چه عواملي سبب ترس کودکان مي شود؟

تقريباً براي تمامي بچه ها پيش آمده که از رعد و برق يا تاريکي بترسند با کمي صبرو تحمل مي توانيد به فرزندتان کمک کنيد تا برترسش غلبه کند. با اين وجود شما به عنوان پدر و مادر بايد بدانيد که خطرات جدي نيز وجود دارد که کودک دلبند شما را تهديد مي کند وظيفه شما اين است که به طور همزمان هم برترس کودکتان غلبه کنيد و هم او را از خطراتي که در کمينش هست آگاه کنيد.
دوشنبه، 21 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چه عواملي سبب ترس کودکان مي شود؟

 چه عواملي سبب ترس کودکان مي شود؟
چه عواملي سبب ترس کودکان مي شود؟


 

مترجم: سميه قياسي




 

فرزندم نترس
 

تقريباً براي تمامي بچه ها پيش آمده که از رعد و برق يا تاريکي بترسند با کمي صبرو تحمل مي توانيد به فرزندتان کمک کنيد تا برترسش غلبه کند. با اين وجود شما به عنوان پدر و مادر بايد بدانيد که خطرات جدي نيز وجود دارد که کودک دلبند شما را تهديد مي کند وظيفه شما اين است که به طور همزمان هم برترس کودکتان غلبه کنيد و هم او را از خطراتي که در کمينش هست آگاه کنيد.

چه عواملي سبب ايجاد ترس در کودکان مي شود؟
 

اغلب ترس هاي کودکان ناشي از عدم درک آنهاست. آنها مي ترسند چون تجربه نکرده اند. در بعضي موارد کودک از چيزي که سبب ترس خواهر يا برادرش مي شود نمي ترسد و يا برعکس.
مواردي که در زير به آنها اشاره مي شود از جمله :عوامل ايجاد ترس در کودکان است:

ـ عکس العمل ديگران در شرايط مشابه:
 

مشاهده ترس کودک ديگر از مار و يا وحشت يک نوجوان از ديدن يک رتيل مي تواند کودک شما را به سمت ترسيدن سوق دهد.

ـ مشاهده يک اتفاق ترسناک:
 

شايد کودک شما شاهد يک تصادف جاده اي يا برخورد شديد يک گربه با اتومبيل بوده است. چنين صحنه هايي در ذهن کودک باقي مانده و سبب ايجاد ترس در او مي شود.

ـ عدم وجود اعتماد به نفس:
 

ترس مي تواند از نبود اعتماد به نفس به وجود آيد. با تشويق کودکان، اعتماد به نفس را در او افزايش دهيد.

ـکشمکش و درگيري هاي دنباله دار در خانواده :
 

نمي توان منکر بحث در خانواده شد. اما چنانچه اين بحث و جدل ها ادامه يابد و در خانواده تنش ايجاد کند، اين جو ناآرام در روحيه کودک تاثيرگذاشته و بدين ترتيب ترس و بي اعتمادي بخشي از زندگي کودک مي شود.

غلبه برترس کودکان
 

وقتي کودک مي ترسد، با مهرباني با او رفتار کرده و دلگرمش کنيد. هرگز کودک خود را به خاطر ترس هايش مسخره نکنيد به او اين اطمينان را بدهيد که بزرگترها نيز گاهي مي ترسند همچنين مي توانيد:
ـ با مهرباني حمايتش کنيد. مرزهايي را تعيين کنيد تا کودک در آن احساس آرامش کند. او بايد بفهمد که دوستش داريد. عشق و علاقه شما و تعيين مرزهاي جديد، احساس امنيت را در او افزايش داده و به او اين اجازه را مي دهد که بدون هيچ ترسي از تجربيات جديدش لذت ببرد.
ـ سعي کنيد راه حل هاي عملي را بيابيد اگر کودک شما از تاريکي مي ترسد، چراغ خوابي در اتاق خوابش يا در راهرو قرار دهيد. دکوراسيون منزل را به هم نزنيد. زيرا کودک به آن عادت کرده است. مطمئن شويد که يک حيوان يا عروسک مخملي را با خود به تختخواب برده تا هنگام خواب در آغوش بگيرد.
ـ به کودکتان کمک کنيد تا مهارت هاي خود را افزايش دهد. اگر کودک شما مي ترسد که در هنگام بازي، توپ را از دوستانش بگيرد، برايش وقت بگذاريد و در منزل با او بازي کنيد.
ـ به کودکتان کمک کنيد تا مهارت هاي خود را افزايش دهد اگر کودک شما مي ترسد که در هنگام بازي، توپ را از دوستانش بگيرد، برايش وقت بگذاريد و در منزل با او بازي کنيد.
ـ به کودکتان کمک کنيد تا بتواند برخودش مسلط باشد. بعضي کودکان از کشيدن سيفون توالت و يا خالي کردن وان واهمه دارند. کودکتان را تشويق کنيد که همراه شما سيفون را بکشد يا درپوش وان را بردارد. برايش توضيح دهيد که اين آب خطري براي او ندارد و نمي تواند باعث غرق شدنش شود.
ـ به او اطمينان دهيد، اطمينان و باز هم اطمينان.
اگر کودکتان از مرگ مي ترسد اين موضوع اهميت بيشتري پيدا مي کند براي او بارها و بارها تکرار کنيد که معمولاً آدم هاي پير مي ميرند و نه کودکان او را در آغوش بگيريد و بگوييد که نبايد نگران اين موضوع باشد به او اين اطمينان را بدهيد که براي هميشه در کنار هم مي مانيد.
ـ وقتي در کاري موفق مي شود او را تشويق کنيد و از انتقاد بپرهيزيد. تشويق موفقيت هاي کودک هر چند هم کوچک باشد سبب افزايش اعتماد به نفس و سعي دوباره او مي شود برعکس، انتقاد، احساس امنيت را از او سلب کرده و تمايلي به کوشش دوباره از خود نشان نمي دهد.

