هميشه در كنارم باش

كاملاً روشن است كه وقتي كودك شما به سنين نوجواني مي رسد، استقلال بيشتري طلب مي كند و در اين زمان برقراري ارتباط با او ديگر مانند گذشته كار ساده يي نخواهد بود. شما به عنوان پدر و مادر بايد توجه داشته باشيد كه در اين برهه از زمان ارتباط برقرار كردن با يك نوجوان از هر زمان ديگري مهم تر است. در اين حالت وظيفه ي شما حمايت و
دوشنبه، 13 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هميشه در كنارم باش

هميشه در كنارم باش
هميشه در كنارم باش


 

نويسنده:ابراهيم تك فلاح




 
كاملاً روشن است كه وقتي كودك شما به سنين نوجواني مي رسد، استقلال بيشتري طلب مي كند و در اين زمان برقراري ارتباط با او ديگر مانند گذشته كار ساده يي نخواهد بود.
شما به عنوان پدر و مادر بايد توجه داشته باشيد كه در اين برهه از زمان ارتباط برقرار كردن با يك نوجوان از هر زمان ديگري مهم تر است. در اين حالت وظيفه ي شما حمايت و پشتيباني از اوست و در اين ميان محبت ورزيدن از اهميت ويژه يي برخوردار مي شود. اگر موفق شويد چنين ارتباطي را با نوجوان برقرار كنيد يك حس عميق عاطفي را در وجود او ايجاد مي كنيد و فرزند شما اين اطمينان را پيدا مي كند كه مي تواند پستي و بلندي هاي زندگي را در كنار شما و با وجود پشتيباني و حمايت شما طي كند.

انتظارات صحيح
 

شايد در ابتداي دوره ي بلوغ، نوجوان حس خوبي نسبت به توصيه هاي شما نداشته باشد و احساس كند كه نيازي به نصيحت هاي تان ندارد. حتي اين احتمال وجود دارد كه گاهي اوقات كه مساله ي مهمي را به او گوشزد مي كنيد، خوشش نيايد و ناراحت شود. شايد قبول يك چنين تغييراتي براي شما كار آساني نباشد و نتوانيد همه ي اين دگرگوني هاي رفتاري را سريعاً هضم كنيد. اما نگران نباشيد!انجام همه ي اين كارها صرفاً نشانه هايي از افزايش حس استقلال طلبي در فرزند شما و كاملاً طبيعي است. شما هم بايد بندها را كمي آزادتر كنيد و به او فضاي بيشتري براي رشد بدهيد.

او را به حال خودش رها نكنيد
 

به ياد داشته باشيد حتماً لازم نيست كه به آن ها اجازه دهيد كه به طور كامل از قيد و بند محدوديت ها آزاد شوند و يك مرتبه خود را رها شده تصور كنند. شما هنوز هم نقش تاثيرگذاري در تعيين مسير زندگي آن ها داريد. بايد براي نوجوان الگو باشيد و زماني كه انتظار داريد او كاري را انجام دهد، ابتدا خودتان آن كار را انجام دهيد. در حين گفت و گو با او اصل احترام متقابل را رعايت كنيد، مهربان باشيد، آداب غذايي سالم را برايش روشن كنيد و كارهاي روزمره ي خانه را بدون گله و شكايت انجام دهيد تا او هم ياد بگيرد كه بايد يك چنين برخوردي از خود نشان دهد.

برخورد صحيح
 

انجام بعضي از كارهاي كوچك و ساده مي تواند ارتباط عميقي ميان شما و فرزندتان ايجاد كند. در برنامه هاي روزانه ي خود زمان كوتاهي را به انجام بعضي از اين كارهاي خاص اختصاص دهيد.كارهايي را انتخاب كنيد كه مي توانيد به كمك نوجوان تان انجام دهيد تا به او نشان دهيد كه برايش اهميت قايل هستيد. در اين جا به چند نكته ي كاربردي در همين زمينه اشاره مي كنيم.

وقت خواب و شب به خير
 

مي توانيد پيش از خاموش كردن چراغ ها در كنار هم بنشينيد، كتاب بخوانيد، اتفاقات مهمي را كه در طول روز براي تان رخ داده براي هم تعريف كنيد و در مورد برنامه هايي كه براي فردا در ذهن داريد، صحبت كنيد. اگر احساس كرديد كه نوجوان نسبت به اين مساله حس خوبي ندارد، مي توانيد كل كارهاي ذكر شده را به يك بوسه ي قبل از خواب و شب به خير گفتن، محدود كنيد يا فقط دستي به پشت او بكشيد و بگوييد «شب به خير».

غذاي خانگي
 

شايد غذا درست كردن كار آساني نباشد، به ويژه پس از گذراندن يك روز خسته كننده ولي صرف يك شام خانوادگي كه در آن اعضاي خانواده دور هم جمع شوند، ارزش زيادي دارد، بنابراين مانند تمام كارهاي ديگري كه در طول روز براي آن ها برنامه ريزي مي كنيد، انجام اين كار را نيز در اولويت قرار داده و ترتيب يك غذاي خوشمزه را بدهيد. حتي اگر امكان غذا درست كردن را هم نداريد و از بيرون غذاي آماده تهيه مي كنيد، حداقل همه دور هم بنشنيد و آن را ميل كنيد. در حين صرف غذا، تلويزيون را خاموش و سعي كنيد تلفن ها را جواب ندهيد.

صرف وقت روزمره در كنار يكديگر
 

نقاط مشتركي را پيدا كنيد كه به شما اجازه مي دهند در كنار هم باشيد. در حين شستن ماشين، درست كردن شيريني، اجاره ي فيلم، تماشاي برنامه ي تلويزيوني مورد علاقه، از او دعوت كنيد كه در كنارتان قرار بگيرد. همه ي اين كارها فرصت هايي هستند كه به شما اجازه مي دهند از وجود يكديگر لذت ببريد. اين كار موجب مي شود نوجوان چيزهايي را كه در ذهن دارد راحت تر با شما در ميان بگذارد و اگر مشكلي برايش پيش آمده با اعتماد بيشتري در مورد آن با شما صحبت كند. دليلش هم اين است كه وقتي شما مشغول انجام كاري هستيد، لازم نيست نوجوان با شما ارتباط چشمي برقرار كند و اين امر به نوبه خود باعث مي شود كه راحت تر حرف هاي دلش را با شما در ميان بگذارد.

خلق لحظات خاص و فراموش نشدني
 

اين رسم را در خانواده به وجود بياوريد كه سالانه موقعيت هاي خاص خانوادگي را به جز تعطيلات و تولدها جشن بگيريد. اين جشن مي تواند به خاطر يك كارنامه ي درخشان يا بردن تيم فوتبال مدرسه باشد! به هر حال اين مساله يي است كه مي توانيد پيوندهاي عاطفي خانوادگي را محكم تر كند.

خود را مشتاق نشان دهيد
 

نسب به ايده ها، احساسات و تجربياتي كه نوجوان در زندگي به دست آورده، علاقه نشان دهيد و كنجكاوي كنيد. زماني كه نوجوان با يك چنين واكنشي از جانب شما رو به رو مي شود، دفعات بعدي كه با مشكلي رو به رو شد، خيلي راحت تر نزد شما مي آيد و مشكلاتش را با شما در ميان مي گذارد.

اظهار علاقه
 

فكر نكنيد كه نشان دادن و گفتن اين مطلب كه به فرزند خود علاقه مند هستيد، هيچ ارزشي براي او ندارد، انجام اين كار به فرزندتان اين اطمينان را مي دهد كه دوستش داريد و از او مراقبت و محافظت مي كنيد. البته بايد راه هاي درست نشان دادن علاقه را ياد بگيريد. به اين معنا كه ممكن است دختر يا پسر شما نسبت به ابراز علاقه ي شديد آن هم در جمع و به صورت عمومي، حس مثبتي نداشته باشد. شايد دوست نداشته باشد كه مانند گذشته او را بغل كنيد يا ببوسيد، اما شما نبايد اين مسايل را به خودتان بگيريد چرا كه مواردي نيستند كه نشات گرفته از كاستي هاي فردي شخصيت شما باشند. به عنوان مثال زماني كه يك نقاشي زيبا مي كشد، بگوييد:«كارت عالي است، خيلي هنرمندي » يا «تو در تمرين فوتبال خوش درخشيدي، از ديدنت در بازي واقعاً لذت بردم.»
منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره 116.




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.