داروهاي اهل عمل!

1- هر چقدر فکر کرديم فقط به اين نتيجه رسيديم که موضوع اين مقاله نه مربوط به پسرهاست و نه مربوط به دخترها؛ بلکه متاسفانه يک اتفاق ناخوشايند مشترک است! 2- اين متن تلاش دارد تا قرص هايي را که ممکن است خود سرانه مصرف و منجر به اعتياد شوند را معرفي کند.
يکشنبه، 20 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
داروهاي اهل عمل!

داروهاي اهل عمل!
داروهاي اهل عمل!


 






 

اشاره:
 

قبل از شروع اين مقاله ذکر دو نکته لازم است:
1- هر چقدر فکر کرديم فقط به اين نتيجه رسيديم که موضوع اين مقاله نه مربوط به پسرهاست و نه مربوط به دخترها؛ بلکه متاسفانه يک اتفاق ناخوشايند مشترک است!
2- اين متن تلاش دارد تا قرص هايي را که ممکن است خود سرانه مصرف و منجر به اعتياد شوند را معرفي کند.
اعتياد اقسام مختلفي دارد و اين طور نيست که هر شخص معتادي ، يک بسته کوچک ترياک يا هروئين ويا...درجيب خود داشته باشد. اعتياد را مي توان به سوء مصرف هر چيزي اتلاق نمود که نمونه آن زياده روي درمصرف داروهاست... داروهايي که اثرات اعتياد آور داشته و درحقيقت جزء مشتقات مواد مخدر هستند. مدت هاست که اين داروها به بهانه هاي مختلف مثل افزايش تمرکز هنگام درس خواندن، بيدار نگهداشتن در شب هاي امتحان، کمک به نشاط فرد و...توسط دوستان ناباب، به همديگر معرفي مي شوند و به اين اميد که اين قرص ها داروهايي هستند که به تأييد وزارت بهداشت رسيده اند و خطري با خود به همراه ندارند، خود سرانه مصرف مي شوند.
دريغ از اين که مصرف خود سرانه اين داروها، اعتياد را آرام آرام با خود به ارمغان مي آورند.

1. ترامادول و بايومادول
 

دريک دوره زماني يکي از داروهاي پرمصرف مسکن، آمپول ديکلوفناک بود که با مصرف بسيار بالاي آن عوارضي براي بيماران ايجاد شد و وزارت بهداشت تصميم گرفت نوع تزريقي اين دارو را از بازار جمع آوري کند.اما داروهاي بعدي که به صورت قرص و آمپول به بازار وارد شد و درغياب يک اطلاع رساني صحيح بازار را احاطه کرد، قرص هاي يا آمپول هاي ترامادول و بايومادول بود.
متأسفانه مصرف اين نمونه قرص ها، درخوابگاه هاي دانشجويي، وپادگان هاي سربازي به کرات گزارش شده است.

2. استامينوفن کدئين، آسپرين کدئين و اکسپکتورانت کدئين
 

برخي بيماران براين باورند که درد ما با استامينوفن ساده درمان نمي شود و حتماً بايد نوع «کدئينه» آن رامصرف کنيم. متاسفانه بيماراني هستند که شايد روزانه بيش از 30 تا 40 قرص کدئين دار نيز مصرف مي کنند .کدوئين ها مانند ترامادول از خانواده ترياک هستند و مصرف هر نوع آن به صورت خودسرانه مي تواند به اعتياد منجر شود.و از طرف ديگر، بايد بدانيم که مقدار داروي مصرفي بيمار به مرور زمان زياد مي شود، به طوري که تا ديروز سر درد فرد با يک قرص درمان مي شد، اما اکنون با گذشت يک سال بايد دو قرص آن را يک جا مصرف کند پس تا حد امکان براي تسکين درد بايد از مصرف خودسرانه اين داروها پرهيزکرد.

3. ديفنوکسيلات
 

در گذشته براي درمان اسهال از داروي ديفنوکسيلات استفاده مي شد که يک داروي قابض بود.
به مرور زمان متخصصان به اين باور رسيدند که اسهال، نشان از وجود يک سم يا يک باکتري دربدن است .پس به جاي محبوس کردن آن درمحيط روده و طولاني کردن فرآيند درمان، بهتر است با نوشيدن مايعات زياد اجازه دهيم با حرکات تند روده ها اين سم هرچه زودتر دفع شود.
بنابراين در زمان فعلي ديفنوکسيلات ديگر در درمان اسهال جايي ندارد. اما از آن جا که اين دارو از خانواده ترياک است. برخي افراد به آن وابسته شده و مقادير 30 تا 40 عدد آن را يک جا استفاده مي کنند!

4. بنزود يازپين ها
 

داروهايي که اکثر شان به «زپام» ختم مي شود به اين دسته دارويي تعلق دارند.
ديازپام، کلونازپام، فلورازپام، اکسازپام، لورازپام و...
متأسفانه برخي افراد براي کنترل و درمان خواب يااصظراب و بي قراري خود، به طور خود سرانه اين داروها را مصرف مي کنند واين رفتار نه تنها منجر به بهبود اختلال هاي آنان نمي شود، بلکه موجب وابستگي به اين داروها و درنهايت اعتياد خواهد شد.
قرص کلرديازپوکسايد وزاناکس يا آلپروازولام نيز جزو داروهاي اعتياد آور محسوب مي شوند و بايد از مصرف خودسرانه آن ها پرهيز کرد. متأسفانه مصرف خود سرانه اين داروها درهر سن و سالي ديده مي شود، اما آيا هوشياري کم اين افراد و بدن پر از سم شان اجازه يک زندگي با نشاط و سالم را خواهد داد؟

5. فنوباربيتال
 

اين دارو براي بيماران مبتلا به صرع تجويز مي شود.
مواردي از وابستگي واعتياد به اين دارو نيزگزارش شده است. فنوباربيتال 100، از داروهاي مورد سوء مصرف برخي معتادان است.
فنوباربيتال، پنتوباربيتال، سکوباربيتال نيز از انواع ديگر اين دارو هستند.

6. ريتالين
 

اين دارو در درمان بيش فعالي و کم توجهي کودکان کاربرد دارد، اما برخي دانشجويان يا افرادي که مي خواهند مدتي تمرکز بيش تري داشته باشند و شب را تا صبح نخوابند، اين دارو را مورد سوء مصرف قرار مي دهند. آن ها نمي دانند که اعتياد به ريتالين که يک داروي محرک است، درنهايت افسردگي ، فراموشي و افت شديد تمرکز را به همراه خواهد داشت. خانواده ها بايد به شب زنده داري هاي فرزندان خود توجه زيادي داشته باشند و درمورد خطر مصرف داروها به آن ها هشدار دهند.
منبع:مجله ديدار آشنا 123



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.