خطرات جدي که کودکان با آن مواجه هستند
 

بايد کودکتان را از خطراتي که در اطرافش هست آگاه کنيد اين خطرات به دو دسته تقسيم مي شوند:
خطرات اوليه:وسايل خطرناک آشپزخانه، پريزهاي برق و مواد شوينده خطرناک در اين گروه قرار دارند. علاوه برآگاه کردن کودک خود از خطرات فوق، مهارت هايي مانند دوچرخه سواري و عبور از عرض خيابان را به او بياموزيد.
خطرات ثانويه:آدم ربايي، سرقت و جزء خطرات ثانويه به حساب مي آيند که مي تواند به دست افراد غريبه يا حتي آشنا صورت گيرد. فراموش نکنيد که کودکتان را از اين نوع خطرات نيزآگاه کنيد. شما به عنوان پدر و مادر موظفيد به کودکتان بياموزيد که در زمان رويارويي با شرايط غيرعادي به خود مسلط باشد.

چگونه مي توان کودکان را در برابر خطرات جدي محافظت کرد؟
 

شما براي کمک به کودکتان کارهاي زيادي مي توانيد انجام دهيد بهترين دفاع در برابر آدم ربايي، آگاهي است با او روراست باشيد. اين را بدانيد که هر چه آگاهي کودک شما بيشتر باشد، بهتر مي تواند با شرايط مختلف روبه رو شود.

به عنوان پدر و مادر:
 

ـ هميشه بايد بدانيد که فرزندتان کجاست و چه کسي مراقب اوست.
ـ کودکتان را در منزل، اتومبيل و يا حتي مکان هاي عمومي تنها نگذاريد.
تا وقتي فرزند شما کوچک است به همراه او به مکان هايي که نمي شناسد برويد. اما وقتي بزرگتر شد با او ارتباط تلفني برقرار کرده و زمان ورود و خروجش را معين کنيد . مطمئن شويد که به اندازه کافي پول به همراه خود دارد تا بتواند با منزل تماس بگيرد.
ـ موارد ضروري را براي کودک خود شرح دهيد به او بگوييد در صورتي که در مغازه يا جاي ديگري از شما جدا شد چه کند به او بياموزيد که چگونه در موارد ضروري با استفاده از تلفن درخواست کمک کند(مثلاً شماره پليس را شماره گيري کند)فراموش نکنيد به او بگوييد که حتي در مواقعي مي تواند از صندوق دار مغازه، کيوسک اطلاعات فروشگاه و يا حتي نزديک ترين مدرسه يا مسجد کمک بخواهد.
ـنام کامل کودکتان را به او بياموزيد. آدرس کامل(حتي نام شهر)و شماره تلفن را فراموش نکنيد.
ـ شهامت نه گفتن را به او بياموزيد. از او بخواهيد که خواست هاي نامعقول ديگران (غريبه يا آشنا)را رد کند. اگر کسي از او خواست که موضوعي را از والدينش پنهان کند، بلافاصله شما را در جريان قرار دهد.
ـ اتفاقاتي را که ممکن است براي کودک پيش آمد در قالب بازي برايش پياده کنيد. ازاو بخواهيد که درچنين شرايطي عکس العمل نشان دهد. اگر عکس العمل او صحيح است تشويق کنيد درغيراين صورت برايش توضيح دهيد که عکس العمل صحيح چيست.
به او بياموزيد که چگونه به تلفن پاسخ دهد. دقيقاً برايش توضيح دهيد که غريبه چه کسي است.

قوانين امنيتي که کودکان بايد به آنها احترام بگذارند
 

ـ کودک شما نبايد به تنهايي جايي برود بهتر است به صورت گروهي به گردش بروند. به کودک خود توصيه کنيد که از راه هاي ميانبر و توالت هاي عمومي که به صورت بالقوه خطرناک هستند دوري کند.
ـ از اوبخواهيد که هديه غريبه ها را نپذيرند و به هيچ عنوان سوار اتومبيلشان نشود به افراد ناشناس که تقاضاي کمک دارند کمک نکند و بداند که اصولاً بزرگترها به کمک کودکان احتياجي ندارند.
ـ اگر در منزل تنها هستند نبايد آن را پشت تلفن بيان کنند. درراه به روي کسي باز نکنند.
ـ اسم کودکتان را روي لباس ها و وسايلش بنويسيد در صورتي که لازم است ظرف غذا و يا ساکش اسم داشته باشد، اتيکت نام را درون آنها قرار دهيد.
ـ به کودک خود بياموزيد به احساسش اطمينان کند. اگر هنگام برخورد با شخصي احساس ترس، بي اعتمادي يا تهديد کرد سريعاً عکس العمل نشان دهد. ادب را کنار گذاشته و فرياد بزند اين امر سبب جلب توجه ديگران و کمک به کودک مي شود. دراين مواقع مي تواند با صداي بلند جملاتي مانند"ولم کنيد"،"راحتم بگذاريد"،"از جان من چه مي خواهيد"را ادا کند.

بيشتر بدانيم
 

براي آنکه در مورد امنيت و حفاظت از کودکان بيشتر بدانيم بهتراست از توصيه هاي پليس شهر خود بهره مند شويم.
درصورتي که براي غلبه برترس کودک خود احتياج به کمک بيشتري داريد، حتماً با پزشک خانواده خود مشورت کنيد.
منبع: نشريه موفقيت، شماره 180



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما