به ترول ها غذا ندهيد!(1)

اينترنت، به عنوان يک پروژه نظامي، در ابتدا قرار بود جامعه کوچکي را ( با يک روش ارتباطي خاص و جديد) به يکديگر متصل کند. اما اين ابداع شگفت انگيز با آنچنان سرعتي رشد نمود که امروزه به تمام مردم در سراسر دنيا امکان مي دهد تا با سرعت هاي تقريباً بلادرنگ با يکديگر ارتباط برقرار کنند.
چهارشنبه، 30 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
به ترول ها غذا ندهيد!(1)

به ترول ها غذا ندهيد!(1)
به ترول ها غذا ندهيد!(1)


 






 
اينترنت، به عنوان يک پروژه نظامي، در ابتدا قرار بود جامعه کوچکي را ( با يک روش ارتباطي خاص و جديد) به يکديگر متصل کند. اما اين ابداع شگفت انگيز با آنچنان سرعتي رشد نمود که امروزه به تمام مردم در سراسر دنيا امکان مي دهد تا با سرعت هاي تقريباً بلادرنگ با يکديگر ارتباط برقرار کنند. اما اين ارتباط مي تواند يک شمشير دو لبه باشد. شما نه تنها مي توانيد با افرادي که مي شناسيد و به آنها احترام مي گذاريد ارتباط برقرار نمائيد، بلکه ممکن است با افرادي نيز برخورد کنيد که از ايجاد مزاحمت در مکالمات و فعاليت هاي سايرين لذت مي برند. يک نام براي اينگونه افراد وجود دارد: ترول
ممکن است نام ترول شما را به ياد جن ها يا غول هاي کوچکي بيندازد که داستان شيطنت هاي آن ها را در کودکي شنيده ايد. با اين حال، نسخه وب ترول، در اصل نام خود را از يک تکنيک ماهيگيري گرفته است. در ماهيگيري، به کشيدن يک ريسمان ماهيگيري در پشت يک قايق در حال حرکت با هدف ترغيب يک ماهي به گرفتن قلاب، ترول گفته مي شود. وب ترولينگ نيز شباهت زيادي به همين کار دارد: ترول ها تلاش مي کنند تا قربانيان بي اطلاع خود را فريب دهند تا به پرسش ها و يا عبارات بي معني يا گستاخانه اي پاسخ دهند. هدف از وب ترولينگ، دست انداختن قرباني بعنوان يک شوخي است، اما معمولاً ترول تنها فردي است که از اين شوخي مي خندد.
