آرامش را به كودك تان هديه دهيد

اغلب خطرهايي كه كودك را تهديد مي كند از زماني معنادار مي شود كه او بتواند چهار دست و پا حركت كند و كم كم راه برود. در اين مقطع سني، شما پدر و مادر عزيز بايد تمام وسايل الكتريكي را در ارتفاع بالاتري قرار دهيد و روي پريزهاي برق را با پوشش مخصوص بپوشانيد. شومينه نيز از ديگر موارد خطرناك براي كودكان است كه بايد راه دسترسي به آن
يکشنبه، 12 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آرامش را به كودك تان هديه دهيد

آرامش را به كودك تان هديه دهيد
آرامش را به كودك تان هديه دهيد


 





 

خطرات احتمالي
 

اغلب خطرهايي كه كودك را تهديد مي كند از زماني معنادار مي شود كه او بتواند چهار دست و پا حركت كند و كم كم راه برود. در اين مقطع سني، شما پدر و مادر عزيز بايد تمام وسايل الكتريكي را در ارتفاع بالاتري قرار دهيد و روي پريزهاي برق را با پوشش مخصوص بپوشانيد. شومينه نيز از ديگر موارد خطرناك براي كودكان است كه بايد راه دسترسي به آن را براي كودكان مسدود كنيد.
براي چيدمان و نقاشي اتاق نوزادان توصيه مي كنيم از روزهاي قبل از تولد نوزاد اقدام كنيد يا اگر دير شروع به طراحي و نقاشي كرده ايد، براي مدتي نوزاد را در اتاق ديگر مثلا اتاق پدر و مادر بخوابانيد تا كاملا بوي رنگ از فضاي اتاق كودك خارج شود.
براي دكوراسيون اتاق كودك تا حد امكان از وسايل و اشيائي استفاده كنيد كه از مواد طبيعي درست شده باشد.
براي ملحفه و روتختي نوزاد از پارچه هاي بدون حساسيت استفاده كنيد.

آرامش را به كودك تان هديه دهيد

تقويت حواس
 

مي توانيد با استفاده از محرك هاي مناسب به فرزند كوچك خود كمك كنيد تا خيلي زود رنگ ها و اشكال را تشخيص دهد و بشناسد. براي مثال عروسك ها و وسايلي كه بالاي تخت كودك آويخته مي شوند، حركت كرده و موسيقي هاي ملايم پخش مي كنند، براي مدت زيادي كودك را سرگرم كرده و باعث آرامش و نشاط او مي شود. فقط دقت كنيد اين اسباب بازي ها را نبايد دقيقا بالاي سر كودك نصب كنيد، زيرا چشم كودك را اذيت مي كند و نتيجه عكس مي دهد.
اسباب بازي هايي كه به شكل حيوانات هستند و جنس خز دارند، اگر هنگام خواب روي صورت كودک بيافتند باعث خفگي كودك و حتي مرگ او مي شوند. اين نوع اسباب بازي ها را بالاي تخت و نزديك او قرار ندهيد، جايي بگذاريد كه به راحتي ديده شود؛ مثلا روي قفسه دكور اتاق كودك جاي مناسبي براي قرار دادن عروسك هاي خزدار است.
صداها و اصوات را مي توان از راه هاي مختلف به كودكان معرفي كرد. كودكان بد خلق كه خواب آرامي ندارند، با موزيك هاي ملايم به آرامش مي رسند و راحت تر مي خوابند. اسباب بازي هاي متحرك و موزيكالي كه بالاي تخت كودك نصب مي شود نيز تاثير زيادي بر زودتر و راحت تر خوابيدن كودك دارد. اگر اسباب بازي ها كوكي باشد، كار شما كمي سخت مي شود.

آرامش را به كودك تان هديه دهيد

كودكان از اينكه بتوانند كاري را به تنهايي انجام دهند احساس شادي و هيجان مي كنند، به همين دليل سعي كنيد زمينه را براي تامين حس استقلال در كودك فراهم كنيد. براي مثال مي توانيد با قرار دادن سكوهاي پله اي كنار تخت كودك حس استقلال را در او زنده كنيد؛ كودك از اينكه حس كند زمان خواب مي تواند خودش از اين پله ها بالا رفته و وارد تختش شود، احساس هيجان و غرور مي كند.
اين اتاق خواب روشن، شاد با وسايل محرك و موزيكال يك اتاق خواب ايده آل براي كودك است.
وجود اين صندوقچه بزرگ، تعداد زيادي اسباب بازي را در خود جاي مي دهد و از ريخت و پاش جلوگيري مي كند.
اشكال مختلف با رنگ هاي شاد و جالب در اين اتاق توانسته جاذبه بصري خوبي ايجاد كند.
وجود تخته سياه و گچ در اتاق كودك به او اين امكان را مي دهد تا آزادانه تخيلات خود را به تصوير بكشد.

