تاریخچه ویندوز !

در سال ۱۹۷۵، گیتس و آلن، شركتی با نام مایكروسافت را شكل دادند. مایكروسافت همانند بسیاری از شركت‌های دیگری كه تازه كار خود را آغاز نموده بودند، یك شركت كوچك به حساب می‌آمد، اما افق چشم‌اندازی بسیار وسیع برای خود ترسیم كرده بود؛ یعنی در هر خانه و بر روی هر میز، یك رایانه. در طی سال‌های بعد، این شركت تحولی بزرگ در سبك زندگی كاری ما پدید آورد.
سه‌شنبه، 28 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاریخچه ویندوز !

تاریخچه ویندوز !
تاریخچه ویندوز !


 





 
در سال ۱۹۷۵، گیتس و آلن، شركتی با نام مایكروسافت را شكل دادند. مایكروسافت همانند بسیاری از شركت‌های دیگری كه تازه كار خود را آغاز نموده بودند، یك شركت كوچك به حساب می‌آمد، اما افق چشم‌اندازی بسیار وسیع برای خود ترسیم كرده بود؛ یعنی در هر خانه و بر روی هر میز، یك رایانه. در طی سال‌های بعد، این شركت تحولی بزرگ در سبك زندگی كاری ما پدید آورد.

طلوع سیستم عامل داس
 

در ماه ژوئن ۱۹۸۰، گیتس و آلن، همكلاسی سابق خود در دانشگاه هارواد، استیو بالمر را به خدمت گرفتند تا در اداره شركت به آنها كمك كند. ماه بعد، شركت آی.بی.ام از مایكروسافت در زمینه پروژه‌ای با نام رمزی «شطرنج» درخواست همكاری نمود. در واكنش به این تقاضا، تمركز مایكروسافت معطوف به یك سیستم عامل جدید می‌شود؛ یعنی نرم‌افزاری كه بر سخت‌افزار رایانه مدیریت كند و در عین حال به عنوان پلی ارتباطی میان سخت‌افزار و برنامه‌های نرم‌افزاری رایانه – مثلاً برنامه واژه‌پرداز - به كار گرفته شود. این سیستم عامل، بستری به شمار می‌رفت كه بر روی آن، برنامه‌های رایانه‌ای اجرا می‌شدند. آنها نام "MS-DOS" را برای این سیستم عامل انتخاب كردند.
وقتی اولین رایانه شخصی آی.بی.ام با سیستم عامل داس در ۱۹۸۱ عرضه شد، در حقیقت یك زبان كاملاً جدید به مردم معرفی شد. كاربران، با تایپ "C:" انواع مختلفی از دستورات اسرارآمیز را اجرا می‌كردند و رفته رفته، كار با این دستورات به بخشی از كارهای روزمره آنها تبدیل شد و كاراكتر () یا همان بك اسلش، جای خود را در زبان آنها باز كرد. سیستم عامل داس، كارایی خود را نشان داد اما فهم آن برای بسیاری از مردم دشوار بود. باید راه بهتری برای ساختن یك سیستم عامل پیدا می‌شد. كلمه MS-DOS مخفف Microsoft Disk Operating System یا سیستم اجرایی دیسك است.

۱۹۸۲ تا ۱۹۸۵: معرفی ویندوز ۱.۰
 

در طی این سال‌ها مایكروسافت بر روی نخستین نسخه سیستم عامل جدید خود كار می‌كرد. اسم رمز این سیستم عامل جدید «مدیر میانجی» بود و به عنوان نام نهایی هم انتخاب شده بود، اما سرانجام، نام ویندوز برای آن انتخاب شد، زیرا این نام به بهترین شكل، پنجره‌های محاسباتی كه ویژگی اساسی این سیستم عامل را تشكیل می‌دهند توصیف می‌نمود. نام ویندوز در سال ۱۹۸۳ برای اولین بار به طور رسمی اعلان شد، اما مدتی طول كشید تا این سیستم عامل، به شكل مطلوبی كه مایكروسافت در آن دوران به آن چشم داشت برسد و به شكل نهایی و تجاری عرضه شود و اصطلاحاً در مرحله vaporware یا پیش نهایی قرار داشت.
در ۲۰ نوامبر سال ۱۹۸۵، یعنی دو سال بعد از اولین باری كه مایكروسافت نام ویندوز را بر سر زبان‌ها انداخت، این سیستم عامل با نام رسمی ویندوز ۱.۰ به بازار عرضه شد. در آن زمان، كاربران می‌توانستند علاوه بر وارد كردن دستورات داس، از یك موشواره برای اشاره و كلیك بر روی گزینه‌های مختلف روی صفحه‌های پنجره مانند یا همان "window"ها استفاده كنند.
بیل گیتس در توصیف اولین نسخه این سیستم عامل گفت: «این سیستم عامل، نرم‌افزاری منحصر به فرد برای كاربران رایانه است...» در این سیستم عامل، گزینه‌هایی مانند منوهای بازشونده، نوارهای غلتان، آیكون‌ها، و جعبه‌های گفت‌وگو كه كار با برنامه‌ها و یادگیری آنها را بسیار ساده می‌كرد وجود داشت. كاربران قادر بودند بدون اینكه هر یك از برنامه‌ها را متوقف یا راه‌اندازی مجدد كنند هر كدام از آنها را انتخاب و با آن كار كنند.
ویندوز ۱.۰ با چند برنامه جانبی به بازار عرضه شد كه می‌توان به برنامه‌های مدیریت فایل‌های داس، Paint ، Windows Writer، Notepad، ماشین حساب، و نیز ساعت، پرونده كارتی، و یك تقویم اشاره كرد كه به كاربران كمك می‌كرد فعالیت‌های روزانه خود را مدیریت كنند.
البته باید در این برنامه‌ها به یك بازی با عنوان Reversi هم اشاره كنیم. فلاپی دیسك‌ها و داده‌هایی در حجم كیلوبایت را كه به خاطر دارید؟ ویندوز ۱.۰ برای اجرای خود به حداقل ۲۵۶ كیلوبایت فضا، دو درایور فلاپی دیسك دوطرفه، و یك كارت تطبیق دهنده گرافیكی نیاز داشت. البته مایكروسافت وجود یك دیسك سخت و یك حافظه ۵۱۲ كیلوبایتی برای اجرای هم‌زمان چند برنامه و استفاده از داس نسخه ۳ و بالاتر
” ویندوز ۱.۰ با چند برنامه جانبی به بازار عرضه شد كه می‌توان به برنامه‌های مدیریت فایل‌های داس، Paint ، Windows Writer، Notepad، ماشین حساب، و نیز ساعت، پرونده كارتی، و یك تقویم اشاره كرد كه به كاربران كمك می‌كرد فعالیت‌های روزانه خود را مدیریت كنند. “
را هم پیشنهاد می‌داد.

۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲: ویندوز ۲.۰ و ۲.۱۱ – پنجره‌های بیشتر، سرعت بالاتر
 

در ۹ دسامبر ۱۹۸۷، مایكروسافت ویندوز ۲.۰ را كه دارای آیكون‌های دسكتاپ و حافظه ارتقاء یافته بود را روانه بازار كرد. كاربران با قابلیت پشتیبانی از گرافیك بهتر می‌توانستند از چند پنجره با همپوشانی آنها استفاده كنند، چیدمان صفحه نمایش را كنترل كنند و با استفاده از كلیدهای میانبر در صفحه كلید به كارهای خود سرعت بیشتری دهند. به علاوه در این نسخه از ویندوز، كنترل پنل معروف، خود را نشان می‌دهد. با معرفی این سیستم عامل، تعدادی از سازندگان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، اولین برنامه‌های تحت ویندوز خود را نوشتند و به بازار ارائه دادند.
ویندوز ۲.۰ بر اساس پردازنده اینتل ۲۸۶ طراحی شده بود. وقتی پردازنده اینتل ۳۸۶ عرضه شد، ویندوز مبتنی بر این نوع پردازنده به سرعت در پی آن عرضه شد تا از مزایای قابلیت‌های حافظه ارتقاء یافته آن بهره‌مند شود. نسخه‌های بعدی ویندوز قدم به قدم بر سازگاری بیشتر با رایانه‌های شخصی، سرعت و پایایی خود می‌افزودند.
در ۱۹۸۸، مایكروسافت از نظر فروش، به بزرگترین شركت نرم‌افزاری رایانه‌های شخصی جهان تبدیل می‌شود و رایانه‌های شخصی به مرور به بخشی از زندگی روزمره كارمندان اداری تبدیل می‌شوند.

۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴: ویندوز ۳.۰ – ویندوز NT، ارتقاء گرافیك
 

در ۲۲ می ۱۹۹۰، مایكروسافت عرضه ویندوز ۳.۰ را اعلام می‌كند و پس از آن در سال ۱۹۹۲، ویندوز ۳.۱ نیز به بازار عرضه می‌شود. بدین ترتیب این دو نسخه از ویندوز همراه با یكدیگر پس از دو سال از عرضه اولیه خود به فروشی ۱۰ میلیونی می‌رسند و تا آن زمان نام خود را به عنوان پركاربردترین نسخه از این سیستم عامل ثبت می‌كنند. بزرگی این موفقیت به قدری است كه مایكروسافت را بر می‌انگیزد در طرح‌های پیشین خود تجدید نظر كند. وجود حافظه مجازی، موجب ارتقاء گرافیك می‌شود.
در ۱۹۹۰، ویندوز بیشترین شباهت ظاهری را به نسخه‌های بعد از خود پیدا می‌كند. ویندوز در آن زمان، برتری قابل ملاحظه خود را در زمینه كارایی، گرافیك ارتقاء یافته به ۱۶ رنگ، و آیكون‌های جذاب‌تر نشان داد. موج جدیدی از رایانه‌های مبتنی بر پردازنده‌های ۳۸۶ به رواج ویندوز ۳.۰ كمك نمود.
با تكیه بر توانایی این نوع از پردازنده‌ها و پشتیبانی كامل ویندوز ۳.۰ از آنها، برنامه‌ها به شكل قابل توجهی سریع‌تر اجرا می‌شدند. قابلیت‌های مدیریت برنامه‌ها، مدیریت فایل‌ها، و مدیریت چاپ، در ویندوز ۳.۰ ارائه شدند. نرم‌افزار ویندوز از طریق چند فلاپی دیسك كه در جعبه‌های نسبتاً بزرگ و دستورالعملی پیچیده عرضه می‌شدند نصب می‌گردید. عمومیت ویندوز ۳.۰ با عرضه بسته توسعه نرم‌افزار (SDK) به رشد خود شتاب بیشتری داد.
این بسته به توسعه دهندگان نرم‌افزار كمك می‌نمود به جای تمركز بر روی درایورهای قطعات و ابزار سخت‌افزاری، بر روی نوشتن برنامه‌ها تمركز بیشتری داشته باشند. ویندوز به گونه‌ای فزاینده در محیط‌های اداری و خانگی به كار گرفته می‌شد و بازی‌هایی مثل Solitaire، Hearts و Minesweeper بر محبوبیت آن می‌افزود.
در تبلیغات این نسخه از ویندوز از این جمله استفاده شده بود: «اكنون شما می‌توانید با قدرت شگفت‌انگیز ویندوز ۳.۰ كارهای خودتان را به راحتی انجام دهید.» ویندوز ۳.۱۱ كه برای گروه‌های كاری مناسب بود، قابلیت گروه كاری نظیر به نظیر و پشتیبانی از شبكه دامنه را به همراه داشت و در همین زمان، رایانه‌های شخصی برای اولین بار به عنوان بخشی از پدیده نوظهور كلاینت/سرور تبدیل شدند.

ویندوز NT
 

هنگامی كه در ۲۷ جولای ۱۹۹۳، ویندوز NT برای اولین بار روانه بازار شد، مایكروسافت گامی بسیار مهم و اساسی برداشت؛ یعنی كامل كردن پروژه‌ای كه در اواخر دهه ۱۹۸۰ برای ساختن یك سیستم عامل پیشرفته جدید بدون در اختیار داشتن هیچ نوع امكانات شروع شده بود. بیل گیتس در هنگام عرضه این نسخه از ویندوز اظهار داشت: «ویندوز NT چیزی نیست جز یك تغییر اساسی در شیوه‌ای كه شركت‌ها ملزومات محاسباتی خود را برای كسب و كارشان به كار می‌گیرند.»
ویندوز NT بر خلاف ویندوز ۳.۱، یك سیستم عامل ۳۲ بیتی است كه در اصل، یك خط‌مشی راهبردی تجاری به شمار می‌رود كه از مهندسی پیشرفته و برنامه‌های علمی پشتیبانی می‌كند.

۱۹۹۵ تا ۲۰۰۱: ویندوز ۹۵ – رایانه‌های شخصی بالغ می‌شوند
 

در ۲۴ اوت ۱۹۹۵، مایكروسافت ویندوز ۹۵ را به بازار عرضه می‌كند و با گسترده‌ترین توزیع این نسخه از ویندوز تا آن زمان، ركورد فروش ۷ میلیونی را در پنج هفته اول بر جای می‌گذارد. آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیونی، گروه موسیقی رولینگ استون را به تصویر می‌كشیدند كه ترانه "Start Me Up" را بر روی تصاویری از دكمه استارت ویندوز می‌خواندند. یكی از مقالات معروف مطبوعاتی آن زمان درباره ویندوز ۹۵ با این عبارت ساده آغاز می‌شد: «ویندوز اینجاست.»
در آن مقطع زمانی، فكس مودم‌ها، اینترنت، ایمیل، و بازی‌های خیر‌ه كننده چند رسانه‌ای
” در ۹ دسامبر ۱۹۸۷، مایكروسافت ویندوز ۲.۰ را كه دارای آیكون‌های دسكتاپ و حافظه ارتقاء یافته بود را روانه بازار كرد. كاربران با قابلیت پشتیبانی از گرافیك بهتر می‌توانستند از چند پنجره با همپوشانی آنها استفاده كنند، چیدمان صفحه نمایش را كنترل كنند و با استفاده از كلیدهای میانبر در صفحه كلید به كارهای خود سرعت بیشتری دهند. “
دوران طفولیت خود را می‌گذراندند. ویندوز از اینترنت، شبكه dial-up، و قابلیت جدیدی به نام Plug and Play كه نصب و راه‌اندازی سخت‌افزارها و نرم‌افزارها را بسیار ساده می‌كرد پشتیبانی می‌نمود. این سیستم عامل ۳۲ بیتی، امكانات چند رسانه‌ای پیشرفته، ویژگی‌های قدرتمندتر محاسباتی، و قابلیت شبكه داخلی را نیز به كاربران ارایه می‌داد.
ویندوز ۹۵، برای اولین بار از دكمه‌های كمینه، بیشینه و بستن برای هر پنجره و نیز از امكانات منوی آغاز، و نوار وظیفه استفاده می‌كرد. در زمان عرضه ویندوز ۹۵، نسخه‌های پیشین ویندوز و سیستم عامل داس بر روی حدود ۸۰ درصد رایانه‌های شخصی جهان نصب شده بودند و ویندوز ۹۵ برای به روز كردن آنها خریداری می‌شد. برای راه‌اندازی ویندوز ۹۵، به رایانه‌ای با پردازنده ۳۸۶ یا بالاتر و حداقل ۴ مگابایت رم نیاز بود كه البته مایكروسافت پردازنده ۴۸۶ و رم ۸ مگابایت را پیشنهاد می‌داد. نسخه‌های ارتقاء یافته هم برای فلاپی دیسك‌ها و هم برای سی دی رام‌ها به دوازده زبان مختلف موجود بود.

سوار بر موج اینترنت
 

در اوایل دهه ۱۹۹۰، زمزمه‌های پدیده اینترنت به عنوان شبكه همه شبكه‌ها كه قدرت ارتباط همه رایانه‌های جهان را به یكدیگر دارد، در بین علاقه‌مندان به دنیای فناوری می‌پیچید. در ۱۹۹۵، بیل گیتس یادداشتی با عنوان «موج فزاینده اینترنت» به چاپ می‌رساند و از اینترنت به عنوان «مهمترین تحول بعد از پدیداری رایانه‌های شخصی» یاد می‌كند. مایكروسافت در تابستان ۱۹۹۵، اولین نسخه مرورگر Internet Explorer و در ۱۹۹۶ برنامه معروف شبیه‌ساز پرواز را برای ویندوز ۹۵ عرضه می‌كند.
۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰: ویندوز ۹۸، ویندوز ۲۰۰۰، ویندوز Me

ویندوز ۹۸
 

این نسخه از ویندوز كه در ۲۵ ژوئن ۱۹۹۸ عرضه شد، اولین نسخه از این سیستم عامل است كه به طور اختصاصی برای مصرف كنندگان طراحی شده بود. وجود رایانه‌های شخصی، در خانه‌ها، ادارات و كافی‌نت‌ها كاملاً عادی شده بود و مایكروسافت در توصیف آن از عبارت «كار بهتر، تفریح بهتر» استفاده می‌نمود. با استفاده از ویندوز ۹۸، جست‌وجوی اطلاعات بر روی رایانه و اینترنت ساده‌تر می‌شد. امكانات ارتقاء یافته در این نسخه از ویندوز شامل باز كردن و بستن سریع‌تر برنامه‌ها، و پشتیبانی از خواندن دیسك‌های DVD و وسایل مجهز به USB بود.
امكان جالب دیگر، نوار Quick Launch بود كه كاربر با استفاده از آن می‌توانست بدون فراخوانی برنامه‌ها از منوی استارت یا دسكتاپ، به آن برنامه‌ها به شكل سریع دستیابی پیدا كند. ویندوز ۹۸ آخرین ویندوزی بود كه بر پایه داس نوشته شده بود.

ویندوز Me
 

این ویندوز كه برای استفاده كاربران خانگی طراحی شده بود، در مقایسه با نسخه‌های قبلی ویندوز، امكانات بسیار متنوعی برای اجرای موسیقی، فیلم، و استفاده از قابلیت‌های شبكه‌های خانگی به كاربران می‌داد. امكان System Restore برای اولین بار در این نسخه ارایه شد كه كاربر با استفاده از آن می‌توانست تنظیمات نرم‌افزاری رایانه خود را به تاریخ مشخصی در گذشته برگرداند.
Windows Movie Maker برنامه‌ای بود كه ابزاری را در اختیار كاربر قرار می‌داد تا با استفاده از آنها به ویرایش، ذخیره و اشتراك ویدئوهای خانگی بپردازد. برنامه Windows Media Player ۷ نیز امكان جست‌وجو، مدیریت و پخش فایل‌های چندرسانه‌ای را در اختیار كاربر قرار می‌داد.
به لحاظ فنی، ویندوز Me، آخرین سیستم عامل مایكروسافت بود كه بر اساس كد ویندوز ۹۵ نوشته شده بود. مایكروسافت اعلام كرد كه تمامی سیستم عامل‌هایی كه بعدها ارایه خواهد داد بر اساس كرنل ویندوز NT و ویندوز ۲۰۰۰ خواهد بود.

ویندوز ۲۰۰۰
 

این نسخه از ویندوز، تنها نسخه به روز شده ویندوز NT Workstation ۴.۰ نبود؛ بلكه به عنوان جایگزینی برای ویندوزهای ۹۵، ۹۸، و NT Workstation ۴.۰ بر روی تمامی رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ‌های اداری به شمار می‌رفت.
این ویندوز كه بر مبنای كد ویندوز NT Workstation ۴.۰ نوشته شده بود، امكانات ارتقاء یافته قابل توجهی را در پایایی، سادگی استفاده، تطابق با اینترنت، و شیوه محاسباتی موبایل از خود نشان داد؛ به علاوه، با پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از سخت‌افزارهای جدیدی كه با امكان plug and Play سازگار بودند، نصب سخت‌افزارها بسیار ساده‌تر می‌شد و از امكانات پیشرفته شبكه از جمله تطابق با شبكه بی‌سیم، USB، IEEE ۱۳۹۴، و Infrared برخوردار بود.

۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵: ویندوز XP - پایدار، كارآمد و سریع
 

در ۲۵ اكتبر ۲۰۰۱، ویندوز XP با ظاهری جدید و تأكید بر كارآمدی و خدمات پشتیبانی گسترده‌تر و با پشتیبانی از ۲۵ زبان زنده دنیا روانه بازار شد. این نسخه از ویندوز كه از ۴۵ میلیون خط كد تشكیل شده است، از پایداری و سرعت بالایی برخوردار بود، به یكی از پرفروش‌ترین محصولات این شركت در سال‌های پس از عرضه آن تبدیل شد. كار با منوی استارت، نوار وظیفه، و كنترل پنل بسیار ساده‌تر شده بود.
آگاهی‌های لازم درباره خطرات ویروس‌های رایانه‌ای و هكرها بیشتر و بیشتر به كاربران داده می‌شد و آنها می‌توانستند افزونه‌های امنیتی را از طریق اینترنت بارگذاری كنند. كاربران رفته رفته با خطرات پیوست‌های ایمیل‌های مشكوك و ویروس‌ها بیشتر آشنا می‌شدند و مایكروسافت بیشتر از هر
” در ۱۹۹۰، ویندوز بیشترین شباهت ظاهری را به نسخه‌های بعد از خود پیدا می‌كند. ویندوز در آن زمان، برتری قابل ملاحظه خود را در زمینه كارایی، گرافیك ارتقاء یافته به ۱۶ رنگ، و آیكون‌های جذاب‌تر نشان داد. “
موقع دیگر بر پشتیبانی نرم‌افزاری و امنیتی تأكید می‌كرد.
نسخه خانگی ویندوز XP، طراحی جذابتر و ساده تری داشت كه دسترسی به امكانات رایج‌تر ویندوز را برای كاربران آسان‌تر می‌كرد و از طرف دیگر، ارتقاء برنامه‌هایی مانند Network Setup Wizard Windows Media Player، Windows Movie Maker و امكانات جالب كار با تصاویر دیجیتالی در آن به چشم می‌خورد. نسخه حرفه‌ای ویندوز XP، بر اساس معماری ویندوز ۲۰۰۰ استوار بود اما از پایداری، امنیت، و كارآیی بهتری سود می‌برد.
ویندوز XP حرفه‌ای با طراحی تازه و جذاب خود از ویژگی‌هایی برای امور تجاری و امكانات پیشرفته‌ای مانند Remote Desktop Networking برای كنترل رایانه از راه دور و نیز سیستم رمزنگاری فایل‌ها، System Restore و ویژگی‌های پیشرفته شبكه برخوردار بود. برای كاربرانی كه بیشتر از لپ‌تاپ استفاده می‌كردند نیز امكاناتی مانند پشتیبانی از شبكه بی‌سیم ۸۰۲.۱x، Windows Messenger، و Remote Assistance جذابیت بیشتری داشت.
ویندوز XP در سالیان پس از عرضه آن، نسخه‌های متفاوت دیگری هم داشته است از جمله: ویندوز XP به صورت ۶۴ بیتی (۲۰۰۱) كه اولین سیستم عامل مایكروسافت سازگار با پردازنده‌های ۶۴ بیتی است و برای كار با حجم بزرگی از حافظه و پروژه‌هایی مثل جلوه‌های ویژه ویدئویی، پویانمایی‌های سه بعدی، و برنامه‌های مهندسی و علمی طراحی شده بود.
ویندوز XP Media Center (۲۰۰۲) برای امور رایانه‌ای خانگی و سرگرمی‌های چند رسانه‌ای به كاربران پیشنهاد می‌شود. با استفاده از این ویندوز كاربران می‌توانند به مرور اینترنت، تماشای زنده تلویزیون و گوش دادن به موسیقی‌های دیجیتال و دیدن فیلم‌های DVD بپردازند.
ویندوز XP نسخه Tablet (۲۰۰۲) برای رایانه‌های Tablet (لوح واره‌ها) كاربرد دارد كه كاربران می‌توانند بر روی صفحه لمسی آنها به سادگی تایپ كنند. در این نسخه از ویندوز، نرم‌افزار خاصی تعبیه شده كه دست‌خط كاربر را كه با قلم الكترونیك نوشته شده است به طور هوشمند تشخیص می‌دهد و آن را به فونت‌های نوشتاری عادی و قابل ویرایش تبدیل می‌كند.

۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸: ویندوز Vista - هوشمند در امنیت
 

ویندوز ویستا با قوی‌ترین سیستم امنیتی تا آن زمان در سال ۲۰۰۶ روانه بازار شد. كنترل حساب كاربر، از نصب بدافزارها و برنامه‌های مخرب جلوگیری می‌كرد و در نسخه Ultimate این ویندوز، درایور رمزنگاری BitLocker، كار حفاظت از فایل‌ها و تأمین امنیت سیستم را به شكل بهتری به عهده می‌گرفت.
نرم‌افزار Media Player نیز تحولات جدید خود را در این نسخه از ویندوز به نمایش گذاشت و یك Media Center كاملاً مستقل با ظاهری متفاوت، كاربران را به اجرای فایل‌های چند رسانه‌ای ترغیب می‌نمود.
مهمترین ویژگی كه در نگاه اول توجه كاربر ویندوز ویستا را جلب می‌كرد، جذابیت‌های بسیار زیاد گرافیكی در این ویندوز بود كه كاملاً آن را از ویندوز XP متمایز می‌نمود.
تغییر دكمه استارت، ویژگی‌های جدید نوار وظیفه و امكان Aero كه حاشیه بالایی پنجره‌ها را به صورت شفاف نشان می‌داد ظاهری زیبا به آن داده بود. شیوه جست‌وجو در میان فایل‌ها نیز تغییرات اساسی كرده بود. این ویندوز ۳۵ زبان زنده دنیا را در خود جای داده است.
ویندوز ویستا در ابتدای عرضه خود با واكنش منفی بسیاری از كاربران و كارشناسان مواجه شد.
شاید بتوان گفت عدم استقبال اولیه كاربران این بود كه سخت‌افزارهای موجود رایانه‌های كاربران در آن زمان، چندان جوابگوی گرافیك بسیار سنگین این ویندوز نبود. امنیت بسیار بالا هم گاهی اوقات به جای اطمینان خاطر دادن به كاربران، بیشتر اعصاب آنها را خرد می‌كرد زیرا برای هر كاری از آنها اجازه می‌گرفت و قبل از اجرای هر چیزی اول امنیت آن را چك می‌كرد. به همین دلیل مایكروسافت سریعاً در صدد نسخه جدیدی از ویندوز برآمد تا علاوه بر امنیت و ظاهر زیبا، چندان سنگین هم نباشد.

۲۰۰۹ تا امروز: ویندوز ۷
 

تا اواخر دهه ۲۰۰۰، فناوری‌های بی‌سیم جای خود را در میان كاربران باز كرده بودند. ویندوز ۷ قبل از عرضه رسمی، توسط ۸ میلیون كاربر متخصص ارزیابی شده بود و سرانجام در اكتبر ۲۰۰۹ به طور رسمی به بازار عرضه شد. در آن زمان، سرعت رشد فروش لپ‌تاپ‌ها از رایانه‌های رومیزی پیشی گرفته بود و بهره‌مندی از اینترنت بی‌سیم در داخل یا خارج از فضای منزل و كار نیز از یك تفریح در حال تبدیل شدن به یك نیاز بود.
ویندوز ۷ از ویژگی‌های بسیاری بهره‌مند شده بود كه از جمله می‌توان به راحتی بیشتر در كار با پنجره‌ها، مدیریت بهتر فایل‌ها و فولدرها و منطقی‌تر شدن گزینه‌های نوار وظیفه اشاره نمود. ویندوز Touch نیز به كاربران امكان می‌داد بر روی رایانه‌های لمسی به سادگی با انگشتان خود به كار با نرم‌افزارها، تایپ و مرور تصاویر بپردازند.
تا پیش از پاییز ۲۰۰۷، ویندوز ۷ به فروش ۷ نسخه در ثانیه دست پیدا كرد كه در تاریخ فروش نرم‌افزار در سراسر جهان بی‌سابقه بود. باید یكی دو سال دیگر صبر كنیم و ببینیم نسل بعدی ویندوز چه امكاناتی خواهد داشت و برای كاربران چه به ارمغان خواهد آورد.

منبع:m3hr.mihanblog.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت : raoof90




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.