انسان نمونه، با شخصيت و رستگار (2)

او به ديدگاه هاي اعضاي تيم خود به شدت احترام قايل بود... ديکتاتور منش نبود... با وجودي که در رأس فرماندهي مقاومت اسلامي قرار داشت، اما با همفکري جمعي عمل مي کرد. فرماندهان يگان هاي مقاومت مستقر در جبهه هاي جنگ جنوب به او اطمينان داشتند. دستورات او را بيدرنگ اجرا مي کردند.
چهارشنبه، 8 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انسان نمونه، با شخصيت و رستگار (2)

انسان نمونه، با شخصيت و رستگار (2)
انسان نمونه، با شخصيت و رستگار (2)


 





 
رونمايي ويژگي ها و ابعاد کم نظير شخصيت فرزانه شهید حاج عماد مغنيه در گفت و گو با افسر فلسطيني، سرهنگ يوسف الشرقاوي

ويژگي هاي عماد مغنيه به عنوان يک فرمانده نظامي کدامند؟
 

او به ديدگاه هاي اعضاي تيم خود به شدت احترام قايل بود... ديکتاتور منش نبود... با وجودي که در رأس فرماندهي مقاومت اسلامي قرار داشت، اما با همفکري جمعي عمل مي کرد. فرماندهان يگان هاي مقاومت مستقر در جبهه هاي جنگ جنوب به او اطمينان داشتند. دستورات او را بيدرنگ اجرا مي کردند.

پس از درگيري هاي «ساف با رزمندگان حزب الله در محور کفر ملکي چند بار با عماد مغنيه ملاقات کرديد؟
 

در سال هاي 1992-1993 سه بار با ايشان ديدار و گفت و گو کردم. دو بار در روستاي عبرا و يک بار در شهر صور او را ديدم. عماد در آن مرحله سعي داشت در انظار عمومي ظاهر نشود.

علت پنهان شدن او چيست؟
 

عماد مغنيه و همرزمان او براي استقرار پايگاه هاي مقاومت در مرز فلسطين اشغالي خود را آماده مي کردند. به همين دليل شرايط پيکار و مبارزه اقتضا مي کرد مسائل امنيتي و ايمني را رعايت نمايند.

در آخرين ديدار درباره چه مسائلي بحث کرديد؟
 

در زماني که اسرائيلي ها مي کوشيدند در شرايط بارش برف و باران به سمت روستاي کفرا پيشروي کنند، با عماد مغنيه در روستاي کفرا در منطقه صور ديدار کردم. او به رزمندگان حزب الله دستور مقاومت داد و اسرائيلي ها نتوانستند به سمت کفرا پيشروي کنند.

به نظر شما ترور عماد مغنيه نشانگر رخنه عوامل نفوذي در سيستم امنيتي حزب الله نبوده است؟
 

با وجودي که در مسائل امنيتي هيچ چيز مطلق نيست، اما بعيد مي دانم که عوامل نفوذي در حزب الله رخنه کرده باشند. مردم جنوب لبنان حزب الله را در آغوش دارند، و همه همکاران و جاسوسان اسرائيل را خوب مي شناسند. هنگامي که جنوب لبنان در سال 2000 آزاد شد، حزب الله از اطلاعاتي که در اختيار اهالي جنوب وجود داشت به نحو مطلوب بهره برداري کرد. همچنين در پي عقب نشيني اسرائيل از جنوب لبنان بسياري از مزدوران به فلسطين اشغالي فرار کردند. در ارتباط با ترور عماد مغنيه گمان مي کنم که موساد توانسته است تعدادي از عناصر فلسطيني را که به عماد مغنيه نزديک بودند استخدام کند. اما بسيار بعيد مي دانم که موساد توانسته باشد به طور مستقيم در ساختار امنيتي حزب الله رخنه کرده باشد.

شهادت مغنيه چه تأثيري در راهکار حزب الله خواهد داشت؟
 

از نظر روحي و معنوي تأثير بزرگي در پي خواهد داشت. اما از نظر کارايي و عملياتي هيچ تأثيري نخواهد داشت. چرا که ساختار حزب الله نهادينه شده و مقاومت مانند ماشين خودکار به کارش ادامه مي دهد.

اگر هم حزب الله رئيس ستاد مشترک ارتش خود را از دست داده باشد؟
 

انسان نمونه، با شخصيت و رستگار (2)

عماد مغنيه نماد پيروزي چشمگير حزب الله در سال 2000 بود. اما اوضاع در جنگ 33 روزه ژوئيه سال 2006 بکلي فرق کرده بود. سازمان مقاومت اسلامي در اين جنگ مانند يک ماشين خودکار مي چرخيد. دستاوردهاي حزب الله به برکت نظاميان و سياستمداران وابسته به حزب الله و به برکت مردم مقاوم جنوب لبنان بوده است. در روستاهاي عيتا الشعب، علما، مارون الراس، بنت جبيل و عيترون زنان لبناني در خانه هاي خود ماندند و براي رزمندگان غذا تهيه کردند.

ويژگي برتري نظامي عماد مغنيه و همرزمان او که در سال 2000 اسرائيل را وادار به عقب نشيني از جنوب لبنان کردند و در جنگ سال 2006 در برابر ماشين جنگي اسرائيل به پيروزي رسيدند چيست؟
 

حاج عماد مغنيه و همرزمان او از مردم عادي جنوب لبنان هستند. هيچ مدال و نشاني و يا درجه نظامي بر دوش ندارند. از دانشگاه هاي نظامي نيز فارغ التحصيل نشده اند. آنان مانند هوشي مين رهبر چريک هاي ويتنام هستند، که هنگامي از او پرسيدند هنر رزم را کجا آموختي گفت: «هنر جنگ را در ميدان جنگ آموختم».

دلايل و نشانه هاي نظريات راهبردي منحصر به فرد حاج عماد مغنيه کدامند؟
 

زماني که من و عماد در جنبش فتح حضور داشتيم، اصرار داشت به يک اقدام ويژه و خارق العاده در درون جنبش فتح دست بزند. ولي نظر به اين که جنبش فتح به يک ارتش نظامي تبديل شده بود از اين حرکت صرفنظر کرد. زماني که جنبش فتح توپخانه و تانک خريداري کرد، عماد آن را نشانه آغاز شکست يک جنبش دانست. مقاومت اسلامي از تجربيات ساير جنبش هاي مقاومت در منطقه به نحو مطلوب بهره برداري کرد، او بجاي تانک و توپ، موشک انداز و سلاح هاي مدرن خريداري کرد. سلاح هايي تدارک ديد که امکان نابودي آن توسط هواپيماي نظامي وجود ندارد. سلاح هاي حزب الله در جنگ ژوئيه سال 2006 کاملاً تاکتيکي بود که دشمن را غافلگير کرد.

جراحي ترميم چهره عماد مغنيه تا چه اندازه واقعيت دارد؟
 

عماد مغنيه به هيچ وجه چهره خود را تغيير نداده بود. ولي در سال هاي اخير چاق تر شده بود. به دليل اعتقادات و باورهاي ديني که داشت گمان نمي کنم که چهره اش را تغيير داده باشد. هرچند که سال ها در انظار عمومي ظاهر نمي شد و مسائل امنيتي را به شدت رعايت مي کرد، اما تازه ترين عکس هاي او را که به تازگي ديده ام نشان مي دهد که هرگز چهره اش را با عمل جراحي ترميمي تغيير نداده است.

هنگامي که با يکديگر ديدار مي کرديد افتخارات خود را بازگو مي کرد؟
 

خير... هيچ گاه دستاوردهاي افتخار آفرين خود را فاش نمي کرد.
يک انسان بسيار جدي بود. هرگز او را در حال خنده و لبخند نديدم. مدت ملاقات هاي او با همرزمانش بسيار کوتاه بود. او را آدم پرهيزکار، ساده زيست، مهربان، محترم و با شخصيت يافتم. از شوخي و مزاح به شدت پرهيز مي کرد. رفتار او بسيار معصومانه بود. تربيت شده خانواده است.

از رفتار مئير داگان موساد با جاسوس هاي خود چه شناختي داريد؟
 

رفتارها و فعاليت هاي داگان به ويژه در لبنان بي سابقه بوده است.تعدادي از جاسوسان دستگير شده موساد در اعترافات شان گفته اند که داگان در انتخاب جاسوس هاي لبناني بسيار هوشيارانه و با احتياط برخورد مي کرده است. هرگاه جاسوسي را از لبنان و از طريق دريا به فلسطين اشغالي احضار مي کرد، کارگزاران موساد به جاسوس لبناني توصيه مي کردند هنگام بازگشت به لبنان و پيش از پياده شدن از کشتي، بيدرنگ دوش بگيرد تا کسي به او مشکوک نشود که از دريا آمده است. او به جاسوس ها اجازه نمي داد به کسي بهانه بدهند. به آنان توصيه مي کرد که فرض کنند کسي هميشه مراقب آنان است. داگان به منظور ايجاد اعتماد به نفس در دل جاسوسان خود از شيوه هاي خاصي استفاده مي کرد. به طور مثال اگر يکي از آنان براي مدت کوتاهي غيبت مي کرد و مسئول او مي پرسد در آن مدت کجا بوده است؟ بيدرنگ مي گفت در تل آويو بودم، تا با اين شيوه کسي به او مشکوک نشود. عدنان ياسين يکي از جاسوس هاي سرشناس موساد در دفتر محمود عباس(ابو مازن) در تونس اشتغال داشت، هرگاه اعضاي سازمان آزادي بخش فلسطين براي ملاقات با ياسر عرفات و ساير رهبران ساف به تونس مي رفتند، عدنان ياسين به بهانه هاي واهي، همچون صدور کارت اقامت و يا تشکيل پرونده از هرکدام شان چند قطعه عکس مطالبه مي کرد. هنگامي که از ياسين پرسيدند چند قطعه عکس چه لزومي دارد؟ او با اطمينان کامل چنين پاسخ داد: «يک عکس براي کارت اقامت و يک عکس براي تشکيل پرونده و يک عکس هم براي موساد؟!. پس از شناسايي و دستگيري عدنان ياسين مشخص شد که او راست مي گفته است.

داگان با چه شيوه اي جاسوسان موساد را استخدام مي کرده است؟
 

سازمان موساد افرادي را جستجو مي کرد که در درجه سرپوش سازماني و تشکيلاتي داشته باشند، و يا مورد حمايت و اعتماد شاخه هاي امنيتي جنبش هاي فلسطيني بوده باشند. يا اينکه از افراد سابقه دار و چاقوکش و قاتل بوده باشند. تاکيد مي کنم که داگان به منظور قتل بازماندگان گروه وديع حداد، مسئول يکي از جنبش هاي مبارز فلسطيني که در اردوگاه آوارگان فلسطيني عين الحلوه در نزديکي شهر صيدا سکونت داشتند، اين گونه افراد را استخدام کرد. آخرين بازماندگان اين گروه دو برادر به نام هاي زاهر و محمودالمجذوب بودند که در سال 2001 توسط يکي از دوستان شان به نام (z) که جاسوس اسرائيل از آب درآمد، ترور شدند. به احتمال زياد جاسوس مزبور پس از اين اقدام به کاندا گريخته باشد. همچنين احتمال مي دهم که جاسوس (z) پنج سال پيش در ترور خضر سلامه معروف به (ابوحسن) در شهر صيدا دست داشته است. او خضر سلامه را که گفته مي شود دست راست عماد مغنيه بوده خوب مي شناخته است. خضر سلامه يکي از فرماندهان شجاع مقاومت اسلامي لبنان بوده است. بعيد نيست که جاسوس مزبور با هويت جعلي به منطقه بازگشته و در ترور شهيد عماد مغنيه نقش اساسي ايفا کرده است.

