آقايان و پوكي استخوان!

اگر چه در گذشته‌اي نه‌چندان دور تصور مي‌شد پوكي استخوان يك بيماري مختص به خانم‌هاست، اما امروزه مشخص شده كه آقايان نيز در معرض ابتلا به پوكي استخوان قرار دارند. طبق بررسي‌هاي انجام شده از هر 7 مرد بالاي 50 سال، يك نفر در معرض خطر ابتلا به پوكي استخوان قرار دارد؛ اين در حالي است كه اين درصد در خانم‌ها يك نفر به ازاي هر 3 نفر خانم بالاي 50 سال است.
يکشنبه، 22 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آقايان و پوكي استخوان!

آقايان و پوكي استخوان!
آقايان و پوكي استخوان!


 





 
اگر چه در گذشته‌اي نه‌چندان دور تصور مي‌شد پوكي استخوان يك بيماري مختص به خانم‌هاست، اما امروزه مشخص شده كه آقايان نيز در معرض ابتلا به پوكي استخوان قرار دارند. طبق بررسي‌هاي انجام شده از هر 7 مرد بالاي 50 سال، يك نفر در معرض خطر ابتلا به پوكي استخوان قرار دارد؛ اين در حالي است كه اين درصد در خانم‌ها يك نفر به ازاي هر 3 نفر خانم بالاي 50 سال است.
اين بيماري در مردان كمتر است؟
دكتر برنارد كورتت متخصص روماتولوژي در‌اين‌باره مي‌گويد: عوامل زيادي در كنترل و ايجاد اين عارضه نقش دارند؛ اولين و مهم‌ترين عامل اين است كه توده استخواني مردان بسيار قوي‌تر و محكم‌تر از زنان است، معمولا اندازه ضخامت استخوان مردان 30 درصد بيشتر از زنان است، اما دليل اصلي فرآيند پوكي استخوان در زنان به علت نزديك شدن به سن يائسگي و افت شديد ميزان هورمون استروژن است و اين عاملي است كه روند پوكي استخوان در خانم‌ها را بسيار تسريع مي‌كند كه البته اين فرآيند در آقايان وجود ندارد.
عوامل خطر در آقايان
اولين دليل ابتلا در مردان، وراثت است. افرادي كه سابقه ابتلا به پوكي استخوان در مردان خانواده خود دارند، به صورت ارثي بيشتر در معرض ابتلا به اين عارضه قرار دارند، زيرا ميزان تراكم استخوان بخصوص در ستون مهره‌ها، گردن و لگن آنها بسيار كمتر بوده است. اما به‌‌رغم اين مساله، در 50 درصد موارد بروز اين عارضه در آقايان به دلايل ديگري نيز مربوط است. اين عوامل شامل مصرف الكل و دخانيات و همچنين عادات غذايي ناسالم مي‌شوند. در اين ميان نداشتن فعاليت فيزيكي مداوم، يكي از مهم‌ترين عوامل ايجاد پوكي استخوان در آقايان است. در اين ميان با آن كه خطر شكستگي ستون مهره‌ها در افراد سيگاري بالاي 60 سال در حدود 2 برابر بيشتر است، اما لازم است بدانيد مصرف مداوم داروهاي كورتوني و داروهاي ضد‌سرطان پروستات نيز در پاره‌اي از موارد يكي ديگر از علل بروز اين عارضه است.
در واقع بر اساس تحقيقات انجام شده تحليل توده استخوان‌ها يا ابتلا به پوكي استخوان در مردان گاهي به دليل بروز برخي بيماري‌ها يا مصرف طولاني مدت برخي از داروهاست.
از بين بيماري‌هاي شايع كه موجب پوكي استخوان مي‌شوند «هيپوگوناديسم» است كه در آن ميزان ترشح هورومون تستسترون به مقدار قابل توجهي كاهش مي‌يابد و اين درحالي است كه هورمون تستسترون، خود يكي از عوامل تقويت‌كننده توده استخواني در مردان است.