عبارت ترول، اولين بار بر روي انجمن هاي Usenet شهرت پيدا کرد. Usenet يک شبکه کامپيوتري توزيع شده است که در لايه بندي هاي مختلفي با نام گروه هاي خبري (Newsgroup) سازماندهي گرديده است. هر گروه خبري، يک عنوان کلي را تحت پوشش قرار مي دهد. اين شبکه يک پسر عمو براي وب جهان گستر به حساب مي آيد و يک دهه از آن بزرگتر است. مردم مي توانند براي بحث درباره عناوين و به اشتراک گذاشتن اطلاعات و فايل هاي خود با يکديگر از گروه خبري Usenet بازديد کنند. ترول هاي اوليه Usenet افرادي بودند که تلاش مي کردند تا قربانيان خود را به اتلاف وقت در عناوين بي ربط و يا بحث هاي آزاردهنده ترغيب نمايند.
امروزه عبارت ترول، داراي تعريف گسترده تري است. يک ترول مي تواند هر فردي باشد که تلاش مي کند ارتباطات را مختل نموده و وضعيت رواني يا تجربه آنلاين شخص ديگري را به هم بريزد. اين وضعيت معمولاً در محيط هاي Online نظير انجمن ها (Forums)، تخته هاي پيام (Message Boards) و اتاق هاي گپ زني (Chat Rooms) روي مي دهد. با اين حال، زيرگونه هاي ديگري از ترول ها نيز وجود دارند که به نواحي ديگري راه يافته اند. شما مي توانيد ترول ها را در هر نقطه از وب پيدا کنيد، از تفسيرهاي YouTube گرفته تا بازي هاي ويدئويي آنلاين.
تمام ترول ها يکسان نيستند. در حاليکه بعضي از ترول ها فکر مي کنند آزاردادن يک فرد ديگر تا جايي که نهايتاً تحقير يا نااميد شود "سرگرم کننده" است، گروه ديگري از ترول ها حتي نمي دانند که رفتارشان آزاردهنده مي باشد. گاهي اوقات، بعضي از کاربران، گستاخ و يا پرخاشگر هستند، بدون آنکه تلاش کنند رفتاري شبيه به يک ترول داشته باشند (خصوصاً اگر با موضوع بحث موافق نباشند). حتي ممکن است خود شما بطور غير عمدي همانند يک ترول رفتار کنيد. اما اگر با استراتژي هاي مورد استفاده ترول ها براي ايجاد مزاحمت آشنا شويد، مي توانيد از تبديل شدن خودتان به يک ترول جلوگيري نمائيد. شيوه هايي وجود دارند که با استفاده از آن ها مي توانيد خودتان را بصورتي معرفي کرده و نشان دهيد که سايرين تصور نکنند يک ترول هستيد.
بعضي از ترول ها دوست دارند مردم را تا حدي آزاردهند که شروع به توهين کردن به آنها نمايند. اين کار تحت عنوان Flame Baiting شناخته مي شود. اگر اين برآشفتگي به افراد کافي سرايت کند، بحث به يک Flame War تبديل مي شود. در اين نقطه، ارتباط صحيح متوقف شده و ناسزاگويي و توهين جاي آن را مي گيرد.

