مسلسل نيمه سنگين M134D

مسلسل نيمه سنگين M134D Gatling آخرين نسخه کاليبر کوچک از سلاحي است که جهت متوقف کردن حمله هاي دشمن به کار گرفته مي شود. اين سلاح داراي 6 لوله تفنگي بوده که توسط نيروي الکتريکي چرخانده مي شود و با استاندارد 7/62 ميلي متر ناتو، سرعت نواخت تير ثابت آن 3 تا 4 هزار گلوله در دقيقه است. اين مسلسل با
شنبه، 26 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مسلسل نيمه سنگين M134D

مسلسل نيمه سنگين M134D
مسلسل نيمه سنگين M134D


 

ترجمه و نوشته: مهندس مسعود چراغي




 
کاربرد استاندارد اين اسلحه در هلي کوپترها و روي تجهيزات سنگين است

مسلسل نيمه سنگين M134D

مسلسل نيمه سنگين M134D Gatling آخرين نسخه کاليبر کوچک از سلاحي است که جهت متوقف کردن حمله هاي دشمن به کار گرفته مي شود. اين سلاح داراي 6 لوله تفنگي بوده که توسط نيروي الکتريکي چرخانده مي شود و با استاندارد 7/62 ميلي متر ناتو، سرعت نواخت تير ثابت آن 3 تا 4 هزار گلوله در دقيقه است. اين مسلسل با خشاب 3 تا 4 هزار فشنگي، داراي قابليت شليک مداوم و طولاني بدون گير کردن و ايجاد صدمه در خود سلاح است که باعث مي شود يکي از بهترين گزينه ها در عمليات دفاع و پدافند به شمار ايد.
سلاح M134D Gatling واقعاً قابل اعتماد و داراي عمري بالغ بر يک ميليون تير بوده و به طور متوسط تا 30 هزار گلوله را بدون توقف شليک مي کند که در صورت خرابي و توقف شليک، مي توان آن را در کمتر از يک دقيقه راه اندازي مجدد نموده و شروع به تيراندازي کرد. طراحي چند لوله اي سلاح بدين معناست که هر لوله در دقيقه تنها 500 تير شليک مي کند بدون اين که لوله سلاح ترک بردارد و هر لوله عمري حدود 100 هزار شليک را داراست. کاربرد استاندارد اين اسلحه در هلي کوپترها و روي تجهيزات سنگين است که علاوه بر نقش هاي مرسوم، جاي اسلحه هاي کاليبر 50 ميلي متر M2 و M240 خودروهاي نظامي را نيز گرفته است و حتّي توسط ناوگان دريايي بريتانيان به عنوان سلاحي جهت مأموريت هاي ويژه دفاعي و دفاع سريع به کار گرفته مي شود. بعضي از قسمت هاي مهم تشکيل دهنده اين سلاح به شرح زير است:

مسلسل نيمه سنگين M134D

GCU
 

مهم ترين قسمت سلاح واحد کنترل آن است، نسخه هاي اوليه GCU – Gun Control Unit داراي انواع شکل ها و اندازه هاي متفاوت بودند، هرچند اصول عملکرد آن ها مشابه بود. اين سيستم ها بسيار سنگين، بزرگ و پيچيده بوده و بعضي از آن ها داراي جعبه سياهي بودند که بيش از 20 پاوند (حدود 10 کيلوگرم) وزن داشت امّا با توجه به قطعات الکترونيک استفاده شده در آن ها به راحتي مدار آن ها مي سوخت و سلاح از کار مي افتاد که اصولاً تعويض اين واحد براي سلاح، هزينه زيادي به همراه داشت. ولي GUC ساخته شده توسط کمپاني Dillon Aero واحدي ساده و در عين حال داراي سيستم مقاومي بوده که تمامي واحدهاي سلاح و کارکرد آن ها را کنترل مي کند. وقتي که هر دو ماشه فشار داده مي شود GUC اعمال زير را انجام مي دهد:
-ولتاژ الکتريکي به موتور رانش سلاح اعمال مي کند.
-نيروي الکتريکي به کلاج اعمال کرده و باعث درگير شدن سيستم خوراک دهنده / اخراج کننده مي شود.
-نيروي الکتريکي به موتور مهمات رسان اعمال مي شود.
-مدار تأخيردهنده زماني روشن مي شود.
-وقتي که ماشه هاي GUC رها مي شوند، ولتاژ الکتريکي اعمال شده به سلاح حذف مي شود و کلاج DAC3000 خلاص شده و شارژ مهمات به درون سلاح قطع مي شود. بعد از اين که کلاج خلاص شد، مدار تأخيردهنده زماني به کار خود ادامه مي دهد تا مطمئن شود که تمام گلوله هاي باقي مانده در جان لوله ها شليک شده اند. واحد GCU قسمتي يکپارچه است که درون گريب بيلچه و دسته ها جاسازي شده است.

