اصول مهم بهداشت جنسی و راه حل ها

در اندیشه اومانیستی، لذت اصالت دارد و اساسا لذت ارزش است و رابطه جنسی، یک غریزه لذت‌بخش؛ اما اسلام این‌گونه نگاه نمی‌کند. در نگاه اسلام، انسان است و ابدیت او؛ پس باید تمام نیازها به صورت معقول و متوازن و هماهنگ پاسخ بگیرد
دوشنبه، 14 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی انصاری
موارد بیشتر برای شما
اصول مهم بهداشت جنسی و راه حل ها

اصول مهم بهداشت جنسی  و راه حل‌ها

نویسنده : احمد حیدرنام
منبع : اختصاصی راسخون
 

چکیده:

در اندیشه اومانیستی، لذت اصالت دارد و اساسا لذت ارزش است و رابطه جنسی، یک غریزه لذت‌بخش؛ اما اسلام این‌گونه نگاه نمی‌کند. در نگاه اسلام، انسان است و ابدیت او؛ پس باید تمام نیازها به صورت معقول و متوازن و هماهنگ پاسخ بگیرد تا ابدیت تامین شود؛ یعنی هم به لذت‌ها می‌پردازد و از آنها غافل نمی‌شود و هم همه‌چیز را در خدمت آخرت می‌بیند. اسلام در1500 سال پیش که حتی سواد خواندن ونوشتن معنا نداشت. گفته مستحب است قبل از غذا دست‌ها را باید شست؛ امروز درعلم مکروب شناسی، ثبت شده است، سرانگشتان دست از هرجای بدن بیشتر میکروب را به خود جذب می‌کند. برای همبستر شدن وقت معین کردن، بدان جهت است که شرایط زمان این اثر را روی بدن انسان اعمال می‌کند؛ لذا در مورد تأثیرغذا هم آمده است، درهرماهی بدن به یک نوع غذا نیاز دارد، که آن را به صورت یاد داشت دارم. مسأله موقع شناسی یکی از مسائل بسیارمهم زندگی است که توجه به آن در همه مسائل ضروری وبه خاطر همان شرایط متغیراست که فعل وانفعالات موجود در زمان، ایجاب می‌کند که عمل ما باید هما هنگ، با آن شرایط باشد.بهداشت جنسی یعنی جلوگیری از آسیب‌های آن، و هم زمان ارائه راه کار برای حل مشکلات احتمالی. با رعایت برخی نکات بهداشتی میتوانید به میزان زیادی از بروز عفونت‌های مجاری ادراری و مهبـلی جـلوگـیری بعمل آورید.یکی از عوامل بسیار مهم بیماری‌های وراثتی و مادر زادی، عدم رعایت دستوراتی است که اسلام در مورد آمیزشهای جنسی و مقاربت‌ها دارد.
 

مقدمه:

شاید این که اسلام فرموده است دختر نه ساله وپسرپازده ساله، می‌توانند ازواج کنند؛ به خاطرجلو گیری ازتبعات زیان بار دیر ازدواج کردن می‌باشد، وهم یک نوع پیشگی از نباید‌ها. درطب هم گفته می‌شود، پیشگیری بهتر از درمان است. بهداشت جنسی یعنی جلوگیری از آسیب‌های آن، و هم زمان ارائه راه کار برای حل مشکل. و لذا این توجیه که جوان هنوز به بلوغ عقلی نرسیده است، ازیک سو تعیین تکلیف بر خدا وپیامبر(ص) است، ومعنای آن این می‌شود، چیز‌هایی که امروزه ما ملاک وقت ازدواج می‌دانیم، بی خبر بوده اند!؟ واز سوی دیگر ظلم نا بخشودنی به نسل جوان و حتی جامعه است، به چند دلیل:

1 - تجارب گویا : به تجربه ثابت شده است، بچه‌هایی که درسن جوانیِ والدین متولد شده اند، بابچه‌هایی که درسن پیری به دنیا آمده اند، اصلاً قابل مقایسه نیستند وحتی کلمه «پیرزا» مانند یک ضرب المثل منفی درآمده که به افراد کودن... نسبت داه می‌شود؛ یعنی در واقع انسان کامل نیستند؛ که نتیجه آن را درموفقیت‌های فردی واجتماعی به راحتی خواهیم دید که وقت توضیح آن نیست
2 -حرمت زنا وتبعات آن: تبعات آن، نیاز به توضیح ندارد، و این که ثابت شده کسانی چون عادت کرده اند، بعد ازواج هم گرفتارند؛ درصورتی که همسر زیبا وخوبی هم دارند. این ظلم نابخشودنی فردی واجتماعی را، جا دارد کتابی مستقل درباره اش نوشته شود!؟. مافکر می‌کنیم اسلام ازاین‌ها بی خبر بوده است!؟ وما می‌دانیم بلوغ عقلی باید ملاک باشد!؟ تنها دریکی از شهرهای ایران سالی ششصد مورد ثبت شده که دخترانی بیچاره وبایدگفت، خودکشی کرده‌اند!؟ ویا جوانی پس از طلاق دادن زن خودکشی کرده اش، به کشورخارج می‌رود، شاید آرام بگیرد!؟
3- حرمت استمناء: وتبعات بسیار خسارت بارجسمی... آن که با هیچ چیز توجیه نمی شود که گفته شود این‌ها چیزی نیست ولی اگر بلوغ عقلی نباشد واقعاً خسارت باراست!؟ به هرصورت تبعات دیر ازواج کردن جوانان از سوی دیگر، دامن گیر والدین طرفین... نیزمی شود که نیازی به توضیح نیست، تا کجا‌هارا با تیرزهرآلود خود نشانه می‌رود. ای دوصد افسوس!؟ باتعیین تکلیف نمودن انسان برای خدا و رسولش!؟ آن هم کاری که والدین طرفین می‌توانند مراقب آنها باشند، تاروش زندگی را یاد بگیرند؛ و چون درخت کاشت شده، ریشه زده و شاخ و برگ پیدا کند وبعد از چند سال آبیاری... به ثمر بنشیند خیلی راحت وآسان هم هست به خصوص اگر به فرهنگ عمومی تبدیل شود
4- دفع شهوت: یکی ازمسائل بسیارمهم سلامتی ودفع نشدن به موقع آن می‌باشد که خود یکی عوامل بستر ساز بیماریهای روحی وجسمی، و درشباهت درست مانند میوه رسیده است که اگر به موقع چیده نشود ازبین خواهد رفت. تاریخ 18/7/87 از رادیو پیام شنیده شد، کسانی که دچار اختلالات زنا شویی هستند، بیشتر به بیماری‌های قلبی وعروقی مبتلا می‌شوند ؛ ولی سلامت قوای جنسی و دفع به موقع آن شبیه خون دادن می‌باشد که از بیماری‌هایی جلو گیری و برای سلامتی جسم وجان ووضع عمومی خون بسیارمفید است؛ دفع شهوت، عمدتاً برای سلامتی است، نه تنها لذت بردن ویا تولید مثل، اگر برای تولید مثل می‌بود، باید مانند حیوانات باشد!؟ واگر برای لذت می‌بود، می‌شد خداون چیز دیگر را جایگزین کند و شهوت به وقتش برای تولید مثل دفع وبعد ساکت شود، تا این همه بد بختی را بر سر بشر نیاورد!؟ درست مانند حیوانات که دیگر مشکل زنا واستمناء ... را ندارند؟! چقدر انسان که تاکنون جان خود را فدای آن کرده ویا خون چه کسانی که برای آن ریخته نشده، وچه آبروها وحیثیت‌ها که تا کنون از بین نرفته است!؟ ولی با این حال دفع این ماده حیاتی، باید این طور باشد که دلیل آن گذشت.