از عمليات تروريستي موساد در لبنان چه اطلاعاتي داريد؟
 

عمليات تروريستي موساد در لبنان فراوانند. به طور مثال روز 21 دسامبر سال 1994 يک دستگاه خودروي بمب گذاري شده در بخش جنوبي بيروت منفجر شد. در نتيجه اين انفجار سه تن از اعضاي ارشد حزب الله به نام هاي محمد مسلماني و محمود حسون و فؤاد مغنيه برادر عماد مغنيه شهيد و 15 تن ديگر زخمي شدند. در پي اين انفجار منابع امنيتي لبنان نسبت به احتمال رخنه جاسوسان موساد به منطقه شيعه نشين جنوب بيروت ابراز نگراني کردند. در آن مرحله نوار امنيتي اشغالي در جنوب لبنان هنوز آزاد نشده بود، و امکان تردد آسان جاسوسان اسرائيل در لبنان وجود داشت. يکي از دلايل انفجار مزبور تلاش موساد براي دسترسي به عماد مغنيه و ترور او تشخيص داده شد. حزب الله در پي اين انفجار از مشارکت عماد در مراسم خاکسپاري برادرش فؤاد جلوگيري به عمل آورد. تحقيقات به عمل آمده از سوي محافل امنيتي دولتي لبنان و نيروهاي امنيتي مقاومت اسلامي نشان داد که احمد الحلاق يکي از جاسوسان رژيم صهيونيستي در لبنان در اين اقدام تروريستي دست داشته است. بر اين اساس نيروهاي امنيتي لبنان و نيروهاي مقاومت روز 20 فوريه سال 1996 موفق شدند احمدالحلاق را که در نوار اشغالي جنوب سکونت داشت با فريب و نيرنگ بيهوش و به بيروت احضار و مورد بازجويي قرار دهند. او سرانجام به اين اقدام اعتراف کرد. و در زندان روميه در شرق بيروت محاکمه و مجازات شد.

از هويت و مشخصات احمد الحلاق اطلاعي داريد؟
 

وقتي که سازمان موساد فردي را براي تجسس به همکاري دعوت مي کند، از او مي خواهد به سازماني و يا تشکيلاتي بپيوندد تا هرگونه شک و شبهه را از خود دور کند. از سوي ديگر موساد مي کوشد افرادي را از درون سازمان هاي فلسطيني گزينش کند که توان دسترسي آسان به اطلاعات ارزشمند را داشته باشند. احمد الحلاق ابتدا در سازمان فلسطيني الصاعقه وابسته به سوريه فعاليت داشت. پس از گذشت چند سال به جنبش فتح پيوست. به ياد دارم که او يک فرد متشنج و دردسر آفرين بود. از يک طرف ميان سازمان هاي فلسطيني، و از طرف ديگر بين آن ها با شهروندان لبناني دردسر ايجاد مي کرد. رفتار بيشتر جاسوساني که شناسايي و بازداشت شدند اينگونه بوده است.

از تشنج آفريني هاي احمد الحلاق حادثه اي به ياد داريد؟
 

احمد الحلاق در سال 1974 بين گروهي از افراد مسلح فلسطيني و برخي شهروندان لبناني در نزديکي اردوگاه صبرا و شاتيلا در بيروت آشوب و دعوا راه انداخت. او در پي اين آشوب به سوي شهروندان لبناني تيراندازي کرد و يک شهروند شيعه لبناني به نام احمد شعيتو را به شهادت رساند. در پي اين حادثه ميان فلسطيني ها و لبناني ها درگيري هاي خونين و اسفباري روي داد.

اگر آدم شروري بوده چرا او را بازداشت و محاکمه نکردند؟
 

او ضمن شرارت و پست صفتي، تا حدودي هم هوشيار بود. سعي مي کرد ارتباطات خود را با برخي شخصيت هاي فلسطيني و سوري حفظ کند. به طور مثال با غازي کنعان مسئول پيشين اداره اطلاعات ارتش سوريه در لبنان که دو سال پيش خودکشي کرد، روابط دوستانه داشت. او با استفاده از اين روابط مردم را آزار و اذيت داد.
منبع:ماهنامه شاهد یاران، شماره 49




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.