تلویزیون هوشمند چیست؟

امروزه در بازار تلویزیون‌ها، پس از موج تصاویر سه‌بعدی، موج دیگری به نام تلویزیون‌های هوشمند (Smart TV) ایجاد شده که بیان‌‌کننده دسترسی به اینترنت، محتوای دیجیتال و پخش فیلم و صدا از روی شبکه است. هر چیز جدیدی ابتدا گران است و تلویزیون‌های هوشمند نیز از همین قاعده پیروی می‌کنند. حال باید دید، هوشمندی این تلویزیون‌ها به چه معناست و قرار است چه چیز جدیدی جایگزین تلویزیون‌های بی‌عقل فعلی ما در اتاق نشیمن شوند.
چهارشنبه، 11 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تلویزیون هوشمند چیست؟

تلویزیون هوشمند چیست؟
تلویزیون هوشمند چیست؟


 





 
امروزه در بازار تلویزیون‌ها، پس از موج تصاویر سه‌بعدی، موج دیگری به نام تلویزیون‌های هوشمند (Smart TV) ایجاد شده که بیان‌‌کننده دسترسی به اینترنت، محتوای دیجیتال و پخش فیلم و صدا از روی شبکه است. هر چیز جدیدی ابتدا گران است و تلویزیون‌های هوشمند نیز از همین قاعده پیروی می‌کنند. حال باید دید، هوشمندی این تلویزیون‌ها به چه معناست و قرار است چه چیز جدیدی جایگزین تلویزیون‌های بی‌عقل فعلی ما در اتاق نشیمن شوند.

ما چه می‌خواهیم؟
 

تا قبل از این، همه سازندگان در پی این بودند که تلویزیون خود را بیشتر از قبل شبیه کامپیوتر کرده و انواع امکانات، قابلیت‌ها و انتخاب‌ها را در اختیار کاربر قرار دهند. اما در نهایت معلوم شد، مردم این چیز‌ها را نمی‌خواهند! ما به یک وسیله ساده نیاز داریم، نه چیزی که چند ثانیه و شاید چند دقیقه طول بکشد تا بوت شود، سپس پروفایل مناسب انتخاب شده و پس از نمایش انواع پیغام‌ها، به سراغ منوهای مختلف برویم تا برنامه موردنظر خود را بیابیم. یکی از دلایل استقبال کم از سیستم‌های سینمای خانگی پیچیده نیز همین است.
بيشتر مردم می‌خواهند تلویزیون را روشن کرده و کانال‌ها را تغيير بدهند تا برنامه مورد علاقه خود را پیدا کنند. یک مسئله دیگر نیز در اینجا وجود دارد و آن، عدم امکان یافتن برنامه مورد علاقه است. اگر کسی نتواند برنامه مورد علاقه خود را بیابد، کمتر از تلویزیون استفاده خواهدکرد و به احتمال آن را در اینترنت خواهدیافت. پس کم‌کم تلویزیون را کنار گذاشته و نوت‌بوک خود را جایگزین آن می‌کند (اگر هم خیلی حوصله داشته‌باشد، نوت‌بوک را به تلویزیون وصل کرده و برنامه مورد علاقه خود را می‌بیند).

فلسفه هوشمندی
 

تمام فلسفه هوشمندی در این است که شما را بیشتر پای تلویزیون بنشاند. در حقيقت، تلویزیون‌های هوشمند سعی می‌کنند دو دنیای برنامه‌های تلویزیونی و اینترنت را به يکديگر پیوند دهند. از آنجا که مدت زمان زیادی است این اتفاق رخ نداده، سازندگان مختلف، راه‌حل‌ها و سخت‌افزارهای مختلفی را برای برآورده کردن این نیاز معرفی کرده‌اند که در قالب یک دستگاه متصل به تلویزیون، نمایان شده‌است. شرکت‌های سازنده وسایل ذخیره‌سازی مانند Western Digital و Seagate و... اولین کسانی بودند که وارد این ماجرا شده و دستگاه‌هایی برای پخش انواع فایل‌های چند‌رسانه‌ای و با قابلیت وصل شدن به اینترنت عرضه کردند.

