ارتودنسي دندان ها

همانطور که مستحضريد، به عمل مرتب و منظم کردن دندان ها و اسکلت جمجمه، ارتودنسي گفته مي شود. بيشتر بيماران با ديد زيبايي به اين عمل نگاه مي کنند، در صورتي که از ديد متخصصين دندانپزشکي، ارتودنسي براي زيبايي نيست، بلکه براي درمان ناهنجاري هاي سر و صورت انجام مي شود. در اثر تنظيم شدن اسکلت جمجمه،
سه‌شنبه، 22 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ارتودنسي دندان ها

ارتودنسي دندان ها
ارتودنسي دندان ها


 

نويسنده:سميه نجف آبادي فراهاني




 
بيشتر مراجعين به دندانپزشکي از دندانپزشک سؤال مي کنند؛ ارتودنسي چيست و چرا بايد انجام شود؟
همانطور که مستحضريد، به عمل مرتب و منظم کردن دندان ها و اسکلت جمجمه، ارتودنسي گفته مي شود. بيشتر بيماران با ديد زيبايي به اين عمل نگاه مي کنند، در صورتي که از ديد متخصصين دندانپزشکي، ارتودنسي براي زيبايي نيست، بلکه براي درمان ناهنجاري هاي سر و صورت انجام مي شود. در اثر تنظيم شدن اسکلت جمجمه، اتوماتيک وار دندان ها نيز مرتب و صاف مي شوند و در جايگاه اصلي خود قرار مي گيرند.
بيشتر سردردهاي افراد به علت ناهماهنگ بودن دندان ها و خوب جفت نشدن دندان هاي بالا و پايين اتفاق مي افتد، زيرا وقتي شيار دندان هاي بالا و پايين دقيقاً بر روي هم قرار نگيرند، موجب ضربه زدن به يکديگر شده و همين امر باعث مي شود که سيستم مغزي، فک را در يک جهت، کج کند و تغيير مسير دهد تا اين برخورد زودرس، ضربه و درد را خنثي کند. فرايند چنين تغييري در باز و بسته شدن دهان در درازمدت، موجب وارد شدن فشار نابه جا به مفصل گيجگاهي مي شود و اين مفصل که در حکم يک واشر بين استخوان فک و جمجمه است، در اثر کج بسته شدن در درازمدت خورده شده و به دليل عبور اعصاب از اين نواحي موجب ايجاد سردردهاي خفيف و شديد خواهد شد و از علايم آن مي توان به ايجاد صدايي به نام «کليک» به هنگام باز و بسته شدن اشاره کرد. پس براي دندانپزشک برطرف شدن سردرد و جلوگيري از خورده شدن مفصل گيجگاهي «TMJ» هدف است، نه زيبايي. در اثر نتيجه اين درمان و صاف و مرتب شدن دندان ها، زيبايي نيز اتفاق خواهد افتاد.
يکي از دلايل ديگر درمان ارتودنسي، جلوگيري از سايش ميناي دندان ها است. اگر اسکلت جمجمه به طور طبيعي رشد و نمو نکند، چه به دليل ژنتيکي و ارثي، چه در اثر فشار نابه جاي فورسپس در هنگام زايمان يا در اثر ضربه و تصادف يا شکستگي فک و... تنها راه درمان آن ارتودنسي و گاه ارتودنسي به همراه جراحي ميسر خواهد بود؛ چرا که در اثر سايش دندان ها ارتفاع صورت کم مي شود و علاوه بر اين که تقارن صورت و بافت نرم به هم مي خورد و در پوست صورت و حتي بيني چين و چروک ايجاد مي شود و خط زيبايي صورت به هم خواهد خورد.
بايد در نظر داشته باشيم که نگهداري بافت نرم صورت از جمله لب و گونه توسط دندان ها صورت مي گيرد؛ به اين معني که نازک بودن و کلفت شدن آن دندان هاي جلويي فرد است. وقتي که دندان ها عقب تر از حد طبيعي خود قرار مي گيرند، لب به طرف داخل چرخيده و نماي نازک خواهد داشت و بر عکس اگر دندان ها جلوتر از حد طبيعي خود قرار بگيرند، لب ها را به بيرون فشار مي دهند و آن ها کلفت تر از حد معمولي ديده خواهند شد. همين امر روي پره ي بيني نيز اثر مي گذارد و بيني چاق يا لاغر به نظر خواهد آمد.
دندان هاي اول فک بالا و پايين بايد دقيقاً در يک راستا و مقابل هم و در طول خط وسط صورت و بيني قرار داشته باشد. وقتي که دندان ها کج و نامرتبند، به طور طبيعي باعث خواهند شد که خط وسط دندان ها نيز تغيير کرده و رو به روي هم قرار نگيرند؛ در نتيجه فرد به هنگام خنديدن و صحبت کردن صورتش کج ديده مي شود يا لب سمت راست و چپ او برابر به نظر نمي آيد و به بيننده و طرف مقابل دهن کجي القاء مي شود. تمام اين حالت ها با ارتودنسي درمان پذير هستند.
ولي اخيراً به علت شغل هاي حساس و روابط اجتماعي مختلف، بعضي از بيماران به دليل ديده شدن سيم و براکت و دستگاه هاي ارتودنسي از اين درمان گريزانند.
خوشبختانه با تحقيقات و پيگيري هايي که در اين امر داشته ام و با آزمايشات و بررسي هاي فراوان و به آزمون قرار دادن لاستيک هاي بي رنگ فراوان و با همکاري اساتيد نامي رشته هاي مختلف و با عنايت خداي متعال به ماده ي بي رنگي مشابه طلق عينک هاي طبي، ولي با قدرت فنريت مورد نياز رسيده ايم، که اين امر تحولي در درمان نامرتبي دندان هاي جلو و قدامي ايجاد کرده است و درمان مرتب کردن دندان ها بدون تشخيص مراجعين امکان پذير شده است.
منبع: نشريه 7 روز زندگي، شماره 103



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.