاي گردشگري برپا مي شوند که مي توانيد از آنها براي اقامت استفاده کنيد. امنيت اين کمپ ها را زحمت کشان نيروي انتظامي فراهم کرده اند در ضمن مي توانيد از آنان نقشه شهر و منطقه را بگيريد و با جاهاي ديدني و تفريحي آشنا شويد. حفظ پاکيزگي طبيعت نيز سرلوحه کارهايتان طي سفر باشد.

احتياط، احتياط
 

در سفر علاوه بر خوشي هايي که انتظارتان را مي کشد هر لحظه ممکن است حادثه اي هر چند کوچک نيز اتفاق بيفتد سپس اين وسايل را همراه ببريد.
*جعبه کمک هاي اوليه هر چند کوچک شامل چسب زخم، باند، گاز استريل، پماد سوختگي، قرص آرام بخش و ...
*سوزن، نخ و يک رشته طناب
*کرم ضد آفتاب و کفش و لباس مناسب
*لوازم يد کي اتومبيل مثل لاستيک وزنجير چرخ و ...
*ساعت کوچک زنگ دار تا صبح خواب نمانيد. راستي شارژ موبايل فراموش نشود.
*تعدادي قاشق، چنگال و ليوان يک بار مصرف.
*از حمل پول نقل تا مي توانيد پرهيز کرده و از عابر بانکتان بيشتر استفاده کنيد.

حواس جمع باشيد
 

طي سفر هميشه مراقب محيط اطرافتان باشيد. در صورتي که هتل يا مسافرخانه اقامت مطمئن شويد شماره اتاقتان غير از مسئولان در اختيار کس ديگري نيست. هميشه قبل از باز کرد ن در اتاق به روي افراد غريبه مشخصات طرف را بپرسيد و از هويت او مطمئن شويد. از درب ورودي اصلي براي رفت و آمد استفاده کنيد و حواستان به قفل بود ن درها و پنجره ها نيز باشد. مطمئن شويد که تلفنچي، تلفنهاي ناشناس را به اتاقتان وصل نمي کند. از او بخواهيد که حتي شماره اتاق را به کساني که زنگ مي زنند و فقط نام شما را مي دانند، ند هد.

تغذيه در سفر
 

داشتن الگوي تغذيه اي صحيح، يکي از نکات اساسي است که بايد در طول سفر به آن توجه کنيد، سعي کنيد در يک روز از چهار گروه غذايي شامل نان و غلات، ميوه و سبزي، لبنيات و گوشت استفاده شود. البته در حد متعادل و متناسب. در حالي که متاسفانه ديده مي شود در اغلب مسافرت ها برخي از اين گروه هاي غذايي بيش از بقيه حذف مي شوند زيرا امکان تهيه شان محدودتر است. طي سفر تا مي توانيد از ميوه و سبزيجات سالم و تازه استفاده کنيد چرا که کمبود هايي مانند ويتامين C و اسيدفوليک و فيبر زمينه هاي بروز يبوست در سفر را به بار خواهند آورد.
در طي سفر از لبنيات به ويژه ماست تازه زياد استفاده کنيد چرا که اين ماده مغذي مي تواند از بروز بسياري عفونت هاي روده اي که مولد اسهال هستند جلوگيري کند.

آب مايه حيات
 

از تغييراتي که در طول سفر در برنامه غذايي افراد ديده مي شود مصرف آب و نوشيدني ها است که خشکي بد ن يا د هيدراتاسيون را به دنبال خواهد داشت. پس در طول سفر در هر شرايطي يک بطري آب به همراه داشته باشيد و از غذاهايي که نياز به آب را افزايش مي د هند پرهيز کنيد. حتما مي پرسيد چه غذاهايي؟
غذاهايي، که پروتئين بالايي دارند مانند انواع کباب ها و کنسروها چون هم نمک زيادي دارند و هم براي هضم و جذبشان، آب بيشتري نياز است. استفاده از نوشابه هاي گازدار نيز چندان مناسب نيست. زيرا باعث بروز خشکي بد ن مي شوند. انتصاب نوشيدني ها بسيار مهم است. چاي و قهوه و نسکافه نيز اگر بيش از حد ميل شوند، ادرارآور هستند و موجب خروج آب زياد بد ن مي شوند و تعادل
الکتروليت ها را بر هم مي زنند. پس بهتر است در سفر بيشتر از آب سالم و بهداشتي و آبميوه هاي طبيعي استفاده کنيد.

همه چيز خوار نباشيد
 

در ايام سفر هميشه احتمال بروز اسهال و استفراغ يا مسموميت هست که نه تنها لذت سفر را از بين مي برد بلکه افراد را به جاي تفريح راهي بيمارستان مي کند. پس هر چه را از هر کجا به دست تان رسيد نخوريد؛ در ضمن مراقب خوراکي هاي فروشند گان دوره گرد و نيز برخي رستوران هاي بين راهي باشيد و به وضعيت بهداشتي آنها و کارکنانشان توجه نشان د هيد.

يک راه درماني
 

در صورتي که هر يک از همسفرها به اسهال مبتلا شود مايع درماني بهترين کار است. از اين رو يادتان نرود که با خود پودر او.آر.اس برداريد. اين پودر را در چهار ليتر آب تميز حل کرده و در فواصل زماني معين به بيمار بد هيد. راه ديگر اين است که يک ليوان آبميوه تازه را با يک قاشق مرباخوري شکر و يک قاشق چايخوري نمک مخلوط کنيد تا آب و الکتروليت هاي مورد نياز به بد ن بيمار برسد.

سوغات بخريد
 

از لذت هاي هر سفر خريد کرد ن است. البته خودتان را در بازار خفه نکنيد. اما خوب است براي دوستان يا اقوام نزديک چيزي به عنوان ياد گاري بخريد و خلاصه دست خالي باز نگرديد.
چه بهتر که اين سوغات محصولات داخلي خود مان مثل صنايع دستي و برخي خوراکي هاي خوشمزه که محصول مناطق خاص هستند باشد.

چمدان ها را باز کنيد
 

يادتان باشد وقتي به خانه برگشتيد چمدان ها را داخل حمام باز کنيد در اين صورت اگر چيزي از حشرات را هم با خود به خانه آورده باشيد، همان جا از شرشان خلاص مي شويد. لباس هاي کثيف را نيز همان جا بشوييد و با بخار خشک کنيد.
منبع:شاهد جوان 57



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.