به ترول ها غذا ندهيد!(1)

ترول در فضاي مجازي
 

درست همانطور که مردم عادت کرده اند هر نوع Malware را يک ويروس کامپيوتري بنامند، براي آن ها چندان غيرمعمولي نيست که هر نوع شخص مزاحم آنلاين را يک ترول بدانند. در اينجا به تعدادي از دسته بندي هاي گسترده اي که ترول ها در آنها قرار مي گيرند، اشاره مي کنيم:
نسلي که تمام اين جريان را آغاز کرد، ترول هاي Usenet هستند. آنها از استراتژي هاي مختلفي براي بر هم زدن مباحث و گفتگوهاي Online استفاده مي کنند. يک تاکتيک مشترک، قرار دادن يک پيام واحد در چند گروه خبري است. تاکتيک مذکور باعث مي شود احتمال در دام افتادن يک قرباني از همه جا بي خبر در تله ترول افزايش يابد. با ارسال پيام هاي نامربوط در گروه هاي خبري متعدد، ترول شانس بالاتري براي آزار ديگران بدست مي آورد.
بسياري از ترول ها متوجه شده اند که بازي کردن نقش يک عضو جديد در انجمن ها و يا اتاق هاي گپ زني ( که تحت عنوان Newbies شناخته مي شوند) و پرسش سوالات بي هدف تا زمانيکه بحث اصلي در نتيجه رفتار آنها متوقف گردد، برايشان سرگرم کننده است. اين ترول ها غالباً تلاش مي کنند تا خودشان را تحت احساس دلسوزي قربانيان قرار دهند. هدف در اينجا ترغيب ديگران به آغاز توهين هاي متقابل است. سپس، ترول مي تواند شخص ديگري را هدف گرفته و او را متهم به بي انصافي نموده و يا در طول اين جدال هاي لفظي همچنان نقش يک قرباني بي گناه را بازي کند.
بعضي از ترول ها به هيچوجه در عملکرد خود ظرافت ندارند و مستقيماً به سراغ ناسزاگويي مي روند. اين ترول ها به آساني شناسايي مي شوند زيرا بلافاصله پس از ورودشان از يک زبان آزاردهنده استفاده مي کنند. براي مثال، يک ترول در هنگام بازديد از يک تخته پيام درباره دوربين هاي عکاسي، احتمالاً رشته اي (Thread) را تحت عنوان "Canon" يک جواهر است، Nikon آشغال است" ايجاد نمايد. در اينجا هدف به هيچوجه آغاز يک بحث يا اظهار نظر نيست، بلکه ترول مي خواهد طرفداران Nikon را به از دست دادن خونسردي و ارسال پيام هاي خشمگينانه تشويق کند.
ترول هاي زيرک گاهي اوقات پيش از ارسال پيامي که بحث را از ريشه خراب مي نمايد، نقش فردي را بازي مي کنند که واقعاً به موضوع بحث علاقه و توجه دارد. اين روش در انجمن هاي سياسي متداول است: ترول وانمود مي کند که با ساير اعضاي گروه مورد نظر همفکر است و در عين حال پيام هايي را ارسال مي کند که ديدگاه آنها را مورد انتقاد قرار مي دهد. براي مثال، ممکن است ترول پيامي را با اين مضمون ارسال کند که "من واقعاً به سياستمدار X علاقه دارم، اما آيا شما فکر مي کنيد که او واقعاً در سياست داخلي توانمند است؟" هدف اين ترول، ايجاد ترديد در ديدگاه يک جامعه بزرگ از کاربران است. ترول هايي که پيام هايي را تحت يک هويت کاذب ارسال مي کنند، تحت عنوان Sock-Puppet ها( عروسک هاي جورابي) شناخته مي شوند.
ترول هاي توطئه گر (Colluding)، افرادي هستند که با يکديگر براي ايجاد هرج و مرج همکاري مي نمايند. ممکن است يک عضو از تاکتيک هاي ترولينگ کلاسيک استفاده نمايد در حالي که سايرين وانمود مي کنند اعضاي عادي يک جامعه Online هستند. اين ترول هاي استتار شده مي توانند صراحتاً از ترول آشکار دفاع کرده و ادعا نمايند که او واقعاً تلاش مي کند تا جنبه هاي واقعي را به بحث اضافه نمايد. يک تاکتيک ديگر، تحريک يک جامعه Online بر عليه يک جامعه ديگر است. ترول ها اينکار را با ارسال پيام هايي در داخل يک جامعه انجام مي دهند، در حاليکه وانمود مي کنند اعضاي جامعه ديگر هستند ( و بالعکس). هدف اين است که يک جدال Online بي ربط ما بين دو جامعه قرباني به راه بيفتد.
Griefer ها يک نوع بسيار ويژه از ترول ها به حساب مي آيند. يک Griefer، فردي است که تصور مي کند ورود به بازي هاي Online و تخريب تجربه ساير بازيکنان برايش سرگرم کننده است. Grieferها از استرتژي هاي گوناگوني براي انجام اين کار استفاده مي کنند: توهين، کشتار تيمي و تقلب از شيوه هاي متداول آنها هستند. Grieferها به اينکه يک مزاحم باشند بيشتر اهميت مي دهند تا اجراي بازي.
ترول ها مشکل ساز و آزاردهنده هستند، زيرا اين هدف اصلي آنها به حساب مي آيد. اما شايد از فهميدن اين موضوع تعجب کنيد: جوامعي وجود دارند که به ترول ها اجازه ورود داده و حتي از آنها بخاطر مشارکتشان استقبال مي کنند.

به ترول ها غذا ندهيد!(1)

جوامع ترول
 

در فيلم "Star Wars: A New Hope"، اوبي وان کنوبي، پايگاه فضائي Mos Eisley را بصورت "يک مخزن تأسف آور از تفاله ها، پسماندها، شرارت و پستي" تشريح کرد. احتمالاً بسياري از مردم براي تشريح جوامع و انجمنهاي ترول نيز از همين بيان استفاده مي کنند. در داخل اين جوامع، هر اتفاقي مي افتد. به سختي مي توان در اين جوامع بحث درباره موضوعي را حفظ کرد که واقعاً ارزش گفتگو را داشته باشد. هر تلاشي براي انجام اين کار احتمالاً با انبوهي از شوخي هاي گستاخانه، توهين ها و تصاوير ناخوشايند منحرف خواهد شد.
جوامع Online عادي معمولاً داراي تيمي از سرپرستان و نظم دهندگان (Moderator) است که تلاش مي کنند آرامش گروه را حفظ کرده و از ارتباط روان و آرام اعضاي جامعه اطمينان حاصل نمايند. اين مديران گاهي اوقات ترول ها را در صورتيکه اخلال گري آنها اثبات شود، تحريم (Ban) مي کنند. جوامع ترول به ندرت يکي از کاربران خود را تحريم مي نمايند. در واقع، بسياري از آنها بطور صريح از افرادي که توسط ساير جوامع تحريم شده اند استقبال مي کنند. در اغلب موارد، رهبران اينگونه جوامع ادعا مي کنند به حدي براي گفتگوي آزاد ارزش قائل هستند که حاضر به سانسور اعضاء ويا تحريم کاربران نمي باشند.
در اين جوامع چه چيزي جريان دارد؟ بطور کلي، بسياري از آنها داراي انجمن هايي هستند که با شوخي ها، تصاوير و مطالب مستهجن و مباحثي درباره فعاليت هاي ترولينگ پر شده اند. ترول ها به تفاخر درباره مزاحمت هاي خود مي پردازند و لينک هايي را به مباحثي در يک تخته پيام که به جنجال کشانده اند، ارائه مي نمايند. گاهي اوقات ترول ها چنان آشوبي را به راه مي اندازند که کل يک جامعه Online در نتيجه آن از هم مي پاشد. بعضي از ترول ها در اين مورد که چقدر طول مي کشد تا يک سرپرست ترول را از يک جامعه خاص تحريم کند، به رقابت با يکديگر مي پردازند. برنده ممکن است فردي باشد که براي بيشترين مدت بعنوان بخشي از جامعه مورد نظر باقي مي ماند و يا شخصي که فاصله زماني ما بين ثبت نام و تحريم او کوتاه ترين مدت بوده است.
ترول ها در عين حال از اين جوامع براي بحث درباره سايت هايي که در آنها تحريم شده اند، استفاده مي کنند. معمولاً اين مباحث از يک مجموعه تهمت ها و توهين ها نسبت به جامعه اي که ترول را تحريم کرده است، فراتر نمي روند. ممکن است آنها حتي از جامعه خود براي سازماندهي حملات ترولينگ متمرکز بر عليه يک سايت ديگر استفاده نمايند.
گر چه تعدادي از جوامع Online وجود دارند که توسط ترول ها ايجاد و اداره مي شوند، تخته هاي پيام و انجمن هاي اندکي وجود دارند که ترول ها را تحمل کنند اما بعنوان يک جامعه ترول طراحي نشده باشند. فعاليت هاي ترولينگ گاهي اوقات از قلمروي اينترنت فراتر مي روند. ما در ادامه به بعضي از مناقشات دنياي واقعي که بخاطر ترول ها بوجود آمده اند اشاره خواهيم کرد.
در بسياري از جوامع ترول، گروه هايي تحت عنوان "بي نام (Anonymous) وجود دارند. هدف ادعايي Anonymous، روشنگري درباره بعضي از شيوه هاي کليساي Scientology مي باشد. Anonymous مدعي است که Scientology از تاکتيک هاي مخرب و نادرست براي جذب اعضاي جديد و مخفي نگهداشتن اطلاعات مربوط به سازمان خود استفاده مي کند. فعاليت هاي Anonymous تنها در دنياي Online جريان ندارند. آنها اعتراضات مختلفي را در بسياري از شهرهاي جهان برگزار مي کنند. هر جا که انجام اين کار مجاز باشد، بسياري از معترضين صورت هاي خود را با نقاب مي پوشانند تا هويت خود را محرمانه نگهدارند.
بعضي از اعضاي Anonymous از تاکتيک هاي ترولينگ براي آزار Scientologistها استفاده مي کنند. اما بطور کلي، اعضاي Anonymous معتقدند که نمي خواهند براي دستيابي به اهداف خود از اينگونه رفتارها بهره گيري نمايند. از ديدگاه کليساي Scientology، مجموعه Anonymous يک شبکه از متعصبين مذهبي است که از تاکتيک هاي مورد استفاده تروريست ها بهره گيري مي نمايد.
خود Anonymous نيز قرباني ترول ها بوده است. از آنجائيکه هيچ رهبري متمرکزي در اين جامعه وجود ندارد، هيچ صداي رسمي نيز براي سازمان وجود نخواهد داشت. ترول ها ويدئوها و پست هاي وبلاگ مختلفي را با نام Anonymous ارسال مي کنند که بيانگر فلسفه اين گروه نيستند. بعضي از اعضاي Anonymous ادعا مي کنند که Scientologist در پشت بسياري از اين پيام ها قرار دارند. هر يک از اين دو گروه، طرف مقابل را متهم مي نمايد و در نتيجه مشخص نمودن اين موضوع که چه فردي چه کاري در مورد چه فردي انجام داده است، غير ممکن خواهد بود.
بعضي از ترول ها از Craiglist ( يک سرويس طبقه بندي شده Online) براي انجام شوخي هايي که بيشتر در گروه فعاليت هاي مجرمانه قرار مي گيرند، استفاده کرده اند. در مواردي ( يک مثال در واشنگتن و يک نمونه ديگر در Oregan) افرادي آگهي هاي تبليغاتي جعلي را درباره خانه و يا دارايي هاي افراد ديگري بر روي Craigslist ارسال کرده بودند. در هر دو مورد، مضمون آگهي حاکي از آن بود که صاحب خانه مي خواهد از شر همه چيز خلاص شود و از مردم استقبال مي کند تا هر چيزي که مي خواهند را بردارند.
نتيجه بسيار ناخوشايند بود: صاحبان اموال به خانه هاي خود بازگشته و مشاهده مي کردند که اموالشان به يغما رفته و دارايي هايشان به شدت آسيب ديده اند.
مأموران تحقيق در هر دو مورد افراد مجرم را دستگير کردند. حادثه واشنگتن ظاهراً نتيجه يک انتقام فاميلي بود و يکي از اقوام صاحب خانه به ارسال آگهي موردنظر اعتراف کرد. در Oregan، پليس Brandon Herbert و Amber Herbert را که در مورد ارسال آگهي به آنها مظنون بود، بازداشت کرد. Amber بعداً اعتراف کرد که آگهي جعلي را ارسال نموده تا سرقت سه زين از صاحب اموال توسط خودش در گذشته را مخفي کند.
در يک حادثه ديگر، Jason Fortuny يک آگهي شخصي جعلي را ارسال کرد که به يک جنجال Online تبديل گردد. او وانمود کرد که يک زن است و براي ازدواج به دنبال فرد مناسبي مي گردد. Fortuny بيش از 100 پاسخ دريافت کرد و سپس تمام آنها را بطور کامل با عکس ها، آدرس هاي e-Mial و ساير اطلاعات بر روي يک وبلاگ قرار داد.
گاهي اوقات ترول ها در عين حال هکر نيز به حساب مي آيند. همه هکرها شبيه يکديگر نيستند. بعضي از آنها دانش برنامه نويسي خود را براي بررسي نحوه کار برنامه ها و کدها بکار مي گيرند. آنها مي توانند نرم افزارهاي کاربردي خودشان را بر اساس نحوه کار برنامه هاي ديگران ايجاد نموده و يا کد را بصورتي ويرايش نمايند که يک برنامه کار جديدي را انجام دهد. گروه ديگري از هکرها به بررسي کد پرداخته،آسيب پذيري ها و فرصت هاي احتمالي را در آن جستجو مي کنند. اين گروه، هکرهايي هستند که به شبکه ها نفوذ کرده و به جاسوسي در گوشه و کنار آنها مي پردازند. سپس نوبت به Crackerها مي رسد، افرادي که نه تنها به سيستم ها نفوذ مي کنند بلکه بطور فعال براي سرقت اطلاعات و يا تخريب کد تلاش مي نمايند.
در عين حال، دامنه گسترده اي از مهارت ها در ميان هکرها وجود دارند. بعضي ازهکرها برنامه نويسان با تجربه اي هستند که مي توانند يک نرم افزارکاربردي را تنها در چند روز "تشريح" کنند. گروه ديگري از هکرها در واقع اصلاً برنامه نويس نيستند، آنها ترجيح مي دهند که از برنامه هاي آماده براي شيطنت هاي خود بهره گيري نمايند. در فرهنگ هکرها، اين گروه تحت عنوان "script kiddies" شناخته مي شوند. استفاده از برنامه اي که کامپيوترها را با يک ويروس آلوده مي کند، به مهارت چنداني نياز نخواهد داشت اما مي تواند افراد بسيار زيادي را تحت تاثير قرار دهد. اين نوع "بازگشت سرمايه" براي بعضي از ترول ها جذابيت دارد.
منبع: بزرگراه رايانه، شماره ي 137 .



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.