حرمت استمناء و دیدگاه اسلام

لازم است قدری کلی وارد بحث شد، وبه این سؤال پاسخ داد، آیا هدف اسلام از حرمت بسیاری از چیزهایی که انسان با آنها سروکار دارد؛ صرفاً به خاطر آخرت است، یعنی اگرکسی به حرامی مرتکب شد، نتیجه آن را فقط در آخرت خواهد دید، یا مسأله بگونه دیگر است؟ در مورد جواب این پرسش سالها دغدغه ماست، ودر این باره نوشته و یاد داشت‌هایی دارم که عصاره همه آنها یک چیز است و آن این که همه دستورات اسلام اعم از واجب، مستحب، حرام، مکروه و مباح، برای این است، هر چیزی که انسان بطور مستقیم و غیر مستقیم، با آنها سروکار دارد، براساس دستورات اسلام شکل گرفته وسامان بیابند، چون چنین زندگیی است که می‌تواند بستری باشد برای کسب ارزش‌های انسانی وزندگی ماورای این عالم که خداوند برای بنده اش مقدر فرموده است، تا با بهره گیری از مواهب دنیوی، سعادت ابدی را برای خود فراهم آورد؛ بنا براین وقتی زندگی براساس دستورت اسلام تنظیم وبرنامه ریزی شده باشد نتیجهه آن این، خواهد شد که انسان به طور طبیعی راه خود را به گونه ای ادامه دهد که ثمره آن این خواهد شد، علاوه براینکه انسان مرتکب نبایدها نخواهد شد، همین امر بستری خواهد شد که انسان در بایدها، ایده آل ترین آنها را به دست آورد که نمونه عینی آن انبیاء و اولیاء(ع) و مخلصین می‌باشند؛ در واقع زندگی سعادت مندانه آخرت از همین حالا شروع شده واین نوع زندگی تنظیم شدهِ براساس موازین اسلامی است، که مقدمه وبستر است، برای زندگی جاودان که سوره‌هایی دربست و آیاتی در این باره آمده است وتکرار«ربنا أتنا فی الدنیا حسنه»(1) و این که بعد می‌فرماید«و فی الاخره حسنه» بهترین دلیل و نص صریح برای این ادعا است که آخرت بدون دنیای سامان یافته طبق دستورات اسلام، هرگز وجود خارجی پیدا نخواهدکرد. همه دستورات اسلام از واجب گرفته تا مستحب... برای سامان دادن به زندگی در همه ابعاد زندگی است. از اعتقادات گرفته تا عبادات، اخلاقیات... جدیداً دانشمندان خارجی به این حقیقت پی برده اند که باورهای دینی از بیماریهای مانند افسردگی ، فشار خون، آلزایمر(فراموشی).... جلوگیری می‌کند. افراد دارای معنویت، درعمل جراحی خوب جواب داده و زود وراحت بهبود خود را به دست خواهند آورد. خداوند درباره این که دین وسیله سامان بخشیدن به زندگی است، ویکی از نمونه‌های آن عبادات می‌باشد می‌فرماید « ازصبر ونمازکمک بجویید: (2) »: این که می‌فرماید ازصبر ونمازکمک بگیرید، صرفاً متوجه دنیا ودر درجه اول امور دنیوی وزندگی مادی را دربر می‌گیرد، چون گفته شد اول می‌خوانیم« ربنا آتنا فی الدنیا حسنه» بعد می‌خوانیم« وفی الاخره حسنه»: بنا براین نیرو وکمک گرفتن از امور عبادی، در دنیا قابل طرح است نه در آخرت. ونیز بهداشت روانی وجسمی از مهم ترین رمز سلامتی و زندگی بشر است و تنها چیزی که می‌تواند به این خواسته بشر جامع عمل به پوشاند، عبادات ...و نماز است. بشر ذاتاً به زیبایی و بهداشت، نیاز دارد تا در مقابل آلاینده‌ها ویروسی اخلاقی وجسمی... در امان باشد ونماز یکی ازآن‌هاست که بهداشت عمومی را ازآن بوسیله غسل، وضو... فرا می‌گیریم و مهم این که نما ز نظافت و پاکیزگی را با رنگ خداییش به ما نشان می‌دهد. نماز درضمن روش تربیت، روش در بسیاری ازکارها وحتی مدیریت وطبابت... حرکت‌های تکنیکی را بما یاد می‌دهد. هفتاد درصد بیماری‌ها براثر به کارکردن، بد راه رفتن، بد نشستن، بد برخواستن... می‌باشد. چرا درنماز باید حرکت... طبق دستورباشد والا...؟! همه این‌ها دلیل علمی دارد وبرای سلامتی انسان می‌باشد، درقالب رنگ وبوی معنوی!؟. واقعاً عجب اسلام جامع وکامل چند منظوره رفاه دنیوی واخروی داریم که.به هرصورت، پس حرمت استمناء به خاطر سلامت جسم و روح می‌باشد، که بدون سلامت جسم و روح ولو انسان درکاخ طلا باشد زندگی، لذتی که ندارد هیچ، جز درد و رنج حاصلی نخواهد داشت. اجتناب ازحرمت استمناء، برای سلامتی و داشتن زندگی ایده آل است که بعداً روشن تر خواهد شد.

عوارض و تبعات استمناء

عوارض چیزهایی هستند، که متوجه سلامتی روحی وجسمی... ما می‌شوند، وتبعات، آن‌هایی می‌باشندکه متوجه اطرافیان نسبت به بیماری ما خواهد شد. در مورد عوراض استمناء قبلاً بطور اجمال بحث شد ولی به خاطر اهمیت آن لازم است به طور مفصل بحث را ادامه دهیم. 
 

بیشتر بخوانید: نابسامانی‌های اجتماعی و استمناء

 

شیوع استمناء

متأسفانه به واسطه مشکلات بی حد و حساب ازدواج و تجرد جوانان به قرار مسموع، این مرض خانمان سوز وگناه کبیره شیوع فوق العاده پیدا کرده و دانسته یا ندانسته بسیاری از جوانان عزیز را با انواع و اقسام بیماری‌ها مبتلا می‌سازد. صرفنظر از عقوبت‌های اخروی که دارد وظیفه پدرها و مادرها است که فرزندان خود را بیاگاهانند و مواظب جوانان خود باشند و همچنین درمرتبه دوم وظیفه[عالمان دینی و] دبیران و آموزگاران تعلیمات دینی و بهداشت است که جوانان را به عواقب وخیم روحی و جسمی این بلیه با خبر سازند. دراینجا مقداری از مضرات استمناء را از کتاب «ناتوانی‌های جنسی» که مجموعه ای از نوشته‌های متخصصین فن است نقل می‌کنیم.

