عوامل سرد شدن روابط عاطفي همسران را بشناسيم

روزهاي اول آشنايي براي بسياري از همسران، سرشار از لحظات گرم و به ياد ماندني است. روزهايي كه انتظار كشيدن براي با هم بودن بسيار لذت بخش است و زن و شوهر گمان مي كنند عشق شان هرگز پايان نخواهد گرفت.
يکشنبه، 12 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوامل سرد شدن روابط عاطفي همسران را بشناسيم

عوامل سرد شدن روابط عاطفي همسران را بشناسيم
عوامل سرد شدن روابط عاطفي همسران را بشناسيم


 

نويسنده:عبدالرسول كريمي




 
روزهاي اول آشنايي براي بسياري از همسران، سرشار از لحظات گرم و به ياد ماندني است. روزهايي كه انتظار كشيدن براي با هم بودن بسيار لذت بخش است و زن و شوهر گمان مي كنند عشق شان هرگز پايان نخواهد گرفت.
هر چقدر هم كه منطقي انتخاب كرده باشيد باز هم محرميت و شروع با هم بودن، روزهاي شيريني را مي سازد هر چند كه با «زير يك سقف»رفتن كم كم مشكلات و اختلاف نظرها آشكار مي شود، اما به دليل جاذبه هاي خاصي كه همسران براي هم دارند اين اختلافات تحت الشعاع قرار مي گيرند.
اگر همسران در كنار داشتن لحظاتي عاشقانه به فكر نزديكي بيشتر افكار و روش زندگي شان نباشند، بعد از مدتي كه احساسات و نيازهاي شان فروكش كرد و جنبه ي منطقي بيشتري گرفت، مشكلات آشكارتر مي شوند.
متأسفانه خيلي از ازدواج ها اين مسير را ادامه مي دهند و به جايي مي رسند كه بعد از گذشت سالها و داشتن فرزند ديگر دو نفر كاملاً از هم دور شده و مانند دو هم خانه ي غريبه زندگي مي كنند! ديگر براي ديدن هم انتظار نمي كشند و گاهي از ديدن هم فرار هم مي كنند.
مادر بچه ها و پدر بچه ها، به جاي اين كه باز هم با هم از دنياي شان، فكرها و آرزوهاي شان صحبت كنند، اگر فرصتي براي با هم بودن داشته باشند آن را به مدرسه ي فرزند، خريد لوازم خانه و شكايت از خانواده ي هم و در مواقع حادتر افسوس آرزوهاي بر باد رفته مي گذرانند.
البته اگر بخواهيم واقع بين باشيم بايد بگوييم كه حفظ ارتباط عاشقانه در طول ساليان كار ساده يي نيست و نياز به توجه و همراهي طرفين دارد، اما اگر نتيجه بدهد بسيار لذت بخش است. تصور كنيد سال هاي سال زندگي مشترك در كنار كسي كه با تمام وجود دوستش داريد، بسيار شيرين خواهد بود. اصلاً تعبير زيباي «به پاي هم پير شويد» كه در روزهاي اول آشنايي خيلي ها به زوج هاي جوان مي گويند، به اين معني نيست كه همديگر را تحمل كنيد تا موهاي تان سفيد شود، بلكه آرزويي است كه در پشت كلمات ظاهريش معني زيباي عشقي جاودانه را به همراه دارد.

صاحب فرزند شدن
 

ورود فرزندان به زندگي همان قدر كه علتي براي امكان بيشتر با هم بودن است، در اثر غفلت زن و شوهر بخصوص زن مي تواند خود علتي براي فراموش كردن و كم رنگ شدن طرف مقابل باشد.

از بين رفتن جاذبه هاي زن و شوهري
 

خيلي از همسران بعد از بچه دار شدن و گذشت چند سال احساس مي كنند ديگر از آنها گذشته است! حلال خداوند را بر خود حرام كرده و از هر گونه ابراز محبت نسبت به همسر اجتناب مي كنند، در صورتي كه نيازها به قوت خود باقي است و همين دوري كردن از نياز طبيعي باعث بد خلقي و بهانه گيري طرفين مي شود.

عدم تلاش براي جذب يكديگر
 

دختر و پسري كه براي جاي شدن در دل يكديگر هر كاري مي كردند و زيبا ترين واژه ها را به كار مي بردند، ديگر اهميتي به احساس همسرشان در قبال عملكرد خود نمي دهند و براي شان ديگران(فاميل، همكار، همسايه و...)مهم تر از شريك زندگي شان است.

تغيير در طول زمان
 

بين دو نفر كه تصميم به ازدواج مي گيرند نقاط مشترك زيادي وجود دارد، ولي از آن جا كه انسان ها در طول زمان تغيير مي كنند هر كدام از همسران هم در طول ساليان تغيير كرده، اما با هم و به يك سمت تغيير نمي كنند. به همين دليل بعد از ده سال هر كدام كيلومترها از نقطه ي آغاز و در مسيرهاي مختلف فاصله گرفتند.

ادامه ي تحصيل و علايق شغلي
 

هر كدام از همسران ممكن است در طول زندگي مشترك به فكر ادامه ي تحصيل بيفتند يا در شغل شان پيشرفت كرده و وقت بيشتري را صرف آن كنند يا حتي زماني كه در كارشان دچار بحران شده اند، هم وقت بيشتري را بيرون از خانه صرف كنند و هم از لحاظ روحي تحت فشار باشند. هر كدام از اين عوامل اگر درست مديريت نشود، مي تواند به ارتباط زن و شوهر لطمه وارد كند.

حل نكردن اختلافات در زمان مناسب
 

زن و شوهر هر چقدر هم كه زندگي خوبي داشته باشند بالاخره گاهي اختلاف پيدا كرده و ممكن است در حين بگو مگو حرف هايي را كه نبايد، بگويند. بعضي از همسران كدورت ها را از بين نمي برند، راجع به آن با يكديگر حرف نمي زنند و بدين صورت گره هاي كوچك را تبديل به گره يي كور مي كنند كه به اين سادگي ها قابل گشودن نيست و همين باعث مي شود تا هرگاه به زندگي مشترك شان فكر مي كنند، ياد ناملايمات و خاطرات تلخ شان بيفتند.
اگر به زندگي اطرافيان و خودمان توجه كنيم، دلايل ديگري را كه باعث از بين رفتن احساس روزهاي اول آشنايي مي شود را پيدا مي كنيم كه مي تواند به زندگي مان كمك كند. يادمان باشد حفظ رابطه به بهتربن شكل، ارزشمند ترين هديه يي است كه به خود، همسر و فرزندان مان مي دهيم.
خوشبخت و عاشق بمانيد...
منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره 116.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.