زندگي نامه، آثار و فعاليت هاي ويکتورهوگو

درسال 1802م ديده به جهان گشود، سال هاي کودکي ويکتور در کشورهاي گوناگون سپري شد. مدت کوتاهي در کالج نجيب زادگان، واقع در مادريد اسپانيا، درس خوانده و در فرانسه از تعليم معلم خصوصي خود پدر ريو يير، کشيش بازنشسته، بهره برد. در سال 1814 م به دستور پدر وارد پانسيون کورديير شد و بخش اعظم تحصيلات ابتدايي را در
يکشنبه، 15 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زندگي نامه، آثار و فعاليت هاي ويکتورهوگو

زندگي نامه، آثار و فعاليت هاي ويکتورهوگو
زندگي نامه، آثار و فعاليت هاي ويکتورهوگو


 






 
درسال 1802م ديده به جهان گشود، سال هاي کودکي ويکتور در کشورهاي گوناگون سپري شد. مدت کوتاهي در کالج نجيب زادگان، واقع در مادريد اسپانيا، درس خوانده و در فرانسه از تعليم معلم خصوصي خود پدر ريو يير، کشيش بازنشسته، بهره برد. در سال 1814 م به دستور پدر وارد پانسيون کورديير شد و بخش اعظم تحصيلات ابتدايي را در آنجا گذراند. تکاليف مدرسه مانع از مطالعه ي آثار معاصران، به ويژه شاتوبريان، و نگارش تصنيفات اديبانه ي او نشد. سرودن شعر را با ترجمه ي اشعار ويرژيل آغاز کرد و همراه اين اشعار، قصيده ي بلندي در وصف «سيل» سرود.
در سال 1816 در حالي که هوگو چهارده سال بيش نداشت در يادداشتي نوشت: «مي خواهم شاتوبريان باشم يا هيچ». هوگوي نوجوان تصميم خود را گرفته بود و با جديت شروع کرد به نوشتن. وي، که از قريحه ي شاعري برخوردار بود، به اين نکته پي برد که شعر حرفه اي است که نخست بايد فنون آن را فراگرفت؛ پس با تمرين هاي مداوم به آموختن علم عروض و فن معاني و بيان روي آورد.

زندگي نامه، آثار و فعاليت هاي ويکتورهوگو

هفده ساله بود که با برادرانش به نشر مجله ي «کنسرواتورليترر» دست زد.او در مجله ي کنسرواتور ليترر مقاله هاي فراوان انتقادي باقضاوتي ساده و درخور توجه را منتشر کرد. نخستين شکل رمان خود را نيز، که در1818 م به نام«بوگ ژارگال» نوشته بود، در اين مجله عرضه کرد.اين رمان که درباره ي انقلاب سياهان بود، وي را از نظر ادبي نويسنده اي پيشرفته معرفي کرد.
هوگو در سال 1821 م مادرش را از دست داد. او به شدت تحت نفوذ و تأثير مادرش، سوني تره بوشه، بود که از سلطنت طلبان و پيروان متعصب آزادي به شيوه ي ولتر به شمار مي آمد پس از مرگ مادر بود که پدرش، کاپيتان ژوزف لئوپولد سيگيسبو هوگو، (بعدها به مقام ژنرالي نائل آمد) توانست علاقه و محبت فرزندش را نسبت به خود برانگيزد؛ زيرا هوگو از کودکي از سوء تفاهمات و اختلاف پدر و مادر خود رنج مي برد. او کودکي و اوايل جواني اش را با برادران خود نزد مادر و در خانه اي در پاريس گذراند. خاطرات باغچه ي بزرگ آن خانه، که هنوز حالت طبيعي و وحشي اش را حفظ کرده بود، در شعرهاي مشهور هوگو منعکس شده است.
هوگو در بيست سالگي نخستين ديوان خود را به نام«اودهاو اشعار گوناگون»منتشرکرد که موفقيت بسيار به دست آورد و در اکتبر همان سال با دوست دوره ي کودکي اش، آدل فوشه، که به سبب تهيدستي نويسنده و اختلاف خانوادگي، مدت ها خواستگاري اش بدون جواب مانده بود، ازدواج کرد.
پس از آن رمان«هان ايسلندي»را درسال 1823 م منتشرکرد که از نظر قالب و مبنا بيش از آثار گذشته اش جنبه ي رمانتيک داشت.

