دزدي به شيوه خارجي ها

1 -کلاهبرداری 65 میلیارد دلاری برنارد مدوف، از بزرگترین اختلاس های تاریخ بود. مدوف متهم به بزرگترین کلاهبرداری در وال استریت دو سال پیش به حداکثر مجازات، یعنی 150 سال حبس محکوم شد.وی که قبلا رئیس غیر اجرائی بورس نزدک بود، پس از اعلام دخالت در 11 فقره اتهام از جمله کلاهبرداری در بازار سرمایه، پولشویی و ارائه مدارک نادرست، بازداشت شد.
پنجشنبه، 31 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دزدي به شيوه خارجي ها

دزدي به شيوه خارجي ها
دزدي به شيوه خارجي ها


 

تهيه كننده: محمود كريمي شروداني
منبع: اختصاصی راسخون



 

كلاهبرداري ها و اختلاس هايي كه آن طرف آب انجام شده است.
1 -کلاهبرداری 65 میلیارد دلاری برنارد مدوف، از بزرگترین اختلاس های تاریخ بود. مدوف متهم به بزرگترین کلاهبرداری در وال استریت دو سال پیش به حداکثر مجازات، یعنی 150 سال حبس محکوم شد.وی که قبلا رئیس غیر اجرائی بورس نزدک بود، پس از اعلام دخالت در 11 فقره اتهام از جمله کلاهبرداری در بازار سرمایه، پولشویی و ارائه مدارک نادرست، بازداشت شد.
نامبرده متهم به اختلاس و کلاهبرداری 65 میلیارد دلاری از سرمایه‌گذاران درنقاط مختلف جهان است، پرونده مذکور انتقادهای بی‌شماری را متوجه کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نیز کرده است.
2-مدیرعامل سابق شرکت نفتی روسی، میخائیل خودوروفسکی به همراه شریکش لبدف، به اتهام سرقت و فروش 218 میلیون تن نفت از سوی دادگاه مسکو سال پیش محکوم شدند. پرونده لبدف، رییس بانک مناتپ مسکو و خودوروفسکی از سال 2009 در جریان است.
3-دومینیک دوویلپن، نخست وزیر سابق فرانسه که با شکایت سارکوزی به دادگاه معرفی شد، متهم به دریافت کمیسیون در پرونده فروش اسلحه به کشورهای آفریقایی است او به تازگی تبرئه شده است. دو سال قبل سارکوزی به دلیل اظهارات دوویلپن که گفته بود رییس جمهور فرانسه چند سال پیش در پرونده فروش اسلحه به کشورهای آفریقایی کمیسیون دریافت کرده بود، با شکایت سارکوزی در پرونده کلیراستریم تحت پیگرد قضایی قرار می گیرد.سرانجام هفتۀ پیش دوویلپن از اتهام دریافت کمیسیون 20 میلیون دلاری از روسای جمهوری کشورهای آفریقایی طی سالهای 1997 تا 2005 تبرئه شد.
4-رییس جمهوری سابق فرانسه متهم به ایجاد 25 شغل سوری در زمان صدارتش به عنوان شهردار بوده است. درآمدها و مزایای ناشی از این شغل به حساب حزب متبوع شیراک و هزینه های انتخاباتی او می رفت. او متهم به سوء استفاده از درآمدهای دولتی است که هنوز پرونده وی در محاکم پاریس در جریان است.
5- بانک گلدمن ساش نیز سال گذشته از سوی دادگاه انگلستان به پرداخت 20 میلیون لیر استرلینگ (20 میلیون یورو) متهم شد. این بانک به دلیل تقلب و ورود به تولید و تجارت یک محصول در آمریکا و پنهان کردن این مسئله از مقامات انگلستان به پرداخت این جریمه محکوم شد.
6-سوهارتو، دیکتاتور اندونزی در طول سه دهه حکومت خود در اندونزی مبلغ 35 میلیارد دلار اختلاس کرد که 500 میلیون دلار آن پولهایی بود برای کمک به قشر ضعیف اندونزی در نظر گرفته شده بود.