تلویزیون هوشمند چیست؟
 

سازندگان به این نتیجه رسیده‌اند، کاربران دیگر نمی‌خواهند به صورت یک‌طرفه برنامه‌های تلویزیونی را تماشا کنند. علاوه بر تماشای برنامه‌های تلویزیون، فیلم‌ها و فایل‌های صوتی را که از دوستان یا اینترنت گرفته‌ایم روی یک حافظه فلش ریخته و به تلویزیون یا دستگاه متصل به تلویزیون می‌زنیم و تماشا می‌کنیم.
چیزهای دیگری هم هستند که ما را از جلوی تلویزیون دور می‌کنند. یک جست‌وجوی ساده در اینترنت یا صحبت با دوستان در اینترنت باعث می‌شود، از جلوی تلویزیون کنار برفته و به سراغ کامپیوتر، تلفن‌همراه یا تبلت بروید.
حالا در تلویزیون‌های هوشمند سعی شده، تمامی این موارد گردآوری و در قالب مجموعه‌ای هوشمند به کاربر ارائه شود. این مسئله یک چیز ساده و پیش‌پا افتاده نیست زیرا غول‌های بزرگی همچون اینتل و گوگل با جدیت هرچه تمام‌تر به دنبال آن هستند و می‌خواهند بخشی از این بازار بکر را از آن خود کنند.
تلویزیون هوشمند این قابلیت را به شما می‌دهد تا دیگر به اتصال انواع و اقسام دستگاه‌های پخش‌کننده به تلویزیون نیاز نداشته‌باشيد و بتوانید تمامی فایل‌های چندرسانه‌ای خود را حتی به صورت بی‌سیم مشاهده کنید. همچنین از طریق تلویزیون هوشمند می‌توانید به اینترنت وصل شوید، ایمیل‌ها را چک کنید، با دوستانتان صحبت کنید، به سایت‌های شبکه‌های اجتماعی بروید و فایل‌های چند‌رسانه‌ای را از روی اینترنت ببینید. قضیه آنقدر جدی است که سازندگان بزرگ تلویزیون از جمله پاناسونیک، سامسونگ و LG محصولاتی از این قبیل را تولید کرده‌اند.
در مجموع، سرویس‌هایی که می‌توان در یک تلویزیون هوشمند یافت کرد، عبارتند از: دریافت کانال‌های تلویزیونی از طریق آنتن یا شبکه‌های کابلی،
Video on Demand ،EPG، تبلیغات تعاملی، شخصی‌سازی قابلیت‌ها و امکانات، رأی دادن به برنامه‌ها، بازی، شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای چند‌رسانه‌ای مختلف که می‌توانند به اینترنت متصل باشند یا خود به تنهایی فعالیت کنند.
البته برای استفاده از این امکانات به خريد تلویزیون مخصوص آن نياز نداريد. برخی از دستگاه‌های پخش چند‌رسانه‌ای مانند Boxee Box هستند که بسیاری از این امکانات را در یک دستگاه جمع‌وجور در اختیار شما قرار می‌دهند و می‌توان با اتصال آن به تلویزیون، تمامی امکانات ذکرشده را به دست آورد .

