کمتربخوريد؛ سير بمانيد

چطور شما مي توانيد از يک ميزغذاي لذيذ چشم پوشي کنيد؟ در واقع چطور مي توانيد کمتر بخوريد اما کمتر احساس گرسنگي کنيد؟اين همان سؤالي است که محققان با آن دست و پنجه نرم مي کنند. اغلب آدم ها دوست ندارند گرسنه از ميز غذا بلند شوند؛ درحالي که مدام درحال شکايت از اضافه وزنشان هستند وبه دنبال روشي براي از دست
چهارشنبه، 8 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کمتربخوريد؛ سير بمانيد

کمتربخوريد؛ سير بمانيد
کمتربخوريد؛ سير بمانيد


 





 
چطور مي توان با کارکردن روي مغز کمي وزن کم کرد؟
محققان سراسر دنيا تلاش مي کنند تا به چنين سوالي پاسخ دهند
چطور شما مي توانيد از يک ميزغذاي لذيذ چشم پوشي کنيد؟ در واقع چطور مي توانيد کمتر بخوريد اما کمتر احساس گرسنگي کنيد؟اين همان سؤالي است که محققان با آن دست و پنجه نرم مي کنند. اغلب آدم ها دوست ندارند گرسنه از ميز غذا بلند شوند؛ درحالي که مدام درحال شکايت از اضافه وزنشان هستند وبه دنبال روشي براي از دست دادنش مي گردند. محققان مي گويند گذشته از تفاوت هايي که در بدن افراد و ساختار مغزي شان وجود دارد، بعضي عادات رفتاري وبايد و نبايدهايمان هم دراين موضوع بي تاثير نيست؛ براي مثال وقتي والدين به فرزندشان اجبار مي کنند که تاآخرين ذره غذا را بخورد يا اينکه در ميان وعده ها مدام به او خوراکي تعارف مي کنند. قطعاً بايد مراقب عواقب اين عادات هم بمانند. شايد اگرچند ميانبر ساده را بشناسيم، بتوانيم هر دو اينها را در کنار هم داشته باشيم؛ هم سير بلند شدن از سر ميز وهم از دست دادن وزن اضافي!

يک سيب بخوريد
 

ميوه ها يا سبزيجاتي که آب ،هوا و فيبر زيادي دارند، سيگنال هاي سيري را به روده کوچک مي فرستند براي مثال سيب 25 درصد هوا دارد وبعد از خوردنش سيگنال هاي سيري به مغز فرستاده مي شوند. اگر وعده هاي غذايي تان را با چنين موادي آغاز کنيد، خواهيد ديد که چقدر زودتر احساس سيري مي کنيد البته شايد شما زياد ازاين شيوه خوشتان نيايد والبته هيچ رستوراني هم چنين چيزي را در ميز غذايتان نمي چيند اما نااميد نشويد پيشنهاد بعدي ما به مراتب بهتر خواهد بود.

بيشتر پروتئين بخوريد
 

همان طور که کربوهيدرات بيشتر شما را روز به روز چاق تر مي کند، پروتئين بيشتر مي تواند احساس سيري بيشتري را در شما ظاهر کند. اغلب آدم ها حدود 20 درصد از رژيم غذايي شان را به پروتئين اختصاص مي دهند اما اگر اين رقم را به 30 درصد برسانند قطعاً کمتر وزن اضافه مي کنند.پروتئين، روي ميزان هورمون اشتها تاثير مي گذارد و سيگنال هاي سيري را به مغز ما مي فرستند.

غذاهاي مايع را انتخاب کنيد
 

تحقيقات دانشمندان دانشگاه سيدني نشان داده است که دو غذا که مواد يکساني دارند، در صورت داشتن تفاوت در ميزان غلظت، کار متفاوتي در بدن انجام مي دهند؛ براي مثال يک فرني رقيق حس اشتها براي غذاي دوباره را در ما به مراتب کمتر از يک فرني غليظ ايجاد مي کند.

ننوشيد؛ سير نمي شويد
 

درحالي که سوپ و فرني و پوره سيب زميني رقيق مانع پراشتهايي پردردسر در شما مي شود، محققان هشدار ديگري به شما مي دهند؛ هيچ وقت چنين حسابي روي نوشابه ها باز نکنيد، سيگنال هاي سيري که از مايعات به مغز ما مي رسد زياد از حد ضعيف هستند و شما مي توانيد کالري زيادي را از يک نوشابه يا شربت بگيريد اما احساس سيري نکنيد. يکي از دلايل اين اتفاق، اين است که شما مايعات را نمي جويد وهيچ انرژي و کالري براي اين کار صرف نمي کنيد. اين نوشيدني هاي شيرين با بالابردن قند خون در لحظه هجوم گرسنگي، شما را آرام تر مي کنند اما درست بعد ازچند دقيقه همان احساس را به شما برمي گردانند.

تنها غذا بخوريد
 

مطالعات نشان داده وقتي که تلويزيون مي بينيم يا درجمع دوستان مي نشينيم تا 70 درصد بيشتر به خوردن ميل پيدا مي کنيم.براي خوردنتان زمان بگذاريد و غذايتان را به خوبي بجويد. آرام جويدن و تمرکز بر غذا خوردن زودتر شما را سير مي کند چرا که معده و دهان شما با کمک هم سيگنال هاي سيري را به مغزتان مي فرستند.
منبع:نشريه همشهري مثبت، شماره مسلسل 182.




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.