درباره وال استريت

وال استریت (به انگلیسی: Wall Street) خیابان بسیار معروفی است در محله منهتن کلان‌شهر نیویورک در ایالات متحده آمریکا. ساختمان بازار بورس نیویورک که بزرگ‌ترین بورس جهان از نظر میزان معمالات و حجم مالی است، در خیابان وال استریت قرار دارد.
يکشنبه، 1 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درباره وال استريت

درباره وال استريت
درباره وال استريت


 

تهيه كننده: محمود كريمي




 
وال استریت (به انگلیسی: Wall Street) خیابان بسیار معروفی است در محله منهتن کلان‌شهر نیویورک در ایالات متحده آمریکا. ساختمان بازار بورس نیویورک که بزرگ‌ترین بورس جهان از نظر میزان معمالات و حجم مالی است، در خیابان وال استریت قرار دارد.

درباره وال استريت

همچنین مرکز بزرگ‌ترین مراکز اقتصادی ایالات متحده آمریکا و چند بورس مهم اقتصادی این کشور از جمله بازار بورس نیویورک (NYSE)، بازار بورس نزدَک (NASDAQ)، بازار بورس آمریکا (AMEX)، بازار بورس تجاری نیویورک (NYMEX) و میز بازرگانی نیویورک (NYBOT) در این منطقه قرار دارد.
در طول زمان، نام وال استریت به عنوان «مکان افراد دارای نفوذ اقتصادی در آمریکا» شهرت گرفته‌است.
خیابان وال استریت از شرق و از سرپائینی خیابان برادوی به خیابان جنوبی در تنگه رودخانه شرقی متصل می‌شود.
جرج واشنگتن، اولین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در عمارت فدرال در خیابان وال استریت، به عنوان اولین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، قسم یاد کرد.[۱]
کلیسای تاریخی ترینیتی که در مسیحیت به معنای سه اقنوم در خدای واحد است، در تقاطع خیابان برادوی و وال استریت در دان‌تاون منهتن قرار دارد.
روزنامه مشهور اقتصادی وال استریت ژورنال، نام خود را از «خیابان وال استریت» وام گرفته‌است.
 

طمع خوب است ...
 

وقتى كه به بازارهاى پر سودِ اقتصادى فكر مى‏كنيد، فقط چند نقطه روى زمين است كه دوست داريد آنجا را از نزديك ببينيد. در واقع، اگر شما اقتصاددان و يا فعالِ دنياىِ اقتصادى باشيد، براى تفريحات به ديزنى لند يا فلوريدا نمى‏رويد، بلكه راهىِ يكى از سرزمينهاىِ طلايى مى‏شويد.
يكى از مناطقى كه تا به حال كمترين افرادِ شناخته شده روى كره زمين آنجا را ديده‏اند، دژِ طلايىِ ايالاتِ متحده آمريكا، خزانه طلاىِ فورت ناكس در كنتاكى است. تا صد مترى آنجا، حتى درختى هم روييده نشده و هيچ پرنده‏اى نمى‏تواند از فرازش عبور كند. بهشتِ دوستدارانِ طلا كه خزينه‏اى به ارزشِ بيش از 4500 تن شمشِ طلا را در خود جا داده است. روياىِ بسيارى در دنيا، رسيدن به اين گنجينه ارزشمند است كه با گنجِ باستانىِ قارون مقايسه مى‏شود. صاحبِ اين خزانه، هر كشورى كه اراده كند را مى‏تواند به دست بياورد.
اما هر چقدر كه رسيدن به دژِ طلاىِ فورت ناكس مشكل است، رفتن به يك سرزمينِ طلايىِ ديگر، بسيار ساده است. كافى است به نيويورك و محله معروفِ منهتن برويد تا به وال استريت وارد شويد. جايى كه فقط درباره پول سخن گفته مى‏شود و در هر دقيقه‏اش، ميليونها دلار، كسب مى‏شود و از دست مى‏رود. وال استريت، مركزِ تجارىِ ايالاتِ متحده آمريكاست. محله منهتن، جدا از آنكه رستورانهاى بسيار شيك و خوبى دارد، جدا از آنكه در خودش سنترال پارك و خيابان برادوى را جا داده است، اما به خيابال وال استريت هم مى‏رسد، يعنى همان جايى كه فقط درباره پول و دلار سخن مى‏گويند.
در اهميتِ اين خيابان كافى است كه بدانيد بازار بورس نيويورك، بازار بورس نزدك، بازار بورس تجارى نيويورك، مركز بازرگانى نيويورك و... در اين خيابان قرار گرفته‏اند. بد نيست بدانيد كه جورج واشنگتن، در اين خيابان به نامِ اولين رئيس جمهورِ آمريكا، سوگند وفادارى به پرچم و خاك را خورد.
اما با اين حال، وال استريت يك چهره محبوب ميانِ ساكنانِ آمريكا نيست. زيرا بسيارى از كمبودهاى اقتصادى شهروندانِ آمريكايى و حتى در سايرِ نقاطِ دنيا، به خاطرِ اختلاس ها و فسادهاى مالىِ وال استريتى‏هاست. امروزه اگر به اشغالِ وال استريت توسطِ جوانان و زنان و مردانِ معترضِ آمريكايى دقت كنيم، متوجه مى‏شويم كه همه آنان از شعارهاى پر سر و صداىِ وال استريتى‏ها (كه به اين نام شناخته مى‏شوند) ابراز انزجار مى‏كنند. شعارى كه فقط به يك چيز فكر مى‏كند و مى‏گويد: طمع، خوب است...