زندگي نامه، آثار و فعاليت هاي ويکتورهوگو

هوگو يک سال بعد در سال 1824 م، ديوان«اودهاي جديد» را عرضه کرد.اين ديوان ها هوگو را درنظر نسل جديد ادبي استاد انکارناپذير تازه ي شعر معرفي کرد. ديباچه اي که هوگو براي چاپ هاي متوالي اودها مي نوشت و در آن جنبه ي زيبايي شناسي را به صورتي گسترده تفسير مي کرد از تحولي در هنر شاعري و نويسندگي خبرمي داد.
ويکتورهوگو در سال 1827 م«درام کرامول» را نوشت و مقدمه اي مفصل براي آن نوشت که خود کتابي مستقل بود و اهميت آن به مراتب فراتر از خود درام است. اين مقدمه را مي توان اعلاميه اي براي نهضت رمانتيسم دانست. از اين زمان به بعد هوگو پيشرو مکتب رمانتيسم معرفي شد. در اين سال ها فرزندانش به دنيا آمدند و پدرش در گذشت.
در سال 1829 ‏م ديوان شرقيات را منتشر کرد. قدرت توصيف مناظرخيال انگيز، روشني رنگ هاي محلي،خاصه مهارت در علم بديع به اشعار ادراکي متفاوت با.گذشته داده و الهام گرفتن از روشني و درخشندگي شرق به آنها رنگ تازه اي بخشيده بود. با همت هوگو، لارماتين ووينيي، موفقيت رمانتيسم در قلمرو شعر غنايي تثبيت گشت،اما هنوز سنت کلاسيک در قلمرو تئاتر خدشه ناپذير به نظر مي آمد ؛ البته رمانتيسم بيش ازاينکه جرياني ادبي وهنري باشد، مرحله اي ازحساسيت اروپايي است که نخست در اواخر قرن هيجدهم درانگلستان و در آلمان و سپس در قرن نوزدهم در فرانسه، در ايتاليا ،دراسپانيا و در کشورهاي اسکانديناوي ظاهرشد.پس از آن خانه هوگو در کوچه ي نوتردام دشان مرکز تجمع دوستداران ادب شد و مکتب رمانتيسم درآن ظهور کرد.
درسال 1830م «رناني» در کمدي فرانسز با اقبال عمومي به صحنه آمد و افتخارهوگو مسلم، و پيروزي رمانتيک بر کلاسيک قطعي شد. در همين سال دختر هوگو «آدل»به دنيا آمد. سال هاي 1830 ‏تا 1843م دوران پرثمر قريحه و ذوق هوگو درهمه نوع اثر ادبي به شمار مي آيد.

