مفاهيم اوليه در دنياي ارتباطات پستي و طريقه ي ساخت نشاني پست الكترونيكي (E-mail)

تمامي موجودات جهان، هميشه خواستار برقراري ارتباط با يكديگر بوده اند. اين نياز، احساسي غريزي است كه از بدو تولد در آن ها وجود داشته است و در هر سني به يك شكل و ميزان نمايان شده است.
چهارشنبه، 2 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مفاهيم اوليه در دنياي ارتباطات پستي و طريقه ي ساخت نشاني پست الكترونيكي (E-mail)

مفاهيم اوليه در دنياي ارتباطات پستي و طريقه ي ساخت نشاني پست الكترونيكي (E-mail)
مفاهيم اوليه در دنياي ارتباطات پستي و طريقه ي ساخت نشاني پست الكترونيكي (E-mail)


 






 
تمامي موجودات جهان، هميشه خواستار برقراري ارتباط با يكديگر بوده اند. اين نياز، احساسي غريزي است كه از بدو تولد در آن ها وجود داشته است و در هر سني به يك شكل و ميزان نمايان شده است.
برآورده شدن اين نياز در دوران مختلف حيابت بشر، اشكال گوناگوني داشته است.
انسان هاي بدوي، از ايما و اشاره براي ارتباطات نزديك و از روشن كردن آتش براي برقراري ارتباط با نقاط دور استفاده مي كردند. كم كم انسان ها حيواناتي مانند اسب و كبوتر را براي رساندن پيام ها و نامه هايشان به شهرهاي ديگر تربيت كردند و بعدها ماشين ها و هواپيماها به اين ارتباط سرعت بخشيدند.
هم اكنون با الكترونيكي شدن دنياي فعلي و تجهيزات امروزي، تبادل اطلاعات بسيار آسان و سريع انجام مي گيرد. اين كار تنها مستلزم صرف چند ثانيه وقت مي باشد. چرا كه براي انجام اين كار كافي است كه نشاني الكترونيكي طرف مقابل را داشته باشيم. در اين حالت از طريق پست الكترونيكي يا ـ Electronic- mail) E-mail و يا رايانامه، پيغام مان كه مي تواند، متن، عكس، فيلم، صوت و... و يا تركيبي از اين موارد باشد را به شخص مقابل برسانيم.
شكل كلي آدرس ها در اينترنت به اين صورت است:
ـ‌ ـ ـ. نام دامنه @ نام کاربر
و اينگونه خوانده مي شود:نام كاربر «اَت» نام دامنه «دات» ـ‌ ـ ـ
نام كاربر كاملا اختياريست و هر كس بنا به سليقه و يا هدفش از ايجاد اين نشاني، مي تواند آن را به دلخواه تعيين كند.
نام دامنه، نام سرويس دهنده ايست كه امكان ساختن اين نشانيِ پست الكترونيكي را به ما مي دهد.
لازم است به اين مورد توجه داشته باشيم كه همان طور كه هر خانه در روي كره زمين منحصر به فرد است و در نتيجه نشاني آن نيز منحصر به فرد است، نشاني الكترونيكي هم از اين قاعده مستثني نيست. بنابراين با وجوديكه نامگذاري كردن نام كاربر، كاملا در اختيار كاربر است، اما بايد از كل اين تركيب (ـ ـ ـ. نام دامنه @ نام كاربر) فقط و فقط يكي در دنيا موجود باشد.
در قسمتي از نشاني كه با ـ ـ ـ مشخص شده است، خصوصياتي از آدرس ظاهر مي شوند كه مي تواند نمايان گر كشور مربوط به اين نشاني و يا نوع آن باشد. به طور مثال، پسوند ir مشخص كننده ي ايران، uk نشانگر انگلستان، cn نشانگر چين، ca نشانگر كانادا و ... مي باشند.
همين طور اگر كه يك نشاني پستي، تجاري باشد، پسوند com (مخفف Commercial) مي گيرد و اگر به فرض مثال، دانشگاهي باشد پسوند ac (مخفف Academic) خواهد گرفت.
پسوند net (مخفف network) مربوط به سازمان هايي است كه خدمات اينترنتي ارائه مي دهند و پسوند Gov (مخفف Government) نمايانگر يك نشاني دولتي است. پسوندهاي گوناگون و بسيار زيادي وجود دارد كه شما به عنوان تمرين مي توانيد به جستجو و بررسي آن ها بپردازيد.
حالا اگر يك نشاني پستي، دانشگاهي و مربوط به ايران باشد، چگونه نوشته مي شود؟
ir .ac. نام دامنه @ نام كاربر
و اگر مربوط به کشور کانادا باشد:
ca .ac.نام دامنه @ نام کاربر