مضرات جسمی و روحی استمناء

این عمل مبتلایان را به ضعف قوای شهوانی دچار می‌کند، جبون[ ترسو] وبی حال بارمی آیند ، شهامت ودرستی از آنان سلب می‌شود چه بسا اشخاصی هستند که در عنفوان جوانی در اثر مبتلا شدن بجلق چنان دچار ضعف قوای روحی وجسمی می‌شوند که معتادین به تریاک و شیره درمقابل آنان شیرنری بشمارمی آیند. عمل غیر طبیعی جنسی یعنی استمناء یا جلق از لحاظ روابط نزدیک با حواس پنجگانه دارد ودر درجه اول در چشم و گوش اثر می‌گذارد بدین معنی که «دید» چشم را ضعیف کرده و حس سامعه را نیز تا اندازه قابل توجهی از کار می‌اندازد. مبتلایان بجلق مخصوصاً آنهائی که از لحاظ جسمانی ضعیف می‌باشند غالباً مگسی جلو چشم خود می‌بینند که بشدت آنها را ناراحت می‌کند و حتی وقتی چشم‌های خود را می‌بندند بازنمی توانند ازآسیب مگس در امان باشند و چون این عمل هر بار چندین دقیقه ادامه پیدا می‌کند چشمشان سیاهی رفته و دچار سرگیجه می‌شوند و بزمین می‌افتند همچنین بطور مداوم صدای ناهنجاری درگوش خود احساس می‌کنند که بسیار نارحت کننده است علاوه بر اینها تحلیل رفتن قوای جسمانی و روحانی، کم شدن خون، پریدگی رنگ، نقصان قوای حافظه، لاغری ، ضعف وسستی زیاد ازحد، بی اشتهائی،کج خلقی، عصبانیت، دوران سر و هزاران آفت دیگر از بیماری‌هائیست که گریبان مبتلایان بجلق را خواهد گرفت. البته آن‌هائیکه از لحاظ جسمانی قوی هستند ممکن است قدری دیرتر با این بیماری‌ها دچار شوند ولی بهرحال عدم ابتلاء با آنها از محالات است و خواه و ناخواه همه باید به چنین مصائبی گرفتار شوند.

بهداشت جنسی و نکات مربوط به آمیزش زنان

با رعایت برخی نکات بهداشتی میتوانید به میزان زیادی از بروز عفونت‌های مجاری ادراری و مهبـلی جـلوگـیری بعمل آورید. تــرشحات طبیعی مهبل برای سلامت مهبل ضروری میباشد. در مهبل باکتریهای غیر بیماری زای طبیعی وجود دارنـد کـه وجـودشـان از بـروز عفونتهای باکتریایی و قارچی ممانعت بعمل می‌آورد. ترشحات طبیعی مهبل شفاف و یا سفید،رقیق و یا غلیظ بوده اما بی بو و ایجاد سوزش و خارش نمیکند. عفونتهای باکتریایی، قارچی، انگلی و عفونتهای ادراری معمولا در زنان شایع است بطور مختصر با علایم این بیماریها در ادامه مطلب آشنا شوید:

1) عفونت قارچی(کلامیدیا): ترشحات سفید و پنیری شکل مهبل-تورم و درد در نواحی تناسلی-خارش شدید-مقاربت دردناک.
2) عفونت باکتریایی:ترشحات سفید، خاکستری و زرد-بوی نامطبوع ماهی-خارش و سوزش-التهاب و تورم خفیف مهبل.
3) عفونت انگلی(تریکومونا): خارش، سوزش و تورم شدید مهبل-ترشحات کف آلود خاکستری، زرد و یا سبز-بوی نامطبوع ماهی-درد حین ادرار و یا مقاربت جنسی.
4) عفونت مجاری ادرار: احساس سوزش حین ادرار- وجود خون در ادرار- ادرار با بوی تند و تیره رنگ-اضطرار فراوان برای ادرار کردن حتی زمانی که مثانه نیمه پر باشد-قطره قطره آمدن ادرار-تکرار ادرار.

نکات بهداشتی ویژه دختران و زنان:

1) پس از ادرار کردن و اجابت مزاج همیشه از سمت جلو بطرف عقب خود را بشویید. این کار از رانده شدن باکتریهای نواحی مقعد به مهبل جلوگیری میکند.
2) در طی روز لباسهای زیر با جنس الیاف نخی بتن کنید. از پوشیدن لباسهای بدون تهویه مانند لباسهای نایلونی و ساخته شده ازسایر الیاف مصنوعی خودداری کنید. تا آنجا که ممکن است شبها بدون لباس زیر بخوابید تا مهبل با جریان هوا در تماس باشد.
3) از پوشیدن لباسهای تنگ مانند شلوار جین، جوراب شلواری و مایو به مدت طولانی اجتناب کنید. لباسهای گشاد و راحت بتن کنید.
4) برای شستشوی لباسهای زیر خود از شوینده‌های غیر معطر و ملایم استفاده کنید.
5) از وان آب داغ و جکوزی استفاده نکنید.
6) کاندومها و دیافراگمهای از جنس لاتکس و ژلهای اسپرم کش در برخی از زنان ایجاد تحریک میکنند که باید از سایر روشهای جلوگیری از باردار استفاده گردد.
7) حین مقاربت جنسی از لغزنده کننده‌های (لوبریکیشن) پایه آب (محلول در آب) و غیر معطر استفاده کنید. از وازلین و لوبریکیشنهای حاوی سیلیکون استفاده نکنید.
8) لباسهای زیر خود را حداقل هر دو روز در میان عوض کنید.
9) حتما قبل و پس از آمیزش جنسی ادرار کنید.
10) از پودر تالک در اطراف مهبل استفاده نکنید زیرا که پودر تالک رطوبت را در خود نگه میدارد.
11) در صورتی که از تامپون در دوران قاعدگی استفاده میکنید حداکثر آن را هر 4-3 ساعت یکبار عوض کنید. پیش از گذاشتن تامپون دستهای خود را کاملا بشویید. در طی خواب شبانه هیچگاه از تامپون استفاده نکنید و جای آن از پد‌های بهداشتی استفاده کنید.
12) نوار بهداشتی (پد) را میبایست هر 6-4 ساعت یکبار (حداکثر 8 ساعت) عوض کرد. پیش از گذاشتن پد نیز دستهای خود را با آب و صابون بشویید.
13) از تامپون، نوارهای بهداشتی و دستمال توالت معطر استفاده نکنید.
14) همیشه مهبل و اطراف آن را خشک و تمیز نگه دارید. رطوبت رشد میکروبها و قارچها را سرعت میبخشد.
15) بطور منظم سطح خارجی مهبل را با آب ولرم شستشو دهید. برای شستن مهبل نیازی به استفاده از صابون نمیباشد.
16) حین استحمام از صابون و شامپوهای غیر معطر و ملایم استقاده کنید. از وان کف صابون نیز استفاده نکنید.
17) هیچگاه لباسهای خیس و مرطوب را بتن نکنید. چنانچه لباسهایتان خیس شد فورا آن را عوض کنید.
18) هنگام شامپو کردن و آب کشیدن موها حین استحمام سر خود را بسمت جلو خم کنید تا شامپو با مهبل و ناحیه تناسلی تماس نیابد.
19) پس از استحمام با یک حوله نرم ناحیه تناسلی را به ملایمت خشک کنید. برای این کار میتوانید از سشوار (با درجه باد سرد ) نیز استفاده کنید.
20) هیچگاه ادرار خود را نگه ندارید.
21) از دوش مهبل استفاده نکنید. چراکه این عمل ترشحات و باکتریهای طبیعی و محافظ مهبل را میشوید.
22) پس از استحمام ادرار کنید.
23) از روابط جنسی پر خطر اجتناب کنید.
24) در طی روز آب فراوان بنوشید. استرس و وزن خود را نیز کاهش دهید.
25) مصرف روزانه ماست از بروز عفونتهای قارچی مهبل جلوگیری میکند.
26) مصرف بی رویه و سر خود آنتی بیوتیکها میکروبهای مفید و طبیعی مهبل را از میان برده و زمینه ابتلا به عفونتهای قارچی را افزایش میدهد.
27) خانمهای که در دوران حاملگی، شیر دهی ویائسگی میباشند و همچنین خانمهایی که از قرصهای ضد بارداری استفاده میکنند از آنجایی که سطوح هورمونهای بدن آنها دستخوش تغییر میشود میبایست بیشتر بهداشت فردی خود را رعایت کنند.

