10 عامل اصلي ناباروري در مردان

چه عاملي باعث ناباروري در مردان مي شود ؟تعداد اسپرم ها از چقدر کمتر باشد خطرساز مي شود ؟ اگر بيشتر باشد چطور ؟ بسياري چيزها هستند که مي توانند اسپرم را بي اثر کنند. از حدود 10زوج، يک زوج مبتلا به ناباروري است که تخمين زده شده حدود 30درصد اين مشکلات مربوط به مردان است. اگر چه مردان ميليون ها اسپرم در روز
دوشنبه، 28 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
10 عامل اصلي ناباروري در مردان

10 عامل اصلي ناباروري در مردان
10 عامل اصلي ناباروري در مردان


 





 
چه عاملي باعث ناباروري در مردان مي شود ؟تعداد اسپرم ها از چقدر کمتر باشد خطرساز مي شود ؟ اگر بيشتر باشد چطور ؟ بسياري چيزها هستند که مي توانند اسپرم را بي اثر کنند. از حدود 10زوج، يک زوج مبتلا به ناباروري است که تخمين زده شده حدود 30درصد اين مشکلات مربوط به مردان است. اگر چه مردان ميليون ها اسپرم در روز توليد مي کنند ( در مقايسه با 400-300 تخمکي که زنان در طول عمر خود آزاد مي کنند )اما عوامل بيروني ( مانند دما ) مي تواند سلامت اين اسپرم ها را تحت تأثير قرار دهد و از آنجايي که حدود 75 روز طول مي کشد تا اسپرم رشد کند، آسيب رسيدن به آنان مي تواند به قدرت ناباروري شما تأثير گذارد. در اينجا 10عامل شگفت آور که ممکن است روي اسپرم انسان تأثيرگذار باشد را بررسي مي کنيم.

هواي گرم
 

بيضه انسان نمي تواند عملکرد درستي داشته باشد مگر اين که سردتر از بقيه بدن باشد. البته علم و هوشمندي خالق طبيعت باعث شده که آناتومي بدن مردان طوري طراحي شود تا با ايجاد فاصله بين بيضه ها درجه حرارت آن را تنظيم کند.
دکتر لانزر متخصص باروري در لس آنجلس مي گويد :«اگر درجه حرارت بيضه ها به 98 درجه فارنهايت برسد، توليد اسپرم متوقف شده و قطع توليد اسپرم مي تواند براي ماه ها تأثير منفي داشته باشد.»

وان داغ
 

براساس مطالعه منتشر شده در سال 2007، حتي 30 دقيقه در وان يا جکوزي گرم بودن مي تواند به طور موقت توليد اسپرم را کاهش دهد.حرارت براي بيضه ها خوب نيست و وان گرم مي تواند از بارداري جلوگيري کند. اين مطالعه همچنين نشان داده که اثرات منفي حرارت مربوط در اسپرم ممکن است برگشت پذير باشد.

تب
 

تب بالا مي تواند همان اثر حرارت مرطوب روي اسپرم يک مرد را داشته باشد. با اثرات مشابه و پايدارتر و بسته به زمان در فرايند توليد اسپرم، غلظت اسپرم ها مي تواند تا 35 درصد زير تب کاهش يابد.

لپ تاپ
 

آيا ممکن است يک کامپيوتر لپ تاپ واقعاً توانايي انسان براي زاد و ولد را تحت تأثير قرار دهد ؟به گفته محققان دانشگاه ايالتي نيويورک در استوني بروک، ارتباط مستقيمي بين استفاده از لپ تاپ ها و افزايش دماي کيسه بيضه، تا 35 درجه در موقعيت هاي خاصي وجود دارد !

شلوارهاي تنگ
 

پوشيدن شورت تنگ حتي هنگام دوچرخه سواري براي مدت زمان طولاني، توليد اسپرم را کاهش مي دهد.

گوشي هاي تلفن همراه
 

دکتر دانرز توصيه مي کند گوشي همراه خود را در جيب شلوار نزديک اندام تناسلي خود قرار ندهيد چرا که امواج آن ممکن است به باروري شما مشکل جدي وارد آورد. مطالعات سال 2008 نشان داده که مردان با بالاترين استفاده از تلفن همراه ( با بيش از چهار ساعت در هر روز) تا به حال تعداد قابل توجهي اسپرم پايين تر از حد معمول توليد کرده اند.

چاقي
 

دانيل پارتر پزشک مرکز باروري در کاليفرنيا و از متخصصين زايمان مي گويد :«مردان چاق دچار عارضه کاهش عملکرد بيضه ها مي شوند و تعداد اسپرم آنها به طرز قابل توجهي پايين تر از افراد ديگر است. کاهش تعداد اسپرم، اختلال عملکرد جنسي و ناباروري از ديگر عارضه هاي چاقي ست.

اعتياد
 

دکتر پارتر مي گويد توتون و تنباکو، الکل و ماري جوانا مي تواند عملکرد جنسي را مختل کند. اين پزشک توصيه مي کند که بيماران از مصرف اين مواد به شدت اجتناب کنند. مصرف الکل تأثير بدي بر اسپرم ها و کيفيت توليد آن مي گذارد و سيگار کشيدن تحرک اسپرم را مختل مي کند.

مشکل بيشتر براي اسپرم
 

برخي شرايط فيزيولوژيکي که مي تواند اسپرم ها را مختل کند، عبارتند از :

انسداد :

انسداد مانع از ورود اسپرم به مايع مني مي شود و ممکن است جهت عمل جراحي و برداشتن مجراي ناقل مني براي عقيم کردن به وجود آمده باشد.

اختلالات ژنتيکي :

اختلالات کروموزوم مي تواند باعث کاهش شدت يا توليد نکردن اسپرم باشد.

ديگرعوامل زيان آور
 

آنتي بادي ضد اسپرم، عدم تعادل هورموني، سرطان بيضه، عدم نزول بيضه و مشکلات جنسي نيز مي تواند بر اسپرم تأثير بگذارد.
منبع:نشريه کوچه ما، شماره 16.




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.