آيا جنس مخالف را مي شناسيد؟

اگر بخواهم خودم به اين سوال پاسخ دهم خيلي صريح مي گويم خير، يا حداقل کمتر از بقيه. چرا که من سعي کردم انسان را بشناسم ، خودم را بشناسم و روابط اجتماعي سالم و سازنده را درک کنم. به هر حال تفاوت هاي جنسيتي از نظر رفتار، بين زن ومرد وجود دارد و آگاهي نسبت به آنها لازم و ضروري به نظر مي آيد. چرا که يکسان فرض
يکشنبه، 20 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آيا جنس مخالف را مي شناسيد؟

آيا جنس مخالف را مي شناسيد؟
آيا جنس مخالف را مي شناسيد؟


 

نويسنده: سعيد سالارکيا




 
اگر بخواهم خودم به اين سوال پاسخ دهم خيلي صريح مي گويم خير، يا حداقل کمتر از بقيه. چرا که من سعي کردم انسان را بشناسم ، خودم را بشناسم و روابط اجتماعي سالم و سازنده را درک کنم. به هر حال تفاوت هاي جنسيتي از نظر رفتار، بين زن ومرد وجود دارد و آگاهي نسبت به آنها لازم و ضروري به نظر مي آيد. چرا که يکسان فرض کردن جنسيت ها يا برداشت هاي غلط از آنها باعث بروز اختلاف هاي جدي مابين زوجين يا خواهر و بردار با هم خواهد شد. براي مثال بسياري از مردها دوست دارند همسرشان رفتاري مردانه و به قول آنها قدرتي از خود نشان دهد و يا همان طوري که با دوستان خود مراوده و برخورد مي کند با همسرش هم همان گونه دوستانه و خشن و بي پرده برخورد کند. خوب اينها اگر با منطقي جور در نيايد چه وضعي را در روابط خانوادگي به وجود مي آورد. از طرف ديگر، خانم هايي هستند که از متانت و سربه زيري شوهرشان راضي نيستند و انتظار دارند مردشان مثل مردهاي ديگر قلدري کند و از حرف و طعنه و کنايه ديگران کم نياورند و کمي پرخاشگري چاشني رفتارش باشد.
اصولا مکانسيم هاي جبراني در زندگي وجود دارند که در بسياري از مواقع براي جبران يک نقيصه يا مشکل همه تقصيرها را متوجه برخوردهاي شخصيتي همسرمان نسبت به آن موقعيت تلقي مي کنيم. بارها از کلام همسران شنيده مي شود که تو اگر واقعا مرد بودي اين طور جواب نمي دادي يا خانواده تو از من انتظاري بيش از توانم دارند. اکثر مردها در گذشته سعي مي کردند اوايل ازدواج به پدرشان نشان دهند که اصل زن ذليل نيستند و حتي از در آغوش گرفتن نوزادشان جلوي پدر خجالت مي کشيدند. بر سر سفره غذا با فاصله گرفتن از همسرشان نشان مي دادند که خيلي مرد هستند و پدرها هم از اين مساله خرسند بودند. اين رفتارها بعدها منشا بسياري از مشاجرات و دعواهاي خانوادگي بين آنها بود. خود کلمه زن در فرهنگ ما متاسفانه به تعبيري ضعيف به کار مي رود و کلمه مرد به عنوان سمبلي از شهامت و قدرت و قاطعيت معني مي شود.

