ماساژ درماني

آموزش فن ماساژ دادن ماساژ نقطه اي شياتسو (shiatsu) فني است براي از بين بردن درد نقاط خاص بدن يا باز كردن مسيرهاي انرژي و همچنين متعادل كردن انرژي هاي بين يين(yin) و يانگ (yang
شنبه، 9 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ماساژ درماني

ماساژ درماني
ماساژ درماني


 






 

آموزش فن ماساژ دادن
 

ماساژ نقطه اي شياتسو (shiatsu) فني است براي از بين بردن درد نقاط خاص بدن يا باز كردن مسيرهاي انرژي و همچنين متعادل كردن انرژي هاي بين يين(yin) و يانگ (yang).
با كمي حصوله و صرف وقت و آگاهي به دانش پايه آن، كه در اين فصل خواهيد آموخت، مي توانيد كار را شروع كنيد و با تمرين، موفق به از بين بردن درد نقاط مختلف بدن شويد.
با به كار بردن اين دستورات نه تنها اگر دردي در عضلات داشته باشيد برطرف مي شود، بلكه اگر به تمريناتي كه ارايه شده عمل نماييد، هميشه شاداب و تندرست خواهيد بود.
اين مطلب را به عنوان منبع آموزش خود به دقت مطالعه كنيد و دستورات آن را براي معالجه به كار بريد. به خاطر داشته باشيد اثر اين نوع معالجه به كيفيت كار و دقت عمل و حوصله شما بر مي گردد. از اين كه چقدر كارتان موثر خواهد افتاد نگران نباشيد. با تمرين بر بدن خود و دوستان و اقوام يقينا موفق خواهيد شد.

مقدار فشار ماساژ
 

شما مي توانيد تمرينات اين مطلب را در سه حالت خيلي ملايم، فشار متوسط و فشار زياد انجام دهيد. در هر صورت منظور از ملايم اين نيست كه اصلا فشاري وارد نشود. يا در فشار زياد به پوست آسيبي برسد. به صورت عام افراد لاغر و ضعيف و يا كساني كه درد كهنه دارند را آرام تر و ملايم تر ماساژ دهيد و بالعكس افراد جوان و قوي را با فشار بيشتر و سريع تر ماساژ دهيد.
به عنوان يك اصل، آغاز كار را با ملايمت شروع و به مرور فشار و سرعت را زياد و در انتها با سرعت و فشار كم كار را تمام كنيد.

ترتيب يا روال كار
 

اگر بخواهيد تمام بدن را ماساژ دهيد بهتر است از سر شروع كنيد و سپس سينه و شكم، پشت و در نهايت دست ها و پاها را ماساژ دهيد.
در هر صورت روش فوق قطعي نيست و مي توانيد در حالت هاي مختلف آن را تغيير دهيد.

دوره معالجه
 

معمولا براي معالجه كامل و رفع درد نياز به ده مرتبه تكرار ماساژهاي مطرح شده مي باشد. دوره معالجه به، مريض و نوع بيمار بستگي دارد و براي از بين بردن درد، روزانه يا يك روز در ميان يكبار مناسب است. كساني كه درد بيشتري دارند يا درد كهنه شده است هفته اي دو و در نهايت چهار بار كافي است.

پارچه گرم (گاز پزشكي)
 

براي گردش انرژي در محل مورد نظر، پس از اتمام ماساژ بعضاً گذاشتن پارچه گرم (كمپرس) پيشنهاد شده است. براي اين كار پارچه را در آب 50 درجه و سپس در محل ماساژ داده شده قرار دهيد. اگر پارچه سرد شد، بايد پارچه ديگري را جايگزين كنيد و حدود 15 تا 20 دقيقه اين كار را تكرار نماييد.

اثر معالجه
 

به تجربه ثابت شده كه بعد از ماساژ كمي درد در نقاط ماساژ داده شده ظاهر مي شود كه طبيعي است و به زودي برطرف خواهد شد.
در هر صورت دقت كنيد با فشار زياد باعث آسيب زدن به پوست نشويد.

