چاقو شناسی

اگر از سرآشپز های معروف بپرسید که مهم‌ ترین ابزار کارشان چیست ، می‌ گویند : « چاقو » . چاقو شاید مهم‌ ترین ابزار کار در آشپزخانه باشد . ولی آیا می ‏دانید از میان انواع و اقسام چاقو ها ،‌ چه نوعی برای چه کاری مناسب ‌تر است ؟ ....
سه‌شنبه، 11 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چاقو شناسی

چاقو شناسی
چاقو شناسی


 





 
اگر از سرآشپز های معروف بپرسید که مهم‌ ترین ابزار کارشان چیست ، می‌ گویند : « چاقو » . چاقو شاید مهم‌ ترین ابزار کار در آشپزخانه باشد . ولی آیا می ‏دانید از میان انواع و اقسام چاقو ها ،‌ چه نوعی برای چه کاری مناسب ‌تر است ؟ ....
برای انتخاب و نگهداری چاقو لازم است موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:
* بهتر است به جای مجموعه ‏ای از چاقو ها ، چاقو های تک را انتخاب کنید . اگر می ‏خواهید یک ست یا مجموعه چاقو خریداری کنید توجه داشته باشید که در این مجموعه چه نوع چاقو هایی وجود دارد . در برخی از این مجموعه‏ ها چاقو هایی وجود دارد که شما هیچ‌ وقت از آنها استفاده نخواهید کرد .
* این چهار نوع چاقو را در آشپزخانه داشته باشید . چاقوی سرآشپز ، چاقوی برش ، چاقوی چندکاره و چاقوی دندانه‌ دار . با این چهار چاقو می ‌توانید بیشتر کارها را انجام دهید . با توجه به بودجه ‏ای که برای این کار در نظر گرفته‏ اید می‏ توانید انواع تخصصی ‏تر را نیز خریداری کنید .
* هنگام خرید چاقو را در دستتان بگیرید و مطمئن شوید که کار کردن با آن راحت است . یک چاقوی خوش‏ دست باید متعادل باشد و راحت در دست قرار گیرد .
* به نوع تیغه و نگهداری و تعمیر چاقو توجه کنید . برخی تیغه‏ ها را باید زودتر تیز کرد . برخی به خاطر نوع تیغه‏ ای که دارند چاقو تیزکن‏ های مخصوص می ‏خواهند .
* چاقو را با دست بشویید . شستن چاقو در ماشین ظرفشویی چاقو را در معرض شوینده‏ های قوی و دمای بالا قرار می ‏دهد و تیغه کند می ‏شود . در ضمن برخورد چاقو با سایر ظروف تیغه آن را کند می ‏کند .
* برای پیشگیری از انتشار آلودگی پس از هر بار استفاده از چاقو آن را فورا با آب گرم و مایع شوینده بشویید .
* نگذارید چاقو مدت طولانی در آب بماند . این کار از کند شدن تیغه و خرابی دسته چاقو پیشگیری می‏ کند .
* برای ایمنی بیشتر هنگام خشک کردن چاقو آن را روی یک سطح صاف قرار دهید و با پارچه یک طرف آن را خشک کنید سپس آن را برگردانده و طرف دیگر را خشک کنید .
* برای شستن چاقو هایی که با آن گوشت ، مرغ و ماهی را خرد کرده ‌اید حتما از آب گرم و مایع شوینده استفاده کنید .
* در صورت امکان چاقو ها را در جاچاقویی چوبی یا پلی ‌‌اتیلنی قرار دهید . در غیر این صورت چاقو را در غلاف یا پوشش مقوایی قرار دهید و یا حداقل برای ایمنی بیشتر و کاهش احتمال آسیب و بریدگی چاقو ها را در جایی جدا از سایر وسایل آشپزخانه قرار دهید .
* چاقو ها را همیشه تیز نگهدارید . کار کردن با یک چاقوی کند مشکل است و احتمال بریدگی هم بیشتر است .
* از تخته چوبی یا پلی ‌اتیلنی استفاده کنید . تخته‏ های چوبی و پلی ‌اتیلنی در مقایسه با تخته‏ های سرامیکی و فلزی و پلاستیکی مقاومت کمتری با تیغه چاقو دارند .
* چاقوی سرآشپز : چاقوی سرآشپز که به چاقوی آشپزی هم معروف است ، چاقویی است که برای انواع خرد کردن ، برش دادن و ریز کردن به کار می ‏رود . این نوع چاقو در اندازه‏ های مختلف ۱۵ ، ۲۰ ، ۲۵ و ۳۰ سانتی ‏متری در بازار موجود است . سنگینی این چاقو موجب می ‏شود تا قطعات بزرگ و قطور گوشت و سبزی راحت ‏تر برش داده شوند . کارکردن با اندازه ‏های بزرگ و سنگین این چاقو برای افراد معمولی چندان هم آسان نیست و اگر هنوز در آشپزی حرفه ‏ای نیستید ، بهتر است انواع کوچک ‌تر با تیغه کوتاه ‌تر را انتخاب کنید .
* چاقوی برش : چاقوی برش چاقوی کوچکی با تیغه تیز و صاف به طول ۵/۷ تا ۱۳سانتی‌ متر است که به سمت نوک چاقو باریک و تیز می ‏شود . از این نوع چاقو برای پوست کندن یا خرد کردن و برش دادن قطعات کوچک مانند موسیر و سیر استفاده می ‏شود .
* چاقوی چند کاره : این چاقو یک چاقوی کوچک و سبک است که در موارد مختلف کاربرد دارد . طول تیغه این چاقو ۱۰ تا ۱۸ سانتی‌متر است و کمی از چاقوی برش بزرگ ‏تر است . این چاقو برای قطعاتی مانند خیار ، سیب های بزرگ ، خربزه و کدو های کوچک و قطعاتی در اندازه‏ های متوسط مناسب است .
* چاقوی دندانه دار : چاقویی است که لبه تیز و برنده آن دندانه‏ دار است و تیز کردن آن آسان نیست . از نوع تیغه بلند این چاقو برای برش دادن قطعاتی مانند نان که قسمت بیرونی آنها سفت و قسمت های داخل آن نرم است ، استفاده می‏ شود . نوع تیغه کوتاه نیز برای برش دادن انواع میوه‏ و سبزی به کار می‏ رود .
* چاقوی سرامیکی : تیغه این چاقو از اکسید زیرکونیوم که ماده ‏ای بسیار سخت و بادوام است و سختی آن کمی از الماس کمتر است ، ساخته شده است . استفاده از چاقوی سرامیکی برای برش انواع غذا عالی است اما در صورت استفاده از آن برای استخوان و مواد سخت به علت انعطاف کم سرامیک ممکن است تیغه چاقو بشکند . این نوع چاقو به راحتی کند نمی‏ شود و به اندازه چاقو های فلزی نیاز به تیز کردن ندارد اما برای تیز کردن آن از چاقوتیزکن ‏های سرامیکی استفاده می‏ شود .
* ساطور : ساطور چاقویی است با تیغه پهن و سنگین و لبه ‏ای ‏تیز که تیغه آن حدود ۱۵ سانتی ‌متر طول دارد و برای خرد کردن ، تکه کردن و له کردن استفاده می ‏شود . قسمت تیز و برنده و سنگین آن برای بریدن گوشت ، استخوان و میوه ‏ها و سبزی‏ های سخت مناسب است . قسمت دیگر برای له کردن و نرم کردن گوشت کاربرد دارد . اگر دسته ساطور صاف باشد ، می‏ توان از قسمت پهن آن برای له کردن سیر و دانه ‏های گیاهی استفاده کرد .
* چاقوی برش با تیغه گرد : از این نوع چاقو که به آن چاقوی گرد هم گفته می ‏شود ، برای برش دادن و ریز کردن سبزی ‏ها برای سوپ و سالاد و سایر غذاها استفاده می‏ شود .
هنگام کار با این نوع چاقو فشار کمتری به مچ دست وارد می ‏شود و سرعت کار هم بیشتر می ‏شود .
* چاقوی برقی : این روزها انواع برقی و الکترونیکی همه نوع وسیله به بازار آمده است و این موضوع شامل چاقو هم می‏ شود .
از چاقوی برقی برای برش دادن ، خرد کردن و ریز کردن استفاده می‏ شود . کار کردن با این چاقو نیروی زیادی لازم ندارد و استفاده از آن برای افراد مبتلا به آرتروز مناسب است .
* چاقو های ارگونومیک : ارگونومی علم طراحی ابزار برای راحتی انسان است . در ابزاری که طبق اصول ارگونومیک طراحی می ‏شود میزان فشار و آسیب‏ های وارد بر مفاصل و عضلات کاهش پیدا می ‏کند .
دسته چاقو های ارگونومیک به جای اینکه صاف باشد به شکل نیم ‏دایره یا خطوط شکسته است . در برخی از این چاقو ها این امکان وجود دارد که دسته‏ های متفاوت روی تیغه نصب شود و مچ دست با حالت طبیعی و راحت ‏تری کار را انجام دهد . حرکات مچ کاهش پیدا کند و چاقو با حرکات ساعد و بازو کار را انجام دهد . در ضمن در این چاقو ها این امکان وجود دارد که چاقو را برای افراد چپ دست نیز تنظیم کرد .
منبع:Aftab.ir
ارسال توسط کاربر محترم سایت : sajad2007




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.