دل همسرتان را بدست آوريد

برقراري ارتباط جزيي از زندگي روزمره است و همه ي ما دائماً در حال تکرار اين امر هستيم، اما دليل اينکه نمي توانيم بطور مناسب با همسر خود ارتباط برقرار کنيم چيست؟ شايد در آغاز زندگي مشترک همه چيز بر وفق مراد پيش رود، اما اگر شما قادر به برقراري ارتباط مؤثر نباشيد، چيزي نخواهد گذشت که تعادل زندگي از بين مي رود، اغلب
يکشنبه، 29 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دل همسرتان را بدست آوريد

دل همسرتان را بدست آوريد
دل همسرتان را بدست آوريد


 

نويسنده: عبدالرسول کريمي




 
برقراري ارتباط جزيي از زندگي روزمره است و همه ي ما دائماً در حال تکرار اين امر هستيم، اما دليل اينکه نمي توانيم بطور مناسب با همسر خود ارتباط برقرار کنيم چيست؟ شايد در آغاز زندگي مشترک همه چيز بر وفق مراد پيش رود، اما اگر شما قادر به برقراري ارتباط مؤثر نباشيد، چيزي نخواهد گذشت که تعادل زندگي از بين مي رود، اغلب خانم ها عادت دارند که تقصير همه مسايل و مشکلات را به گردن همسرشان بيندازند و اصلاً اعتقادي ندارند که نقايص و عيوبي که در وجود خودشان نيز هست بايد رفع شود.
از نظر محققان پنج دليل وجود دارد که مانع ايجاد ارتباط سالم بين همسران مي شود.

1. انتخاب زمان نامناسب
 

آقايان به اندازه کافي در شغل خود با مشکلات زيادي مواجه هستند که بايد تمام آنها را حل و فصل کنند و دوست ندارند زماني که به منزل باز مي گردند با مشکلات ديگري مواجه شوند. انسان ها به طور غريزي زماني که با مسايلي که در حد توان شان نيست برخورد مي کنند، يکي از اين دو راه را انتخاب مي کنند: يا دعوا يا فرار، به همين دليل زماني که شما همسرتان را با کوهي از مشکلات گلوله باران مي کنيد، او هم در مقابل، يکي از دو راه ذکر شده را انتخاب مي کند. اگر در دعوا با شما شکست بخورد، راه دوم را انتخاب مي کند و از برقراري ارتباط سالم با شما مي گريزد.

2. پرحرفي
 

بيشتر اوقات خانم ها در مورد مشکلات خود شروع به پرحرفي مي کنند. زماني که مي توان آنها را در چند جمله خلاصه کرد، ديگر نيازي نيست که شروع به داستانسرايي کنيد. بيشتر خانم ها پرحرف هستند و بحث را خيلي بيشتر از آن چيزي که نياز است، به درازا مي کشانند. بهتر است زماني که مي خواهيد با همسر خود درمورد کارهاي خانه و مسايل مربوط به زندگي مشترک تان صحبت کنيد، گفت و گوي کوتاه و شيريني داشته باشيد تا بتوانيد بهترين نتيجه را دريافت کنيد. همچنين اگر بتوانيد بر روي نقاط مثبت خود و همسرتان تمرکز کنيد، بيشتر پيشرفت مي کنيد و بسياري از مشکلات به خودي خود رفع خواهد شد. نبايد در موقع بروز مشکلات فقط در مورد ازدواج تان صحبت کنيد. راه حل ديگراين است که بيشتر گوش کنيد تا اينکه بخواهيد صحبت کنيد.

