نان کافي، در نِت

اين يک پيشنهاد بزرگ براي تمام آدم هايي است که فکر مي کنند کسب و کاري که با تکنولوژي روز همراه نباشد، خز و خيل شده و به درد آنها نمي خورد. کافي نت، داشتن يعني تبديل شدن به واسطه اي بين آدم ها و دنياي بي نهايت اطلاعات؛ پادشاهي بر چند سيستم به طور همزمان؛ آن هم بدون احضار روح و ورد و جادو، اگر فکر مي کنيد
پنجشنبه، 3 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نان کافي، در نِت

نان کافي، در نِت
نان کافي، در نِت


 

نويسنده: زينب کوهيار




 
کافي نت، پديده 10 سال گذشته است. هيچ وقت فکر کرده ايد براي کسب و کار، انتخابش کنيد؟
اين يک پيشنهاد بزرگ براي تمام آدم هايي است که فکر مي کنند کسب و کاري که با تکنولوژي روز همراه نباشد، خز و خيل شده و به درد آنها نمي خورد. کافي نت، داشتن يعني تبديل شدن به واسطه اي بين آدم ها و دنياي بي نهايت اطلاعات؛ پادشاهي بر چند سيستم به طور همزمان؛ آن هم بدون احضار روح و ورد و جادو، اگر فکر مي کنيد اين کاره ايد؛ بهتر است ديگر دانش اينترنتي تان را فقط حرام ده ساعت چت نکنيد و همزمان پول هم دربياوريد. اين يک شغل تر و تميز است؛ نه خطر جانبي دارد، نه روغن و گريسي در کار است. خلاصه، آخر کلاس است و اين طور که اهالي اين صنف مي گويند، نان کافي در اين نِت هست.