زندگي نامه، آثار و فعاليت هاي ويکتورهوگو

در قلمرو رمان نويسي نخستين رمان بزرگ او «نوتردام دوپاي» يا «گوژپشت نتردام» در سال 1831 م انتشار يافت. رماني که رستاخيز درخشان قرون وسطا و درعين حال داستان غم انگيز سرنوشت بشر بود.
مرگ دخترش سبب شد ازسال 1843 تا1854 م در حوزه ي نويسندگي سکوت اختيار کند؛ اما با خلق رمان «واپسين روز يک محکوم» درسال 1855 م گويي دوباره ذوق نويسندگي هوگو زنده شد.
ويکتورهوگو براي نوشتن بزرگ ترين رمان خود، که درباره ي بدبختي هاي اجتماعي و بي عدالتي بود، برنامه ريزي کرد. نگارش اين رمان حدود هفده سال طول کشيد و در سال 1862 م بود که هوگو آن را با نام بينوايان منتشر کرد. نخست فقط بخش اول رمان با نام «فانتين» منتشرگرديد، اما با وجود استقبال بي نظير مردم از آن، نويسندگان و منتقدان آن دوران آن را«نه حقيقت و نه عظمت » و «بي مزه و بي معني» ناميدند. با اين حال چاپ فصل هاي بعدي و پايان کار با نام «بينوايان» باعث محبوبيت دوچندان هوگو در ميان مردم شد. هوگو پرسش هاي سياسي، اجتماعي خود را در رمان بعدي خود «کارگران دريا» درسال 1866 مطرح کرد.
اين رمانتيک فرانسوي در سال 1869 ‏رمان «مردي که مي خندد» را منتشر ‏کرد.اين رمان شاخص ترين رمان ويکتورهوگو است. «هنر پدربزرگ بودن» جزء آخرين مجموعه نوشته هاي هوگوست. اين اثر مجموعه ي شعري است که هوگوي هشتادساله، آکنده از مهر به نوه هايش، شيريني کودکي را در آن باز مي خواند و شعفي را در انسان هاي همواره مشغول مبارزات سياسي و مشکلات اجتماعي برمي انگيزد. دراين اثر ،درک کودکانه را، آن گونه که در بينوايان ديده ايم، باز مي يابيم. اين اثر ستايشي است از روح بسيار پاک کودکان و از شور سرشاري که خانواده، طي مبارزه ي روزانه اش براي پيروز شدن نيکي، در درون خود مي پرورد؛ همان گونه که هوگو در سراسر عمرش نيکي را درخود پروراند وبراي نيکي و نيک بودن و ماندن مبارزه کرد وهيچ گاه ازاين مبارزه دست نکشيد.
در فوريه 1881 م درآستانه ي ورود ويکتور هوگو به هشتاد سالگي مردم فرانسه بزرگداشت هاي بزرگ رابراي او گرفتند. يکي از رژه هاي بزرگ سراسر تاريخ فرانسه در آن روز برگزار شد. راه پيمايان ،ازخيابان ايلاد پائين شانزه ليزه به سمت مرکز پاريس حرکت کردند و شش ياعت اين راهپيمايي طول کشيد. در مقابل منزل او نيز با سردادن شعرهاي او به وي اداي احترام کردند.
ويکتور هوگو در22 مه سال 1885 م در 83 سالگي با زندگي وداع کرد. با مرگ او ادبيات فرانسه و جهان يکي از نويسندگان و شعراي بزرگ خود را از دست داد. بيش از دو ميليون نفر در تشييع جنازه ي او شرکت کردند. آنها در صفوف منظم در پاريس از قوس به پانتئون، جايي که او را به خاک سپردند رفتند.

زندگي نامه، آثار و فعاليت هاي ويکتورهوگو

آثار ويکتور
 

آ ثارهوگو را در کل مي توان به چهار بخش تقسيم کرد:

زندگي نامه، آثار و فعاليت هاي ويکتورهوگو

الف)آثار آغاز نوجواني:
 

آينه دوکاسترو؛ درامي به نثر در سه پرده که هوگو در پانزده سالگي نوشته است / ترجمه ي بخش هايي ازانه ايد شاهکار ويرژيل / درليدي، ترجمه اي از اشعار اوراس / سزاراز روييکون مي گذرد؛ ترجمه ا ي از فارسال تصنيف لوکن

زندگي نامه، آثار و فعاليت هاي ويکتورهوگو

ب شعرهاي هوگو:
 

‏اودهاي جديد/ اودهاي و قصايد/ شرقي ها/ برگ هاي خزان /نغمات شفق/صداهاي دروني/پرتوها و سايه ها/سير و سياحت/افسانه يقرون/غزليات کوچه ها و بيشه ها/سال مخوف/فن پدربزرگي/پاپ/شفقت عالي/اديان و دين/خر/رياح چهارگانه ي روح/عاقبت شيطان/مکتوبات جنگ/خدا/سال هاي شوم/ دسته ي گل آخرين

زندگي نامه، آثار و فعاليت هاي ويکتورهوگو

ج)نمايشنامه هاي هوگو:
 

کرامول/آمي روبساز/ارناني/ماريون دلورم/شاه تفريح مي کند/لوکرس بورژيا/ ماري تودور/آنژلو/اسمرالدا/روي بلاس/توامان/يور گراوها/تور که مادا/تئاتر در هواي آزاد

زندگي نامه، آثار و فعاليت هاي ويکتورهوگو

د)رمان هاي هوگو:
 

بوگژارگال/هان ايسلندي/آخرين روز يک محکوم/نتردام دوپاري يا گوژپشت نتردام/کلود گدا/بينوايان/کارگران دريا/مردي که مي خندد/نود و سه

زندگي نامه، آثار و فعاليت هاي ويکتورهوگو

هوگو و دين
 

هوگو در جواني خود را کاتوليکي متعصب و طرفدار کليسا و سلسله مراتب آن معرفي مي کرد و احترام بسياري براي اين نهاد قائل بود، اما رفته رفته ديدگاه هاي ضد کاتوليک او با ديدن سکوت کليسا در برابر بي عدالتي هاي اجتماعي شدت گرفت، به گونه اي که در دوران تبعيد نفرت و بيزاري خود را نسبت به کليساي کاتوليک روم ، به دليل بي تفاوتي آنها نسبت به وضعيت اسف بار طبقه ي ستمديده ،اعلام کرد. حتي در زمان تشييع جنازه ي فرزندان خود چارلز و فرانسوا، اصرار کرد که آنها را بدون صليب و کشيش به خاک بسپارند. همچنين همان قيد و شرط را براي مرگ خود و تشييع جنازه اش قرار داد اين نفرت به جا خود رسيد که او اعلام کرد: «اديان مي ميرند، اما خدا مي ماند» و «مسيحيت در نهايت ناپديد مي شود».

زندگي نامه، آثار و فعاليت هاي ويکتورهوگو

هوگو و سياست:
 

هوگوحدود سه دهه در عرصه ي سياست فعاليت مي کرد، اما موفقيتي براي او در امرحاصل نشد. هرچند او به مقام سنارتوي هم رسيد، اعتقاد و سخنان او عليه مجازات اعدام و بي عدالتي اجتماعي و جمهوري خواهي اش سبب شد ناپلئون سوم، که از سال 1851 م قدرت را در دست گرفت، او را تبعيد کند. با اين حال هوگو در بروکسل و نيو جرسي هم به فعاليت خود ادامه داد و به انتشار جزوه هاي سياسي به نام«ناپلئون کوچک» عليه ناپلئون سوم دست زد. اين جزوه ها در فرانسه ممنوع شد. «ناپلئون کوچک» در واقع بيانيه ي سياسي بلندي است از هوگو عليه ناپلئون سوم. هوگو در اين بيانيه تندترين و اساسي ترين اتهام ها را عليه ناپلئون سوم مطرح کرد: «کودتا – وطن پرستان بسياري را ازفرانسه راند، و تجديد امپراتوري مترادف مرگ هرگونه آزادي مي شود. وارث ناپلئون خائن و مرتجعي بيش نيست؛ براي آنکه جلوي پيشرفت و رفاه ملت رابگيرد... . سازمان ماليه وضعي رقت بار دارد ،هوس افتخار نظامي باعث اختلال در همه ي مؤسسه ها مي شود، گو اينکه انضباط برقرار است: دراين نظام جديد هيچ چيزي نيست که به کرامت انسان، به معني مسئوليت ها، و خلاصه به آزادي لطمه نزند». او در اين جزوه ي سياسي کارهاي ناپلئون سوم را از زواياي گوناگون بررسي کرده و به ويژه معايب اين فرد، به سبکسري ونابکاري اش، و شناخت نداشتن او از مردم و امور حکومت را برشمرده است:«اطرافيانش ازآشوب طلبان و اشخاص بي ملاحضه اي ترکيب يافته اند که تاريخ درباره ي بيداد گري هايشان سخت داوري خواهد کرد». اين اثر سندي بسيار مهم درباره ي مخالفتي است که در دوره اي که اروپا رفته رفته باعصر آزادي آشنا مي گرديد، در برابر قدرت امپراتوري نشان داده شد. اگرچه ناپلئون سوم در سال 1859 م با اعلام عفو عمومي همه ي تبعيديان سياسي، اجازه ي ورود آنها به کشور را داد، هوگو فقط پس از سقوط ناپلئون سوم از قدرت و اعلام جمهوري سوم به ميهن باز گشت. پس ازآن نيز به سرعت براي مجلس شوراي ملي انتخاب شد.
منبع: مجله زمانه، شماره95



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.