3. هرج و مرج در دعواها
 

به همه ي ما آموزش داده اند که دعوا بايد عادلانه باشد. اما به راستي معناي واقعي اين جمله چيست؟ بر اساس اظهارات محققان چهارده قانون براي «دعوا کردن» وجود دارد که بايد در هر رابطه يي رعايت شود:
1- پيش از هر چيز مشکل به وجود آمده را روشن کنيد.
2- فقط بر روي همان مشکل تمرکز کنيد.
3- سعي کنيد با هم ارتباط فيزيکي ملايمي برقرار کنيد؛ مثلاً دست هاي يکديگر را بگيريد.
4- از طعنه زدن به يکديگر خودداري کنيد.
5- از جملاتي که در آنها «تو» وجود دارد؛ خودداري کنيد.
6- از «عبارات هيستريک» که مبالغه آميز و تعميم دهنده هستند، استفاده نکنيد.
7- پيش از اينکه به ادامه ي بحث بپردازيد، بايد هر گونه احساس ناراحتي و کينه را در طرف مقابل از بين ببريد.
8- بر روي اشتباهات گذشته ي فرد مقابل دست نگذاريد.
9- عکس العمل هاي تند از خود نشان ندهيد و از عباراتي نظير «من ديگر نمي توانم ادامه بدهم» يا «تو داري مرا به کشتن مي دهي» استفاده نکنيد.
10- در برابر طرف مقابل از استراتژي سکوت استفاده نکنيد.
11- بحث و مشاجرات خود را در يک مکان کاملاً خصوصي انجام دهيد.
12- برداشت شخصي خود را از گفته هاي طرف مقابل براي خودتان تکرار کنيد.
13- مشکلات خود را با راه حل برنده، برنده حل کنيد.
14- براي همسر خود ارزش و احترام قايل باشيد.
رعايت اين قوانين مشکلات شما را به حداقل مي رساند و به شما و همسرتان کمک مي کند تا بر سر مشکلات به توافق برسيد.

4. سرزنش کردن
 

سرزنش کردن شريک زندگي تنها به اين معناست که شما قصد داريد احساس بهتري نسبت به خودتان پيدا کنيد. اين کار در حين بحث و مشاجره هاي خانوادگي به هيچ وجه صحيح نيست. مسؤوليت تمام کارهاي خود را به گردن ديگران نيندازيد. زمان صحبت کردن با همسر خود از کلمات مناسب استفاده کنيد و به او احترام بگذاريد تا مجال برقراري ارتباط صحيح را پيدا کنيد.

5. ناسزاگويي
 

ناسزاگويي مي تواند شامل هر چيزي که همسرتان را تحقير مي کند، از جمله کلمات تند و رکيک باشد. زماني که ما عصباني مي شويم، دوست داريم مشکلات خود را با هر کسي که در نزديک مان است در ميان بگذاريم، حال او چه يکي از اقوام باشد چه يک دوست. در اين وضعيت سعي کنيد همسر خود را در پيش روي ديگران کوچک نکنيد و از جنبه هاي منفي او صحبت نکنيد. اين کار سبب مي شود فاصله ي بين شما دو نفر بيشتر شود. بايد تنها از نقاط قوت همسر خود در مقابل ديگران حرف بزنيد و اگر هم نمي توانيد، بهتراست که اصلاً در مورد او هيچ حرفي نزنيد.
تا اينجا به نکاتي اشاره شد که شما بايد در زندگي مشترک خود از انجام شان خودداري کنيد. در ادامه مواردي به شما يادآوري مي شود که استفاده از آنها در زندگي مشترک سودمند خواهد بود. اين موارد عبارتند از:

گوش کردن:
 

با اين کار شما به همسر خود ثابت مي کنيد که حرف هايش براي شما ارزشمند و مهم هستند.

درک کردن:
 

با اين کار شما گفته هاي او را براي خود مجدداً تجزيه و تحليل مي کنيد تا هيچ گونه سوء تفاهمي پيش نيايد.

ارزش قايل شدن:
 

شما منظور اصلي خود را براي يکديگر توضيح مي دهيد تا هيچ گونه برداشت غلطي ايجاد نشود.

واکنش صحيح:
 

شما با ارزش نهادن و احترام خاص به درک متقابل او پاسخ مي دهيد.
نکات ذکر شده چندان زياد نيستند و شما مي توانيد به راحتي از آنها بهره بگيريد. سعي کنيد همين حالا طرز برخورد خود را با همسرتان تغيير دهيد. منتظر نباشيد تا از او حرکتي سر بزند، براي اينکه شايد او به درستي نداند که بايد از کجا شروع کند. فقط تا آنجا که مي توانيد، سعي کنيد به بهترين نحو با او ارتباط برقرار کنيد. يادگرفتن اين کار تنها در طول زمان امکان پذير خواهد شد.

دل همسرتان را بدست آوريد

منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره 97.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.