لوله ها
 

خانواده لوله هاي M134D حاصل هزاران نفر ساعت کار متخصصان و ميليون ها گلوله اي است که جهت آزمايش و طراحي آن ها شليک شده است. به دليل اين تلاش ها کمپاني Dillon Aero توانست عمر مفيد لوله ها را دو برابر کرده و احتمال آسيب ديدن کاربر را هنگام تعويض لوله سلاح کمتر کند. لوله هاي اصلي سلاح داراي عمر حدود 200 هزار شليک هستند، ضمن اين که فرسايش آن ها از شليک 125 هزارم به بعد شروع مي شود.
کمپاني سازنده سه نوع لوله را جهت خانواده M134D طراحي کرده که شامل لوله سنگين، استاندارد و لوله کوتاه و سبک وزن است.

لوله استاندارد
 

لوله استاندارد، جايگزيني بهبود يافته براي لوله GE است. کمپاني سازنده حدود يک هشتم اينچ فلز مقاوم به ابتداي لوله اضافه کرده که شکل نوک تيز از ابتدا تا انتها به آن مي دهد و باعث حذف نقاط ضعيفي است که موجب شکستن لوله هنگام افزايش حرارت مي شوند. مقاومت حرارتي بيشتر باعث افزايش طول عمر شليک و موجب افزايش مقاومت لوله در مقابل شکست مي شود. طول اين لوله 22 اينچ بوده و وزن آن حدود 2/45 پاوند است.

لوله سنگين
 

کاربرد M134D در علميات زميني مثل انهدام کمين گاه هاي دشمن افزايش يافته و جهت عملکرد بهتر سلاح در چنين محيط هايي، لوله سنگين طراحي شده است. در مکان هايي که افزايش حرارت مشکل آفرين مي شود، لوله سنگين به دليل ضخامت بالا عملکرد بهتري ارائه مي دهد و در مواقعي که وزن سلاح چندان مهم نيست، مثل خودروهاي رزمي و برخي هلي کوپترهاي نظامي به کار مي رود. طول آن 22 اينچ بوده و وزن آن حدود 2/85 پاوند است.

مسلسل نيمه سنگين M134D

لوله کوتاه
 

جديدترين لوله طراحي شده لوله سبک و کوتاه است. طول آن حدود 18 اينچ بوده ولي قطرش به همان اندازه لوله استاندارد باقي مانده است. اين کاهش طول باعث کاهش وزن شده و تأثير بسيار اندکي روي دقت و محدوديت هاي حرارتي لوله مي گذارد. وزن هر لوله به 85/1 پاوند رسيده که مجموعه کامل 6 تايي لوله ها 11/1 پاوند وزن دارند و در مقايسه با لوله هاي استاندارد 14/7 پاوندي بسيار سبک تر هستند. کل وزن M134D با لوله هاي کوتاه 41/5 پوند است (حدود 32 کيلوگرم).
سرعت شليک گلوله در نوک لوله استاندارد 2750 فوت بر ثانيه است در لوله کوتاه به 2680 قوت بر ثانيه کاهش يافته است.

