ترک شيشه

1- ابتدا سطح شيشه اي را با الکل کاملاً تميز کنيد. طوري که سطح شيشه هيچگونه آلودگي اي نداشته باشد . از آنجا که سطح بيروني شيشه بايد ديده شود بنابراين تمام مراحل اين کار پشت شيشه انجام مي شود .
پنجشنبه، 2 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ترک شيشه

 ترک شيشه
ترک شيشه


 





 
لوازم مورد نياز:
-ظرف شيشه اي مناسب
- طرح مورد نظر (دستمال کاغذي يا کپي ليزري )
- مديوم مخصوص شيشه Glass medium
-برس با سر نرم
- کراکل وارنيش Step1,Step2 crackle vamish
- رنگ هاي اکريليک ، آبي خاکستري و روشن ، اکر،آبي فيروزه اي پررنگ
-چسب دستمال کاغذي
وارنيش براي ثبوت کار
1- ابتدا سطح شيشه اي را با الکل کاملاً تميز کنيد. طوري که سطح شيشه هيچگونه آلودگي اي نداشته باشد . از آنجا که سطح بيروني شيشه بايد ديده شود بنابراين تمام مراحل اين کار پشت شيشه انجام مي شود .
مديوم شيشه را با برس نرم برداشته به مقدار کم به سطح پشت شيشه بزنيد . توجه کنيد که در اين مرحله ميزان اين مديوم بسيار کم است و فقط تا حدي است که مواد بعدي را روي شيشه حفظ کنيد . ضخامت زياد اين ماده روي شيشه از کيفيت کار مي کاهد . تقريباً به مدت 10 الي 12 ساعت بري ثابت شدن اين چسب احتياج داريد .

 ترک شيشه

2- Step1 ماده ي ترک را با برس برداشته و به سطح کار بزنيد . دقت کنيد ضخامت اين ماده زياد باشد تا حدي که مواد ريزش نداشته باشد . پس از زدن اين ماده بگذاريد تا سطح کار خشک شده و کاملاً بي رنگ شود . سپس مجدداً اين عمل را تا سه بار تکرار کنيد تا پوشش مناسبي ايجاد شود .

 ترک شيشه

3- پس از بي رنگ شدن کامل سطح کار ماده ي ترک شماره 2 ياStep2 را با برس کاملاً خشک برداشته و کاملاً بر سطح ماده ي ترک شماره 1 را با غلظت زياد بزنيد . دقت کنيد در مراحل قبلي خيس يا خشک بودن برس خيلي مهم نيست اما در اين مرحله حتماً بايد برس خشک باشد . ماده ي ترک را کاملاً با ماده ي ترک قبلي ترکيب کنيد . طوري که با برس چندين بار به صورت رفت و برگشت مواد را به سطح کار بزنيد. چنانچه غلظت ماده ي ترک کم باشد ترک هايي به مراتب ريزتر خواهيد داشت . بنابراين بنا به دلخواه خودتان ميزان ماده ي ترک را انتخاب کنيد . اين عمل فقط يکبار انجام خواهد گرفت .

 ترک شيشه

4- با تأثير اين ماده روي ماده ي ترک قبلي و خشک شدن آن ، ترک ايجاد خواهد شد . سعي کنيد حداقل 24 ساعت از زمان اين ماده بگذرد تا کاملاً همه ترک ها نمايان شود . ميزان گرمي و خنکي هوا در سرعت ترک خوردن تأثير زيادي دارد ، اما سعي کنيد در همان دماي معمولي اطاق اين عمل انجام گيرد و از سشوار و ساير لوازم حرارتي به منظور سرعت کار استفاده نکنيد، زيرا گاهي بعضي از مواد ترک نسبت به لوازم گرمايي زا واکنش نشان داده و پوسته مي شوند . پس از ظاهر شدن تمامي ترک ها، رنگ روغن مناسب طرح را انتخاب کرده و آن را به سطح کار بماليد . طوريکه رنگ روغن فضاي ميان خطوط ترک را پر کرده و کاملاً سطح خطوط رنگ بگيرد . در اين مرحله دقت داشته باشيد که فقط از رنگ روغن براي اين کار مي توانيد استفاده کنيد .

 ترک شيشه

5- سپس مجدداً به کمک دستمال کاغذي رنگ روغن اضافي روي سطح کار را بگيريد . خوب پاک کردن سطح کار بسيار مهم است طوري که فقط در ميان درزهاي ترک رنگ باقي بماند و سطح شيشه عاري از هرگونه رنگ روغن باشد. زيرا بعداً در کيفيت کار تأثير گذاشته و آن را کدر خواهد کرد .

 ترک شيشه

6- از طرح مورد نظر کپي ليزري رنگي گرفته سطح سفيد کاغذ را که پشت طرح مي باشد را چسب چوب بزنيد . بگذاريد تا خشک شود و سپس محدوده ي طرح مورد نظر را ببريد. روي سطح رنگي را با برس چسب چوبي بي رنگ زده و به شيشه بچسبانيد. دقت شود عمل چسب زدن کاملاً يکنواخت باشد تا همه قسمت هاي طرح کاملاً به شيشه بچسبد. سپس بگذاريد کاملاً بي رنگ شده باشد . پس از بي رنگ شدن، پشت کار را اسپري کيلر پاشيده بگذاريد خشک شود . اين عمل الزامي است زيرا حين رنگ آميزي کار - اگر اسپري کرده باشيد - رنگ ها نسبت به ماده ي ترک حساس بوده و مجدداً ترک خواهند خورد . دقت شود از وارنيش هاي پايه آب و از کيلر يا وارنيش هايي که با قلم مي توان زد به هيچ عنوان استفاده نکنيد . زدن کيلر پايه تينر به صورت اسپري الزامي است .

 ترک شيشه

7- سپس رنگ هاي آبي ترکوآز (آبي فيروزه اي ) اکر، آبي خاکستري را در ظرفي ريخته و يا ابر به صورت ضربه اي به صورتي که به هيچ عنوان مرزي ميان رنگ ها نباشد و کاملاً به صورت تصادفي و نامنظم به سطح کار بزنيد . دقت شود رنگها را به شکلي بزنيد ک در هم ادغام نشوند يا احياناً تبديل به يک رنگ نشوند .

 ترک شيشه

 ترک شيشه

پس از خشک شدن رنگها پشت کار را يکدست بزنيد . رنگ انتخابي بايد اکرليک بوده و البته با رنگ زمينه تناسب داشته باشد . پس از رنگ زدن کامل، پشت کار را با رنگ مناسب پوشش دهيد .
منبع:نشريه ي بانو، شماره 3.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.