مراقبت از پوست

گوناگوني و تنوع در انواع پوست به علت نژاد (مانند سياه، سفيد، زرد و قهوه اي) علت ارثي و محيطي (پوست خشک، چرب، معمولي و مخلوط) نياز به مراقبت هاي گوناگون بسته به نوع پوست دارد.
سه‌شنبه، 21 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت از پوست

مراقبت از پوست
مراقبت از پوست


 






 
گوناگوني و تنوع در انواع پوست به علت نژاد (مانند سياه، سفيد، زرد و قهوه اي) علت ارثي و محيطي (پوست خشک، چرب، معمولي و مخلوط) نياز به مراقبت هاي گوناگون بسته به نوع پوست دارد.

انواع پوست بسته به ترشحات طبيعي و مرطوب کنندگي خود به چهار دسته تقسيم مي شوند:
 

پوست چرب: اين نوع پوست در بين نوجوانان و جوانان شايع است. در اين نوع پوست ترشحات غدد چربي زياد است و افزايش ترشحات غدد چربي به ارث و فعاليت هورمون هاي جنسي مربوط مي شود.
پوست خشک: در افراد با سنين بالاتر اين نوع پوست شايع است. به دليل کاهش ترشحات چربي و عدم فعاليت مرطوب کننده ي طبيعي پوست، اين حالت ديده مي شود.
پوست طبيعي و نرمال: ترشحات چربي و فعاليت مرطوب کننده پوست در حد طبيعي است.
پوست مخلوط: ترشحات چربي و مرطوب کنندگي درناحيه يي از پوست با ناحيه ديگر فرق مي کند. مثلاً در روي گونه خشک و در کنار بيني چرب است.

بسته به نوع پوست بهترين مراقبت هاي روزانه شامل موارد زير است:
 

انتخاب محصولات آرايشي و بهداشتي با در نظر گرفتن نوع پوست.
پاک کردن صورت از آلودگي هاي محيطي و ترشحات پوستي (عرق چربي) و پوسته ريزي طبيعي.
استفاده از مرطوب کننده جهت اصلاح و کمک به مرطوب کننده طبيعي پوست.
محافظت پوست از نور خورشيد جهت حذف رسيدن اشعه ماوراءبنفش به پوست توسط ضد آفتاب (مکانيکي، شيميايي)

درمان هر نوع ناراحتي و ضايعات پوستي
 

چروک صورت
 

چروک صورت شامل به وجود آمدن شيارهاي عرضي در پيشاني، شيارهاي طولي در بين دو ابرو و نيز شيارهاي کنار چشم ها و دهان و بر روي گونه ها مي شود.

علل وجود آورنده چروک
 

درايجاد چروک صورت علت هاي گوناگوني وجود دارد. مسئول نگه داشتن قوام پوست کلاژن است. حال هر وقت به هر علتي در روند کلاژن سازي اختلالي به وجود آيد مي تواند باعث چروکي پوست شود. با افزايش سن کلاژن سازي دچار وقفه مي شود و براي همين افراد با سنين بالا پوستي افتاده دارند. اختلالات ارثي در توليد کلاژن در بيماران سندرم «مارفان» و سندرم «اهلر دانلس» از اين جمله اند. در اين بيماران پوست به علت نقص در کلاژن سازي دچار افتادگي زودرس مي شود. علاوه بر کلاژن سازي علت هاي ديگري نيز در ايجاد چروک پوست دخيل هستند از جمله:

افزايش قدرت عضلاني زير پوست:
 

افراد عصبي و اخمو علت استفاده زياد از عضلات صورت دچار اين حالت مي شوند و با افزايش قدرت اين عضلات چروک زودرس پيدا مي کنند.
افرادي که قبلاً چاق بوده، ولي دچار لاغري مي شوند به علت از دست دادن چربي زيرپوستي دچار افتادگي پوست مي شوند و چروک در صورت به وجود مي آيد.
افراد سيگاري به علت از دست دادن چربي زيرپوستي (عدم تغذيه مناسب و کاهش اشتها) و همچنين نقص در کلاژن سازي و علت ها گوناگون ديگر دچار چروک زودرس مي شوند.
پوست خشک نسبت به پوست هاي چرب زودتر دچار چروک مي شوند که مي تواند به دليل علت زمينه يي پوست خشک باشد (عدم نگهداري آب در پوست به دلايل سرشتي).

براي پيشگيري در ايجاد چروک بايد عوامل ايجاد کننده آن را از بين برد از جمله:
 

تغذيه مناسب، عدم مصرف مواد مخدر و دخانيات، اعصاب آرام و...

درمان
 

روش هاي متنوع براي از بين بردن چروک صورت وجود دارد:
مصرف کرم هاي مرطوب کننده تا حدودي مي توانند چروک هاي ريز را به طور موقت از بين ببرند.
انجام پيلينگ: چه به صورت تدريجي با مصرف کرم هاي حاوي «AHA» با درصدهاي پايين و چه به صورت پيلينگ در مطب با داروهاي پيلينگ با درصد بالا، با اين روش ها تحريک کلاژن سازي صورت مي گيرد.
انجام ليزر با انواع گوناگون ليزر (تحريک سازي کلاژن)
جديدترين روش براي از بين بردن چروک صورت تزريق آمپول رقيق شده و غير سمي شده سم ميکروب «بوتيليسم» در داخل عضلات پوست صورت است. دراين روش عضلات صورت را فلج يا ضعيف مي کنند و باعث از بين رفتن چروک صورت مي شود. اين روش موقتي است و بسته به افراد از سه تا 9 مه طول مي کشد و با تکرار تزريق اين فاصله زماني افزايش مي يابد.
منبع: نشريه 7 روز زندگي، شماره 117



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.