جنبش وال استريت
 

اعتراض وال‌استریت نتیجه مستقیم رکود اقتصادی آمریکاست که از سال 2006 آغاز شد. افزایش بیکاری در جامعه، کاهش دستمزدها و مشکلات فراوان اقتصادی جامعه آمریکا را به نقطه‌ای از شکست رسانید که تحمل آن برای مردم این کشور چندان ساده نیست. ادامه مشکلات اقتصادی آمریکا از یکسو و ناتوانی دولتمردان در عمل به وعده‌ها از سوی دیگر به موازات ادامه سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا، این جامعه را به نقطه‌ای رساند که دیگر به نظر قابل برگشت نمی‌رسد، هرچند که در ابتدا تعداد تظاهرکنندگان کم باشد و به شدت نیز سرکوب شود.

درباره وال استريت

سرکوب قیام کوچک و مسالمت آمیز مردم نیویورک در برابر وال‌استریت که با دستگیری حدود 100 نفر، کتک زدن معترضین و پاشیدن گاز فلفل روی صورت چند زن معترض تشدید شد، این قیام کوچک را به مرور به مرکز توجه رسانه‌ها و افکار عمومی در سراسر جهان بدل کرد.
پس از آنکه ویدئوهای استفاده از گاز فلفل علیه 4 زن معترض در برابر ساختمان وال‌استریت سر و صدای فراوانی را در بین آمریکایی‌ها ایجاد کرد، پلیس نیویورک مجبور به واکنش شد و رسوایی بزرگی برای آن به بار آمد.
 

با كارشناسان
 

دکتر «نرسی قربان»، کارشناس اقتصاد بین‌الملل، معتقد است: «تا به امروز سابقه نداشته است که در وال استریت بدون مجوز چنین اعتراضی شکل بگیرد. درست است که مشکلات اقتصادی در آمریکا و دیگر کشورها وجود دارد، اما این تجمع و اعتراض بیش‌تر به این موضوع مربوط است که تعدادی از بانک‌های آمریکایی و تعدادی از افراد از این بحران پول می‌سازند.»
دکتر «فرهاد خرمی»، استاد دانشگاه نیز بر این باور است که: ریشه این اعتراض‌ها به بحران اخیر اقتصادی آمریکا که از سال 2008 خود را نشان داد، برمی‌گردد. بی‌کاری در آمریکا به‌وجود آمد و تا به امروز 9.1 درصد باقی مانده است، متاسفانه دیدگاه خوبی از سوی سیاست‌مداران آمریکایی برای حل این مشکل بیان نشده و اوباما نیز اعلام کرده است که شاید این روند طولانی باشد.»
این استاد دانش‌گاه درباره ادامه‌دار بودن این اعتراض‌ها نظری کاملا متفاوت با دکتر نرسی قربان دارد و بر این باور است که جنبش وال استریت گذراست و ممکن است دو هفته‌ای این تظاهرات‌ها طول بکشد. به این دلیل چنین اعتراض‌هایی گذراست که چاره دیگری در دولت وجود ندارد. به عنوان مثال در یونان گفته می‌شود که دولت عوض شود، در حالی‌که با تغییر دولت بحران اقتصادی هم‌چنان ادامه خواهد داشت.
نوام چامسکی، سیاستمدار، محقق، زبانشناس، نویسنده و استاد دانشگاه ام آی تی آمریکا مي گويد: اعتراضات علیه وال استریت در اصل اعتراضاتی است علیه موسسات مالی؛ بانک ها بزرگتر شده اند،سود موسسات اقتصادی بیشتر شده است و از سوی دیگر نرخ بیکاری در حد رکود اقتصادی رسیده است؛ اعتراض این افراد به سیاست های مالی مثل مالیات و قواعد اداره شرکت هاست که با ایجاد و تداوم یک دور باطل در امور باعث بدتر شدن اوضاع شده است.

درباره وال استريت

فقر جدی مردم و از سوی دیگر رفاه و ثروت به صورت پدیده ای برای برخی از مردم باعث شده است تا این چرخه باطل بیشتر و بیشتر ادامه یابد و در چرخه ای باطل ازموضوعات اجتماعی زمان اعتراضات فرا رسیده است. وی در تشریح انتقادات از اینکه پیش بینی شده است هزینه انتخاباتی برای انتخابات سال دو هزار و دوازه آمریکا برای هر نامزد از یک میلیارد دلار فرار تر خواهد رفت، گفت : این پول از کجا می اید، بسیاری از این پول از سوی موسسات مالی تامین می شود.
در سال دو هزار و هشت میلادی پولی که باعث پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری شد بیشتر از سوی موسسات مالی تامین شد.انتظار می رود که این پول باز گردد و بازخواهد گشت.
منابع:
ستاد حقوق بشر در ایران
فارس
fardanews.com
جام نیوز
سایت رادیو کوچه
انتخاب
ویکی‌پدیا



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.