شگفتیهای زندگی حضرت فاطمه (س)

زندگی فاطمه زهرا علیها السلام به خاطر عظمتی که دارد و شگفتیهای فراوانی که در آن هست،شبیه اسطوره های تاریخ است. حقیقتاً چشم ما نمی تواند مقامات معنوی آن بزرگوار را ببینید -«تو بزرگی و در آینه کوچک ننمایی »- ما نمی توانیم آن قامت
چهارشنبه، 30 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شگفتیهای زندگی حضرت فاطمه (س)

 

 

شگفتیهای فراوان در زندگی حضرت فاطمه علیها السلام
 


 






 
زندگی فاطمه زهرا علیها السلام به خاطر عظمتی که دارد و شگفتیهای فراوانی که در آن هست،شبیه اسطوره های تاریخ است. حقیقتاً چشم ما نمی تواند مقامات معنوی آن بزرگوار را ببینید -«تو بزرگی و در آینه کوچک ننمایی »- ما نمی توانیم آن قامت رسا و آن عظمت را حتّی در چشم کوته بین ذهن خودمان تصویر بکنیم، لیکن همان چیزی که چشمهای سطحی نگر ما می بیند، خیلی باعظمت است؛ یعنی آن زندگی کوتاه، این قدر پر مغز است؛ چه در دوران کودکی، چه در دوران نوجوانی و چه در دوران تأهّل و ازدواج و خانه داری. مگر هر کسی می تواند همسر امیرالمؤمنین باشد ؟ عظمت علی آن گونه است که کوههای عظیم را در مقابل خود آب می کند .
نفس همسری امیر المؤمنین ، یک نشانه بزرگ عظمت است؛ لیکن شما ببینید تعامل این زن و شوهر چگونه است و دو بزرگ خارج از ابعاد ذهن انسان چگونه با هم حرف می زنند؛ چگونه زندگی می کنند؛ چگونه این زندگی الگو و نمونه تاریخ را اداره می کنند و چگونه هر کدام نقشی به عهده می گیرند؛ اینها تصادفی نیست . نقش آن شوره در دوران مبارزات و جنگها این است که نفر اول و خط شکن درجه ی یک و گره گشای اول و آخر باشد .
در دوران بعد از رحلت پیغمبر این نقش تغییر پیدا می کند؛ همان شجاعت،همان قدرت و همان عظمت وجود دارد؛منتها درنقش دیگری ظهور می کند. مگر هرکسی می تواند آن حادثه ی عظیم بعد ازپیغمبررا تحمل کند؟اما علی تحمل کرد؛این همان شجاعت خیبرو همان قدرت اُحد است که در این جا طاقت می آورد. بعد دوران خلافت است که هرکدام کلمه و هر قدم به قدم آن،اثری در تاریخ اسلام و تاریخ بشر گذاشته است .
آنگاه نقش همخوان با این شخص، نقش فاطمه ی زهرا علیها السلام است. اگر آن مظلومیت عظیم و جانسوز در تاریخ خود را نشان نمی داد،حقایق اسلام آن چنان که بعداً آشکار شد، آشکار نمی شد؛ اینها تصادفی نیست؛ همه ی اینها طراحی شده ی با تدبیر الهی است؛منتها کسانی برای این میدانها و این نقشهای دشوار انتخاب می شوند که جوهرآنها،جوهر برگزیده خداست. در بین همه انسانهای طول تاریخ، خدای متعال انتخاب می کند ؛«اِمتَحَنَکِ اللهُ الَّذی خَلَقَکِ قَبل اَن یَخلُقَکِ فَوَجَدَکَ لِما اِمتحَنَکِ صابرَةً». میدان،میدان امتحان است؛ میدان کار تصادفی نیست ؛ میدان امتیاز دادن بیخودی نیست؛ خدای متعال بیخودی به کسی امتیاز نمی دهد. این جوهر،این اراده ی قوی، این عزم راسخ ، این گذشت و فداکاری در فاطمه ی زهرا علیها السلام کار را به آن جا می رساند که او سنگ الماسی می شود که همه ی این چرخها بر روی آن می چرخد . دشوارترین چرخها را باید بر روی سخت ترین پایه ها و قاعده ها بچرخانند. این چرخ عظیم تاریخ اسلام و امتحانهای دشوار،درهمان دوران کوتاه، بر روی دوش فاطمه ی زهرا بود؛ خدا او را انتخاب کرد و او توانست بشریت را نجات بدهد .
فاطمه زهرا علیها السلام فرشته ی نجات انسانها در طول تاریخ است؛ برای همین هم هست که ائمه علیهم السلام این قدر برای آن بزرگوار تکریم و حرمت قائلند و نسبت به او اظهار خشوع می کنند. هیچ مقامی از این بالاتر وجود دارد ؟(1)

پی نوشت ها :
 

1-دیدار مداحان،1377/7/19.
منبع : شخصیت و سیره ی معصومین(علیهم السلام)در نگاه رهبر انقلاب اسلامی(جلد 2)،( شخصیت و سیره حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)) ،ناشر موسسه فرهنگی قدر ولایت - 1383



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.