سيره نبوي و اهل بيت عليهم السلام

-صلوات خدا بر تو اي نور اول، كه خداوند وجود مباركت را بر زمين نازل نمود تا رحمه للعالمين باشي. -سلام بر تو كه نور مطهرت در آدم(ع) به وديعت گذاشته شد و درخشش تو در پدران و مادران پاكت چشم ها را خيره كرد. -و سلام بر تو اي بهترين آفريدگان خداوند
چهارشنبه، 16 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سيره نبوي و اهل بيت عليهم السلام

سيره نبوي و اهل بيت عليهم السلام
سيره نبوي و اهل بيت عليهم السلام


 






 
-صلوات خدا بر تو اي نور اول، كه خداوند وجود مباركت را بر زمين نازل نمود تا رحمه للعالمين باشي.
-سلام بر تو كه نور مطهرت در آدم(ع) به وديعت گذاشته شد و درخشش تو در پدران و مادران پاكت چشم ها را خيره كرد.
-و سلام بر تو اي بهترين آفريدگان خداوند

حسن خلق
 

يكي از مهمترين علل و عوامل موفقيت رسول اكرم(ص) در انجام رسالت عظيم و پر مسؤليتشان، بدوت ترديد اخلاق نرم و ملايم آن حضرت در رفتار با مردم بود.
خداوند درباره ي خلق و خوي آن حضرت در قرآن خطاب به پيامبر مي فرمايد:
إنك لعلي خلق عظيم «همانا تو بر خلقي عظيم آراسته اي»(1)
در سوره آل عمران آيه 159 خداوند مي فرمايد:«اي پيامبر به موجب رحمت و لطف الهي، تو نسبت به مردم مهربان بوده و اخلاق نرم و ملايمي داري. اگر خشن و سختدل بودي و اخلاق درشتي داشتي همه از دورت پراكنده مي شدند پس با آنان هميشه در حال بردباري و حلم و حسن خلق رفتار كرده بر ايشان طلب آمرزش كن و در كارها با ايشان مشورت نما و آنگاه بر كاري تصميم گرفتي توكل بر خدا كن، چه آنكه خدا توكل كنندگان را دوست دارد.»
سيره ي همه انبياء بر همين منوال بوده است كه همواره با مردم به ملايمت و مهرباني رفتار مي كردند. همچنانكه در مورد اعزام حضرت موسي(ع)و برادرش براي هدايت فرعون، خداوند متعال مي فرمايد:
«با فرعون نرم و ملايم سخن بگوئيد شايد در اثر سخنان نرم شما متذكر حقايق شود يا از عذاب الهي بهراسد.»(2)
روزي، اسامه بن شريك پرسيد:يا رسول اللّه بهترين چيزيكه به انسان عطا شده چيست؟ حضرت فرمود: حسن خلق(3)حضرت ابي عبداللّه الحسين(ع) مي فرمايند: رسول اكرم(ص)فرمودند:براي افراد خوش خلق پاداشي است مثل پاداش آنهائيكه روزها را روزه مي گيرند و شبها را نماز مي خوانند(4).و از آن حضرت است كه خوش خلقي گناهان را ذوب مي كند و از بين مي برد همانطور كه خورشيد يخ را ذوب مي كند.(5)
از آن حضرت پرسيدند:خوش خلقي چيست؟ فرمود: خوش خلقي عبارت است از اينكه:«پيوند دوستي برقرار كني با كسي كه از تو بريده و عفو نمايي كسي را كه به تو ظلم كرده و عطا و بخشش كني به آنكه از تو مضايقه دارد».(6)
و از ابن عباس منقول است كه حضرت رسول(ص) فرمود: من تأديب كرده ي خدايم و علي تأديب كرده ي من است. حق تعالي مرا امر فرمود به سخاوت و نيكي، و نهي كرد مرا از بخل و جفا و هيچ صفت نزد حق تعالي بدتر از بخل و بدي خلق نيست.(7)

نمونه ي عظمت مخلوقات
 

در تفسير منهج الصادقين است كه رسول اللّه(ص)فرمود ديدم ملكي را در معراج كه هزار هزار دست دارد و هر دستي هزار هزار انگشت دارد و هر انگشتي هزار هزار بند دارد. رفتم و از او سؤال كردم، ملك گفت:من مي دانم حساب دانه هاي قطرات باران را كه چند تا در صحرا و چند دانه در دريا مي بارد و همچنين عرض كرد تعداد قطرات باران را از ابتداي خلقت تا حال مي دانم، آن وقت عرض كرد حسابي است كه من از محاسبه ي آن عاجزم، فرمود چيست؟ عرض كرد هر گاه جماعتي از امتان تو با هم باشند و همه با هم بر تو صلوات بفرستند من از محاسبه ي ثواب آن صلوات عاجزم.
اللهم صل علي محمد و آل محمد

پي نوشت:
 

1-سوره قلم آيه 4.
2-سوره طه آيه 44.
3-المحجه البيضاء، ج3، ص284.
4و5و6-المحجه البيضاء، ج3، ص 290 و 284.
7-منتهي الآمال، ج1، ص39.
 

منبع:نشريه روشنان، شماره12



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما