اثرات استرس بر مردان

در این مقاله به اثرات مخرب و آزاردهنده استرس بر مردان می‌پردازیم، آنجا که ایشان به دلیل پوسته‌ی محکمشان، مظلومانه نادیده گرفته می‌شوند
سه‌شنبه، 6 تير 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اثرات استرس بر مردان

اکثر مردم جهان در حال حاضر به شدت درگیر استرس هستند. در حالی که در ارتباط عمومی سلامت، بسیار در مورد استرس صحبت می‌شود که بسیاری از آن به زنان تمرکز دارد.

اما استرس می‌تواند بر هر کسی، بدون توجه به جنسیت، تأثیرات شدیدی داشته باشد. چند مطالعه نشان داده است که به طور کلی، مردان کمتر تمایل به جستجوی کمک حرفه ای برای مشکلات مربوط به سلامت روان دارند.

ما در یک جامعه زندگی می‌کنیم که مردان به طور فرهنگی برای "قوی بودن" و مقابله با استرس به تنهایی آماده می‌شوند. برای جلوگیری از احساس آسیب پذیری که ممکن است در هنگام بحث درباره احساساتشان بروز کند، بسیاری از آنها به دنبال کمک نمی‌گردند.

همانطور که برای مقابله با استرس تلاش می‌کنند، ممکن است عصبی و خود را بسته کنند. این می‌تواند بر سلامتی جسمی و روانی آنها و همچنین روابط آنها با دیگران تأثیر بگذارد.

رفتارهای اجتماعی به مردان  آسیب می‌زند

علاوه بر تفاوت‌های فیزیولوژیکی بین پاسخ استرس مردان و زنان، چندین عامل روان‌شناختی، فرهنگی و اجتماعی وجود دارد که تأثیری بر نحوه مدیریت استرس فرد دارد. به عنوان مثال، در ایالات متحده، بسیاری از مردان با انتظار مواجه هستند که باید "احساساتشان را فشار داده و از خواستن کمک پرهیز کنند".

بر اساس تحقیقات، مردان کمتر از زنان به تشخیص یا اعتراف به استرس و بازیابی حمایت روانی مراجعه می‌کنند.

اما "جبران کردن" راه‌حل موثری نیست. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2018، در کشورهای با درآمد بالا، سه برابر مردان به زنان خودکشی می‌کنند. و داده‌هایی از سازمان سلامت روانی آمریکا نشان می‌دهد که بیش از شش میلیون مرد آمریکایی هر سال علائم افسردگی را تجربه می‌کنند، در حالی که بیش از سه میلیون نفر از اختلال اضطرابی رنج می‌برند.

چگونگی تأثیر استرس بر مردان

استرس به طور مختلف بر مردان و زنان تأثیر می‌گذارد که از طریق واکنش‌های رفتاری، عاطفی و بیولوژیکی به نمایش می‌گذارد. برخی مردان احساسات خود را پنهان می‌کنند و ممکن است عصبانی، بدخلق و یا محجوب باشند، در حالی که زنان بیشتر به نظر غمگین هستند و یا احساس غم را بیان می‌کنند.

استرس همچنین با فعال کردن قشر آدرنال، منجر به افزایش ترشح کورتیزول، یک "هورمون استرس" می‌شود.

تأثیرات مزمن استرس می‌تواند منجر به گرفتن وزن، عادات نامناسب تغذیه‌ای و افسردگی شود. این موجب عوارض فیزیکی متعددی مانند افزایش فشار خون، بیماری شریان کرونر و افزایش سطح قند خون می‌شود.

نشانه‌های هشداری

با توجه به تأثیرات فیزیکی و روانی پتانسیلی که در طول زمان ایجاد می‌کند، مهم است که در هنگامی که استرس زندگی روزانه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، آن را مدیریت و کنترل کنیم.

تصمیم برای جستجوی کمک برای مشکلات مربوط به استرس، تصمیم شخصی و فردی است. برای کسانی که مطمئن نیستند کافیست استرس آنها برای جستجوی کمک کافی است، می‌توانند به

برخی از رفتارها و علائم فیزیکی زیر توجه کنند:

استرس روزانه بزرگ که منجر به بدتر شدن عملکرد در محیط کار یا خانه می‌شود

مشکلات در خواب، تمرکز یا اشتها

انزوا، کمبود انگیزه و از دست دادن لذت در فعالیت‌های معمولاً لذت بخش

مدیریت استرس

اقداماتی وجود دارد که مردان می‌توانند برای مدیریت استرس و حفظ سلامت روانی و جسمی بهینه خود انجام دهند. چند توصیه به شرح زیر می‌توانند مفید باشند:


با کسی صحبت کنید:
از دوستان، همسر یا حرفه‌ای در زمینه سلامت روان، برای به اشتراک گذاشتن احساسات خود استفاده کنید.

تمرین ذهن‌آگاهی:
تکنیک‌های ذهن‌آگاهی مانند مدیتیشن و تنفس عمیق می‌توانند به کاهش استرس و تسکین اضطراب کمک کنند.

ورزش منظم:
ورزش یک راه بسیار خوب برای کاهش استرس و بهبود سلامت جسمی و روانی است.

خواب کافی:
کمبود خواب می‌تواند استرس را تشدید کرده و خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب را افزایش دهد.

استراحت کافی:
برای ایجاد استراحت، لازم است که در طول روز استراحت کافی داشته باشید، مثلاً با رفتن برای پیاده روی یا چند دقیقه مدیتیشن.

جستجوی کمک حرفه‌ای:
اگر استرس به طور قابل توجهی بر روی زندگی روزانه شما تأثیر گذار است، تردید نکنید که به دنبال کمک حرفه‌ای از یک مشاور سلامت روان بگردید.

اندازه گیری استرس

چندین روش برای اندازه گیری استرس وجود دارد. در حالی که پرسشنامه‌ها می‌توانند مفید باشند، بسیاری از پزشکان از مصاحبه پزشکی برای تشخیص استرس و اثرات آن استفاده می‌کنند.

برای اندازه گیری استرس شما و تعیین اینکه آیا این مسئول علائم شما است، پزشک شما از شما در مورد هرگونه رویدادهای استرس زا یا شرایطی که منجر به آغاز علائم شما شده‌اند، سوال خواهد پرسید. پزشک شما ممکن است برخی از آزمایشات پزشکی را برای بررسی شرایط پایه‌ای پزشکی پیشنهاد کند.

بعضی از پزشکان برای اندازه گیری استرس از مقیاس امتیاز دهی تطبیقی اجتماعی استفاده می کنند. این مقیاس یک اندازه گیری استاندارد از 50 تنش معمول و چگونگی تاثیر آن‌ها بر شما است.

برخی از این موارد شامل کار، شرایط زندگی و مرگ عزیزان هستند. رویدادهایی که در سال گذشته تجربه شده‌اند و تعداد بارهایی که هر کدام از آن‌ها را تجربه کرده‌اید، در امتیاز کل شما محاسبه می‌شود.

چگونه استرس بر سلامت مردان تاثیر می‌گذارد

استرس می‌تواند شما را بیمار کند. یک مطالعه ملی آمریکا گزارش داد که 60 تا 80 درصد از بازدیدهای پزشک به دلیل عوامل مرتبط با استرس است. استرس همچنین با افزایش خطر بروز بیماری، از جمله بیماری قلبی و عروقی و برخی از سرطان‌ها، مرتبط است.

مشکلات استرس و چگونگی تاثیر آن بر سلامت مردان به شرح زیر است.

سرطان پروستات

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که استرس بر روی اعصاب خطر بیشتری برای سرطان پروستات ایجاد می‌کند و رشد و گسترش تومور را ترویج می‌دهد.

سیستم عصبی همبسته شما واکنش دفاعی بدن شما را در برابر استرس تنظیم می‌کند. سیستم عصبی پاراسمپاتیک شما برای آرامش بخشیدن به بدن شما کار می‌کند. هر دو نقشی در سرطان پروستات دارند.