7-فردیناند مارکوس، رییس جمهور فیلیپین( 1972-86) که گفته می شود همسرش 3000 جفت کفش در کلکسیون خانگی خود نگهداری می کرد، در طول حکومتش 10 میلیارد دلار پول از کشورش خارج و در بانک های سوییس نگهداری می کرد. 14 سال بعد از مرگش، بانک های سوئیس مبلغ 657 میلیون دلار از دارایی های او را به مقامات فیلیپینی باز گرداندند.
8- موبوتو سس سکو، رییس جمهور جمهوری دمکراتیک کنگو ( 1965- 1997) در زمان 32 سال حکومتش 12 میلیارد دلار از کمک های صندوق بین المللی پول را برای منافع شخصی خود هزینه کرد.
9-در سال 2003 در فرانسه در حدود 37 نفر به اتهام دریافت رشوه ای به مبلغ 400 میلیون دلار از سوی گروه نفتی "الف آکیتن" محکوم شدند. به گفتۀ رییس شرکت مذکور، این پول برای هزینه های انتخابات ریاست جمهوری صرف شده است. در سال 2003، رونالد دوماس، وزیر خارجه فرانسوآ میتران، که یکی از متهمین اصلی این پرونده ضمن اعلام بی گناهی از این اتهام گفت که هیچ پولی از سوی این شرکت نفتی دریافت نکرده است.
10-در فوریه 2005 دادگاه تل آویو امری شارون، پسر آریل شارون را به اتهام سوء استفاده از منابع مالی حزب ( به مبلغ 1.3 میلیون دلار) برای هزینه های انتخاباتی محکوم کرد.
11- کشف اختلاس بی سابقه 2 میلیارد دلاری در سوییس
بانک «یو بی اس» سوئیس، در بیانیه‌ای از کشف و آشکار شدن اختلاس نزدیک دو میلیارد دلاری ـ معادل بیش از 1.5 میلیارد یورو ـ در این بانک خبر داد.
این بانک سوییسی با اعلام اینکه انجام معاملات غیر واقعی و بدون هماهنگی توسط یکی از کارمندان این بانک، بیش از 1.5 میلیارد یورو زیان به آن وارد کرده است، اعلام نمود: تحقیقات درباره این اختلاس آغاز شده است، به گونه‌ای که فعلا میزان آن نزدیک دو میلیارد دلار برآورد می‌شود.
خبرگزاری «فرانسه» از ژنو در این باره گزارش داد: این اختلاس از طریق معاملات بدون مجوز در بخش سرمایه‌گذاری این بانک انجام شده است.
خبرگزاری «رویترز» نیز گزارش داد: پلیس لندن از دستگیری یک مرد در ارتباط با پرونده بانک «یو بی‌اس» خبر داده است؛ اتهام این مرد 31 ساله، کلاهبرداری با سوءاستفاده از موقعیت خود اعلام شده است.
بنا بر این گزارش، مسئولین این بانک با اشاره به این که از حساب بانکی هیچ یک از مشتریانش سوء استفاده نشده است، اعلام کردند: تحقیقات در این زمینه تازه آغاز شده و ممکن است رقم اعلام شده اختلاس، تغییر پیدا کند.
این گزارش می‌افزاید: بانک «یو بی‌ اس» سوییس که مقر اصلی آن در شهر زوریخ است، پیش از این هم با مشکلات بسیاری روبرو بوده، به گونه‌ای که سه سال پیش، تنها کمک‌های دولت سوئیس، توانست این بانک را نجات دهد و بنا بر آن، به احتمال زیاد در ماه‌های پایانی سال جاری میلادی، اعلام ضرر خواهد کرد.
منابع ويژه نامه :
Rajanews.com
تابناك
مکتب نیوز
جوان آنلاین
مشرق نيوز
رهوا
آزادنگار
جوان
nedayeenghelab.com
مرکز اسناد انقلاب اسلامی
همشهری ماه، شماره 25 اردیبهشت 88
Entekhab.ir
haraznews.com
آتی نیوز
earanian.blogfa.com
baztab.com
جهان نيوز
مجله بازتاب
ویکی‌پدیا
hnews.ir
جام جم
آینده
آفتاب آزاد
samenonline.ir
تريبون
کیهان
oneonline.ir
niksalehi.com
فارس
www.sokhangoo.ir
ایمنا
banki.ir
fardanews.com
raygah.blogfa.com




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.