چگونه يك نشاني پستي الكترونيكي براي خودمان بسازيم؟
 

ساختن يك e-mail روش هاي متفاوتي دارد كه به توضيح پيرامون متداول ترين آن ها مي پردازيم.
ايميل هايي كه معمولا مشاهده مي كنيم، نشاني هايي دارند كه مشخص مي كنند، ارائه دهنده ي سرويس آن ها، به طور رايگان اين امكان را در اختيار كاربران قرار داده است. سرويس دهندگان در قبال اين امكان رايگان، تبليغاتي را در سايت هاي خود ارائه مي دهند و هزينه ي اين سرويس دهي را تامين مي كنند.
هم اكنون سعي ما در در اين نوشته، بر اين است كه از سرويس دهندگان رايگان كمك بگيريم و به آموزش ساختن ايميل هاي رايگان كه بسيار رايج هستند بپردازيم.
مشهورترين ارائه دهندگان اين قبيل سرويس هاي رايگان، Google و Yahoo هستند كه با نحوه ي ساخت ايميل در آن ها آشنا خواهيم شد.
صندوق هاي پستي گوگل و ياهو تقريبا مشابهند و تنها در مواردي جزئي مانند حجم صندوق، امكانات مديريتي و... تفاوتهايي دارند.
بياييد با هم، ساختن يك صندوق پستي در محيط ياهو را آغاز كنيم:
در قسمت نوار آدرس، همان طور كه در بالاي صفحه ي شكل زير مشاهده مي كنيد، اين آدرس را بنويسيد:
http://www.yahoo.com
حالا كه مي خواهيم يك صندوق پستي ايجاد كنيم؛ گزينه ي sign up در بالاي صفحه را كليك مي كنيم.(شكل 1) به اين مورد توجه داشته باشيد كه بسته به اين كه صفحه ي ياهو شما در چه مد يا وضعيتي قرار داده شده باشد، امكان دارد شكل 1 را در اشكال ديگري ببينيد. اما آنچه مسلم است اين است كه گزينه هاي نام برده را خواهيد يافت.
با كليك كردن sign up پنجره شكل 2 باز خواهد شد .(گاهي امكان دارد اين مرحله را نبينيد و مستقيما به مرحله بعدي برويد.)
كادر ID و Password مربوط به بحث كنوني ما نيست زيرا ما هنگامي ID يا Password داريم كه قبلا نشاني ايميلي داشته باشيم. پس براي ايجاد يك ايميل جديد، دكمه ي Creat New Account را كليك كرده و شروع به ساخت يك صندوق پست الكترونيكي جديد مي كنيم. با كليك روي اين گزينه، شكل 3 نمايان مي شود و در اين قسمت بايد به سوالاتي كه از ما پرسيده مي شود، با دقت پاسخ دهيم. حدود 10 دقيقه براي پاسخگويي زمان خواهيم داشت. زمان پاسخگويي را محدود در نظر گرفته اند تا امنيت ايميل ما بالاتر رود. چرا كه ممكن است هكرهايي وجود داشته باشند كه در اين مدت زمان به دنبال راهيابي به مشخصات ايميل ما باشند. اگر در اين 10 دقيقه به سوالات نوشته شده پاسخ ندهيم، بايد از ابتدا مسيري را كه پيموده ايم تكرار كنيم و دوباره به مرحله اي برسيم كه دكمه ي Creat New Account كليك مي شود.
به بررسي گزينه هاي شكل 3 مي پردازيم:
Name: دو كادر در جلوي اين قسمت وجود دارد كه در اولي نام كوچك و در كادر دوم نام خانوادگي خود را مي نويسيم. (دقت داشته باشيد كه تمامي اين مشخصات مي توانند به صورت مجازي انتخاب شوند و حقيقي نباشند)
Gender: روي فلش كنار اين كادر كليك كنيد و يكي از دو حالت (مرد يا (Male و يا (زن يا Female) را انتخاب كنيد.
Birthday: تاريخ تولدمان را با انتخاب ماه، روز و سال وارد مي كنيم. براي سهولت از فلش كنار كادر كمك بگيريد.
Country: نام كشوري كه در آن زندگي مي كنيم را مي نويسيم.
Yahoo! Id and Email: دوست داريد كه نام كاربري در آدرس ايميل شما چه باشد؟ نام مورد پسند خود را در اين كادر بنويسيد و به اين مساله توجه داشته باشيد كه اگر اين نام، آدرسي را ايجاد كند كه از قبل وجود داشته، به شما اجازه ي انتخاب اين نام داده نخواهد شد.
نامي كه انتخاب مي كنيد از 4 تا 32 كاراكتر مي تواند داشته باشد که اين کاراکترها مي توانند تركيب رقم و حروف و علامت Underscore و يا حداكثر يك نقطه (dot) باشند.
كليك كردن روي كلمه ي Check كه در مقابل اين كادر قرار دارد، اين امكان را فراهم مي آورد كه ياهو راجع به تكراري بودن نشاني ايميلي كه ساخته ايم، بررسي كند و نتيجه را به ما اعلام نمايد. همچنين خود ياهو، پيشنهاداتي براي انتخاب نام كاربري ما ارائه مي دهد كه در صورت تمايل مي توانيد از آن ها نيز استفاده كنيد.
Password: رمز عبور يا كلمه ي عبور دلخواه مان را وارد مي كنيم. اين رمز عبور نبايد طولي كمتر از 6 كاراكتر داشته باشد. گزينه ي Password Strength واقع در جلوي اين كادر، خود به خود فعال مي شود و ميزان قدرت و يا ضعف كلمه ي عبوري كه انتخاب كرده ايم را از لحاظ درجه ي امنيت آن به ما نشان مي دهد.
پرواضح است كه اگر كلمه ي عبور ما به فرض 123456 باشد، امنيت بالايي ندارد. بهتر است كلمه ي عبوري كه انتخاب مي كنيم تركيبي از حروف و ارقام باشد و به گونه اي باشد كه براي خود ما داراي مفهوم خاص باشد تا آن را فراموش نكنيم.
Re- Type Password: رمز عبوري را كه در كادر قبلي استفاده كرده ايد، دقيقا به همان شكل قبل، دوباره وارد نماييد. بهتر است كه در اين مرحله از كپي كردن محتويات كادر قبلي و درج آن در اين كادر خودداري نماييد تا اگر كاراكتري را متفاوت با آنچه در ذهن داشتيد، تايپ كرده بوديد، همين جا متوجه اين اشتباه بشويد و اصلاح نماييد.
هنگامي كه شما رمز عبوري را وارد مي نماييد، آن را به شكل ستاره نشان مي دهد تا باز هم امنيت صندوق پست الكترونيكي شما بالاتر رود.
در قسمت بعد، تمهيداتي در نظر گرفته شده است كه در مواقعي كه نشاني ايميل يا كلمه ي عبورتان را فراموش كرديد، از شما سوالاتي پرسيده شود كه اگر به آن ها پاسخ صحيح داديد، نشاني ايميل يا كلمه ي عبورتان را دوباره در اختيارتان قرار دهد. پس به سوالاتي كه از ليست انتخاب مي كنيد، پاسخي درست دهيد؛ چرا كه عين همين سوال و جواب در هنگام از خاطر رفتن مشخصاتتان، از شما پرسيده خواهد شد.
(Alternate Email Optional): در اين كادر مي توانيد، آدرس ايميلي را در صورت تمايل بنويسيد كه اگر ID يا Password خود را فراموش كرديد، آن را به اين نشاني ارسال كند. اگر نشاني ايميلي نداريد يا اصلا نمي خواهيد كه اين مشخصات به نشاني ديگري ارسال شود، اين كادر را پر نكنيد. اين قسمت، تنها كادر اين فرم است كه پر كردن يا پر نكردن آن Optional يا اختياريست. اما بقيه ي كادرهاي اين صفحه، بايد حتما پر شوند.
1Secret Question: با كليك روي فلش كنار اين كادر، يكي از سوالات نوشته شده در اين ليست را انتخاب كنيد. همان طور كه گفته شد، در صورتي كه ID يا Password خود را فراموش كرديد، اين سوال و همچنين جوابي كه به آن مي دهيد، امكان دستيابي مجدد شما به مشخصاتتان را فراهم مي آورد. مثلا نام كوچك عمويتان كه بيشتر دوست مي داريد چيست؟
(What is the first name of your favorite uncle?) و يا ساير سوالات را انتخاب كنيد.
Your Answer: اين مكان با جواب شما به سوال قبل پر خواهد شد.
2Secret Question: مثل مرحله ي پيشين سوال ديگري را انتخاب كنيد.
Your Answer: در اين كادر پاسخ شما به سوال دوم نوشته مي شود.
Type the code shown: در كادر زير اين نوشته، ارقام و حروفي را مي بينيد. آن ها را در كادر مزبور تايپ كنيد.
Try a new code: در صورتي كه خواندن نوشته ي كد قبلي برايتان دشوار بود، اين گزينه را كليك كنيد تا كد ديگري را برايتان نمايش دهد.
در برخي از شيوه هاي نمايش، ممكن است با گزينه ي زير نيز مواجه شويد:
Do you agree ؟: با كليك كردن اين دكمه، صندوق پستي شما در صورتي كه به طور كامل مورد تاييد ياهو بوده باشد، ايجاد خواهد شد و پيام تبريكي از طرف ياهو نمايش داده خواهد شد. در اين صفحه خصوصيات كاربري شما نيز قابل مشاهده است. براي اين كه بتوانيد به صندوق پست الكترونيكي كه ساخته ايد وارد شويد، گزينه ي continue را انتخاب كنيد همان طور كه در شكل 4 ملاحظه مي كنيد، اين بار صفحه اي باز شده است كه در بالاي صفحه نوشته شده است: (نام كاربر Hi)
اگر گزينه ي Mail واقع در بالاي صفحه در شكل 4 را كه با رنگ قرمز مشخص شده است، كليك كنيد، به پنجره ي مربوط به صندوق پست الكترونيكي خود مي رويد.(شكل 5)
در سمت راست و بالاي شكل 5، گزينه ي Options را مشاهده مي كنيد. اگر روي فلش كنار آن كليك كنيد و مثلا گزينه ي Mail classic را انتخاب كنيد، مي توانيد شكل نمايش صفحه ي ايميل خود را تغيير دهيد و به شكل كلاسيك در آوريد.
اگر قصد خارج شدن از صندوق پستيتان را داريد، گزينه ي sign out را كليك كنيد.
منبع: نشريه بانو، شماره 26



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.