نکات مربوط به آمیزش:

مراحل اوج لذت جنسی زنان در دنیای امروز هنوز این مسئله که دخول تنها راه صحیح و پذیرفته شده برای رسیدن زنان به ارگاسم است، وجود دارد. حتی بسیاری از مشاوران جنسی، به عنوان مثال معاشقه، ناز و نوازش یا خودارضائی را روشهای ارضا کننده ای نمیدانند. به هر حال از لحاظ فیزیولوژیکی، ارگاسم، ارگاسم است. چه از طریق خودارضائی، چه از راه مقاربت، چه به روش تحریک و چه از طرق دیگر! اما این سوال مطرح است که کدام راه موجب بروز عوارض نمیشود و حلال است که در آخر به همان دخول از طریق مهبل میرسیم.
 

بیشتر بخوانید: چهل روش موثر برای ترک خود ارضایی


مرحله انگیزش (تحریک) وقتی بر اثر تحریک، خون در اندام جنسی جمع میشود کلیتوریس سفت میشود و در همان لحظه مهبل شروع به ترشح مقداری ماده لیز کننده میکند، همچنین سطح داخلی دیوار لوله واژن بر اثر نوعی فرآیند تعریق، با یک ماده لیز کننده پوشیده میشود. سیاهرگ مهبل گشادتر و پر از خون شده، رنگ مهبل تیره تر میشود. در همین زمان میزان ضربان نبض و فشار خون به طور قابل ملاحظهای بالا رفته، در اندامهای جنسی حرارت و تورم احساس شده و برانگیختگی زن از مرحله تحریک به مرحله پلاتو (دوام برانگیختگی جنسی) پیش میرود.
مرحله پلاتو (دوام برانگیختگی جنسی) بافت دیواره یک سوم خارجی واژن به علت پرخون شدن، متورم میشود که در نتیجه، موجب تنگی ورودی دهانه مهبل میگردد. به این مرحله سکوی ارگاسم میگویند. در این مرحله به نظر میرسد [کلیتوریس] در زیر یک کلاهک رفته یا به داخل کشیده میشود اما در حقیقت، کلیتوریس به عنوان یک گیرنده تحریکات، درجهت پاسخ به تحریک مستقیم نواحی مجاور کمک میکند. رحم، لوله رحم و تخمدان بزرگتر شده و تنفس، ضربان نبض و حرکات زن سریعتر میشود.
مرحله اوج لذت جنسی لوله واژن به طور ریتمیک شروع به منقبض شدن میکند. همچنین انقباض غیرارادی اسفنکتر مقعد نیز در این مرحله پیش میآید. تعداد نبض و میزان فشار خون بالا میرود. افزایش انقباض عضلات و مملو از خون شدن سیاهرگ موجب رسیدن به اوج لذت جنسی میشود. همچنین باید در نظر گرفت ارگاسم یا به طور مثال عکس العمل طبیعی زانو نمیتواند به زور صورت پذیرد، این بازتابها به طور طبیعی اتفاق میافتند.
مرحله آرامش در این مرحله، احتقان یک سوم خارجی واژن و احتقان عروقی تغییر کرده و از بین میرود. ضربان نبض کاهش یافته و بافتها از تورم خارج میشوند.رنگ تیره واژن به رنگ اولیه باز گشته و اندامهای جنسی به حالت طبیعی اولیه خود بر میگردند. بدن آرام و سست شده و گاهی عرق میکند. قابل ذکر است در پاسخ فیزیولوژیکی زن به تحریکات جنسی، اعضاء غیر تناسلی بدن نیز واکنشهایی دارند از جمله: تغییراتی در پستان، در بعضی موارد احساس اجبار در دفع ادرار در طول آمیزش یا پس از آن، افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب، افزایش تعداد دم و بازدم و نفسهای عمیق، تعریق ( این واکنش در افراد متفاوت است، در مرحله به آرامش بعضی احساس گرمای شدید میکنند و بعضی احساس سرما. در بسیاری موارد در قسمتهای مختلف بدن قطرات عرق جاری میشود.

