توصيه هاي ايمني

ببينيد سانحه خبر نمي كند و هر كدام از ما ممكن است با مصدومين مواجه شويم. در مورد آسيبهاي ناحيه نخاع، يك نكته را به خاطر بسپاريد. ما فرض را بر آسيب ديدگي نخاع مي گذاريم. البته تا زماني كه عكس آن ثابت شود. اين فرضيه اوليه يادمان مي آورد كه مريض مشكوك به آسيب نخاعي را نبايد به هيچ قيمتي حتي به اندازه سرسوزني
دوشنبه، 30 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
توصيه هاي ايمني

توصيه هاي ايمني
توصيه هاي ايمني


 






 

سانحه خبر نمي كند:
 

ببينيد سانحه خبر نمي كند و هر كدام از ما ممكن است با مصدومين مواجه شويم. در مورد آسيبهاي ناحيه نخاع، يك نكته را به خاطر بسپاريد. ما فرض را بر آسيب ديدگي نخاع مي گذاريم. البته تا زماني كه عكس آن ثابت شود. اين فرضيه اوليه يادمان مي آورد كه مريض مشكوك به آسيب نخاعي را نبايد به هيچ قيمتي حتي به اندازه سرسوزني تكان دهيم. مگر وقتي كه جانش در خطر باشد و مثلاً در ماشيني اسير شده باشد كه آتش گرفته است. در غير اين موارد حاد، تا حد امكان به مصدوم دست نزنيد و او را تكان ندهيد چون بسياري از ويلچر نشينان امروز، كساني هستند كه در اثر نابلدي رهگذران،‌ دچار آسيب جدي نخاعي شده اند. آسيبي كه شايد با جا به جايي درست و با كمك متخصصين، هرگز آنقدر جدي نمي شد.

مراقب باشيم اگر:
 

با مصدومي مواجه شديم كه در ناحيه كمر يا گردن مورد حمايت اصابت گلوله يا چاقو قرار گرفته بود.
با مصدومي مواجه شديم كه در اثر تصادف، سقوط از بلندي يا هر سانحه ديگري در ناحيه گردن و يا كمر آسيب ديده بود.
مصدومي كه موقع شيرجه زدن صدمه ديده بود.
مصدومي كه به شدت زمين خورده بود.
مصدومي كه در اثر چرخش سريع و ناگهاني بدن آسيب ديده بود.
مصدومي كه در حين ورزش صدمه ديده بود.

علائم اصلي آسيب به نخاع:
 

خشك شدن و بي حركت ماندن گردن، مانند سر در وضعيتي غير معمولي، مشكل داشتن يا ناتوان بودن از راه رفتن،‌ فلج شدن، سردرد، گردن درد يا كمر درد، كرختي و سوزن سوزن شدن پا، ناتواني در كنترل ادرار و بيهوشي و علائم شوك مانند رنگ پريدگي، سرد شدن پوست،‌ كبودي ناخن ها و لب ها كاهش هوشياري، از علائم هشدار دهنده اي هستند كه در سوانح مي توانند نشانه اي از بروز آسيب هاي نخاعي باشند و دقت بيشتري را مي طلبند.

كمك هاي اوليه براي مصدومين گردن و كمر
 

سر و تنه مصدوم را كاملاً بي حركت نگه داريد.
اگر حركت دادن مصدوم ضروري است، از چندين نفر كمك بگيريد كه يكي از آنها فقط بايد سر و گردن بيمار را نگه دارد. همه گروه بايد بدن مصدوم را در حاليكه سر و گردن و كمر او كاملاً ثابت است،‌ روي برانكارد قرار دهند.
در اطراف سر و بدن بيمار، حوله، پارچه و پتو قرار دهيد و بيمار را به برانكارد ببنديد تا موقع جابجايي، كوچكترين تكاني نخورد.
لباسها و يا كلاه بيمار را از تنش در نياوريد.
منبع:نشريه از نو، شماره 7و8.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.