روش تعيين نقطه
 

براي اعمال ماساژ، نياز به محل دقيق نقاط كار داريد. در طب چيني براي اندازه گيري از سيستم خاصي استفاده مي شود. واحد اندازه گيري پوز (pouce) تقريبا معادل يك اينچ يا اندازه عرض شست انگشت مي باشد با اين تفاوت كه هر بدن اينچ يا پوز خود را دارد. به عبارت ديگر شست انگشت دست هر كس يك اينچ براي اندازه گيري بدن خودش مي باشد.
آن (AN) كلمه اي است چيني كه براي فشار وارد كردن به نقطه اي يا قسمتي از بدن به كار مي رود. به كار بردن انگشت يا بند انگشت براي فشار دادن نقطه اي، و به كار بردن كف دست و آرنج براي فشار دادن به عضلات يا بخشي از بدن، مثل سينه، شكم، پشت و باسن.
از دو روش مي توانيد اعمال فشار نماييد. با فشار كم شروع و به تدريج فشار را زياد كنيد تا بيمار فشار شديد را احساس نمايد يا به صورت تناوب و با نظم، فشار را قطع و وصل نماييد. مواظب باشيد به پوست بدن آسيبي نرسد. با استفاده از روش AN مسير انرژي و خون باز و درد سبك مي شود.
توئي (TUI) يك عبارت چيني براي ماساژ است مقداري فشار متعادل، به طوري كه دست در يك جهت روي پوست لغزش ايجاد نموده و سپس دست برداشته شده و از آغاز شروع و چندين بار تكرار شود.
شما مي توانيد ماساژ توئي را در هر جاي بدن به كار بريد. سرعت و اندازه فشار در جاهاي مختلف بدن بايد متناسب با حال بيمار تنظيم و رعايت شود در محل هاي متورم دقت بيشتري صورت پذيرد. ماساژ فوق به عضلات و تاندن ها آرامش مي دهد و درد و ورم را برطرف مي كند و گردش خود را افزايش مي دهد. پوست بدن را نرم كرده و به غلبه بر خستگي كمك مي كند.
مو(mo) يك عبارت چيني به معني مالش گردشي است. انگشتان يا كف دست را در محل مورد نظر قرار داده و پوست بدن را به صورت گردشي ماساژ دهيد. اين كار در محل هاي كوچك هم با دايره كوچك تر عملي است. در هر حال فشار ثابت و آرام را طوري بايد وارد نماييد كه به لايه زير پوست اثر كند نه بيشتر. اين روش گردش خون و انرژي را تنظيم مي كند و درد محل مالش را كم مي كند. طحال و معده را تقويت و پوست را نرم مي كند، رو (ROU) يك عبارت چيني است كه براي ماساژ توام با فشار و گردش به كار مي رود. به عبارت ديگر مخلوط دو حالت (مو) و (آن) مي باشد. در جهت گردش عقربه ساعت و بالعكس عمل نماييد. خيلي ملايم فشار را زياد و سپس رها كنيد. اعمال فوق قابل استفاده در همه اعضا بدن مي باشد. استفاده از اين روش ورم و درد محل مالش را كم و به هضم غذا كمك مي كند، گردش خون و انرژي را تنظيم مي نمايد.
چيا(QIA) عبارت چيني به معني نيشگون است نقطه يا محل معالجه را بين نوك انگشت شست و نوك انگشتان اشاره و مياني نيشگون بگيريد. با فشار نگه داريد. بيمار ممكن است احساس درد كند، ولي به زودي آرام خواهد شد. در هر صورت مواظب باشيد از درد زياد تجاوز ننمايد و پوست آسيبي نبيند.
استفاده از اين روش براي تحريك نقاط و باز كردن مسيرها مفيد است و درد نسوج را كم مي كند.
نا(NA) يك عبارت چيني است كه جهت فشردن عضلات به كار مي رود. مي توانيد اين روش را به اكثر اعضا بدن مثل دست و پا، گردن، شانه و پشت اعمال نماييد. انگشت شست و دو انگشت مياني و اشاره يا همه انگشتان را مشابه گازانبر بنماييد. مرتبا نقطه يا محل درد را فشار دهيد و رها كنيد. آرامش مچ دست را حفظ كنيد و گاز گرفتن و به هم فشردن را آرام و منظم انجام دهيد. در زمان اجراي اين ماساژ به مرور نيرو را زياد و سپس كم كنيد. اين ماساژ ورم عضلات را كم و مسير انرژي را باز مي كند. سرماخوردگي را برطرف و بر خستگي غلبه مي كند.
ماساژ مو (mo) شامل فشار دادن كف دستان يا شست انگشتان در جهت مخالف و دور شدن از مركز درد مي باشد. دو شست دست يا كف دستان را در محل مورد نظر قرار دهيد و ملايم و با فشار مساوي از محل درد دور شويد. اين روش معمولا براي پشت و گردن و شكم به كار مي رود. اين نوع ماساژ هيجان را كم و نرمي پوست را زياد مي كند.
در چين فن ماساژ لرزشي را زن (ZHEN) مي نامند. نوك انگشتان يا دو دست را در محل مورد نظر قرار دهيد و به صورت حركت لرزشي توام با فشار ادامه دهيد. طوري اعمال كنيد كه فشار زير پوست احساس شود.
اين ماساژ به عضلات آرايش مي دهد و ورم و درد آن را برطرف مي كند و بر خستگي غلبه مي كند.
گان(GUN) يك فن ماساژ گردش چيني است كه براي معالجه عضلات بدن به كار مي رود. پشت دست را در محل مورد نظر بگذاريد دست تان بايد آرامش داشته و انگشتان آن خم باشد. با نظم دست تان را بچرخانيد و همزمان فشار مناسب به عضلات وارد كنيد.
استفاده از اين ماساژ به عضلات و تاندون ها آرامش مي دهد و ورم عضلات را از بين مي برد همچنين گردش خون را افزايش مي دهد.
كيو(CUO) يا ماساژ پيچشي، يك فن چيني است كه براي ساق پا و بازو به كار مي رود. اعضا دست و پا را بين دو كف دست بگيريد، و دست ها را به جلو و عقب با نظم حركت دهيد. به مرور سرعت را زياد و سپس كم كنيد.
اين نوع ماساژ براي باز كردن مسير انرژي مفيد است و گردش انرژي را منظم مي كند، حركت پا و دست ها را آسان مي كند، به عضلات آرامش مي دهد و بر خستگي غلبه مي كند.
كوئو (KOU) يا ماساژ ضربه اي يك فن چيني است. دست را به صورت مشت درآورده و با قسمت مسطح انگشتان به محل مورد نظر ضربه بزنيد. شديدتر از نوع PAI مي باشد. مچ دست را آرام، و قابل انعطاف نگه داريد و ضربه مشت را منظم بزنيد. اين روش قابل اعمال به پاها، شانه ها و پشت بدن مي باشد. اين ماساژ گردش خود را زياد مي كند، به عضلات آرامش مي دهد، بر خستگي نيز غلبه مي كند.
پائي (PAI) يك عبارت چيني است و براي فن ضربه زدن ملايم به كار مي رود. كف يا پشت دست يا نوك انگشتان را در محل مورد نظر قرار دهيد و ضربه بزنيد.
ضربات بايد منظم و آرام باشد.
در پايان ماساژهاي مختلف، جهت آرامش، از اين نوع ماساژ استفاده مي شود. اين ضربه ها به عضلات آرامش مي بخشد، گردش خون را زياد مي كند و سرماخوردگي را رفع مي كند.
ديو(DOU) يك فن ماساژ چيني جهت تكان دادن دست و پا مي باشد.
از بيمار بخواهيد دست و پا را رها كند، سپس خيلي آرام آنرا به سمت بالا و پايين تكان دهيد مواظب باشيد پيچش ايجاد نشود و فقط به بالا و پايين حركت دهيد. مي توانيد به مرور سرعت را زياد كنيد البته نه خيلي سريع.
اين نوع ماساژ به تاندون و عضلات آرامش مي دهد و حركت دست و پا را زياد مي كند و خستگي را رفع مي كند.
يائو (YAO) يك عبارت چيني است كه در فن ماساژ به كار مي رود. محل مورد نظر را نگه داريد و آرام و ملايم بچرخانيد. به مرور شعاع دايره را زياد نماييد. البته نه چندان كه از اندازه خارج شود. اين ماساژ با نوع DOU به كار مي رود.
استفاده از اين نوع ماساژ باعث زياد شدن حركت زانو و مچ دست مي شود و تحرك مفصل ها را زياد مي كند.
منبع: ماهنامه آموزشي کودک شماره 50
 



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.