‌ خوردني واين همه دردسر!

هر سال با فرا رسيدن فصل سرما و تغييرات فصلي شاهد همه گير شدن سرماخوردگي هستيم كه به تناوب ممكن است با بروز بيماري هاي شديدتري مانند سينوزيت كه موجب التهاب مجاري بيني و سردردهاي شديد مي شود، حساسيت ها و آلرژي خاص اين فصل و يا ديگر بيماري ها مانند برونشيت مزمن، تشديد آسم، التهاب دستگاه هاي
دوشنبه، 7 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
‌ خوردني واين همه دردسر!

‌ خوردني واين همه دردسر!
‌ خوردني واين همه دردسر!


 






 
هر سال با فرا رسيدن فصل سرما و تغييرات فصلي شاهد همه گير شدن سرماخوردگي هستيم كه به تناوب ممكن است با بروز بيماري هاي شديدتري مانند سينوزيت كه موجب التهاب مجاري بيني و سردردهاي شديد مي شود، حساسيت ها و آلرژي خاص اين فصل و يا ديگر بيماري ها مانند برونشيت مزمن، تشديد آسم، التهاب دستگاه هاي حلق و بيني و ... همراه باشد و علاوه بر جاي گذاشتن تأثيرات فيزيكي نامطلوب باعث پيامدهاي اجتماعي، خانوادگي و گاهي رواني مانند اختلال در فعاليت هاي روزمره و كاهش كارايي افراد در محل كار و نگراني رواني والدين در صورت ابتلاي بچه ها و كودكان و ... شود.

سرماخوردگي چيست؟
 

سرماخوردگي و گلو درد يك عفونت حاد (كوتاه مدت) ويروسي در قسمت مجراي تنفسي درقسمت مجراي تنفسي فوقاني است كه از طريق هوا و در اثر عطسه يا تماس افراد مبتلا به بيماري،‌از فردي به فرد ديگر سرايت مي كند.

علايم سرماخوردگي چيست؟
 

آب ريزش و گرفتگي بيني، گلو درد، بي تابي و التهاب ازجمله علايم عمده سرماخوردگي است. بيشتر اوقات گلودرد علاوه بر سرماخوردگي،‌مي تواند علامت جدي برخي بيماري ها مانند گلو درد استرپتوككي (ميكروبي) كه احتياج به تشخيص پزشكي و درمان با آنتي بيوتيك دارد، باشد. وقتي كه سرماخوردگي ويروسي است،آنتي بيوتيك ها تأثيري در بهبود سرماخوردگي ندارند. لذا براي رهايي هر چه سريع تر علاوه بر مراجعه به پزشك،‌لازم است فرد تغذيه مناسب داشته و نكات مهمي را رعايت كند. هم چنين استفاده از برخي گياهان جهت درمان مفيد است.