آرامش را به كودك تان هديه دهيد

اتاق كودكان پس از دوران نوزادي، بايد موجب خواب آرام كودك شود و او بتواند در طي روز از بازي كردن در آن لذت ببرد. چنانچه اتاق دو فرزند شما مشترك است اين نكته را فراموش نكنيد كه دو كودكي كه در داشتن اتاق با هم شريك هستند علاوه بر فضاهاي مشترك بايد هر كدام فضاي خصوصي و شخصي خود را در آن اتاق داشته باشند، قسمتي كه تنها متعلق به خودشان باشد.
توصيه مي كنيم فضاي بازي كودك را در قسمت شرقي اتاقش در نظر بگيريد، زيرا شرق جاييست كه خورشيد هنگام صبح از آنجا طلوع مي كند و انرژي موجود در اين جهت انرژي زا و نشاط آور است.
هم چنين بهتر است قسمت غربي اتاق كودك را براي خوابيدن در نظر بگيريد زيرا همانطور كه مي دانيد خورشيد از طرف غرب غروب مي كند و به اين دليل، انرژي موجود آرامش بخش و خواب آور است.
اين نكته در مورد تمام گروه هاي سني توصيه مي شود. اگر فرزند شما يك كودك بيش فعال است، سعي كنيد چيدمان اتاقش را طوري انجام دهيد كه بيشتر در قسمت غربي اتاق به سر برد.

آرامش را به كودك تان هديه دهيد

تخت خواب كودك
 

تخت بايد طوري قرار بگيرد كه كودك هنگام بيدار شدن و قبل از خواب، نظاره گر منظره اي خوشايند و دوست داشتني باشد. اين كار به كودك احساس امنيت مي دهد و تامين امنيت يكي از مهم ترين نكات در مورد كودكان است.
از قرار دادن تخت كودك در كنج تاريك اتاق يا مقابل اشياء سايه دار و اشكال خاص كه روي ديوار نصب شده است و هنگام تاريكي مي توانند جلوه اي ترسناك به وجود آورند، خودداري كنيد.
بهترين جنس براي تخت كودكان چوب است، زيرا هم يك عنصر طبيعي است و هم تشعشعات الكتريكي توليد و ساطع نمي كند.
تا حد امكان از تخت هاي دوطبقه براي كودكان استفاده نكنيد زيرا اين تخت ها انرژي مثبت را منزوي مي كنند و هر دو كودك، هم كودكي كه طبقه بالا نزديك سقف مي خوابد و هم كودكي كه در طبقه زيرين قرار مي گيرد احساس ناآرامي و ناراحتي خواهد داشت. تخت هايي كه داراي قفسه در قسمت بالا هستند نيز چنين تاثيري دارند؛ ضمن اينكه مكان خوبي براي تجمع گرد و خاك به شمار مي آيند.

آرامش را به كودك تان هديه دهيد

تخت خواب كودك بايد مقداري تاج داشته باشد.
تخت كودك را پشت به در و و پنجره قرار ندهيد.
وجود اشياء و لوازم دكوري به رنگ روشن و شاد، كمبود نور در گوشه تاريك اين اتاق را جبران كرده است.
انرژي چوب در اين اتاق يا تصوير درخت روي ديوار، در فضا منتشر مي شود كه به رشد كودك كمك زياد مي كند.

چيدمان و دکوراسيون
 

هر چه کودک از نظر فکري و فيزيکي رشد کند و بزرگ و بزرگ تر شود، بيشتر و بيشتر حق انتخاب دارد. او مي تواند نسبت به تغيير بخشي از دکوراسيون اتاق خود و هم چنين در مورد تغيير رنگ چيدمان موجود اتاق خود نظر دهد و در اين مورد شما بايد تا حد امکان خواسته کودک تان را در اتاقش اعمال کنيد؛ حتي اگر مطابق با سليقه شما نباشد. اين کار به کودک تان اعتماد به نفس مي بخشد.
کودکان نيز مانند بزرگسالان تمايل دارند اتاق شخصي شان مانند يک مکان خصوصي باشد، بنابراين توصيه مي کنيم هنگام ورود به اتاق کودکتان ابتدا در بزنيد و براي ورود از او اجازه بخواهيد و مطمئن باشيد که با اين کار به او ياد مي دهيد براي ورود به اتاق و حريم خصوصي تان از شما اجاره بگيرد.