بازیگران مهم
 

همان‌گونه که دیدیم، تلویزیون هوشمند مجموعه‌ای از سخت‌افزار و نرم‌افزار است که باید در کنار هم کار کنند تا نتیجه نهایی حاصل شود. در بخش نرم‌افزاری، به‌طور معمول از سیستم‌عامل‌هایی بر پایه Unix (مانند نسخه‌های مختلف Linux یا اندروید) یا دیگر سیستم‌عامل‌های اپن‌سورس استفاده می‌شود. فهرست زیر بخشی از نرم‌افزارها و رابط‌های کاربری تولیدشده توسط سازندگان مختلف را نشان می‌دهد:
Blobbox: نرم‌افزار تولیدشده توسط Telesustem که بیشتر برای Set top boxها تولید می‌شود.
Google TV: پلتفرم ساخته‌شده توسط گوگل بر پایه اندروید و نسخه لینوکسی مرورگر Chrome که توسط اینتل، سونی و لاجیتک پشتیبانی می‌شود.
Samsung Smart TV: همان‌طور که از نامش پیداست، در تلویزیون‌های سامسونگ به‌کار می‌رود.
MeeGo: نسخه‌ای از سیستم‌عامل اپن‌سورس MeeGo که برای تلویزیون‌های هوشمند بهینه شده‌است.
Mediaroom: محصول مایکروسافت
LG Smart TV: محصول LG برای تلویزیون‌های هوشمند همین شركت
Viera Cast: رابط به‌کار رفته در تلویزیون‌های پاناسونیک
Vudu: محصول شرکت Wal-Mart
XBMC Media Center: یک رابط اپن‌سورس که توسط مؤسسه‌ای به همین نام پشتیبانی می‌شود.
Yahoo! Connected TV: محصول Yahoo! که قبلاً با نام Yahoo! GoTV شناخته شده‌بود.

همه جا اینتل
 

تلویزیون‌های هوشمند مجهز به Google TV دارای پردازنده‌های ساخت اینتل هستند. این پردازنده‌ها در حقيقت، یک نوع SoC هستند که بر پایه پردازنده‌های Atom ساخته شده و جدیدترین مدل آن CE4100 نام دارد .

تلویزیون هوشمند چیست؟

معماری ساخت این SoC از نوع 45 نانومتری بوده و دارای بخش‌هایی برای ارتباط با اینترنت و پخش کانال‌های تلویزیونی است و قدرت پردازشی آن نیز برای فایل‌های چند‌رسانه‌ای و تصاویر سه‌بعدی کفایت می‌کند. فرکانس کاری این پردازنده 1/2 گیگاهرتز است و از رابط‌هایی مانند USB 2.0 و SATA II پشتیبانی می‌کند.

LG Smart TV
 

LG از نام NetCast Plus برای قابليت‌های متنوع تلویزیون‌های هوشمند خود استفاده می‌کند که علاوه بر تلویزیون هوشمند، روی یک دستگاه کوچک نیز ارائه می‌شود که با اتصال آن به هر صفحه‌نمایشی، آن را به یک تلویزیون هوشمند تبدیل خواهدکرد. LG پنج قابلیت اصلی را برای تلویزیون‌های هوشمند خود نام می‌برد:
- ابزار‌های مختلفی به صورت پیش‌فرض روی تلویزیون‌ها نصب شده‌است که شامل Netflix ،Vudu ،Facebook و... می‌شود.
- My Apps: ابزارهایی هستند که می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه نرم‌افزاری ال جی (lgtvapp.com) دانلود کرده و روی تلویزیون نصب کنید.
- مرورگر وب: به کمک این مرورگر می‌توانید در سایت‌های مختلف گشت‌وگذار کنید.
- Smart Share: به کمک این قابلیت می‌توانید انواع فایل‌های چند‌رسانه‌ای را از یک حافظه فلش که به سرور DLNA نصب شده، پخش كنید.
- Media Link: بخشي از یک مدیاپلیر پیشرفته است که به سرور Plex Media وصل شده و امکان نصب نرم‌افزارهای اضافی و پخش فایل‌های چند‌رسانه‌ای را فراهم می‌کند.
یکی از جدیدترین مدل‌های معرفی‌شده توسط LG، مدل 47LW6500 است که توانایی پخش تصاویر سه‌بعدی را با استفاده از عینک های پلاریزه دارد. فركانس به‌روزرسانی تصاویر در این مدل 240 هرتز است. این تلویزیون می‌تواند تصاویر دوبعدی را نيز به سه‌بعدی تبدیل کند.
ویژگی مثبت دیگر این تلویزیون، کنترل از راه دور ساده آن است که تعداد دکمه‌های بسیار کمی داشته و سیستم تشخیص حرکت آن کمک می‌کند تا با حرکت این کنترل از راه دور بتوان گزینه‌های مختلف را روی تلویزیون انتخاب کرد .

تلویزیون هوشمند چیست؟

همچنین این مدل دارای یک dongle كارت‌شبكه بي‌سيم با قابليت پشتيباني از استاندارد 802.11n است که به تلویزیون متصل می‌شود. در اين تلويزيون مانند رقبا از نور پس زمینه LED استفاده شده كه اين موضوع باعث كاهش ضخامت و توان مصرفي در آن شده‌است. اين محصول به دو پورت USB مجهز است كه امكان اتصال وسايل جانبي را به تلويزيون فراهم مي‌كند.

تلویزیون هوشمند چیست؟

Samsung Smart TV
 

سامسونگ از نام Smart Hub برای رابط کاربری تلویزیون‌های هوشمند خود استفاده می‌کند. این رابط موارد مختلفی را دربر می‌گیرد که اين موارد عبارتند از:
- مرورگر وب: مرورگر وب این تلویزیون امکان دسترسی به سایت‌های اینترنتی، ویدئو‌های آنلاین، جست‌وجو و خواندن خبر‌ها را فراهم می‌کند.
Search All -: این سیستم جست‌وجو در انواع محتوا چه روی تلویزیون و چه در وب را فراهم می‌کند.
Your Video -: این بخش، فیلم‌ها و ویدئوهای مطابق با سلیقه شما را معرفی می‌کند. این‌کار بر‌اساس ویدئوهایی که قبلاً تماشا کرده‌اید و امتیاز‌هایی که به آن‌ها داده‌اید، صورت می‌گیرد.
Samsung Apps: این بخش همان‌طور که از نامش پیداست، شامل ابزارها و نرم‌افزار‌هایی برای نصب روی تلویزیون است. این ابزارها شامل مواردی همچون Netflix ،Hulu Plus ،YouTube ،Pandora،Facebook و Twitter می‌شود.
Movies Apps و Music apps: این بخش برای Stream کردن صدا و تصویر از روی سایت‌های مختلفی که فیلم و موسیقی ارائه می‌کنند، به‌کار می‌رود.
Samsung Gaming، شبکه‌های اجتماعی و News Apps: این بخش‌ها براي دسترسی به شبکه‌های اجتماعی مختلف، انواع بازی‌های ساده و ابزار‌هایی برای خواندن خبر روی تلویزیون کاربرد دارند.
پیشرفته‌ترین تلویزیون هوشمندی که سامسونگ معرفی کرده، UN55D8000 است که به سری D8000 معروف است. این تلویزیون توانایی پخش تصاویر سه‌بعدی را با استفاده از عینک‌های جديد Active Shutter دارد. همچنین می‌تواند تصاویر دوبعدی را به سه‌بعدی تبدیل كند. نرخ به‌روز‌رسانی تصاویر در اين تلويزيون 240 هرتز بوده و فناوري نور پس‌زمینه نیز از نوع LED است.
برای اتصال به صورت بی‌سیم به وسایل مختلف و اینترنت، نیاز به وسیله جانبی نبوده و كارت‌شبكه بي‌سيم به صورت داخلی درون تلویزیون تعبیه شده‌است. همچنین این تلویزیون از فناوری DLNA نیز پشتیبانی می‌کند که به کمک آن می‌توان دستگاه‌های چند‌رسانه‌ای مختلف را به صورت بی‌سیم به تلویزیون متصل كرد.
برخلاف تلویزیون هوشمند LG، کنترل از راه دور این دستگاه در حقيقت، یک صفحه‌کلید QWERTY کوچک است .

تلویزیون هوشمند چیست؟

یک سمت از این کنترل از راه دور مانند دیگر تلویزیون‌ها بوده و در سمت دیگر کلید‌های صفحه‌کلید قرار گرفته‌اند. اين مدل به سه پورت USB 2 براي نصب وسايل جانبي مجهز است. منبع:مجله سخت افزار
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.