چگونه پیری پوست را به تاخیر بیندازیم؟

سوار تاکسی مخصوص بانوان شدم و توجهم به دست های خانم راننده جلب شد. خودش خیلی جوان بود اما دست هایش خشک و چروکیده. دستکش نخی ای را که خریده بودم، باز نکردم و آن را همراه کرایه به خانم راننده دادم و گفتم: «آفتاب پوست دستتان را خراب می کند؛ دستکش بپوشید.» خندید و گفت: «اهل این سوسول بازی ها نیستم. کار ما از زیبایی گذشته عزیزم!» تشکر کرد و پیاده شدم...
چهارشنبه، 5 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه پیری پوست را به تاخیر بیندازیم؟

چگونه پیری پوست را به تاخیر بیندازیم؟
چگونه پیری پوست را به تاخیر بیندازیم؟


 





 
همان موقع به ذهنم رسید از متخصصان سلامت بپرسم آیا این نکته حفاظت از پوست فقط از منظر زیبایی اهمیت دارد یا برای سلامتی پوست هم حیاتی است. چقدر اهمیت می دهید؟ این گفت وگوی خواندنی با دکتر پروین منصوری، متخصص پوست و مو و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، حتما نظرتان را تغییر می دهد. امیدوارم آن خانم راننده هم این گفت وگو را بخواند.

▪ بعضی از خانم ها با اینکه به زیبایی دست هایشان اهمیت می دهند و در پی مانیکور ناخن و کاشت آن هستند، وقتی در جمعی می روند و به پوست دست دیگر افراد نگاه می کنند، متوجه می شوند نسبت به همسن و سال هایشان، پوست پیرتری دارند. چرا؟
 

پیری پوست دست، تظاهر عواملی است که پیری وابسته به سن را به تعویق می اندازد یا برعکس آن را زودرس می کند. مهم ترین دلیل شکسته شدن رشته های کلاژن پوست و تخریب رشته های الاستیک آن و در یک کلام چین وچروک ، نور خورشید است. همان طور که بارها هم گفته شد، محافظت از نور، پیری ناشی از نور را به تعویق می اندازد و باعث می شود این عامل به عوامل ایجاد پیری ناشی از سن افزوده نشود. شما نمی توانید انتظار داشته باشید پوست دستتان با پوست دست مادربزرگتان، (هر چند تمام نکاتی را که الان ذکر می کنم رعایت کرده باشد) یکسان باشد. اگر جوان هستید، سعی کنید پوست دستتان را بکشید، احتمالا یا کشیده نمی شود یا اگر هم کشیده شود، تا آن را رها کنید بلافاصله به حالت اول برمی گردد. اگر همین کار را با پوست دست مادربزرگتان انجام دهید احتمالا به علت کم شدن خاصیت الاستیسیته و کاهش توان رشته های آن در پوست، پوست شکل می گیرد و پس از رها کردن مدتی طول می کشد تا به حالت اول برگردد. پیری ناشی از سن گریزناپذیر است ولی با رعایت نکاتی، می توان آن را به تاخیر انداخت.

▪ منظورتان از عواملی که پیری ناشی از سن را به تاخیر می اندازند، چیست؟
 

تغذیه مناسب حاوی همه گروه های غذایی به خصوص میوه ها و سبزی های تازه، پرهیز از نور آفتاب و حفاظت کامل از پوست با لباس های مناسب و ضدآفتاب ها، خواب کافی، پرهیز از استرس و تنش هایی که گاهی خودمان باعث آن می شویم، هوای سالم، ترک سیگار، قلیان و مصرف مایعات کافی. امروزه محققان معتقدند که تغذیه سالم، ورزش و خواب کافی مساوی است با بدنی سالم و پوستی زیبا و نیازی به مصرف ویتامین های گوناگون نیست.

▪ پس اینکه می گویند پوست خود را با فلان کرم تغذیه کنید یا میوه هایی را روی پوست بمالید، درست نیست؟
 

مالیدن میوه ها روی پوست امکان ایجاد حساسیت را بالا می برد بنابراین کار درستی نیست. امروزه مواد موثره ویتامین های موجود در میوه را به طور پایدار و در فرمول هایی خاص به صورت کرم تهیه می کنند. این کرم ها گاهی به دلیل داشتن خواص درمانی به وسیله پزشک هم تجویز می شوند. لایه سطحی پوست، رگ خونی ندارد و مواد مغذی از لایه زیرین یعنی درم، به آن می رسد. یعنی با تغذیه صحیح خون هر آنچه لازم است به پوست می رساند. مواد ضروری ای مثل پروتئین، آهن، روی، انواع ویتامین ها و ....

▪ درباره پوست دست چه توصیه هایی دارید؟
 

شما در روز بارها دست ها را با انواع شوینده ها می شویید. بسیاری از خانم ها حتی دستکش هم به دست نمی کنند و انتظار دارند این مواد پوستشان را خراب نکند. حتی آب به تنهایی می تواند باعث خشکی پوست شود. نه فقط هنگام کار با شوینده ها، بلکه در همه زمان هایی که مشغول کار روزانه هستید، دستکش بپوشید، یادتان نرود خشکی پوست باعث می شود عوامل فیزیکی و میکروبی به پوست وارد شوند و پوست چروکیده می شود. وقتی از خانه خارج می شوید، دست ها را از آفتاب محافظت کنید یعنی دستکش مناسب فصل دست کنید و در تابستان کرم ضدآفتاب به خصوص زینک اکسید بمالید چون سرما و گرما هر دو به پوست دست آسیب می رسانند.
یک نکته مهم دیگر این است که خانم ها مخصوصا دخترخانم های جوان باید از برنزه کردن پوست که امروزه مد شده، پرهیز کنند. شنا در استخر روباز نیز کار صحیحی نیست. لکه های قهوه ای که به مرور با افزایش سن زیادتر می شوند، علامت پیری ناشی از نور هستند. دقت کنید ۳ عامل در ایجاد لکه های پوست موثر است؛ افزایش سن، ژنتیک و تماس با آفتاب. احتمالا حالا متوجه زیان های این کار نمی شوید و با قرار گرفتن در معرض آفتاب، از رنگ جدید پوستتان لذت می برید اما بعدها عوارض آن را خواهید دید و کاری هم نمی توان کرد.

▪ به طور کلی نمای پیری دست چیست؟
 

برجسته شدن رگ های پشت دست، بروز لکه های قهوه ای، کاهش قابلیت ارتجاع و نازکی پوست.

▪ اما رگ های پشت دست برخی جوان ها هم بیرون زده است. چرا؟
 

وقتی چربی زیر پوست کم شود، برای مثال فرد به طور ناگهانی وزن کم کند یا رژیم های غلط بگیرد و یا کسانی که به?طور ژنتیکی پوست نازک تری دارند، پیری زودتر خود را نشان می دهد. البته این افراد باید از نظر بیماری انسدادی رگ ها بررسی شوند. بعضی مشکلات نادر ارثی هم وجود دارند که نمای پیری به دست می دهند.

▪ رگ های بیرون زده درمانی ندارند تا پوست پیر به نظر نرسد؟
 

راستش را بخواهید درمانی وجود ندارد ولی از چربی خود فرد یا از ترکیب هایی که خاصیت پرکنندگی دارند مانند اسیدهیالورونیک برای بهبود نمای آن استفاده می شود. توصیه می کنم از مصرف خودسرانه بعضی داروها مانند کورتون که باعث کم شدن چربی پوست و برجسته شدن عروق می شود، خودداری کنید. البته بعضی بیماری های داخلی با نازک شدن پوست و تخریب رشته های آن همراه اند و باعث گشادی جدار عروق و نمایان شدنش می شوند.

▪ قدیمی ها از گلیسیرین برای مرطوب کردن پوست دستشان استفاده می کردند ولی معتقدند به مرور رنگ پوست را سیاه می کند. آیا این عقیده درست است؟
 

از بهترین مرطوب کننده های پوست وازلین است اما این ترکیب نفتی است و اگر خوب تهیه نشود امکان سیاه شدن پوست دست وجود دارد. گلیسیرین هم ترکیب خوبی است و امروزه به بیشتر کرم ها ترکیب های آن افزوده می شود. بهترین زمان استفاده از مرطوب کننده ها، بلافاصله پس از شستشوی دست و زمانی است که هنوز رطوبت دارد. با این کار آب به طبقه شاخی پوست نفوذ می کند و چروک ها کمی صاف می شوند. اگر ظرف ۱ تا ۳ دقیقه مرطوب کننده را بمالید، لایه محافظی تشکیل می شود و ۱۱ تا ۲۴ ساعت رطوبت پوست را نگه می دارد و پوست شاداب می ماند.
منبع:www.aftabir.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت :msjmsj77




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.