براي آنهايي که غذاي فوري مي خورند

فست فود يا غذاي سريع عنواني است براي غذاهايي که به سرعت طبخ و آماده مي شوند. واژه فست فود در مورد غذاهاي خانگي به کار نمي رود، بلکه بيشتر به غذاهايي اشاره مي کند که در رستوران تهيه مي شوند.
يکشنبه، 5 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
براي آنهايي که غذاي فوري مي خورند

براي آنهايي که غذاي فوري مي خورند
براي آنهايي که غذاي فوري مي خورند


 





 
فست فود يا غذاي سريع عنواني است براي غذاهايي که به سرعت طبخ و آماده مي شوند. واژه فست فود در مورد غذاهاي خانگي به کار نمي رود، بلکه بيشتر به غذاهايي اشاره مي کند که در رستوران تهيه مي شوند.
غذاهاي آماده، غذاهايي هستند که تهيه آنها بسيار آسان و سريع است و در رستوران ها با همين نام عرضه مي شوند. اين غذاها پس از سفارش خيلي سريع آماده شده و با حداقل امکانات به مشتري ارائه مي شوند. معمولا اين غذاها را در رستوران ها در حجم زياد توليد مي کنند و گرم نگه مي دارند و يا پس از سفارش مشتري دوباره گرم مي شوند. اين غذاها عبارتند از پيتزا، انواع ساندويچ ، هات داگ، سمبوسه، چپس و پنير و مرغ سرخکرده که معمولا در کنار آنها سيب زميني سرخکرده نيز خورده مي شود.
در بيشتر موارد غذاهاي فوري هزينه کمي دارند، زيرا از مواد ارزان تر مثل گوشت هاي پرچرب، غلات تصفيه شده و چربي و شکر افزوده شده به جاي مواد غذايي مغذي مانند گوشت لخم، ميوه تازه و سبزيجات در تهيه آنها استفاده مي شود. هيچ غذايي نمي تواند به عنوان «بد» تلقي شود. همه مواد غذايي مي توانند به يک الگوي غذايي سالم تغيير يابند. صرف نظر از ماهيت غذاهاي آماده که بايد از نظر محتوا کالري، چربي و ساير اجزاء آن مورد توجه قرار گيرد، ملاحظات بهداشتي نيز اهميت زيادي پيدا مي کنند. در يک رستوران که پذيرايي تعداد زيادي مسافر براي يک وعده غذايي است، فرصت کافي براي رعايت نکات بهداشتي در تهيه و عرضه غذاها وجود ندارد و چه بسا در مواردي شنيده مي شود که افراد زيادي بعد از مصرف اين غذاها دچار مسموميت هاي غذايي مي شوند، بنابراين بهتر است تا حد ممکن از مصرف زياد اين غذاها پرهيز شود و بيشتر از غذاهايي که به صورت خانگي تهيه مي شوند و يا حتي غذاهاي سبکي که نياز به صرف وقت زيادي ندارد استفاده گردد.
در صورتي که مجبور باشيم در طول هفته از اين نوع غذاها استفاده کنيم، بهتر است انتخاب هاي سالم تري داشته باشيم. به همين دليل رعايت نکاتي که مي تواند در ارتقا کيفيت غذاي مصرفي موثر باشد، بسيار اهميت دارد.
در اينجا توصيه هايي براي کمک به اين انتخاب ارائه مي شود:
در صورت مصرف غذا در رستوران بهتر است تنها وعده ناهار به صورت غذاي فست فود باشد و براي وعده شام از يک غذاي سبک استفاده شود.
مواد غذايي را انتخاب کنيد که کباب مي شوند و از مواد سرخ شده کمتر مصرف نماييد (مثل ساندويچ جوجه بريان شده به جاي مرغ سرخ شده در روغن يا ناگت مرغ).
سوپ هايي را انتخاب کنيد که حاوي خامه يا کره نباشد.
از سس هاي سالاد کم چرب به جاي انواع پرچرب استفاده نماييد.
به جاي مواد سرخ شده از سالاد يا سوپ استفاده کنيد.
از سس کچاپ به جاي مايونز استفاده نماييد.
از سهم هاي کوچک تر غذايي استفاده کنيد تا دريافت چربي و کالري کاهش يابد.
اگر مي خواهيد ساندويچ سفارش دهيد، گوشت هاي لخم يا مرغ بريان شده را به جاي انواع سرخ شده انتخاب کنيد (مثل برگر يا استيک و پنير).
آب، شير کم چرب يا دوغ را به جاي آبميوه يا شير کامل و نوشابه مصرف نماييد.
در مورد سفارش پيتزا، بيشتر انواع حاوي سبزيجات آن را سفارش دهيد تا انوعي که گوشت قرمز دارند.
اگر ميوه و سبزي در دسترس است، در صورت امکان آنها را به وعده غذايي خود اضافه کنيد (مانند افزودن کاهو و گوجه فرنگي به انواع ساندويچ و برگر).
فوايد غذاهاي فوري
امروزه صنايع غذاهاي آماده، پيشرفت زيادي در بسياري از کشورهاي جهان داشته اند که موجب تغيير عادات غذا خوردن در مردم شده است. همه غذاهاي آماده براي سلامتي مضر نيستند (مانند غذاهاي فريز شده بدون مواد افزودني که انتخاب هاي سالم تري به شمار مي روند). مهمترين فايده اين غذاها سرعت تهيه و هزينه آنها است. در پايان يک روز سخت کاري که تا دير وقت مشغول کار بوديد. نياز به تهيه يک وعده غذايي آماده بسيار احساس مي شود.
در بسياري از رستوران هاي غذاهاي فوري، غذا به سرعت آماده شده و به مشتري تحويل داده مي شود و اين سبب ذخيره زمان زيادي براي انجام کارهاي ديگر مي شود. از طرفي هزينه صرف شده براي اين غذاها به ويژه زماني که تنها زندگي مي کنيد، کمتر و مقرون به صرفه است. پخت و پز غذا در منزل مستلزم خريد مواد غذايي از فروشگاه، پاک کردن سبزيجات و آماده کردن مواد پختني است و پس از صرف غذا زماني براي شستن ظرف ها صرف مي شود. اين مراحل زمان انرژي زيادي از فرد مي گيرد و اين در حالي است که در صورت تهيه يک وعده غذاي فوري، هزينه لازم براي خريد و پخت مواد غذايي کم مي شود.
مضرات غذاهاي فوري
چاقي کودکان و ساير بيماري هاي مرتبط با وجود چربي در بدن بزرگسالان، مي تواند در اثر خوردن زياد غذاهاي آماده باشد. نتايج تحقيقي نشان داده است که نزديک بودن محل زندگي به رستوران هاي عرضه کننده غذاهاي فوري سبب خريد بيشتر اين مواد مي شود و ميزان وقوع بيماري هاي مرتبط با مصرف اين نوع مواد غذايي نيز بالاتر است. از طرفي، اندازه وعده در غذاهاي فوري بزرگ و به ميزان نياز دو يا سه نفر مي باشد، بنابراين در صورتي که هر کدام از آنها تنها توسط يک فرد خورده شود، مقدار زيادي چربي و کالري دريافت مي شود.
توسعه سريع عرضه غذاهاي آماده باعث شده که اعضاي خانواده فرصت کمتري براي با هم بودن در زمان صرف غذا داشته باشند. بيشتر نوجوانان و جوانان ترجيح مي دهند که با دوستان خود براي صرف غذاهاي آماده به رستوران بروند. زمان غذا خوردن در خانه، فرصت ديدار اعضاي خانواده براي صحبت در مورد فعاليت ها و احساساتي است که هر فرد در طول روز با آنها مواجه بوده و کمتر شدن هر چه بيشتر اين فرصت مي تواند يکي از پيامدهاي مصرف زياد و پي در پي غذاهاي آماده باشد.
منبع:نشريه دنياي تغذيه- ش96




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.