شگفتيهاي فراوان در زندگي حضرت فاطمه عليها السلام

زندگي فاطمه زهرا عليها السلام به خاطر عظمتي که دارد و شگفتيهاي فراواني که در آن هست،شبيه اسطوره هاي تاريخ است. حقيقتاً چشم ما نمي تواند مقامات معنوي آن بزرگوار را ببينيد -«تو بزرگي و در آينه کوچک ننمايي »- ما نمي توانيم آن قامت رسا و آن عظمت را حتّي در چشم کوته بين ذهن خودمان تصوير بکنيم، ليکن همان چيزي که
چهارشنبه، 30 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شگفتيهاي فراوان در زندگي حضرت فاطمه عليها السلام

شگفتيهاي فراوان در زندگي حضرت فاطمه عليها السلام
شگفتيهاي فراوان در زندگي حضرت فاطمه عليها السلام


 






 
زندگي فاطمه زهرا عليها السلام به خاطر عظمتي که دارد و شگفتيهاي فراواني که در آن هست،شبيه اسطوره هاي تاريخ است. حقيقتاً چشم ما نمي تواند مقامات معنوي آن بزرگوار را ببينيد -«تو بزرگي و در آينه کوچک ننمايي »- ما نمي توانيم آن قامت رسا و آن عظمت را حتّي در چشم کوته بين ذهن خودمان تصوير بکنيم، ليکن همان چيزي که چشمهاي سطحي نگر ما مي بيند، خيلي باعظمت است؛ يعني آن زندگي کوتاه، اين قدر پر مغز است؛ چه در دوران کودکي، چه در دوران نوجواني و چه در دوران تأهّل و ازدواج و خانه داري. مگر هر کسي مي تواند همسر اميرالمؤمنين باشد ؟ عظمت علي آن گونه است که کوههاي عظيم را در مقابل خود آب مي کند .
نفس همسري امير المؤمنين ، يک نشانه بزرگ عظمت است؛ ليکن شما ببينيد تعامل اين زن و شوهر چگونه است و دو بزرگ خارج از ابعاد ذهن انسان چگونه با هم حرف مي زنند؛ چگونه زندگي مي کنند؛ چگونه اين زندگي الگو و نمونه تاريخ را اداره مي کنند و چگونه هر کدام نقشي به عهده مي گيرند؛ اينها تصادفي نيست . نقش آن شوره در دوران مبارزات و جنگها اين است که نفر اول و خط شکن درجه ي يک و گره گشاي اول و آخر باشد .
در دوران بعد از رحلت پيغمبر اين نقش تغيير پيدا مي کند؛ همان شجاعت،همان قدرت و همان عظمت وجود دارد؛منتها درنقش ديگري ظهور مي کند. مگر هرکسي مي تواند آن حادثه ي عظيم بعد ازپيغمبررا تحمل کند؟اما علي تحمل کرد؛اين همان شجاعت خيبرو همان قدرت اُحد است که در اين جا طاقت مي آورد. بعد دوران خلافت است که هرکدام کلمه و هر قدم به قدم آن،اثري در تاريخ اسلام و تاريخ بشر گذاشته است .
آنگاه نقش همخوان با اين شخص، نقش فاطمه ي زهرا عليها السلام است. اگر آن مظلوميت عظيم و جانسوز در تاريخ خود را نشان نمي داد،حقايق اسلام آن چنان که بعداً آشکار شد، آشکار نمي شد؛ اينها تصادفي نيست؛ همه ي اينها طراحي شده ي با تدبير الهي است؛منتها کساني براي اين ميدانها و اين نقشهاي دشوار انتخاب مي شوند که جوهرآنها،جوهر برگزيده خداست. در بين همه انسانهاي طول تاريخ، خداي متعال انتخاب مي کند ؛«اِمتَحَنَکِ اللهُ الَّذي خَلَقَکِ قَبل اَن يَخلُقَکِ فَوَجَدَکَ لِما اِمتحَنَکِ صابرَةً». ميدان،ميدان امتحان است؛ ميدان کار تصادفي نيست ؛ ميدان امتياز دادن بيخودي نيست؛ خداي متعال بيخودي به کسي امتياز نمي دهد. اين جوهر،اين اراده ي قوي، اين عزم راسخ ، اين گذشت و فداکاري در فاطمه ي زهرا عليها السلام کار را به آن جا مي رساند که او سنگ الماسي مي شود که همه ي اين چرخها بر روي آن مي چرخد . دشوارترين چرخها را بايد بر روي سخت ترين پايه ها و قاعده ها بچرخانند. اين چرخ عظيم تاريخ اسلام و امتحانهاي دشوار،درهمان دوران کوتاه، بر روي دوش فاطمه ي زهرا بود؛ خدا او را انتخاب کرد و او توانست بشريت را نجات بدهد .
فاطمه زهرا عليها السلام فرشته ي نجات انسانها در طول تاريخ است؛ براي همين هم هست که ائمه عليهم السلام اين قدر براي آن بزرگوار تکريم و حرمت قائلند و نسبت به او اظهار خشوع مي کنند. هيچ مقامي از اين بالاتر وجود دارد ؟(1)

پي نوشت ها :
 

1-ديدار مداحان،1377/7/19.
منبع : شخصيت و سيره ي معصومين(علیهم السلام)در نگاه رهبر انقلاب اسلامي(جلد 2)،( شخصیت و سیره حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)) ،ناشر موسسه فرهنگي قدر ولايت - 1383



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.