سرمايه کافي پول باشيد
 

سخت است اما مي شود تخمين نزديک به واقعيت بزنيم که شما با چه مقدار سرمايه و چه شرايط کاري اي در کجاي اين دنيا هستيد؛ تا هم حد و حساب کارتان را بفهميد و هم دنياي زياد مجازي اي براي خودتان نسازيد.
* بين 3/5 تا5 ميليون مايه تيله داريد
با اين پول مي توانيد در محله هايي مثل شهران، داخل کوچه ها حتي برايتان ارزان درمي آيد، يا در خيابان هاي جيحون و دامپزشکي تهران مغازه اجاره کنيد. اگر پول پيش دکان به اندازه تمام سرمايه تان درآمد نگران نباشيد. وام خود اشتغالي بانک ها را فراموش نکنيد. در ضمن در و همسايه و فک و فاميل هم حتماً به جوان رعنايي مثل شما که تا اين اندازه فکرهاي بکر اقتصادي داريد کمک مي کنند. با تمام اينها در چنين شرايطي مجبوريد به سيستم هاي دست دوم رضايت بدهيد و ميز و صندلي هاي آنتيک را هم بي خيال شويد.
* هرچه داريد و نداريد 5 تا 7 ميليون است
با احتساب وام خود اشتغالي و محبت هاي دوستان و اطرافيان که باعث مي شود بتوانيد تا 10 ميليون جور کنيد، به کوچه پسکوچه ها و متراژهاي خيلي پايين فکر نکنيد. دکان جمع و جوري بگيريد و بيشتر سرمايه تان را بگذاريد براي بالابردن کيفيت سيستم ها و شبکه. اما اگر محل دکان براي شما در اولويت است، مي توانيد بياييد بر خيابان اصلي و موقعيت تجاري داشته باشيد. يا از محله هاي قبلي دربياييد و برويد جاهاي بالاتري که دانشگاه هم آن طرف هاست.
* وضعتان خوب است؛ 7 تا 10 ميليون سرمايه داريد
اگر دنبال وام برويد و دم فاميل ها و دوستان دست به جيب را هم ببينيد، شرايط ايده ال تر هم مي شود. در اين شرايط موقعيت تجاري را درانتخاب مغازه در نظر بگيريد. حتي مي توانيد به مرکز شهر نزديک شويد يا در متراژ بالاتري مغازه اجاره کنيد. مي توانيد اجاره دو ماه اول را از همين سرمايه اوليه پرداخت کنيد. سيستم هاي بهتر بخريد و کيفيت کار را بالا ببريد. تعداد دستگاه ها را افزايش بدهيد و مغازه را يک مقدار خوشگل کنيد.
* دخل و خرج کافي پول مي شويد
درآمد روزهاي خوب يک کافي نت که از نظر مکاني جاي جالبي هم نيست، بين 25 تا 30 هزار تومان است. البته اگر کنار دانشگاه باشيد و رقيب پر و پا قرصي هم نداشته باشيد که عملاً کافي پول مي شويد.
* اگر مساله را با پنج سيستم براي مشتري ها و 12 ساعت کاري مفيد براي کافي نت حل کنيم، با احتساب اين فرض که هر سيستم حداقل ده ساعت از اين مدت مشتري داشته باشد، درآمد روزانه شما از محل بيزنس اصلي- يعني کانکت شدن ملت- به ازاي تعرفه ساعتي هزار تومان مي شود 50 هزار تومان ناقابل که با فرض تعطيلي خواسته يا ناخواسته روزهاي تعطيل (به ويژه در پاساژها)، سرجمع ماه مي کند به حساب 1250000 تومان؛ (=25×50)
* قطعاً شما جنم اين کار را داريد که با ارائه خدمات جانبي و فروش نرم افزار و ... هزينه هاي جاري را جبران کنيد. اين هزينه ها شامل اجاره مغازه، ماليات سرسال، احتمالاً عوارض شهرداري، هزينه برق و تلفن و ADSL، سرويس نرم افزاري و سخت افزاري سيستم ها، حقوق بروبچي که پاي کار کشيک ايستاده اند و ... مي شود که ماهي 500 تا 700 تومان بالا مي آيد. البته اگر مغازه را رهن کرده باشيد، از بابت پرداخت اجاره بهاي ماهانه خيالتان راحت است.
* با اين صغري، کبري چيدن ها مي توانيد براي شروع، لااقل به 750 هزار چوق درماه فکر کنيد که البته آن چنان زياد نيست. چون در واقع فعلاً فقط داريد مزد کارگري خودتان را مي گيريد و از سود سرمايه گذاري هم خبري نيست؛ شايد هم داريد سود سرمايه گذاري را مي بريد خانه و خودتان فعلاً کارگر بي جيره و مواجبيد. اعتراض داريد، برويد از خودتان شکايت کنيد!
*راه اندازي رايانه، به ميزان لازم...
بين 20 تا 35 ميليون، عدد تقريبي اي است که کافي نت دارهاي حرفه اي براي راه اندازي کارشان هزينه کرده اند. اما شما نگران نباشيد. مختصر و مفيد هم مي شود شروع کرد. اين هزينه بستگي به عوامل مختلفي دارد. بايد براي خريد سيستم، اجاره مغازه، ميز و صندلي و از همه مهمتر امکانات شبکه برنامه و حداقل هزينه ها را داشته باشيد. براي شروع کار مي شود خيلي از اين گزينه ها را به صورت حداقلي تامين کرد.

سيستم آخرين سيستم
 

خيلي از کافي نتي ها کارشان را با دو، سه سيستم شروع کرده اند. اما بعضي ها معتقدند با کمتر از پنج سيستم فقط وقت خودتان را تلف مي کنيد.
* کامپيوترها بين 450 تا 850 هزارتومان درمي آيند؛ البته مي شود دست دوم خريد تا هزينه ها کم شود.
* براي صرفه جويي از نرم افزار و سخت افزاري استفاده کنيد که مي شود با يک case، 6 تا کامپيوتر را اداره کرد؛ يک بسته نرم افزاري و سخت افزاري به اسم I share اين کار را برايتان انجام مي دهد.

ميز براي مشتري
 

اين ميز به ظاهر ساده در کار شما خيلي اهميت دارد. ميز و صندلي اي بخريد که ضمن جمع و جور بودن، مشتري در آن احساس راحتي کند. از ما مي شنويد، زير صندلي شان پرقو بگذاريد که ماندگار شوند.

شبکه يعني زندگي!
 

مهم ترين بخش راه اندازي کافي نت دست و پا کردن اينترنتي پر سرعت است. بايد بدانيد که سرعت خيلي مهم است و اينترنت نفتي و هندلي به درد شما نمي خورد. فراموشتان نشده که ملت براي همين پيش شما مي آيند. از دو روش مي توانيد يک باند پت و پهن اينترنت داشته باشيد:
*روش vpn؛ يعني تشکيل يک شبکه خصوصي اين روش مجوز جداگانه خودش را مي خواهد و بيشتر کساني که الان درکار هستند از آن استفاده نمي کنند.
* ADSL امروز کشته مرده زياد دارد و تبليغاتش سر به فلک گذاشته، اصلي ترين گزينه شما هم همين است.

دکان تر و تميز
 

* ترجيحاً جاهاي شلوغ را نشان کنيد. اصل اساسي در همه بيزنس هاي مشتري مدار، اين است که ملت بايد شما را ببينند تا مشتري شان شوند.
* اگر کنار دانشگاه و مراکز تحصيلي آموزشي مغازه بگيريد، هيچ وقت بدون مشتري نمي مانيد.
* مغازه اي که مي گيريد جداي از اينکه بايد به چشم بيايد، بايد دنج و ساکت هم باشد. بهترين کافي نت ها آنهايي هستند که سکوت مغازه و آرامش مشتري تامين باشد. پيلوت ها، مغازه هاي زيرزمين و طبقه دوم پاساژها که تميز و مرتب باشند، بهترين پيشنهاد هستند. به ويژه که اجاره شان از مغازه هاي دو نبش خيلي کمتر است. فقط تبليغ را نبايد يادتان برود.
* حواستان به تزئين مغازه باشد. هارموني رنگ ها را در دکور داخلي رعايت کنيد. سيستم ها را طوري بچينيد که امکان ديدزدن مانيتور ديگران براي بقيه وجود نداشته باشد. البته حواستان باشد. مغازه را آن قدر شيک و پيک نکنيد که مشتري فکر کند، پول تزئينات را هم داريد ازش مي گيريد.
* به شکم مشتري توجه کنيد. يک بوفه کوچک مي تواند يک برگ برنده باشد. دستگاه خودکار فروش قهوه و چاي هم بد نيست. لااقل يکي از اين دستگاه هاي آب گرم و سرد داشته باشيد.
* اگر خيلي زود قصد اضافه کردن سيستم داريد، از همان اول مغازه اي اجاره کنيد که ظرفيت اين کار را داشته باشد؛ وگرنه دوباره بايد جا عوض کنيد.

يک تجربه
 

مسعود طبسي، کافي نت دار 23 ساله

درآمدمان بد نيست
 

قبل از اينکه رفيقم من را ببيند و کافي نت داري بشود شغل اصلي ام، کار در يک کارخانه و موسسه نصب تلفن هاي مرکزي را تجربه کرده بودم. ديدار آن روز من و حامد هر چند در کوچه انجام شد اما براي ما سرآغاز شروع کاري بود که حالا تمام وقتم را از صبح تا شب مي گيرد؛ کافي نت داري. من سربازي رفته بودم. اطلاعات کامپيوتري و اينترنتي هم داشتم. بنابراين امتحان دادم و جواز گرفتيم.
خيلي زود سيستم ها را چيديم و شکل و قيافه مغازه را ساختيم. جايي بوديم که رقيب زياد داشتيم و برخورد رقيب با مشتري، اولين اولويتمان بود تا به موفقيت برسيم. موفقيت بين رقبايي که سال ها سابقه کار داشتند و کلي طرفدار.
با وجود تمام نگراني هاي ما، از همان روز اول استقبال خوبي از کارمان شد. تمام تلاشمان اين بود که مشتري ناراضي بيرون نرود. دکور مغازه و حوصله سر و کله زدن با مراجعان هم به کمکمان آمد و کارمان گرفت.
حالا توي اين پاساژ، کافي نت ما هم اسم و رسمي دارد. کسي اينجا تحقيق دانشجويي انجام نمي دهد يا شايد به خاطر بي حوصلگي، همه جور خدماتي عرضه نکند اما ما اين کار را مي کنيم. راستش اوايل کمي مي ترسيديم. با خودمان قرار گذاشته بوديم که مشتري محورباشيم اما خوب، ترس از اينکه سؤالي از تو بپرسند و نداني چه جوابي دارد، حسابي هولمان مي کرد. خوشبختانه تا به حال، جواب تمام سؤال ها را درست گفته ايم.
چند ماهي از تاسيس کافي نت ما گذشته اما باز هم رفتار خوب با مشتري و حوصله کار را داريم.
درآمدمان بد نيست. چون اجاره نمي دهيم. اما بايد براي آينده اندوخته اي داشته باشيم. در اين حرفه، هر روز يک چيز جديد بيرون مي آيد و بايد خواست مشتري ات را تامين کني؛ به ويژه اين روزها که کاربرهاي خانگي ترجيح مي دهند اينترنت هاي پرسرعتي داشته باشند. اين رقابت ما و مشتري ها، حالا حالاها ادامه دارد.
منبع:نشريه همشهري جوان، شماره 255.




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.