سلامت بعد از يك ماه روزه‌داري

در پايان ماه مبارك رمضان رژيم غذايي افراد پس از يك ماه روزه‌داري دوباره به روال معمول قبل از اين ماه برمي‌گردد و به جاي دو وعده سحر و افطار، سه وعده غذاي اصلي و سه ميان‌وعده خواهند داشت، اما براي اين‌كه ناگهان فشار زيادي به دستگاه گوارش وارد نشود، بايد نسبت به مواد غذايي‌اي كه مصرف مي‌شود، توجه بيشتري داشته باشيم.
پنجشنبه، 14 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سلامت بعد از يك ماه روزه‌داري

سلامت بعد از يك ماه روزه‌داري
سلامت بعد از يك ماه روزه‌داري


 

نويسنده: ميترا زراتي




 
در پايان ماه مبارك رمضان رژيم غذايي افراد پس از يك ماه روزه‌داري دوباره به روال معمول قبل از اين ماه برمي‌گردد و به جاي دو وعده سحر و افطار، سه وعده غذاي اصلي و سه ميان‌وعده خواهند داشت، اما براي اين‌كه ناگهان فشار زيادي به دستگاه گوارش وارد نشود، بايد نسبت به مواد غذايي‌اي كه مصرف مي‌شود، توجه بيشتري داشته باشيم و فشار ناشي از مصرف مواد غذايي حجيم را كاهش دهيم.

غذاي رستوران،‌ تعطيل!
 

با فرارسيدن عيد فطر بسياري از خانواده‌ها ترجيح مي‌دهند ناهار يا شام را در رستوران ميل كنند و همراه با ديگر اعضاي خانواده، فرارسيدن اين عيد را جشن بگيرند، اما ميترا زراتي با تاكيد بر اين‌كه بهتر است در روزهاي اول پس از ماه مبارك رمضان از غذاهاي رستوراني و فست‌فودها استفاده نشود، مي‌گويد: مصرف غذاهاي رستوراني، بخصوص فست‌فودها مي‌تواند دردسرساز شود و مشكلاتي براي سلامت شما ايجاد كند. اين غذاها ممكن است بسيار چرب و شور باشد و با خوردن آنها بدن، نيازمند مصرف آب زيادي شود.
به گفته وي، ادويه‌جات موجود در غذا، ترشح دستگاه گوارش بويژه اسيد معده را افزايش مي‌دهد. به همين دليل بهتر است در روزهاي اول پس از پايان ماه رمضان اجازه دهيم دستگاه گوارش استراحت بيشتري داشته باشد و آن را بتدريج به رژيم‌هاي غذايي پرحجم عادت دهيم.

بهبود الگوهاي غذايي بعد از ماه رمضان
 

در ماه مبارك رمضان برخي از عادت‌هاي زندگي و حتي الگوي تغذيه‌اي افراد تغيير مي‌كند. به عنوان نمونه خيلي از افراد در اين ماه سيگار كشيدن را كنار مي‌گذارند، كمتر نوشابه مي‌خورند يا مصرف لبنيات را افزايش مي‌دهند كه خوب است اين رفتارهاي مثبت در روزهاي پس از پايان ماه مبارك رمضان هم ادامه يابد. ميترا زراتي با اشاره به كاهش مصرف نوشابه در اين ماه، يادآور مي‌شود: خيلي از افراد در اين ماه فرصت كافي براي مصرف نوشابه ندارند و به همين دليل آن را موقتا كنار گذاشته يا حداقل مقدار مصرف آن را كاهش داده‌اند، اما بايد دقت كنيم اگر مي‌شود براي يك ماه نوشابه را كنار گذاشت يا كمتر از آن استفاده كرد، حتما مي‌توان اين عادت را در روزهاي ديگر سال هم رعايت كرد.
به گفته اين متخصص تغذيه، گاز موجود در نوشابه مي‌تواند به دستگاه گوارش آسيب بزند و به همين دليل بهتر است بويژه در يك هفته اول پس از ماه رمضان، مصرف نوشابه را كنار بگذاريد. وي درباره افزايش مصرف لبنيات در اين ماه مي‌گويد: خيلي از افراد در اين ماه عادت كرده‌اند با يك ليوان شير افطار كنند كه خوب است پس از پايان يافتن اين ماه هم مصرف شير را در وعده صبحانه ادامه دهند.
اين كارشناس تغذيه با اشاره به اهميت مصرف نان‌هاي سبوس‌دار يادآور مي‌شود: خيلي از مردم در طول اين ماه در وعده افطار از نان‌هاي سبوس‌دار استفاده مي‌كردند، اما متاسفانه پس از پايان يافتن ماه رمضان براحتي و بي‌توجه به تاكيد متخصصان، وعده صبحانه را حذف مي‌كنند.
خيلي از روزه‌داران در طول ماه مبارك رمضان براي پيشگيري از تشنگي مقدار بيشتري مايعات مصرف مي‌كنند. زراتي در اين‌باره توضيح مي‌دهد: كمتر كسي است كه در روزهاي عادي سال هم به مصرف مقدار كافي مايعات توجه داشته باشد، اما خوب است اين عادت را پس از پايان ماه رمضان هم ادامه دهيم و قبل از اين‌كه تشنه شويم، به مقدار كافي آب و مايعات بنوشيم.

غذاهاي پرچرب، دردسرساز مي‌شود
 

متخصصان هميشه از مضرات مصرف چربي و غذاهاي پرچرب گفته‌اند و كمتر كسي است كه نداند مصرف چنين غذاهايي بايد كاهش يابد، اما بهتر است بدانيد مصرف اين غذاها در روزهاي اول پس از ماه مبارك رمضان مي‌تواند مشكلات جدي‌تري براي دستگاه گوارش ايجاد كند. به گفته زراتي غذاهاي پرچرب، تخليه معده را كند مي‌كند و موجب مي‌شود فشار مضاعفي بر معده وارد شود. وي خاطرنشان مي‌كند: به همين دليل خيلي از افراد ممكن است پس از پايان ماه مبارك رمضان مشكلاتي مانند ريفلاكس يا برگشت غذا از معده به مري را تجربه كنند.
زراتي با اشاره به تغيير تدريجي رژيم غذايي توضيح مي‌دهد: به طور كلي توصيه مي‌شود پس از پايان ماه مبارك رمضان بتدريج و طي يك هفته، دستگاه گوارش را به رژيم غذايي جديد عادت دهيد. بهتر است به طور ناگهاني تعداد وعده‌هاي غذايي را افزايش ندهيد و در روزهاي اول پس از پايان ماه رمضان از مصرف غذاهاي حجيم خودداري كنيد.

اضافه وزن پس از يك ماه روزه‌داري
 

طبق بررسي‌هاي انجام شده، بسياري از افراد پس از ماه مبارك رمضان با مشكل افزايش وزن روبه‌رو مي‌شوند. زراتي در اين زمينه هشدار مي‌دهد: گروهي از افراد نسبت به اين افزايش وزن، بي‌تفاوت هستند و اهميتي به آن نمي‌دهند. در حالي كه چنين شرايطي مقدمه اضافه وزن و چاق شدن بيشتر است. بنابراين توصيه مي‌شود در صورت امكان حتما در پايان اين ماه آزمايش هاي خوني لازم انجام شود و چربي‌ و قند خون، اوره و اسيد اوريك خود را كنترل كنند.
به گفته وي، به دليل كاهش فعاليت در ماه رمضان، اگر با مشكل اضافه وزن روبه‌رو شديد، حتما فعاليت بدني خود را افزايش دهيد تا مشكل جبران شود. وي در نهايت تاكيد مي‌كند: براي كنترل و پيشگيري از اضافه وزن، افزايش فعاليت بدني و توجه به رژيم غذايي سالم را ناديده نگيريد.

منبع : روزنامه جام جم

ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.