پيامبراني که در ايران کهن آرميده اند

شايد بسياري از ايرانيان ندانند که ايران کهن، جايگاهي است که بسياري از مقدسين الهي در آن آرميده اند. شما را با آرامگاه پيامبراني که در اين آب و خاک مدفون هستند، آشنا مي کنيم.
سه‌شنبه، 21 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پيامبراني که در ايران کهن آرميده اند

پيامبراني که در ايران کهن آرميده اند
پيامبراني که در ايران کهن آرميده اند


 






 
شايد بسياري از ايرانيان ندانند که ايران کهن، جايگاهي است که بسياري از مقدسين الهي در آن آرميده اند. شما را با آرامگاه پيامبراني که در اين آب و خاک مدفون هستند، آشنا مي کنيم.

دانيال نبي
 

ازانبياي بزرگ الهي و از تبار داوود نبي است. او از اسيران بني اسرائيل در بابل بود که توسط کوروش پادشاه پارسيان، پس از فتح بابل آزاد شد.
لفظ دانيال در زبان عبري به معني «خدا حاکم من است» مي باشد. دانيال نبي مشاور عالي کوروش کبير و داريوش اول بود و از جمله داستان هايي که در عهد عتيق از او آورده شده، داستان نجات او از چنگ شيرهاي کاخ هخامنشي است. دانيال با توطئه ي بعضي از درباريان شبانه به قفس شيرهاي گرسنه انداخته مي شود و با مشيت الهي روز بعد زنده و سالم از قفس شير رهايي مي يابد.
داريوش که علاقه ي خاصي به دانيال داشت، شبي که دانيال در قفس شيرها انداخته شد چشم بر هم نگذاشت و هنگامي که صبح دانيال را زنده يافت بسيار خرسند شد و شادي خود را از چشم درباريان نيز پنهان نکرد.

حبقوق نبي
 

حيقوق (حبقوق) در زبان عبري به معني «در بغل کشيده شده» است. او يکي از پيامبران بني اسرائيل است و نامش در عهد عتيق نيز آمده است.
حبقوق نبي زماني مدير و نگهبان مراسم مذهبي معبد حضرت سليمان (ع) در بيت المقدس بوده است و پس از آن که بخت النصر (پادشاه بابل) بيت المقدس را تسخير کرد. او به همراه عده زيادي از يهوديان (از جمله حضرت دانيال (ع) به اسارت سپاهيان بخت النصر درآمد و سال هاي طولاني در اسارت ماند تا آنکه در سال 538 پيش از ميلاد مسيح(ع)، کوروش به عنوان مؤسس سلسه ي هخامنشي بابل را فتح کرد و دستور آزادي همه ي اسرا و زندانيان بني اسرائيل را صادر و آن ها را براي بازگشت به بيت المقدس تشويق کرد.
مقبره حبقوق نبي (ع) از قديمي ترين آثار تاريخي تويسرکان است که حدود دوهزار و پانصد سال قدمت دارد. ساختمان آرامگاه حبقوق (ع) يکي از بناهاي قديمي ايرانيان است که با توجه به سبک معماري جالب آن به احتمال زياد به دوره ي سلجوقيان مربوط است. اين بنا که در جنوب غربي تويسرکان واقع شده، تا چند سال پيش خارج از شهر بود و با گسترش تويسرکان در محدوده ي شهر قرار گرفت.
بناي آرامگاه که از فاصله دور مانند يک برج مدور با سقف مخروطي به نظر مي رسد. بدنه هشت سطحي دارد و ارتفاع آن به دوازده متر مي رسد.

ديگر پيامبراني که گفته مي شود در ايران آرميده اند:
 

*در قزوين بنايي است که به پيغمبريه مشهور است و گفته مي شود آرامگاه چهارتن از پيامبران الهي است و حضرت سلام، سلوم، سهولي و الفباي نبي در اين مکان دفن شده اند.
در قزوين مردم بسياري به صحت مقدس بودن اين مکان اعتقاد دارند.
*گفته مي شود دو نفر از فرزندان نوح به نام هاي سام نبي و لام نبي در محلي در نزديکي سمنان دفن شده اند.
*حضرت روبيل نزديک رودخانه ي دزفول دفن شده است.
*آرامگاه حضرت اشموئيل در ساوه است.
*مقبره ي حضرت اسحاق و اسماعيل در جاده ي دزفول به هفت تپه قرار دارد.
حضرت صالح و جرجيس در شوشتر مدفون هستند.
حضرت بنيامين فرزند يعقوب در نزديکي قصر شيرين دفن شده است.
البته نمي توان صحت دفن همه اين پيامبران در ايران را تأييد کرد.

حضرت يوشع
 

بنا به گفته ي کتاب مقدس او از پيامبران بني اسرائيل و جانشين موسي بوده و عبور بني اسرائيل از رود اردن تحت فرماندهي او انجام شده است.
حضرت يوشع در گورستان تاريخي تخت فولاد اصفهان مدفون است. محوطه يي که يوشع نبي در آن دفن است به «لسان الارض» معروف است.

حجي نبي
 

اين پيامبر در دوران سلطنت داريوش مي زيسته و در تورات نام او «حگي» آمده و به معني «مسرور» است. مقبره اين پيامبر در همدان در نزديکي ميدان امام خميني، داخل بازار و داخل مسجد پيغمبر قرار دارد.

شعياي نبي
 

يکي از پيامبران بني اسرائيل که نسبتش به يعقوب پيامبر مي رسد. محل سکونت ايشان در بيت المقدس بوده و قبل از حضرت زکريا به رسالت مبعوث شدند. آرامگاه شعياي نبي، جنب امامزاده اسماعيل در حاشيه ي خيابان هاتف اصفهاني قرار دارد.
منبع: نشريه 7 روز زندگي، شماره 117



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.