يكي ديگر از اين بيماري‌ها «كوشينگ» است كه باعث ترشح بيش از حد هورمون كورتيزول توسط غده فوق كليوي در خون ‌شده كه باعث تحليل تراكم استخواني مي‌‌شود.
ناراحتي‌هاي گوارشي مانند «گاستريت» و «سيروز كبدي» و همچنين پركاري غده «تيروئيد» و «آرتريت روماتوئيد يا روماتيسم» از بيماري‌هايي هستند كه مي‌توانند باعث بروز عارضه پوكي استخوان شوند. مصرف طولاني و مداوم داروهايي كه پايه كورتوني دارند يا براي درمان سرطان پروستات مورد استفاده قرار مي‌گيرند نيز يكي از عوامل بروز اين ضايعه هستند. اما آنچه تعجب آور است اين كه احتمال مرگ بر اثر شكستگي لگن و ستون مهره‌ها در مردان بيشتر از زنان است. طبق بررسي‌هاي انجام شده در فرانسه، تعداد مرداني كه بر اثر شكستگي در ناحيه لگن و ستون مهره‌ها مي‌ميرند 2 تا 3 برابر بيش از زنان است، اما هنوز كسي علت واقعي آن را نمي‌داند. اغلب اين افراد را اشخاص سالخورده‌اي كه دچار سوءتغذيه نيز بودند تشكيل مي‌‌دهند كه اين مساله نيز خود يكي از دلايل بروز شكستگي‌هاي ناشي از پوكي استخوان، بخصوص شكستگي لگن و ستون مهره‌ها در سالخوردگي است.
دكتر برنارد كورتت متخصص روماتولوژي معتقد است، تحقيق در مورد علل بروز ضايعات تراكم استخوان در مردان بسيار مشكل‌تر است، زيرا عواملي كه منجر به پوكي استخوان در مردان مي‌شود بسيار متنوع‌تر و گسترده‌تر از اين عوامل درزنان يائسه است در 50 درصد موارد اين عارضه به دلايل ثانويه اتفاق مي‌افتد نه فقط به دليل مسائل ارثي و ژنتيكي. در اين ميان از آنجا كه پيشگيري بهتر از درمان است، اجتناب از مصرف الكل و سيگار و همچنين داشتن رژيم غذايي سالم و كافي، فعاليت ورزشي منظم در پيشگيري از بروز اين عارضه مي‌تواند بسيار مفيد واقع شود. يكي از مفيدترين راه‌هاي اطلاع از بروز اين عارضه، انجام آزمايش سنجش تراكم استخوان است كه پس از 45 سالگي براي مردان نيز توصيه مي‌شود كه ميزان اين تراكم را در نقاط مختلف بدن مشخص مي‌كند؛ البته خوب است بدانيد در مردان نيز همانند زنان، امكان ابتلاي زودرس به پوكي استخوان نيز در هر سني وجود دارد بنابراين انجام فعاليت‌هاي ورزشي منظم مانند پيادروي، دو، ژيمناستيك و تنيس حداقل 30 دقيقه در روز و 3 بار در هفته توصيه مي‌شود. زيرا ورزش فرآيند كاهش تراكم استخواني را به تعويق مي‌اندازد، همچنين باعث تقويت بافت عضله مي‌شود كه خود مي‌تواند در پيشگيري از شكستگي‌هاي ستون مهره‌ها و لگن بسيار مفيد و موثر واقع شود. خوردن حداقل 3 ماده حاوي كلسيم در روز يا يك ليوان آب غني‌شده با كلسيم نيز در اين خصوص توصيه مي‌شود. همچنين قرار گرفتن در معرض نور خورشيد جهت دريافت ويتامين D براي تقويت استخوان‌ها و جذب بيشتر كلسيم موجود در مواد غذايي مصرفي كه بسيار مفيد هستند نيز توصيه مي‌شود، اما اگر پوكي استخوان به شكل پيشرفته در مردان ايجاد شده باشد و علت بروز آن، كاهش ترشح هورمون تستسترون باشد، تزريق هورمون تستسترون نيز مي‌تواند بسيار مفيد باشد. منبع:جام جم آنلاین
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما