واکنش صحیح در برابر انتقادات

آیا از انتقاد هایی که با آنها روبرو می شوید به عنوان ابزاری برای هر چه غنی تر و آیین مند تر شدن استفاده می کنید ؟ و یا بالعکس واکنش غیر متخصصانه از خود نشان می دهید ؟ آیا به موقعیت هایی که می توانید به نحو احسنت از آنها برای رشد و تعالی خود استفاده کنید به دیده ی تردید می نگرید ؟
دوشنبه، 17 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
واکنش صحیح در برابر انتقادات

واکنش صحیح در برابر انتقادات
واکنش صحیح در برابر انتقادات


 





 
آیا از انتقاد هایی که با آنها روبرو می شوید به عنوان ابزاری برای هر چه غنی تر و آیین مند تر شدن استفاده می کنید ؟ و یا بالعکس واکنش غیر متخصصانه از خود نشان می دهید ؟ آیا به موقعیت هایی که می توانید به نحو احسنت از آنها برای رشد و تعالی خود استفاده کنید به دیده ی تردید می نگرید ؟
شکی نیست که پذیرش و هضم انتقاد کار دشواریست ، حتی اگر منتقد در نهایت حسن نیت و درستی به اظهار نظر بپردازد . قبول کردن حرف های کسی که اشتباهاتتان را به شما گوشزد می کند امر خوشایندی نخواهد بود ؛ اما برای تجلی هر چه بیشتر موفقیت در جامعه ، " انتقاد " باید در ذهن افراد جا بیفتد ، در روح آنها سیلان پذیرد و به عنوان پاره ای تفکیک ناپذیر از بدنه ی فرهنگی جامعه درآید .
بحث توانایی یا ناتوانی یک انسان به هنگام تقابل با شایستگی های فردی مطرح می گردد و میدان این مقابله ظرفیت " انتقاد پذیری " اوست . برای درک صحیح انتقادات ، فرد ملزم به فراهم نمودن بستری مناسب است که اگر این فضای مناسب پدید آید ، شخص آسانتر می تواند روند تکاملی خود را طی نماید و از این بابت باید از منتقد تشکر و قدردانی نیز بعمل آورد . اگر بتوانید یک چنین تحولی را در سیر اندیشه های خود ایجاد کنید ، آنگاه در زندگی فردی و شغلی خود به موفقیت های چشمگیری دست پیدا خواهید کرد .
تحقیقات و تفصیل های گسترده در حیطه ی روانشناسی حاکی از این مطلب است که افراد زبده در هر رشته ای یاد گرفته اند که به انتقادات با دیدی متفاوت از آنچه افراد معمولی دارند ، نگاه کنند .
این افراد انتقاد را به مثابه یک بازخوراند ارزشمند می پندارند و از آن به عنوان فرصتی کم نظیر برای پیشرفت و ترقی استفاده می کنند . تنها دغدغه ذهنی آنها ، هدفمند و نظامند کردن اموری است که در دست اجرا دارند و نه تنها هیچ گاه با بدفهمی یا دانش ناکافی با انتقاد ها برخورد نمی کنند ، بلکه نرمش خاصی نیز از خود نشان می دهند .
افراد حرفه ای به جای اینکه از انتقاد فرار کنند به آن خوش آمد می گویند . حتی می توان گفت به دنبال مشاوران و مستشارانی هستند که پیوسته پیشنهاد کننده ی انتقادات سازنده و گاه دردناک نیز باشند . آنها سپس از این نظر ها به عنوان رهنمونی برای پیشرفت مداوم بهره می جویند .
برای اینکه در زمره مجریان درجه یک قرار بگیرید لازم است تا با روی باز از اظهار نظر های دیگران سود ببرید . در اینجا چند گام وجود دارد که می توانید با به کار گیری آنها در زندگی روزمره هم پذیرش انتقاد ها را برای خود قابل هضم تر کنید و هم به نفع خود از آنها استفاده کنید .

۱ - کلید توقف را فشار دهید
 

مهم است که بتوانید خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید و حالت تدافعی و بسته به خود نگیرید . یک نفس عمیق بکشید . لازم نیست حرفی بزنید یا کاری انجام دهید . این توقف کوتاه مدت نه تنها به شما کمک می کند تا خود را موجه سازید و آماده تان می کند تا به حرف های طرف مقابل گوش دهید بلکه نشان از توازن فردی و اعتماد به نفس شما نیز دارد . حفظ آرامش در زمان شنیدن انتقاد نشان از آن دارد که شما بر روی خودتان کنترل دارید .

۲ - مغزتان را روشن و احساساتتان را خاموش کنید
 

این خیلی مهم است که واکنش اتوماتیک احساسی خود را در مقابل انتقاد ها غیر فعال کنید . در غیر اینصورت دستخوش احساسات شده و قادر نخواهید بود بطور عینی از ارزش انتقاداتی که به شما می شود آگاه شوید . بیشتر سعی کنید بر روی واژه ها و حقایق متمرکز شوید نه احساساتی که واژگان و عبارات در شما ایجاد می کنند . بدون توجه به این مطلب که فرد مقابل با چه لحنی در حال گفتگوست به خودتان بگویید که این مطالب صرفاً برای ترقی شما و نه نابود کردنتان بیان می شود .

۳ - به دقت گوش کنید
 

مشتاقانه به حرف های طرف مقابل گوش دهید . اگر شما ذهن خود را به تکذیب و رد کردن حرف های او مشغول کنید ، آنوقت این امکان وجود دارد که برخی از اطلاعات مهمی را که می تواند به شما کمک کند تا از اشتباهات خود در آینده اجتناب کنید و عملکرد کلی خود را ارتقا بخشید را از دست بدهید .

۴ - اشتباهات خود را قبول کنید
 

پذیرفتن اشتباهات و اعتراف کردن به آنها به آن معنی نیست که شما انسان کارامدی نیستید و در نظر دیگران فرد ناتوان و شکست خورده ای قلمداد می شوید . اگر اعتقاد داشته باشید که انتقاد به نفع شما بوده و از اعتبار بالایی برخوردار می باشد ، می توانید به راحتی مسئولیت کامل کاری را که انجام داده اید را به عهده بگیرید . هیچ چیز و هیچ کس را به دلیل اشتباهاتی که از شما سر می زند سرزنش نکنید . نیکوست که اگر شرایط را مناسب دیدید یک عذر خواهی دیپلماتیک نیز انجام دهید : " متاسفم که کارهای من منجر به یک چنین نتیجه ای شد ، قصد من واقعاً چنین چیزی نبود " . باز هم اگر شرایط مناسب بود می توانید سوال کنید که اگر پیشنهادی دارند ارائه دهند تا دفعه آینده شما عملکر و کارایی خود را بهبود ببخشید .

۵ - اقدام اصلاحی انجام دهید
 

زمانیکه به طور کامل به حرف های طرف مقابل گوش کردید و از پیشنهاد های او برای پیشرفت و بهبود مطلع شدید ، اشتیاق خود را برای رسیدن به موفقیت های بیشتر در آینده نشان دهید . سپس هر فعالیتی را که قصد دارید انجام دهید تا اشتباه مرتکب شده ی شما را جبران و یا خنثی نماید را مطرح کنید .

۶ - از حسن نیت طرف مقابل قدردانی کنید
 

از منتقد به خاطر بازخوراندش تشکر کنید و به او بفهمانید که چقدر حرف هایش برایتان ارزشمند هستند . این امر نشان می دهد که شما توانایی آن را دارید که از انتقاد ها به عنوان وسیله ای برای رشد و پیشرفت خود بهره ببرید ، یعنی همان فاکتور کلیدی که هر رهبر با لیاقتی از آن برخوردار است . علاوه بر این اجازه دهید که طرف مقابل بداند که شما با روی باز از سایر نظر های او در آینده استقبال خواهید کرد .
در حالی که شنیدن هر انتقادی می تواند تا حدی دلسرد کننده و مایوس کننده باشد ، باید همواره در ذهن خود مرور کنید که هر نظر منفی به طور مستقیم در ارتباط است با سرعت بخشیدن به رشد سریعتر و و بازده بالاتر در شما . حتی اگر طرز بیان انتقاد درست نبود ، باز هم از خود عکس العمل شدید نشان ندهید . شما باید از طرف مقابل متشکر هم باشید چراکه وقتی انتقاد می کند همپای آن برای شما فرصتی به منظور پیشرفت و ترقی فراهم می آورد .
منبع:persiafun.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت :sajad2007




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.