مبلمان
 

چنانچه اتاق کودک شما کفپوشي سخت و سفت دارد حتما يک قاليچه نرم کنار تخت کودک روي زمين پهن کنيد تا کودک هنگام پايين آمدن از تخت قدم بر سطحي نرم و خوشايند بگذارد و با احساسي لطيف روز خود را شروع کند.
تا حد امکان از قرار دادن تلويزيون و وسايل الکتريکي ديگر در اتاق کودک بپرهيزيد، زيرا اتاق کودک همانطور که گفته شد جاييست براي بازي و خواب او، پس تماشاي تلويزيون بهتر است در اتاق نشيمن در کنار اعضاي خانواده صورت بگيرد.
پنجره هايي كه پايين ديوار قرار گرفته اند براي كودكان هراسناك هستند، زيرا ترس از سقوط به وجود مي آورند. قسمت هاي پاييني چنين پنجره هايي را مي توان به شكل زيبايي پوشاند.
وجود قفسه و طبقات متعدد در اين اتاق كودك سبب شده است تا هر يك از اسباب بازي ها جايي براي خود داشته باشند و بعد از بازي كودك در آنجا قرار گيرند.

آرامش را به كودك تان هديه دهيد

اين اتاق خواب ظاهراً آرام و راحت به نظر مي رسد اما در اصل تخت خواب نبايد پشت به پنجره قرار بگيرد و بهتر است پشت به ديوار باشد.
تخت خواب اين اتاق خواب زيبا براي كودك بسيار كوچك است و نياز به ابزارهاي محافظتي بيشتر دارد.
اتاق كودكان بايد فضايي براي خواندن، نوشتن، نقاشي و خلق كردن داشته باشد.

اتاق نوجوان
 

پس از پايان دوران كودكي، نوجواني آغاز مي شود، چيدمان اتاق يك نوجوان بايد با اتاق كودكي اش متفاوت باشد. مكاني كه نوجوان لحظات شادي، عصبانيت و خستگي خود را در آن بگذارند و در آن به آرامش برسد. اتاق يك نوجوان بايد كاملا مطابق با سلايق و علايق وي طراحي شود. ممكن است در اين مورد شما با نوجوان خود اختلاف سليقه زيادي داشته باشيد، اما اين نكته را بدانيد نوجوان شما ديگر كودك نيست، پا به دوران بزرگسالي گذاشته است و اتاق متعلق به اوست پس بايد طوري چيدمان شود كه او دوست دارد. البته نگران نباشيد، سلايق و علايق نوجوانان به سرعت در حال گذر است، طوري كه سليقه يك نوجوان 13 ساله با يك نوجوان 17 - 18 ساله بسيار متفاوت است. بنابراين زياد خودتان را با او درباره چيدمان اتاق و خواسته هايش درگير نكنيد. فقط سعي كنيد فرزند خود را با اصول و نقش رنگ ها آشنا كنيد، درباره اصول پايه اي و تاثير انرژي در اتاق با او صحبت كنيد تا او بتواند با در نظر گرفتن اين اطلاعات، تصميم درست تري در مورد چيدمان اتاق بگيرد.
اتاق نوجوان بايد از بخش هاي متعددي تشكيل شود از قبيل فضاي خواب، مطالعه، سرگرمي و فضايي براي پذيرايي از دوستانش. تا حد امكان سعي كنيد از قرار دادن تلويزيون در اتاق نوجوان پرهيز كنيد تا تشويق شوند براي تماشاي تلويزيون به اتاق نشيمن بيايند و بخشي از وقت خود را در كنار ديگر اعضاي خانواده بگذرانند.
اين تصوير نمونه اتاق يك پسر نوجوان است كه كاملا مطابق با سليقه فردي اش چيدمان شده است.

آرامش را به كودك تان هديه دهيد

اين اتاق خواب زيبا و روشن نمونه اي از يك اتاق ايده آل براي يك دختر خانم نوجوان پس از دوران كودكيش است.
اين اتاق خواب كه پر از رنگ ها و طرح هاي شاد است، براي نوجواناني كه سال هاي نخست اين دوران را تجربه مي كند بسيار مناسب است.
تركيب رنگي سفيد و سياه، يك تركيب رنگي قوي و بسيار پرطرفدار بين نوجوانان است.
منبع:نشريه منزل، ش 20




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.