سه اصل مهم و بهداشت جنسی

این سه مورد از بهداشت جنسی، گرچه بسیارمهم است، ولی ظرفیت کتاب اجازه نمی دهد بطور مفصل وارد بحث شویم، و درهمین حد هم به طور اجمالی از آنها عبورمی کنیم.
1- سلامت تولید مثل:
یکی از عوامل بسیار مهم بیماری‌های وراثتی و مادر زادی، عدم رعایت دستوراتی است که اسلام در مورد آمیزشهای جنسی و مقاربت‌ها دارد . سال 86 که برای تحقیق در مورد بیماری‌های وراثتی و ژنتیک، را درآسایشگاه سالمندان و معلولان خیریه بقیه الله قم، شروع و با بسیاری از معلولان مصاحبه کردم، اکثر معلولان، مادر زادی و وراثتی بودند!؟. به قول دکتر غلامرضا نور زاد، درکتاب (مشاوره ژنتیک) صفحه262 بیش از شش میلیون ناقص الخلقه ومعلول داریم. که حداقل سی درصد از ناحیه آمیزش‌های غیر اصولی ودیگر مسائل جنبی آن می‌باشد، که درکتاب حلیه المتقین صفه66بیان علت آمده است، ودرکتاب فوق صفحه148 این گونه آمده است " ...این اختلال، درجوامعی که بیماری‌های مقاربتی شیوع دارد، افزایش دارد": گفته‌ها وسفارشات زیادی درکتاب حلیه المتقین ازمعصومین (ع) آمده است، ازجمله. سفارشی است که حضرت رسول (ص) به حضرت علی (ع) دارند. ونیزامام صادق(ع) می‌باشد. به جهت اینکه مطالب زیاد و بعضی از عبارت روان نیست؛ لذا با تصرفاتی گزینشی...؛ مطالب با اهمیت تر را می‌آوریم.(امام صادق (ع) می‌فرمایند "در اول و میان ماه و آخر ما جماع نکنید که باعث سقط جنین می‌شود و این که ممکن است طفل دیوانه و یا به بیماری صرع مبتلا شود": و حضرت رسول (ص) می‌فرمایند" اگرکسی در حال حیض با همسرخود جماع کند فرزند، به بیماری خوره ویا پیستی مبتلا می‌شود": ونیزحضرت صادق (ع) فرمود" دشمن ما کسی نیست، مگر اینکه ولد زنا باشد": و نیزازحضرت (ع) وارد شده، در وقت جماع صحبت نکنید که توهم آن می‌رود فرزندی که متولد می‌شود لال باشد و در وقت مقاربت به آلت زن نگاه نکنید که امکان دارد بچه کور به دنیا بیاید": البته صحبت اگر عشق بازی و تحریک کننده قوای جنسی باشد، اشکال که ندارد، هیچ حتی یکی از ضروریات مقاربت، بازی، عشوه و بیان جملات تحریک کننده قوای جنسی است که جلو بسیاری از نبایدهای جنسی، وپیامد‌های روحی و حتی جسمی آن را خواهد گرفت، وشهوت را برای اینکه به طورکامل وطبیعی، انزال شود آماده می‌کند. نباید‌های جنسی یکی از عوامل افت وگاهی تخریب قوه جنسی مرد یا زن و یا هر دو می‌باشد؛که اکثراً متوجه زنها می‌شود چون شهوت زن درسینه وقسمت بالای بدن او قرار دارد وبدون تحریک خود را برای انزال طبیعی به پایین نمی رساند ، برگشته و باعث سردی وسکون شهوت می‌شود، به خلاف مرد که در این حد وبه این شکل نیست."امام صادق(ع) می‌فرمایند" مرد اگر درحالی که کسی درخانه بیداراست با زن خود جماع کند بیم آن می‌رود که فرزند زناکار شود": وحضرت رسول(ص) می‌فرمایند" به حق خداوندی که جانم در قبضه قدرت اوست، اگرکسی درخانه ای جماع کند که کسی او را به بیند یا نفس و حرکت او را متوجه شود، فرزندی که متولد شود، رستگار نبوده و زناکارمی شود" و نیز حضرت می‌فرمایند" اگرکسی محتلم شده، وقبل از غسل، جماع کند، احتمال می‌رود بچه دیوانه شود": تصور شود؛ پس خیلی‌ها باید فلان شوند ونمون ذکر شود که خیلی‌ها فلان نشده اند!؟ در مورد این تصور، باید گفت کسانی که از نظر روحی وجسمی ممکن است مستعد نباشندو برعکی کسانی مستعد باشند که این هم برمی گردد به سالم وقوی بودن ویاعکس آن. به هرصورت درامر وقوع مشکل وعدم آن دخالت دارد ولی در هر دو صورت اگر هم مشکلی رخ ندهد هم خلاف دستور اسلام وگناه است وهم یک ایده آل سلامت مقاربت از دست رفته ونیز اینکه این دسورات رعایت نشود، قطعاً برای مقاربت طبیعی زیان خواهد داشت و ممکن است عوامل دیگرآن را تشدید کرده وبیک بیماری مقاربتی ومانند آن تبدیل گردد.
2: نبایدهای هم بستر شدن:
سفارشات حضرت رسول (ص) به علی (ع) بدون تجزیه وتحلیل بدین قراراست:پس فرمود که" یاعلی جماع مکن در اول ماه و میان ماه که دیوانگی و خوره و خبط دماغ راه می‌یابد به آن زن و فرزندانش. یا علی جماع مکن بعد از جماع پیشین، که اگر فرزندی بهم رسد احول[ اختلال درچشم] خواهد بود. یاعلی دروقت جماع سخن مگو که اگر فرزندی حاصل شود ایمن نیستی که لال باشد و نگاه نکند احدی به ... زن خود و چشم بپوشد در آنحالت که نظر کردن به ... در آنحالت باعث کوری فرزند می‌شود. یا علی به شهوت و خواهش زن دیگری با زن خود جماع مکن که اگر فرزندی بهم رسد مخنث یا دیوانه باشد یا علی هر که جنب با زن خود در فراش خوابیده باشد قرآن نخواند که می‌ترسم آتشی از آسمان بر هر دو نازل شود و بسوزاند ایشانرا. یاعلی جماع مکن مگر آنکه تودستمال از برای خود داشته باشی و او دستمالی از برای خود داشته باشد و هر دو خود را بیک دستمال پا نکنید که دشمنی در میان شما پیدا می‌شود و آخر بجدائی می‌کشد. یا علی ایستاده جماع مکن که آن فعل خران است و اگر فرزندی بهم رسد مانند خران بررختخواب بول می‌کند. یا علی در عید فطرجماع مکن که اگر فرزندی بوجود آید شر بسیار از او به ظهور آید. یا علی در شب عید قربان جماع مکن که اگر فرزندی بهم رسد شش انگشت یا چهار انگشت در دست داشته باشد. یا علی در زیر درخت میوه دار جماع مکن که اگر فرزندی بهم رسد جلاد و کشنده مردم باشد یا رئیس و سرکرده ظلم باشد. یا علی در برابر آفتات جماع مکن مگر آنکه پرده بیاویزی که اگر فرزندی بوجود آید همیشه در بد حالی و پریشانی باشد تا بمیرد. یا علی در میان اذان و اقامه جماع مکن که اگر فرزندی بوجود آید جری باشد در خون ریختن. یا علی چون زنت حامله شود بی وضو با او جماع مکن، که اگر چنین کنی فرزندی که بهم رسد کور دل و بخیل باشد. یا علی در شب نیمه شعبان جماع مکن که اگر فرزندی حاصل شود شوم باشد و در رویش نشان سیاهی باشد. یا علی در روز آخرماه شعبان جماع مکن که اگر فرزندی بهم رسد عشار و یاور ظالمان باشد و هلاک بسیاری از مردم به دست او بود. یا علی برپشت بام جماع مکن که اگر فرزندی بهم رسد منافق و ریا کننده و صاحب بدعت باشد. یا علی چون به سفر بروی درآنشب که می‌روی جماع مکن که اگر فرزندی بوجود آید مالشرا بنا حق صرف کند و اسراف کنندگان برادر شیاطین اند و اگر بسفری روی که سه روز راه باشد جماع مکن که اگر فرزندی بهم رسد یاور ظالمان است.
3 : باید‌های همبستر شدن:
یاعلی درشب دوشنبه جماع کن که اگر فرزندی بهم رسد حافظ قرآن و راضی بقمست خدا باشد. یا علی اگر در شب سه شنبه جماع کنی و فرزندی بهم رسد بعد از سعادت اسلام او را روزی شود و دهانش[به نیک گفتن] خوشبو و دلش رحیم و دستش جوانمرد و زبانش از غیبت و بهتان پاک باشد. یا علی اگر در شب پنجشنبه جماع کنی و فرزندی بهم رسد حاکمی از حکام شریعت یا عالمی از علماء باشد و اگر در روز پنجشنبه وقتی که آفتاب در میان آسمان باشد با زن خود نزدیکی کنی و فرزندی بهم رسد شیطان نزدیک او نشود تا پیر شود و خدا او را روزی می‌کند به سلامتی در دنیا و دین. یا علی اگر جماع کنی در شب جمعه و فرزندی بهم رسد خطیب و سخنگو باشد. واگر در شب جمعه بعد از نماز وخفتن، جماع کنی امید هست آن فرزند از ابدال باشد. یا علی در ساعت اول شب جماع مکن که اگرفرزندی بهم رسد ایمن نیستی که ساحر باشد و دنیا را بر آخرت اختیار نماید. یا علی این وصیت را از من بیاموز چنانچه از جبرئیل آموختم":
خطاب به بشر است نه علی تنها لازم به ذکر است این خطاب‌ها، عام و پیامبر ازطرف خدا برای بشر دارد دستوراتی را گوش زد می‌کنی که یکی ازآنها علی(ع) می‌باشد. ای بشر هروقت... باهمسرخود هم بستر مشو... ؛درحدیثی همه بشرعیال خدا نام دارد، ولو کسانی خون خوار باشند، خداوند در صدد نجات آنهاست. ولذا حضرت رسول را جایی مبعوث به رسالت می‌کند که دختران را زنده به گور می‌کردند... چون حضرت «رحمه للعالمین» است وخلاصه" لاحیاء فی الادین":دردین حیا وشرم نیست": ولوبه داماد...خود باشد باید مسائل را گفت ولو به وسیله نامه، کتاب...؛ کس دیگر باشد؛ و همین نگفتن‌ها بود وهست، که شاهد این همه معلول وناقص الخلقه هسیم.
برخی از اسرار علمی مقاربت چرا اسلام برای مقاربت وقت معین فرموده است؟ درجواب باید گفت. از نظر علمی و انسان شناسی، دارای نکات بسیار دقیق وحساسی می‌باشد، که وقتی مورد بررسی قرارگرفته و بازشود، خواهیم دید واقعیت‌هایی نهفته اند، مانند سایردستورات اسلام که امروزه باپیشرفت علم، یکی پس ازدیگری، بشردارد به آن‌ها می‌رسد. اسلام در1500 سال پیش که حتی سواد خواندن ونوشتن معنا نداشت. گفته مستحب است قبل از غذا دست‌ها را باید شست؛ امروز درعلم میکروب شناسی، ثبت شده است، سرانگشتان دست از هرجای بدن بیشتر میکروب را به خود جذب می‌کند. برای همبستر شدن وقت معین کردن، بدان جهت است که شرایط زمان این اثر را روی بدن انسان اعمال می‌کند؛ لذا در مورد تأثیرغذا هم آمده است، درهرماهی بدن به یک نوع غذا نیاز دارد، که آن را به صورت یاد داشت دارم. مسأله موقع شناسی یکی از مسائل بسیارمهم زندگی است که توجه به آن در همه مسائل ضروری وبه خاطر همان شرایط متغیراست که فعل وانفعالات موجود در زمان، ایجاب می‌کند که عمل ما باید هما هنگ، با آن شرایط باشد. دراین جا به چند مورد دستورات فوق اشاره ای داشته باشیم تا قدری متوجه اسرار بیان حضرت رسول شویم، کلمه به کلمه این‌ها دلیل علمی دارد، کافی است که اهمیت دادن ویا ندادن به آن‌ها، همه به جهت این است که ما را متوجه خوب ویا بدی‌هایی سازند که در زندگیمان اثردارد؛ که ازبدی‌هاگریزان وبه سمت خوبیها حرکت کنیم.
1- خورشید: درجایی دیگری می‌تواند بیماری زا باشد. درکتاب بهداشت کار از مهندس پریوش حلم سرشت و... صفحه50 درمورد مضرات اشعه ماورای بنفش خورشید بحث می‌کند که درمیان کشاورزان ایجاد بیماری، ازجمله سرطان پوست می‌نماید. گرما زدگی‌های تابستان که درمواردی منجر به مرگ می‌شود، درکتاب مذکور چنین آمده است"جهت پیشگیری از ناراحتی پوست بایستی از تابش مستمرآفتاب به خصوص درکنار دریا ویا ارتفاعات که مقدار بیشتری اشعه ماوراء بنفش به زمین میرسد ...ویا استفاده از سایه بانها جلوگیری نمود..." درمورد منع مقاربت درنورمستقیم خورشیدکه بدن درحال تحریکات لازم، برای انزال کامل وبه طور طبیعی منی می‌باشد، مقاربت باید درشرایط آرام وطبیعی قرار داشته باشد؛ به خصوص درحال انزال وانعقاد نطفه دررحم که بسیارحساس وهمه سیستم‌های بدن وزیزمجموعه‌های ریز ودرشت آنها درشرایط آسیب پذیری قراردارند، اشعه ما ورای بنفش خورشید اثر خود را خواهد گذاشت وجنین را دچار مشکل کرده وبستری می‌شود برای این که باکمک عوامل دیگر، بستر موجود، منجر به نقص جزئی ویاکلی درجنین شود ولذا می‌فرماید اگر حایلی جلو نور مستقیم خورشید نباشد ممکن است این مشکل رخ دهد؛ بنا براین، غیراز این، چیز دیگری درمورد خورشید( با آن همه اثرات مثبتش) متصور نیست که البته به یک بحث علمی نیاز دارد.
2- شرایط طبیعی: درکتاب نا باروری وپسرشدن جنین آمده، برای این که منی به طورطبیعی انزال شود، لازم است هیچ گونه نا امنی، ترس، دلهره، خستگی، عصبانیت، بی میلی، خواب آلودگی... اصلاً وجود نداشته باشد. چون درغیراین صورت، اگر نا امنی... تکرار شود نتنها نطفه وجنین، بلکه حتی خود سیستم قوای جنسی دچار مشکل جدی خواهد شد!؟ حدود ده روز پیش آقایی که دچارمشکل جدی شده بود، منزل آمدند، وقتی ریشه یابی کردم معلوم شد، زنی را که صیقه کرده بوده، هم خیلی ترس ودلهره داشته که خانمش نفهمد وهم اینکه مقاربت باعجله وشتاب صورت گرفته بوده است. خودش گفت: الان کاملاً وضعم بد شده وبی میلم!؟ جدیداً به اثبات رسیده افراد عصبانی درحالی عصبانی آبی را که دارد می‌نوشد عصبانیت باعث می‌شود ملکول‌های آب را به طورکلی تغییردهد!؟ به همین جهت است که اسلام درباره عصبانیت به شدت برخورد می‌کند. بنا براین، ترس ودلهره... اثری خواهد داشت که سیستم قوای جنسی درآن شرایط، حالت طبیعی خود را به طورکلی از دست داده وگلبول‌هایش همان وضع را پیدا کند که آب پیدا می‌کند. و این نوع آسیب‌هاست که جاهای دیگر هم مشکل ایجاد می‌کند مثلاً آسیب جنین که بچه نابینا متوله می‌شود بابچه ای که خون خوار... ویا نخبه متولد می‌شوند متفاوت است. به بینید نا آرامی... با وضع طبیعی قوای جنسی چه می‌کند تاچه رسد شرایط بسیارحساس انقاد نطفه، درحالی که می‌ترسد کسی که در منزل خواب است به فهمد، وبه همین خاطر امنیت وآرامش می‌باشد که درحدیث آمده است، عروسی باید درشب و یا مقاربت بعد از نصف شب باشد که هم شکم پرنیست وهم دیگر ترس این که کسی زنگ بزند، بیدار باشد... منتفی است. مسأله نیمه ماه... هم وضعی شبیه همین‌ها دارد که که مجال بررسی آنها نیست. البته به نظر می‌رسد که حتی ضرورت دارد کتابی مستقل فقط درباره همین سفارحضرت رسول (ص) به علی(ع) نوشته شود ودانشمندانی که دلشان برای بشرمی سوزد تحیقات وسیعی درمورد گفته‌های پیامبر انجام داده ونتایج آن را دراختیار بشر قراردهند تا دیگر شاهد این همه معلول وناقص الخله... نباشیم!؟

راه حل:

برای حل مشکل، چه راه کارهایی وجود دارد و چه کار باید کرد که انسان خود را بادست خود، در دریای ناخواسته‌های زیان بارغرق نسازد؟ درجواب باید گفت.خداوند، نه کارعبس می‌کند ونه ناتوان درخلق هر آنچه هست که بندگانش بدانها نیاز دارند، لذا درسوره (والتین) پس از چندین سوگند می‌فرماید "لقد خلقنا الانسان فی احسن التقویم" منظور از(...احسن التقویم) یعنی اینکه بشر به کشف وساخت هر چیزی که نیاز داشته باشد، خداوند ازیک سوامکانات وابزارلازم را در وجودش به او ارازانی داشته است؛ واز سوی دیگر اشیاء عالم را برای دست یابی به خواسته‌هایش مسخر اوگردانیده که درچندین آیه متذ کرآن شده است ازجمله آیه 13 ازسوره جاثیه " او آنچه درآسمان وزمین است همه را ازسوی خودش مسخر شما ساخته ...": ونیزدرهمین مورد حدیثی، مطلب را روشن ترمی نماید(دوائک فیک و دائک منک) منظور (دوائک فیک ) است یعنی هر چه انسان بخواهد و نیاز داشته باشد دروجودش موجود است؛ مانند عقل، شعور، تفکر... که می‌بینم بشراز نظر فناوری... به کجا رسیده که جهان را به یک دهکده کوچک تبدیل کرده است!؟ بازهم به قدری جادارد که گفته می‌شود از صد مورد علمی که خداوند به بشرارزانی داشته تاکنون دو مورد آن به کارگرفته شده است!؟ شما به بینید بشربا دوصدم علمی که خداوند به او داده است چگونه توانسته به این حد از کمال علم و دانش برسد که حتی به کرات دیگر سفرکند. بنا بر این حل مشکل بهداشت جنسی ازسفربه کرات بالا...که سخت ترنیست!؟ دریک راه کار، حضرت یوسف، ابن سرین وکاوه آهنگر یک نمونه عملی بهداشت جنسی ودر امان ماندن از زیان‌های آن است.

وظیفه والدین

پایه واساس شکل دهنده زندگی هر انسانی که تا آخراستوار خواهد ماند؛ گفتار ورفتار والدین است که حتی قبل از انعقاد نطفه، نطفه حامل آن خواهد بود و از آن جدا شدنی نیست؛ علاوه برآن، از دوران شکل گیری جنین ورشد بعد از تولد، تا بلوغ هرچه هست ازوالدین خواهد بود سنگ بنا، مصالح وحتی درب و پنجره این ساختمان برگرفته از وجود والدین است؛ والدینی که در بهداشت جنسی، وضع خوب و ایده آلی داشته اند، از منظر روان شناسی واصول علمی، بچه‌ها هم همان گونه خواهند بود که در این باره بیش ازصدها آیه وحدیث داریم و تنها به یک حدیث اکتفا می‌کنیم که حضرت رسول (ص) می‌فرمایند "السعید من سعد فی بطن امه والشقی من شقی فی بطن امه: هرخوش عاقبت ودرست کاری از زمان رحم مادر، خوش عاقبت خواهد بود وهر شقی وبد عاقبتی نیز ازرحم مادر بد عاقبت خواهد بود. (3)
گفته حضرت رسول (ص) یک حقیقت است که براساس دانش ژنتیک کاملاً مورد تأیید می‌باشد حتی نباتات این گونه اند، شما یک شاخه یا یک دانه از فلان گیاه را در هزاران کیلومتر دور ترازآن درخت کاشت کنید، از نظر طعم ...عین همان میوه را خواهد داد، به طوری که طعم میوه آن درخت با طعم میوه درخت اصلی تفاوتی نخواهد داشت ولو یکی درکره ماه و دیگری درکره زمین باشد!؟.

وظیفه عالمان دین

عالمان دینی به عنوان، رسالت فراگیرکه حتی شامل کلیه بشر شده (و به جایی محدود نخواهد شد)، به حکم این رسالت عهده دار هدایتند وبا یک سازوکارنوین می‌توانند همه خانواده‌ها راتحت نفوذ رسالت خود قرار داده وحتی برای امورفردی مردم تعیین تکلیف کنند؛ این رسالت می‌تواند فراتر ازآن بوده ودولت وعوامل مربوط به آن را هم تحت پوشش خود داشته وبا هماهنگ نمودن این رسالت با دولت بایدها را به صورت یک فرهنگ ماندگاردرآورند. در مورد این که عالمان دینی چه کارهایی را می‌توانند انجام دهند و از چه راه‌هایی باید وارد شوند به مواردی از آنها اشاره می‌شود، شاید روزی این خلأ موجود را این طرح وبرنامه عملاً پرکند.
1- پیشگیری: دراصطلاح طبی گفته می‌شود یک ریال برای پیشگیری هزینه کردن، صد ریال درمان است. لذا چه خوب است حتی قبل از انعقاد نطفه، نطفه عاری از هر نبایدی باشد؛ چون همانطورکه قبلاً گفته شد، پس از انعقاد نطفه هرچه باید واقع شود واقع شده و همه صفات خوب ویا بد انسان درنطفه قرارگرفته است!؟ ولذا از دوران کودکی، نسل جدید باید با مسائلی که لازم است آشنا شوند، یعنی باهر روش آموزشی... فرزندان را چنان به انجام بایدها و گریز از نباید‌ها به طوری آشناکنند که قبل از ازوداج، علاوه برعاری بودن خمیر مایه انسان از هر صفتی ناپسند، عنصری ازصفات پسندیده انسانی باشد. و همان خواهد شد که حضرت رسول(ص) فرمودند، بچه دررحم مادر،خوش عاقبت است؛ بچه ای که نخبه... متولد می‌شود، شاخه ای است، از درخت طوبا وطفلی که دررحم مادرسعید وخوش عاقبت بوده است. به هر صورت رسیدن به هدف، محال نیست ولی یا به فکر نبوده ایم یا اگر بوده ایم، آگاهی لازم ،سازوکار وهماهنگی لازم وجود نداشته است
2- روش تربیت...: عالمان دینی درروش تربیت... به دو گونه می‌توانند عمل کنند، یکی طرح وراه کاردراختیار والدین قرارداده و توجیهشان کنند، به چه شکلی مسائل را به فرزندان خود بیاموزند، درواقع کمک ومرشد تربیتی باشند؛ چون بسیاری هستند جان می‌دهند برای خوب تربیت کردن، ولی به جهت پیچیدگی آن، گاهی دچار اشتباه فاحش می‌شوند. ودیگر اینکه مسائلی را که صلاح نیست والدین بگویند، عالمان دینی جبران کنند و از همین دوران که دوران کودکستان است عالمان دینی باید طلابی آموزش دیده را مأمورقراردهند که بازبان خود کودکان مسائل را بگونه ای کودک پسند به آنها یاد بدهند؛ حتی خیلی چیزها را در قالب وشکل وسایل بازی به ذهن کودکان انتقال دهند؛ همان کاری که استعمارگران برای نابودی بشرتاکنون کرده اند ومی کنند، چه اشکالی دارد برای ساختن وسلامت بشرما این کاررا بکنیم؟! ونیز با توجه به وضع فناوری روز بسیاری ازمسائل را می‌توان سی دی کرد وکودکان را تغذیه نمود. درصورتی که می‌شود این کارها صورت بگیرد، اگرعالمان دینی کوتاهی کنند، قبل از کسانی دیگر، روزی باید جواب گوی« بای ذنب قتلت» باشند!؟.
3- ازدانشگاه...: دردانشگاه وقت برای بازگوکردن دلایل حرمت استمناء به صورت علمی آن کاملاً مناسب است. جوان دانشگاهی که به شدت دچاردغدغه گرایش به جنس مخالف وزندگی مشترک عاری از هرنا خواسته ای می‌باشد، بهترین وقت است برای بازگو نمودن مسائل دینی. این جاست که می‌توان زیان‌های استمناء را خوب القا کرد.
4- وظیفه دولت: ازجهاتی سخت و سنگین تراست؛ حتی فراتر از وظایف والدین و عالمان دین می‌باشد، چون از نظر نظم، مقررات، مصالح اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، قانون گذاری، گاهی به گونه ای است که می‌تواند علمانی را که خدای ناکرده بخواهند خلاف مصالح عمومی کاری را به نفع شخص خود تغییر دهند، برخوردی بازدارنده داشته باشد. البته باید توجه داشت، تعیین تکلیف مردم وخطوت کلی نظام حکومتی دراین باره ضرورتاً با عالمان دینی می‌باشد ولی درفروع وجاهایی که به مقررات سیاسی، اجتماعی... ربط پیدا می‌کند دیگر اختیار به دست قوه مقننه، قضائیه و مجریه است تا آنجا که خلاف اصول اسلامی نباشد
به هرحال دولت باید قبل ازآنی که جوانان قصد ازدواج کرده باشند به جهت مصالح شخصی خود آنان، مصالح اجتماعی، ومصالح خود دولت (که درواقع مصالح آحاد ملت می‌باشد) علاج واقعه را قبل از وقوع نموده وسیاستی درپیشگرفته شود که ازدواج هیچ جوانی در دفتر ثبت نشود مگر این که کارت پایان آموزش همسرداری... را ارائه دهند. که یکی از آنها همین بهداشت جنسی است. یکی از مسئولان اروپایی درمورد اجباری کردن رأی دادن درانتخابات، حرف بسیارخوبی زده بود و آن اینکه. چگونه کمربند ایمنی رانندگان باید اجباری باشد. که باید گفت. این امرکه به مصالح وعفت... عمومی مردم سروکاردارد چرا اجباری نباشد!؟ شما به بینید شش میلیون معلول دریک جمعیت هفتاد میلیونی ایران چقدر برای دولت هزینه برداراست؛ آن هم هزینه ای که باید صرف مصالح همین مردم شود،که دریک مورد آن دانش آموزانی باید درمدارس کپری درس بخوانند که بر رویشان خراب شود ومجبورباشند دربسیاری جاها کلاسها را دو شیفته ومثل سال جاری 87 کلاس‌ها را شصت نفره کنند که واقعاً مصیبت بار و دریک مورد، نتیجه آن بالا رفتن سطح تجدیدی‌ها ومردودی‌ها خوهد بود!؟یکی از نتایج خسارت بارعدم رعایت بهداشت جنسی، درتولید واقتصاد... این است که بخش عمده ای ازعوامل انسانی، ازچرخه تولید و اقتصاد خارج خواهند شد که همین بخش نیز چه مشکلات، روحی و روانی... را برای نا امن...کردن خانواده‌هایی به وجود آورده اند!؟ بخش عمده ای از همین معلولان و ناقص الخلقه‌ها ناشی از وضع بد آمیزش‌های جنسی... خواهد بود که می‌شود نباشد.بنا براین دولت ازیک سو، والدین ازسوی دیگروعالمان دینی هم در امرارشادی وآموزش و امثال آن، به طور هماهنگ، دولت را یاری دهند. چند سال پیش بود، دولت پاکستان مردم آن کشور را ملزم کرده بود، در ولیمه دادن عروسی‌ها... همه یکسان ولیمه بدهند، که به فقیرو بیچاره بیش ازحد توانشان فشار وارد نشود. در واقع دولت می‌تواند و ضررت دارد درکلیه مسائل فردی واجتماعی مردم حضورعملی وجدی داشته باشد وحتی هرجا از راهای اصلاحی نشد، با استفاده از اهرم‌هایی جلوبسیاری ازعلل وعوامل نبایدها را بگرید؛ مانند علل وعوام طلاق...که تنها دولت می‌تواند با بهره گیری از روشها واهرم‌هایی وضعیت را کنترل ومهارجامه را بدست بگیرد.

نتیجه گیری:

در پایان ذکر این مطالب ضروری به نظر می‌رسد:

1.ما اگر جایگاه بحث‌های جنسی را در دل دین و در موضع خودش می‌دیدیم و به جامعه عرضه می‌کردیم، هم نگاه‌ها عوض می‌شد و هم خیلی از افراط و تفریط‌ها اصلاح می‌شد. متاسفانه در این مسئله خیلی از آنها که نسبت به تعالیم و دستورات دینی حساس هستند به آن درست نگاه نمی‌کنند و برای خودشان هم درست جا نیفتاده است.
2.دین مبین اسلام برای همبستر شدن وقت معین کردن، بدان جهت است که شرایط زمان این اثر را روی بدن انسان اعمال می‌کند.
3.بهداشت جنسی یعنی جلوگیری از آسیب‌های آن، و هم زمان ارائه راه کار برای حل مشکلات احتمالی.
4.با رعایت برخی نکات بهداشتی میتوانید به میزان زیادی از بروز عفونت جـلوگـیری بعمل آورد.
5.آموزش جنسی مراتب دارد؛ از زمان بلوغ باید آموزش مناسب با شرایط به صورت جدی شروع شود. اسلام به شدت معتقد به طرح آموزش جنسی در جامعه است. وقتی مسئله آمیزش این‌قدر اهمیت و تاثیر دارد، حتما آموزش آن هم لازم است.
6.دین با بی‌حیایی مخالف است اما باید بدانیم که آموزش جنسی بی‌حیایی نیست.

پی‌نوشت‌ها:

1.بقره/201
2. بقره/153
3. نهج الفصاحه صفحه 375

منابع تحقیق :
1.قرآن کریم
2.نهج البلاغه
3.نهج الفصاحه
4.گناهان کبیره شهید آیه الله دستغیب شیرازی
5.مشاوره ژنتیک، دکتر غلامرضا نور زاد
6.بهداشت کار، مهندس پریوش حلم سرشت




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما