پيري چشم، خداحافظ!

امروزه افراد بسياري با انجام عمل هاي مختلف زيبايي اعتماد به نفس بيشتري پيدا کرده و از زندگي خود بيشتر لذت مي برند. در اين مقاله براي آگاهي صحيح، اطلاعات کلي در مورد جراحي زيبايي پلک ارائه مي شود. بديهي است جزئيات بيشتر و ميزان سودمندي اين عمل براي هر شخص بايد توسط پزشک مورد بررسي قرار گيرد. از نظر زيبايي شناسي،
يکشنبه، 30 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پيري چشم، خداحافظ!

پيري چشم، خداحافظ!
پيري چشم، خداحافظ!


 

نويسنده: دکتر محمد حسن عامري




 

نگاهي به عمل جراحي بلفاروپلاستي
 

متخصص گوش و حلق و بيني و جراحي سر و گردن
جراحي پلاستيک بيني و زيبايي صورت
عضو آکادمي جراحي پلاستيک صورت اروپا و جامعه جراحان ايران
امروزه افراد بسياري با انجام عمل هاي مختلف زيبايي اعتماد به نفس بيشتري پيدا کرده و از زندگي خود بيشتر لذت مي برند. در اين مقاله براي آگاهي صحيح، اطلاعات کلي در مورد جراحي زيبايي پلک ارائه مي شود. بديهي است جزئيات بيشتر و ميزان سودمندي اين عمل براي هر شخص بايد توسط پزشک مورد بررسي قرار گيرد. از نظر زيبايي شناسي، چشم ها مهم ترين جزء صورت هستند که سن و حالات هيجاني و خلقي فرد را منعکس مي کنند. متأسفانه چشم ها و پلک ها زودتر از ساير اجزاي بدن علائم پيري را نشان مي دهند. به طور طبيعي، در قسمت بالا و پايين کره چشم کيسه هايي وجود دارد که حاوي چربي هستند. غشايي نسبتاً محکم اين کيسه هاي چربي را در محل خود ثابت نگاه داشته و مانع بيرون زدگي آنها مي شود. روي اين غشاء را عضله پلک و روي عضله را پوست پلک مي پوشاند. با افزايش سن، غشاء نامبرده ضعيف شده و ديگر نمي تواند مانع بيرون زدگي کيسه هاي چربي شود. از طرف ديگر، خاصيت ارتجاعي پوست نيز کمتر شده و چين و چروک هاي سطحي کم کم ظاهر مي شوند. همچنين پوست پلک و عضلات آن افتادگي پيدا کرده و کيسه هاي چربي به صورت برجستگي هاي پف آلود خود را نشان مي دهند. البته پف پلک ها هميشه ناشي از افزايش سن نيست و ممکن است يکي از علايم بيماري هاي متابوليکي مثل کم کاري يا پر کاري تيروئيد باشد. بديهي است در چنين حالتي به جاي اصلاح پف با جراحي، بايد بيماري متابوليکي را درمان کرد. تأثير افزايش سن روي پلک بالا و پايين، کمي با يکديگر متفاوت است. در پلک بالا اين تأثير معمولاً به شکل افزايش تدريجي مقدار پوست پلک خود را نشان مي دهد. اين افزايش پوست در مواردي به قدري زياد است که ميدان ديد فرد را محدود مي کند. اما تظاهر افزايش سن در پلک پايين، معمولاً به شکل پف پلک و بيرون زدگي کيسه هاي چربي است.
هر چند نمي توان به طور کامل از روند پيري جلوگيري کرد، اما با رعايت نکاتي مي توان سرعت بروز تظاهرات آن بر روي پلک ها را به تأخير انداخت. بدين منظور، رعايت موارد زير کمک کننده است:
@داشتن زندگي شاداب و بدون استرس
@استفاده از عينک آفتابي
@تغذيه مناسب
@استفاده از لوازم آرايشي مرغوب و معتبر
عمل جراحي پلاستيک پلک ها که اصطلاحاً بلفاروپلاستي ناميده مي شود، براي برداشتن پف پلک ها، اصلاح افتادگي پلک و برداشتن پوست اضافي آنها طراحي شده است و مي تواند مقداري از چين و چروک هاي سطحي پلک را نيز کمتر کند. بايد توجه داشت افرادي که گودي و سياهي دور چشم دارند، با اين عمل گودي و سياهي دور چشم آنها برطرف نمي شود.
عمل بلفاروپلاستي، عملي دو منظوره است. اين عمل اغلب براي زيباتر شدن پلک ها و چشم ها انجام مي شود اما گاه به منظور بهبود وضعيت ميدان بينايي نيز صورت مي پذيرد. اگر چين و چروک پلک بالا زياد باشد، پوست اضافه روي مژه ها مي افتد و ميدان ديد محيطي فرد را محدود مي کند. قسمت بالايي و خارجي ميدان ديد بيشتر از ساير قسمت ها تحت تأثير قرار مي گيرد. اين محدوديت ديد ممکن است هنگام مطالعه و رانندگي مزاحمت ايجاد کند. بديهي است انجام بلفاروپلاستي در چنين فردي، علاوه بر اينکه چشم ها و پلک هاي او را زيباتر مي کند، محدوديت ميدان بينايي وي را نيز از بين مي برد. در بيشتر نژادها پلک بالا داراي يک چين عرضي است، اما در بعضي نژادها، مثل نژاد زرد، اين چين وجود ندارد و يک پلک اضافه روي پلک اصلي را گرفته است. با عمل بلفاروپلاستي مي توان پلک اين افراد را اصلاح و چين طبيعي پلک را براي آنها ايجاد کرد. اين عمل شايع ترين عمل جراحي زيبايي در ميان ساکنان آسياي جنوب شرقي، مثل کره و فيليپين است. در مشاوره حضوري، وضعيت پلک هاي بيمار بررسي خواهد شد و پزشک ميزان سودمندي اين عمل را براي او شرح خواهد داد. همچنين وضعيت سلامتي و آمادگي طبي بيمار براي انجام اين عمل بررسي خواهد شد و در صورت لزوم از نظر بيماري هايي که باعث پف آلود شدن پلک ها مي شوند، مثل بيماري هاي تيروئيد و کليوي، مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت.

نوع بيهوشي
 

اين عمل با سه روش بي حسي موضعي، نيمه بيهوشي و بيهوشي کامل قابل انجام است. در انتخاب نوع بيهوشي، نظر بيمار لحاظ خواهد شد. بي حسي موضعي مثل حالتي است که در دندانپزشکي استفاده مي شود. در اين روش ماده بي حس کننده ليدوکائين فقط در محل عمل (اطراف پلک) تزريق مي گردد. بديهي است با اين کار پلک بي حس مي شود و بيمار دردي احساس نخواهد کرد؛ اما اضطراب او به قوت خود باقي است. در روش نيمه بيهوشي علاوه بر اينکه اطراف پلک توسط جراح بي حس مي شود، متخصص بيهوشي نيز از طريق رگ داروهاي ضد درد و ضد اضطراب را به بيمار تزريق مي کند. اين داروها بيمار را به خواب عميق و خوشايندي مي برند. بديهي است در اين حالت او نه دردي دارد و نه اضطراب و استرسي.
روش عمل: پلکهاي فوقاني و تحتاني را مي توان به طور مجزا يا همزمان جراحي کرد.
پلک بالا، برش درست روي چين طبيعي پلک داده مي شود؛ لذا احتمال اينکه بعد از عمل جاي برش روي پلک ها باقي بماند، بسيار کم است. بعد از برداشتن پوست و نسج زير پوستي، در صورت لزوم، کيسه هاي چربي نيز برداشته و محل برش با نخ بسيار نازکي دوخته مي شود.
پلک پايين: اگر ميزان پف پلک پايين و بيرون زدگي چربي هاي آن زياد باشد، محل برش کاملاً زير خط مژه ها خواهد بود تا جاي اسکار آن مشخص نباشد. در اين صورت علاوه بر خارج کردن چربي هاي اضافي، مي توان پوست اضافي پلک را نيز چيد. اما اگر ميزان بيرون زدگي چربي ها خيلي زياد نبوده و پوست پلک نيز در حد معمول باشد، مي توان چربي ها را از طريق برش سطحي داخلي پلک خارج کرد. مزيت اين روش آن است که روي پوست هيچ برشي ايجاد نمي شود و بهبودي و ترميم آن نيز سريع تر خواهد بود.
مدت عمل: چهار پلک حدود 2 ساعت.
بعد از عمل ممکن است اطراف چشم قدري متورم و کبود شود. خشکي چشم نيز معمول است که براي بر طرف کردن آن مي توان از قطره اشک مصنوعي استفاده کرد. تورم و کبودي اوليه ظرف يکي دو هفته بر طرف مي شود؛ اما چند ماه طول مي کشد تا نتيجه نهايي عمل ظاهر گردد. محل برش جراحي به تدريج کمرنگ مي شود و ممکن است تا يکسال طول بکشد تا محل برش به طور کامل محو شود. نتيجه عمل دائمي است؛ با اين وجود، زمان در حال گذر است و بديهي است مرور زمان مي تواند روي تمام بدن از جمله پلک هاي عمل شده نيز تأثير بگذارد.

نکاتي که بيمار بايد بداند:
 

1ــ دو هفته قبل از عمل نبايد داروهايي مثل بروفن، ايندومتاسين، پيروکسيکام و مفناميک اسيد مصرف شود و چنانچه به هر دليلي به مسکن نياز بود، فقط از استامينوفن ساده يا کدئينه مي توان استفاده کرد. 2ــ قبل از ورود به اتاق عمل، آرايش چهره بيمار بايد کاملاً پاک شود. 3ــ بعد از عمل روي چشم ها پانسمان نخواهد شد و چشم هاي بيمار باز خواهد بود. 4ــ بعد از عمل بايد به مدت سه روز از قطره اشک مصنوعي استفاده گردد. 5 ــ بيمار بايد به مدت يک هفته آنتي بيوتيک مصرف کند. 6 ــ تا 24 ساعت پس از عمل، از کمپرس سرد استفاده مي شود. بدين منظور مي توان چند تکه کوچک يخ را در يک کيسه فريزر ريخته، در آن را بست و کيسه را روي صورت قرار داد و يا بسته هاي مخصوص کمپرس سرد که حاوي ژل است، از داروخانه تهيه نمود، آن را در فريزر قرار داد تا منجمد شود و سپس استفاده کرد.
7ــ بعد از عمل بيمار زياد نبايد دراز بکشد و هنگام دراز کشيدن نيز بهتر است زير سرش کمي بلندتر باشد تا شيب بدن بيشتر شود. اين کار باعث مي شود کبودي و تورم به حداقل برسد. 8 ــ شش روز پس از عمل، بخيه ها کشيده مي شود. 9ــ اگر بيمار يکي دو روز بعد از عمل دچار چشم درد و يا افت بينايي شد، بايد فوراً با پزشک خود تماس بگيرد.
منبع: دنياي زنان، شماره 64



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.