استرس باعث می‌شود که سیستم عصبی همبسته شما از ماده شیمیایی نورآدرنالین استفاده کند که در پاسخ تحریک کانسری تحریک شده است. فیبرهای عصبی پاراسمپاتیک نیز یک ماده شیمیایی دیگر را آزاد می‌کنند که به سلول‌های سرطانی کمک می‌کند که جدا شوند و به سایر بخش‌های بدن منتشر شوند.
 

ناتوانی جنسی

استرس می‌تواند ناتوانی جنسی (ED) را در مردان هر سنی ایجاد کند. استرس شخصی، حرفه‌ای و رابطه‌ای علت اصلی ED در مردان میانسال است. استرس تاثیرات مغز بر روی نشانه‌هایی که برای ایجاد خونرسانی برای ارکان تناسلی مورد نیاز است، دارد.

تاثیرات فیزیکی و عاطفی استرس در کنار استرس و اضطراب در مورد ED همچنین به یک چرخه پایدار از ED منجر می‌شود. استرس مزمن همچنین تولید تستوسترون را کاهش می‌دهد که می‌تواند به ناتوانی جنسی منجر شود.
 

ناباروری مردانه

اثر استرس مزمن بر سطح تستوسترون، تولید اسپرم و کیفیت اسپرم باعث افزایش خطر ناباروری می‌شود.

بیماری قلبی عروقی

تمام انواع استرس به افزایش خطر بیماری قلبی عروقی منجر می‌شود. استرس باعث افزایش فشار خون و کلسترول می‌شود که عوامل خطرناکی در توسعه بیماری قلبی عروقی هستند. همچنین، تکرار استرس‌ها باعث التهاب شریان‌های کرونری شما می‌شود که خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

مشکلات گوارشی مزمن

استرس مزمن می‌تواند بر سیستم گوارشی شما تأثیرات بسیاری بگذارد. حتی حادثه‌های کوتاهی از استرس می‌تواند باعث ناراحتی و درد معده شود، اما زمانی که استرس مزمن شود، مشکلات مستمری مانند:

یبوست مزمن یا اسهال
سوزش معده
سرخ شدن معده
زخم معده
درد مزمن


استرس با افزایش حساسیت درد مرتبط است. باعث تنش عضلانی می‌شود که می‌تواند باعث درد مزمن در گردن، شانه‌ها و پشت شود. استرس همچنین عامل شایع درد سر و میگرن است. زندگی با درد مزمن نیز استرس و اضطراب شما را افزایش می‌دهد که یک چرخه وحشتناک را ایجاد می‌کند.
 

سرماخوردگی‌های مکرر و عفونت‌ها

استرس مزمن بر سیستم ایمنی شما و درگیری با پاسخ التهابی شما تأثیر می‌گذارد و باعث افزایش قابلیت ابتلا به سرماخوردگی و عفونت‌ها می‌شود.

نتیجه گیری 

با مروری به وضعیت استرس درمیابیم که استرس تبعیض نمی‌کند. می‌تواند هر کسی را در هر زمانی تحت تأثیر قرار دهد، بدون توجه به جنسیت. نحوه واکنش به استرس - فیزیکی و روانی - و مدیریت استرس بین مردان و زنان متفاوت است.

اگرچه اکثر علائم استرس در مردان همچنین توسط زنان تجربه می‌شود، اما چند علامت ویژه یا شایع‌تر در مردان وجود دارد. طبق گزارش انجمن روانشناسی آمریکا، مردان به گزارش علائم عاطفی و فیزیکی استرس کمتری دست می‌دهند.

شواهد نشان می‌دهد که زنان بهتر مدیریت استرس می‌کنند و کمتر درگیر افسردگی شدید ناشی از استرس مربوط به کار می‌شوند. مردان همچنین در زمان استرس بیشتر به انزوا پناه می‌برند



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.