غذاي لذيذ دريايي

«ميگو» يكي از مواد غذايي دريايي است كه خواص بي شماري در آن نهفته است. اگر اين ماده غذايي به شيوه صحيح،‌آماده و مصرف گردد بدن را از فوايد زيادي بهره مند مي سازد.
دوشنبه، 7 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
غذاي لذيذ دريايي

غذاي لذيذ دريايي
غذاي لذيذ دريايي


 






 
«ميگو» يكي از مواد غذايي دريايي است كه خواص بي شماري در آن نهفته است. اگر اين ماده غذايي به شيوه صحيح،‌آماده و مصرف گردد بدن را از فوايد زيادي بهره مند مي سازد.
«ميگو» داراي مواد مغذي مختلفي از جمله مواد معدني و ويتامين هاي زيادي مي باشد. از جمله برخي ويتامين هاي گروه «ب» و كليسم، سديم، پتاسيم، پروتئين،‌آهن. هم چنين ميگو داراي كلسترول بالا و نيز اسيد چرب غير اشباع بالايي مي باشد. بنابراين اسيد چرب اشباع كه مضر است در آن وجود ندارد. البته طبق تحقيقات انجام شده كلسترول بالاي ميگو موجب افزايش كلسترول خون مي گردد،‌اسيد چرب اشباع است كه ميگو فاقد آن مي باشد.
ميگوهاي كوچكتر لذيذتر از انواع مسن تر آن است؛چه نوع مسن آن داراي عضلات سفت تري است. ضمن اين كه ميگوهاي درشت،‌ضايعات بيشتري نسبت به انواع كوچكتر آن دارند.
رنگ ميگو به گونه،نژاد و محيط رشد آن بستگي دارد. البته پس از پخت، ميگوها رنگ صورتي مايل به قرمز خواهند داشت. خوب است بدانيد كه هر چه ميگو بعد از پخت كمتر صورتي باشد نشان دهنده كيفيت پايين است. توجه داشته باشيد كه خال هاي ريز پراكنده در سطح بدن ميگو طبيعي است ولي اگر رنگ ميگو داراي لكه هاي سياه به شكل خال هاي درشت باشد، از كيفيت پايين ميگو خبر مي دهد.
ميگوي تازه بوي خاص خود را دارد. اگر از ميگوي بوي تند و شديد به مشام رسيد، نشان دهنده خرابي ميگو است. اگر ميگو خراب باشد، سر آن بدون نياز به نيروي زيادي جدامي شود. در صورتي كه سر ميگوي سالم استحكام زيادي دارد.
لازم است خريدار به اجزاي دهان و آبشش ميگو نيز توجه كند. اگر در اين قسمت مواد اضافي و لجن كف دريا وجود داشته باشد، سرعت فساد ميگو بالا خواهد بود.
هم چنين آنتن وشاخك ميگو نيز بايد سالم باشد.
امروزه معمولاً طرفداران ميگو آن را به صورت تميز شده خريداري مي كنند ولي در صورتي كه مجبوريد در منزل آن را تميز كنيد به موارد زير توجه نماييد:
-ابتدا ميگو را زير جريان آب سرد قرار دهيد تا از حالت انجماد خارج شود.
- ميگو را طوري در دست بگيريد كه كمر آن به طرف بالا باشد. اگر راست دست هستيد، سر آن سمت راست باشد.
- سر ميگو را با يك حركت چرخشي رو به سمت بالا همراه كشش جدا كنيد. در اين حالت، بخش عمده روده نيز همراه سر خارج مي شود.
- آن را در جهت 90 درجه بچرخانيد به گونه اي كه پاهاي ميگو به سمت شما و كمر به سمت رو به رو قرار گيرد. سپس شست خود را محكم بين محل اتصال پا به بدن فشار دهيد تا پاها جدا شود.
- انگشت شست را بين پوست و بدن قرار دهيد و با يك حركت چرخشي،‌پوست ميگو را جدا كنيد.
- يك شكاف طولي در سمت كمر آن ايجاد كرده و با نوك چاقو، روده آن را خارج نماييد.

توجه
 

- هرگز ميگو را بيش از 5 تا 10 دقيقه طبخ ندهيد.
- ميگو را از اماكن معتبر خريداري كنيد.
- هنگام خريد ميگو به نكات مهم حين خريد آن توجه نماييد.
لازم است بدانيد هر 100 گرم ميگو حاوي 91 كيلو كالري انرژي است و 0/8 چربي در آن وجود دارد. اين ماده غذايي يكي از مواد پرپروتيين به شمار مي رود كه مصرف آن در رفع نياز بدن به پروتيين موثر است.
نكته مفيد:خوردن ماهي تأثير زيادي بر روي مغز فرد بر جاي مي گذارد. پرواضح است كمبوداين ماده غذايي در طي سال هاي طولاني،‌تأثيرات مخربي بر سلامت فرد وارد مي كند.
منبع:نشريه تغذيه و سلامتي شماره 79



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.