چند توصيه مفيد و مؤثر
 

1- محيط مرطوب و گرم باعث تسريع بهبودي مي شود.افرادي كه به سختي دچار سرماخوردگي مي شوند علاوه بر استراحت بهتراست از داروهاي باز كننده گرفتگي بيني نيز استفاده كنند. البته به طور موقتي است و اغلب اوقات بيني مجدداً دچار گرفتگي مي شود.
2- در صورت ابتلا،‌استراحت كردن ونوشيدن مايعات فراوان به ويژه به صورت گرم مانند چاي و يا غذاهاي گرم مثل سوپ لازمه بهبودي سريع سرماخوردگي است.
3- كنترل درجه حرارت بدن هر چند ساعت به ويژه در اوايل سرماخوردگي ضروري است؛ چه افزايش دماي بدن از حالت طبيعي (بالاي 37 درجه) تب محسوب شده وممكن است باعث بروز اختلالاتي در سيستم بدن به ويژه در كودكان (مانند تشنج و عواقب جبران ناپذير بعدي) گردد. پس به هرطريق ممكن ، مانند خيس كردن حوله در آب خنك و يا محلول آب و الكل و تماس آن با نقاطي مثل پيشاني،‌ پشت يا پاي بيمار و شستشوي آن، بايستي دماي بدن وتب را پايين آورده و از هر گونه عملي که باعث افزايش دماي بدن مي شود مانند استفاده از پتو و يا نزديك كردن شخص بيمار به بخاري، خودداري كرد.
4- نوشيدن مايعات مختلف مانند آب، آب ميوه، چاي و... كه در نتيجه دفع مكرر آن باعث كاهش دماي بدن مي شود توصيه مي شود.
5- با توجه به اينكه وسايل گرما زاي مورد استفاده در منزل اغلب بخاري يا شومينه است وممكن است هواي اتاق خشك گردد بهتر است جهت تأمين رطوبت مورد نياز اتاق از كتري آب بر روي بخاري و يا ديگر دستگاه هاي ايجاد بخار استفاده كنيد.
6- تغذيه مناسب شامل استفاده از فرآورده هاي گياهي مفيد ومكمل هاي غذايي توصيه مي گردد.
نكته: خوردن خربزه يك ساعت قبل از خواب، خوردن خرما، طالبي و هلو در رشد كودكان تأثير زيادي دارد.
- ويتامين «ث»
مصرف مواد غذايي حاوي ويتامين «ث» در اين فصول توصيه مي گردد؛ ويتامين «ث» در بيماري هاي برونشيت مزمن نقش مهمي در حفظ ريه ها دارد. به طوري كه طبق بررسي هاي محققان، افرادي كه روزانه 300 ميلي گرم ويتامين «ث» مصرف مي كنند احتمال ابتلا به اين بيماري در آن ها 30 درصد كاهش پيدا مي كند. و يتامين «ث» را مي توان از مركبات به ويژه ليمو شيرين، پرتقال، گريپ فروت، سير، ميخك، ليمو، فلفل و مواد غذايي اي مانند فلفل قرمز، سوپ مرغ و ماست دريافت نمود.
- سير و شلغم
سير اين طبيب گياهي علاوه بر خواص دارويي و تغذيه اي به واسطه داشتن ماده ضد ويروس گزينه خوبي براي مصرف در مواقع تندرستي و چه در دوران سرماخوردگي است. براي رفع بوي آن نيز مي توانيد سيب يا عسل مصرف كنيد. اين ماده غذايي را به صورت پخته يا خام مصرف كنيد.
شلغم نيزمانند سير داراي خواص مفيد زيادي است و استفاده از شلغم نيز در فصل سرد توصيه مي شود كه مي توان به صورت خام در سالاد يا پخته به همراه كمي نمك و شكر مصرف نمود.
- ماست
اگر جزو افرداي هستيد كه به سرماخوردگي ناشي از آلرژي و حساسيت فصلي دچارهستيد توصيه مي گردد براي پيشگيري از سه ماه قبل، ماست مصرف نماييد. چون ماست از جمله موادي است كه باعث افزايش ايمني و سيستم دفاعي بدن مي گردد و بدن را در مقابله با عوامل عفوني و آلرژي آماده مي كند. اگر به خوردن ماست علاقه چنداني نداريد، مي توانيد مصرف پياز را در برنامه غذايي خود افزايش دهيد. چون پياز نيز از بالابرنده هاي كارايي سيستم دفاعي بدن است.
-بخورها و دم كرده هاي گياهي
استفاده از دم كرده ها و بخورهاي گياهي از ديرباز مورد استفاده بوده است و اثرات مثبت آن بر كسي پوشيده نيست. در صورت آگاهي از مصرف صحيح آن، بهترين پيشگيري كننده از سرماخوردگي به شمار مي رود.
- بخور گياهاني مانند تخم گشنيز، مخلوط گياه آويشن با گل بنفشه، ريحان با پونه خشك براي سرماخوردگي به ويژه در خروج ترشحات سينوسي در مبتلايان به سينوزيت بسيار مفيداست.
- معجون عسل به همراه ليموترش به همراه يك ليوان آب جوش در سرماخوردگي با منشاء سرما مفيد واقع مي شود.
- آب آناناس در تسكين التهاب گلو مفيد است.
- مصرف ريشه شيرين بيان و مريم گلي در بهبود سرماخوردگي موثر است. البته قابل توجه است افرادي كه دچار اختلالات فشار خون مي باشند در مصرف شيرين بيان احتياط كنند.

مكمل هاي غذايي
 

- روي
استفاده از مكمل هاي روي در زمان سرماخوردگي باعث كاهش قدرت ويروس ها براي احاطه سلول هاي بدن وكمك به سلول هاي ايمني بدن براي مبارزه با سرماخوردگي مي شود و علايم سرماخوردگي را تسكين مي دهد.

نكته
 

- قرص روي مدت سرماخوردگي را در بزرگسالان كاهش مي دهد. ولي در كودكان اثري ندارد.
- اسپري بيني روي نسبت به قرص روي در بهبود سرماخوردگي موثرترند. اين نتيجه در اثر بررسي روي افراد به دست آمده است.
با پيشگيري و رعايت موارد مذكور به همراه تغذيه مناسب مي توان از زيبايي هاي اين فصل لذت برد. به اميد آن كه هميشه در كنار خانواده سالم و تندرست باشيد.
منبع:نشريه تغذيه و سلامتي شماره 79



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.