معروف ترين جاسوسان زن دنيا

پس از آن که همسر جوان ويولت در جنگ جهاني دوم کشته شد، او تصميم گرفت تا به نيروهاي ويژه انگليسي بپيوندد. او از تسلط خود بر زبان فرانسوي، مواد منفجره و ساير امور استفاده کرده و نقش بسزايي در شکل گيري نيروهاي مقاومت فرانسه در سال 1944 داشت. ويولت 10 ژوئن 1944 توسط سربازان آلماني بازداشت شد و هشت ماه بعد در يک کمپ از دنيا رفت، اما در اين مدت نام هيچ يک از همکاران خود را لو نداد.
سه‌شنبه، 29 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معروف ترين جاسوسان زن دنيا

معروف ترين جاسوسان زن دنيا
معروف ترين جاسوسان زن دنيا


 





 

ويولت اسزابو
 

پس از آن که همسر جوان ويولت در جنگ جهاني دوم کشته شد، او تصميم گرفت تا به نيروهاي ويژه انگليسي بپيوندد. او از تسلط خود بر زبان فرانسوي، مواد منفجره و ساير امور استفاده کرده و نقش بسزايي در شکل گيري نيروهاي مقاومت فرانسه در سال 1944 داشت.
ويولت 10 ژوئن 1944 توسط سربازان آلماني بازداشت شد و هشت ماه بعد در يک کمپ از دنيا رفت، اما در اين مدت نام هيچ يک از همکاران خود را لو نداد.

ماتاهاري
 

در فهرست معروف ترين جاسوسان زن جهان وي تنها فردي است که اعدام شده است. با وجود اين که ماتا هلندي بود، اما در دوران جنگ جهاني اول براي فرانسه کار مي کرد. بعدها رييس وي متوجه شد که ماتا به طور همزمان براي آلمان ها نيز جاسوسي مي کند. هاري به اتهام عامل دو گانه بودن اعدام شد، اما پس از چندين سال که اسناد دولتي مربوط به جنگ جهاني اول منتشر شد، معلوم گشت که ماتا بي گناه بوده است.

ماريا کوننکووا
 

گفته مي شود اين جاسوس زن تأثير زيادي در جنگ سرد ميان روسيه و آمريکا داشته است. وي را زني زيبا، جذاب و با تحصيلات عالي توصيف کرده اند. گفته مي شود کوننکووا با آلبرت اينشتين و رابرت اوپنهايمر دانشمند معروف آمريکايي که نقش بسزايي در ساخت نخستين بمب اتم جهان را داشت، ارتباطات نزديک و صميمي داشت و کشفيات او نقش زيادي در اطلاع يافتن شوروي سابق از برنامه هاي مخفي آمريکا داشت.

کريستينا اسکاربک
 

اسکاربک يک زندگي مجلل را داشت. وي يکي از جاسوسان اصيل زن انگليسي است که از بنيانگذاران اين حرفه براي زنان نيز محسوب مي شود. وي به حدي در انگليس معروف است که بارها از شخصيت وي فيلم ساخته شده و از معدود کساني است که گفته مي شود نقش اساسي را در شکل گيري بخش زنان در جامعه جاسوسي زنان انگليس و همچنين MI6 داشته است.
مهمترين اتفاق در زندگي جاسوسي وي سال 1941 و زماني که توسط گشتاپو در لهستان بازداشت شد، اتفاق افتاد. زماني که نيروهاي آلماني وي را به يک پايگاه نظامي منتقل کردند، اسکاربک قسمتي از زبان خود را بريد و مدعي شد که به بيماري سل مبتلا است و به حدي در اين کار اغراق کرد که نيروهاي آلماني مجبور به آزاد کردن او شدند.

آنا فرمانووا
 

فرمانووا اوايل سال جاري ميلادي به روسيه سفر کرده بود و در ماه جاري هنگام بازگشت به ايالات متحده در فرودگاه تگزاس از سوي مأموران فدرال بازداشت شد. هم اکنون سرويس هاي اطلاعاتي و امنيتي آمريکا در حال مقايسه رفتارهاي فرمانووا با آنا چاپمن هستند. به گفته منابع اطلاعاتي آمريکا احتمال بسياراندکي درباره ارتباط فرمانووا و چاپمن وجود دارد.
فرمانووا متهم به خارج کردن گزارش هاي دفاعي درباره تسليحات نظامي آمريکا از ايالات متحده است. وي همچنين متهم به خارج کردن برخي از تجهيزات مربوط به دوربين هاي ديد در شب و برخي ديگر از تجهيزات نظامي مخصوص استفاده در شرايط تاريکي از خاک ايالت متحده و انتقال آنها به روسيه است.

آندره پيل
 

در زمان جنگ جهاني دوم آندره صاحب يک آرايشگاه زنانه در شهر برست فرانسه بود و زماني که نظاميان آلمان نازي به کشور حمله کردند، او به همراه خانواده از اين شهر نقل مکان کرده و در حومه شهر مستقر مي شود و پس از آن رهبري يک جنبش ضد نازي محلي را برعهده مي گيرد. پيل در اين سال ها مشغول ارائه راه هاي مناسب به مبارزان آزادي و نشان دادن راه هاي فرار به آنها بود و بعدها وارد دنياي جاسوسي شد، اما اندکي بعد بازداشت و پس از مدتي توسط نيروهاي متفقين آزاد شد.
پس از پايان جنگ، آندره پيل مدال آزادي را از رييس جمهور وقت فرانسه دريافت کرد و زندگي آرامي را سپري کرد.

ژوزفين بيکر
 

او که يک جاسوسي فرانسوي بوده بدون شک يکي از بزرگ ترين کساني است که در قرن بيستم به شهروندي آمريکا در آمده. پس از ترور مارتين لوتر کينگ او رهبري جنبش حقوق شهروندي را برعهده داشت و در دوران جنگ جهاني دوم جان بسياري از مبارزان فرانسوي را از مرگ نجات داده است. وي که به حرفه خوانندگي اشتغال داشت، با استفاده از جوهرهاي نامريي، اطلاعاتي را روي برگه هاي آواز خود مي نوشت و سپس آنها را به فرانسه تحت اشغال، مصر، انگليس و ساير نقاط جهان ارسال مي کرد. ژوزفين در سال 1975 از دنيا رفت و تنها زني در فرانسه است که پس از مرگ، در يک مراسم کاملاً نظامي دفن شد.

آناچاپمن
 

آنا چاپمن يکي از 11 جاسوس روسي است که همين اواخر در ايالات متحده بازداشت شده. چاپمن دختر يکي از افسران کا.گ.ب بوده که با يک مرد انگليسي ازدواج کرده و به مدت پنج سال نيز در لندن سکونت داشته است. او پس از جدا شدن از اين مرد انگليسي، مدت يک سال نيز با شخص ديگري به نام لورنت تيلور در لندن زندگي کرد.
منبع:نشريه کوچه ما، شماره 16.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.