کابل انتقال نيرو
 

کابل نيروي طراحي شده توسط کمپاني Dillon Aero ساده، قوي و مقاوم در برابر صدمات است. سه کانکتور ولتاژ 24 ولت و منبع تغذيه را به واحد GUC و واحد خوراک دهنده مي رسانند. در اين سلاح به نوک موتور جهت کنترل و به کار انداختن سلاح وجود دارد: موتور راه انداز اصلي سلاح، موتور تغذيه و موتور کلاج.

مسلسل نيمه سنگين M134D

موتور راه انداز سلاح
 

M134D حدود 3 هزار گلوله در دقيقه نواخت تير دارد که توسط واحد راه انداز سلاح کنترل مي شود. گيربکس مخصوصي روي قسمت جلوي موتور 28 ولت DC نصب شده است که مي توان آن را با نسخه 4 هزار شليک در دقيقه تعويض نمود.

خوراک دهنده / اخراج کننده (گلنگدن)
 

خوراک دهنده / اخراج کننده DAFD2000-1 ساده ترين و مهم ترين نسخه جديد طراحي شده براي GUA2B/M134 است و خوراندن مهمات و سپس بيرون آوردن پوکه باقي مانده از درون لوله سلاح را انجام مي دهد. خوراک دهنده / اخراج کننده Dillon از چندين قطعه مختلف تشکيل شده تا احتمال خرابي را به حداقل ممکن برساند. اين واحد داراي متوسط زمان شکست حدود 500 هزار شليک است و گير کردن آن به ندرت اتفاق مي افتد. اين اتفاق در اثر تنش داخلي و در زماني روي مي دهد که شيارهاي آن بدون روغن کاري مانده و گرد و غبار و کثافات در کانال هاي آن رسوب کنند. هنگامي که حتّي سيستم متوقف هم شود، نسخه طراحي شده توسط Dillon داراي دو دريچه جهت تميزکاري بوده که پروسه تميز کردن را در کمتر از يک دقيقه امکان پذير مي سازند.

کلاچ DAC3000
 

عمل کلاج شبيه عمل گلنگدن سلاح هاي معمولي و وظيفه آن کنترل درگير و خلاص شدن خوراک دهنده در بازه زماني با اسلحه است. DAC3000 اطمينان پيدا کردن از خالي بودن لوله هاي تفنگ از هر نوع گلوله را بر عهده دارد (زماني که ماشه ها رها شده باشند.) وقتي که ماشه تفنگ فشرده شود، نيرو به سلاح و کلاچ اعمال مي شود، آن گاه با کلاچ با دنده راه انداز گلنگدن درگير شده و باعث مي شود خوراک دهنده (گلنگدن) مهمات را به سلاح برساند. وقتي که ماشه رها شود نيرو ابتدا از کلاچ گرفته و موجب خلاص شدن گلنگدن مي گرد و به نوبه خود شارژ مهمات به درون سلاح متوقف مي شود.
رله تأخير زماني به کار خود ادامه داده و باعث چرخش 6 لوله شده تا 6 گلوله باقي مانده درون سلاح شليک شوند. پس از اين که مهماتي درون جان لوله ها باقي نماند، ديگر M134D خطر تخليه تصادفي گلوله ها به دليل شوک ناگهاني را ندارد.

سيستم فشنگ گذاري
 

مجموعه فشنگ گذاري طراحي شده توسط Dillon شامل 6 قطعه آلات متحرک DA1000 است. سوزن هاي روي اين قطعات در مدل GE قديمي تر داراي لبه کندتري بوده و ضخيم تر بودند که باعث سوارخ کردن کارتريج گلوله (پوکه) در حين توالي شليک مي شوند و اين عمل باعث تراوش گاز داغ روي سوزن و آلات متحرک مي شد.
براي حل اين مشکل کمپاني Dillon اقدام به طراحي نوع جديدي از آلات متحرک براي استفاده در M134D کرده که بسيار قابل اعتمادتر و دقيق تر از نوع معمول است. نوک سوزن گرد شده، تا مانع سوراخ شدن بدنه پوکه شود. در يک آزمايش با شليک يک ميليون گلوله، حتّي بدنه يکي هم سوراخ نشد، به همين دليل قطعه طراحي شده Dillon عمري پانزده برابر قطعه معمولي دارد. ديگر کارهاي بهبود يافته شامل طراحي ناخنک با زبانه 2 تايي جهت چفت کردن و بيرون آوردن راحت گلوله از درون جان لوله است که در مدل قبلي اين ناخنک يک عدد بود و هر لحظه احتمال شکستن آن مي رفت.

مسلسل نيمه سنگين M134D

دستگيره هاي بيلچه اي
 

قسمتي که ماشه هاي GUC مستقيماً روي آن طراحي شده اند، امکان پايدار نگه داشتن سلاح هنگام شليک را فراهم مي کند. روي اين دسته دو سوئيچ وجود دارد که بسته به نوع سيم کشي مي توان از آن ها براي شليک و روشن کردن نشان دهنده ليزري استفاده کرد. البته به تازگي نوع دسته کنسولي اين سلاح روي هلي کوپترهاي ترابري نيز نصب شده که کنترل سلاح را بسيار راحت تر مي کند.

روتور (آلات چرخنده)
 

اين قطعه درست در وسط سلاح نصب شده است. وقتي ماشه را فشار مي دهيم، موتور حرکت اصلي، دنده محرک را که دقيقاً جلوي روتور قرار دارد مي چرخاند تا 6 گلوله وارد جان لوله شوند. گلوله ها از مسير دندانه اي جول محفظه سلاح حرکت کرده و مستقيماً از شيار گلوله روتور عبور مي کند.
هرچند روتور باعث شليک گلوله در ازاي چرخش هر دنده مي شود تا عمليات جاگذاري فشنگ ها، شليک، رهاسازي و خروج کامل گردد. جنس روتور از فولاد معمولي، نسبتاً عمر کمتر و کارآيي ضعيف تري داشت ولي Dillon اقدام به طراحي روتور تيتانيومي کرده که تا ابد به کار خود ادامه دهد. در حقيقت روتور همان قلب تپنده سلاح است، از اين روست که بايد بهترين موارد را در ساخت آن به کار برد. روتور قطعه اصلي اسلحه بوده و هر قطعه ديگر تنها يک جزء اضافه شده محسوب مي شود.

پوشش امنيت بالا (ضامن اسلحه)
 

اين بخش يکپارچه قسمت مهمي از اسلحه است که در نسخه هاي قبلي دو تکه بود. جهت باز و ايمن کردن سلاح، قفل را فشار داده و بالا مي بريم. اگر قفل امنيتي را برداريم و سلاح را در حالت باز قرار دهيم، سلاح ديگر امن است و امکان اين که گلوله هاي شليک نشده را بدون انجام آتش از سلاح خارج کنيم، وجود دارد. اين قابليت امکان، تميزسازي گلوله ها و بررسي عملکرد سلاح را در کمترين زمان ممکن فراهم مي سازد.

محفظه (هاوسينگ)
 

محفظه اصلي دستگاه امکان نشستن ديگر اجزا روي آن را مي دهد که شامل موتور محرک اصلي، پوشش امنيت بالا، خوراک دهنده / اخراج کننده و دسته هاي شليک بيچله اي هستند. به علاوه هاوسينگ سلاح شامل روتور و کلاچ هم هست. پشت محفظه اصلي 4 آويز نگه دارنده دسته هاي شليک قرار دارند. Dillon دو نوع محفظه اصلي طراحي کرده که يکي استاندارد بوده و از فولاد ساخته شده و ديگري از تيتانيوم (جهت کم کردن وزن سلاح) است. مدّت عمر استيل يک ميليون گلوله و حداکثر عمر تيتانيوم 300 هزار گلوله است.
منبع: ماهنامه نوآور / شماره 70



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.