به هر حال پس از گذشت دوران پرفراز و نشيب زندگي که غالبا خمير مايه آن حفظ بقاي خانواده بود مردها به اين نتيجه مي رسيدند که بايد تفاهم داشت. ولي نکته اينجاست که چرا بايد با جهل و ناآگاهي يک زندگي را تلخ کرد؟ هنوز هم بسياري از مردان بر اين باورند که اگر ظلم نکني ظلم خواهي ديد. ولي مردي و مردانگي با اين رجزخواني ها ثابت نمي شود. من اين کلمه رجزخواني را مخصوصا براي مردها نوشتم چون مي دانم ما مردها تحمل شنيدن کلمات درشت را بهتر از خانم ها داريم ولي اگر خانم ها نسبت به اين واژه ها عکس العمل نشان مي دهند اتفاقا نشان دهنده شخصيت متمايز زن ها نسبت به مردان است.
آنچه که ما انسان ها بايد به آن توجه داشته باشيم، تفاوت هاي عاطفي بين زن و مرد است. حضور زن ها هميشه در همه جا باعث حفاظت کلام و ملاحظه رفتارهاست . حضور زن تعادل در حفظ فرهنگ آداب و معاشرت، و ادب و آرامش را به همراه دارد. در هر جامعه اي که ملاحظه کنيد آنجايي که خشونت و ظلم حرف اول را مي زند و منطق و گفت و گو جايي براي خود ندارد بي گمان زن ها در آنجا حضور ندارند. اصلا به جاي کلمه جنس مخالف بهتر است بگوييم تا چه حد جنس مکمل خود را مي شناسيد. متاسفانه فرهنگ هاي مختلف به صورت هاي گوناگون باعث عدم شناخت و منزلت زن در جامعه بودند. در جامعه اي حتي زن ها حق داشتن شناسنامه را هم ندارند و اين جامعه راهي به جز ظلم و به حساب نياوردن آنها را طي نمي کند و هنوز هم نسبت به اين تفکر پافشاري مي کنند. در جامعه اي نقش زن را فقط در تبليغ محصولات بازرگاني موثر مي دانند. حقوق زنان در بعضي از جوامع متاسفانه رعايت نمي شود. به هر حال به دختران و پسران جواني که قصد ازدواج دارند توصيه مي شود ابتدا ديد خود را نسبت به تفاوت هاي جنسيت خود اصلاح کنند و نقش خود را به عنوان شوهر يا همسر به خوبي بشناسند. تمايلات و تعصبات افراطي خود را که پايه و اساس عقلي و علمي ندارند به دور اندازند و يکديگر را از آن خود بدانند. متاسفانه در بسياري از خانواده هاي تازه شکل گرفته با نقش ها و سناريوهاي تصنعي و ساختگي از طرف زوجين مواجه مي شويم و هر کدام به نيت پايه ريزي يک زندگي محکم با سوء برداشت هاي فرهنگي رايج در صدد ايجاد ثبات خانوادگي هستند ولي نتيجه عکس از آن مي گيرن. بياييد رابطه تان را مثل همان دوران کودکي و مثل همان روزهايي که آرزوي ملاقات هم را داشتيد براي مدت ها حفظ کنيد. نگوييد من بايد همسرم را بسازم يا در برابر معضلات بسوزم. بگوييد آمدم عشق بورزم و زندگي کنم و با اين انرژي هر چه بدي هست را فراري دهم. اوايل زندگي را با نگراني ها و ترديد ها شروع نکنيد. مطمئن بوديد پس با اطمينان ادامه دهيد. سخت نگيريد. لازم نيست براي پي بردن به هر چيزي به جست و جو بپردازيد. مهم ترين چيز در شروع يک زندگي بي اهميت ساختن مسايل پيش پا افتاده و ساختن يک شخصيت قابل احترام است. ضمنا از برخورد با تفاوت هاي خانوادگي نهراسيد. با اينکه قبلا خوب تحقيق کرديد ولي باز همه جزييات را نمي توانستيد پيش بيني کنيد حال اين شماييد و نحوه برخورد شما با آنها. وقتي برق داخل ساختماني قطع مي شود آدم عاقل صبر مي کند تا چشم هايش به تاريکي عادت کند بعد که کمي بهتر توانست ببيند به دنبال چراغ مي گردد. شما هم عجله نکنيد و صبور باشيد لازم نيست با هر عملي عکس العملي نشان دهيد. هميشه تحميل پس از شناختن ضعف هاي شما وارد شما مي شود.
ضمنا از اظهار لطف تمامي خوانندگان مقالات خودشناسي کمال تشکر را دارم. بسياري از عزيزان به دنبال منابعي هستند که من از آنها استفاده مي کنم. اگر مطلبي يا پاراگرافي از جايي يا خلاصه کتابي باشد حتما نام مولفين را ذکر خواهم کرد و به عزيزاني که منتظر پاسخ گويي به نامه هايشان هستند عرض مي کنم مي توانند با آدرس اي ميل من مکاتبه کنند.
 

آيا جنس مخالف را مي شناسيد؟
 

لطيفه اي است درباره مردي که در باب پيدا کردن عروس چنين اظهار نظر کرده است: "با توجه به بررسي هاي انجام شده، بهترين ازدواج زماني صورت مي گيرد که زن و شوهر ويژگي هاي ضد و نقيض داشته باشند. به همين علت من بايد دنبال زني بگردم که پولدار باشد."
در گفته هاي قديمي تاکيد شده است که اختلاف ها توليد جذابيت مي کنند. اما متخصصان رفتارگرا در اين مورد نظرات ديگري ارايه کرده اند. تامدت ها دانشمندان و عشق با هم غريبه بودند، اما اکنون عشق موضوعي است که دانشمندان مي خواهند درباره اش بررسي کنند.
اوضاع در حال تغيير کردن است. از جمله در دانشگاه برنديز و دانشگاه کاليفرنياي جنوبي نتايج بسيار جالبي به دست آورده اند. از يافته هاي دانشمندان در اين دو دانشگاه اين است که زن و مرد درباره عاشق شدن و عاشق بودن نظرات متفاوتي دارند .

آزمون
 

براي اينکه بدانيد درباره تفاوت هاي ميان تجربه عشق از سوي زنان و مردان چه اطلاعاتي داريد، پرسشنامه زير را تکميل کنيد. (با دو گزينه درست و غلط پاسخ دهيد)
1- زن ها عاشق پيشه تر از مردها هستند.
2- زن ها سريع تر از مردها عاشق مي شوند.
3- عشق مردها عميق تر از زن هاست.
4- زن ها بيشتر از مردها از فروپاشي ازدواج رنج مي کشند.
5- زن ها وقتي عاشق مي شوند بيش از مردها احساسات عميق خود را افشا مي کنند.
6- در ارتباطات بين فردي مردها بيشتر از زنان ابتکار عمل را به دست مي گيرند.
7- زن ها آهسته تر از مردها از عشق فارغ مي شوند.
8- زناني که به سادگي دم به تله نمي دهند، خواهان بيشتري پيدا مي کنند.

محاسبه امتيازات
 

براي هر جواب "غلط" يک امتياز در نظر بگيريد. امتياز 4 به بالا: شما درباره عشق اطلاعات فراوان داريد. اما جانب احتياط را از دست ندهيد. با آنکه درباره عشق زياد مي دانيد، اين مانعي نيست که وقتي تحت تاثير عشق واقع شديد، تحت سلطه دلتان قرار نگيريد.
امتياز 3-2 : درباره عشق اطلاعات متوسطي داريد.
امتياز 1-0 : شما درباره عشق اطلعات غير واقع بينانه اي داريد. اطلاعات شما با واقعيت ها همخواني ندارد.

توضيحات:
 

1- غلط. بررسي هاي به عمل آمده نشان مي دهد که مردها عاشق پيش تر از زن ها هستند.
2- غلط. دکتر زيک روبين زماني که استاد دانشگاه برنديز بود پرسشنامه اي در زمينه عشق تدوين کرد که بعدا سبب بررسي هاي مفصل شد. روبين به اين نتيجه رسيد که مردها زودتر عاشق مي شوند و آهسته تر از عشق فارغ مي شوند.
3- غلط. زنان سريع تر از مردان تحت تاثير وجد عشق قرار مي گيرند و زودتر احساس مي کنند که بر فراز ابرها پرواز مي کنند. بررسي روي دستگاه عصبي سمپاتيک آنها نيز اين را تاييد مي کند.
4- غلط. روبين و ديگران به اين نتيجه رسيدند که مردها از متلاشي شدن رابطه ازدواج آسيب بيشتري مي بينند.
5- غلط. زن و مرد تفاوت چنداني در افشاي احساسات عميق خود در رابطه اي صميمانه ندارند، اما در نوع حرف هايي که مي زنند با هم تفاوت دارند. مردها بيشتر دوست دارند از نقاط قوت خود حرف بزنند، اما زن ها به نقاط قوت خود کمتر اشاره مي کنند، به خصوص اگر احساس کنند که نقاط قوت آنها براي مرد دلخواهشان تهديدي به حساب مي آيد. زن ها به راحتي بيشتري نقاط ضعف خود را آشکار مي کنند و از هراس هايشان حرف مي زنند.
6- غلط. از هر روشي که استفاده شود، زن و مرد به يک اندازه ابتکار عمل را به دست مي گيرند.
7- غلط. همان طور که در توضيحات مربوط به سوال شماره 2 گفتيم، مردها با کندي بيشتري از عشق فارغ مي شوند.
8- غلط. باور شايعي است که زناني که به راحتي تن به ازدواج ندهند خواهان بيشتر دارند، اما با استناد به بررسي هاي به عمل آمده، در حالي که ممکن است اين مطلب در شروع دوستي و آشنايي مصداق بيشتري داشته باشد، در بلند مدت صادق نيست.
منبع تست: کتاب شما کي هستيد؟
سالواتوره دياتو/ مهدي قراچه داغي
انتشارات پيکان
منبع: رازموفقيت شماره 182



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.