مربيان مکتب آبي

شاگردان نسل اول استقلال،ازسال 1323درفوتبال ايران خود نمايي کردند.حداقل يکصد مرد از تاريخ فوتبال استقلال جذب امورفني شدند و حداقل 30 تا40 نفرازآن ها به دسته مربيان برتر فوتبال ايران ملحق شدند.اولين سرمربي تاريخ استقلال علي دانايي فرد بود.پدرمعروف ايرج،درنسل اول استقلال،همبازي نفراتي مثل پيرکارلو،حسنعلي
سه‌شنبه، 1 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مربيان مکتب آبي

مربيان مکتب آبي
مربيان مکتب آبي


 

نويسنده:مهدي حدادپور




 

آن ها 10 سرمربي در تيم ملي دارند
 

شاگردان نسل اول استقلال،ازسال 1323درفوتبال ايران خود نمايي کردند.حداقل يکصد مرد از تاريخ فوتبال استقلال جذب امورفني شدند و حداقل 30 تا40 نفرازآن ها به دسته مربيان برتر فوتبال ايران ملحق شدند.اولين سرمربي تاريخ استقلال علي دانايي فرد بود.پدرمعروف ايرج،درنسل اول استقلال،همبازي نفراتي مثل پيرکارلو،حسنعلي منصور،حراجچي و...بود و بلافاصله سرمربي استقلال شد.معروف ترين مربيان تاريخ فوتبال استقلال که دست پرورده مکتب فوتبال استقلال هستند را با يکديگر مرور مي کنيم.
1-علي دانايي فرد
اولين نابغه مربيگري
علي دانايي فرد ازاواخر دهه20 سرمربي استقلال شد و تا سال 1348 به طور متناوب هميشه سرمربي استقلال بود.حتي درمقطعي ازسال هاي دهه50،او بازهم دراستقلال مربيگري کرد.دانايي فرد دردهه 30،سابقه مربيگري درتيم هاي شعاع و نادررا هم دارد.او در سال 58 به رحمت خدا رفت و براي بزرگداشت او،دو تيم پرسپوليس و استقلال در يک ديدار دوستانه به مصاف هم رفتند.ديداري که متاسفانه توسط چند تماشاگربي خرد به جنجال کشيده شد.
2-محمود بياتي
قهرمان جام ملت ها
محمود بياتي يک هافبک وسط بزرگ بود که ازسال 1329 تا 1337 براي تيم ملي بازي کرد.بياتي متولد سال 1307و سرهنگ ارتش بود وامروز82 ساله و ساکن آمريکا است.او دراوايل دهه40 سرمربي استقلال شد و در سال 1347،هدايت تيم ملي را برعهده گرفت و تيم ملي با حضوراو درجام ملت هاي 1968 آسيا قهرمان شد.بياتي تا سال 1973 در دو مقطع سرمربي تيم ملي شد که درهردوبار برادرکوچکترش محمد دستيارش بود.
3-محمد بياتي
برادر قهرمان
درجام سنتو در دو مقطع دستياربرادرش در تيم ملي فوتبال بود و در سال 49 و درجريان جام عمران منطقه اي سنتو سرمربي تيم ملي شد.دراين جام تيم ملي ايران ،قهرمان رقابت ها شد.در دوران مربيگري محمود بياتي درتيم ملي بود که علي پروين اولين بازي ملي خود را انجام داد.محمد بياتي متولد سال 1309شمسي است و درحال حاضر80 سال دارد و درکشور آمريکا سکونت دارد.
4-اميرابوطالب
کاشف استعدادها
دوران حضوراو درتيم استقلال به عنوان بازيکن زياد طولاني نبود،با اين حال اميرابوطالب دردهه40 بازيکن استقلال بود و بلافاصله سرمربي تيم هاي راه آهن و دارايي شد.امير ابوطالب تا سال 82، مربيگري مي کرد.او درحال حاضر74 سال دارد.
5-پرويز ابوطالب
سرمربي همه رده ها
بازيکن دهه40استقلال،درسال 49،زماني که تنها 28 سال داشت.سرمربي تيم ملي جوانان شد.او تا سال هاي مياني دهه.7،تجربه مربيگري در تيم هاي ملي بزرگسالان و نوجوانان را هم به فهرست تجارب و فعاليت هايش افزود.ابوطالب در سال هاي ده 40 و 50 با مديريت و هدايت تيم بوتان ستارگان زيادي را به فوتبال کشورمان معرفي کرد.او درحال حاضر 68 سال دارد.
6-حشمت مهاجراني
سرمربي موفق
تيم ملي حشمت مهاجراني که درحال حاضر72 ساله است بازيکن سال هاي دهه 30 استقلال بود که بعد از تاسيس تيم پاس مجبور شد به علت نظامي بودنش به جمع شهرباني چي ها بپيوندد.حشمت مهاجراني در سال 1352 سرمربي تيم ملي جوانان شد.اين تيم را 4 بار قهرمان آسيا کرد و سپس سرمربي تيم ملي بزرگسالان شد با تيم ملي بزرگسالان به جام جهاني 1978 آرژانتين رفت درجام ملت هاي 1976 قهرمان شد و حضوري شايسته در المپيک 1976 مونترال داشت.مهاجراني از سال 1359 تا سال 1384 به مدت 25 سال در امارات مربيگري کرد.
7-حسن حبيبي
روزگار خوش
حسن آقا مرد شماره يک محله فوتبالي چهار صد دستگاه در دره 30 و 40، مثل بسياري از بچه محل ها،به تاج سابق رفت به محض تشکيل پاس ،حسن آقا هم به پاس رفت و بعد از پايان کسوت فوتبالي ، سرمربي پاس شد و اين تيم را دوبار قهرمان ليگ کرد.سپس سرمربي تيم ملي شد و اين تيم را به المپيک 1980مسکو برد.حسن آقا بعدها سرمربي تيم هاي ملي اميد و آرارات شد.روزگارحسن آقا درفوتبال ايران هميشه مواجه با موفقيت بوده است.حبيبي درحال حاضر 71 ساله است.
8-محمد رنجبر
يگانه رئيس فوتبال
رنجبر متولد سال 1313 بوده و درسال 82 زماني که 69 ساله بود درگذشت.او اهل کرمانشاه بود و در سال 1342 راه حبيبي و مهاجراني را پيمود و از تاج به پاس رفت.رنجبر درسال 51 تيم ملي را به عنوان سرمربي قهرمان آسيا کرد.رنجبر در سال 66 مدير فني استقلال و درسال 1379، مدير تيم ملي بزرگسالان شد.
9-جلال طالبي
سرمربي جام 98
بازيکن سابق تيم دارايي در سال 47 به محض انحلال اين تيم به استقلال آمد.طالبي تا سال 50 بازيکن استقلال ماند و سپس سرمربي دارايي شد.درسال 1357سرمربي تيم ملي اميد شد و درسال 1377، درآستانه جام جهاني 1998 فرانسه هدايت تيم ملي بزرگسالان را بر عهده گرفت.او در مقاطعي هم هدايت تيم هاي بهمن کرج ، گيلانک سنگاپور و مس کرمان را بر عهده داشت.جلال طالبي درحال حاضر 96 سال دارد.
10-اصغر شرفي
هنوز فعال است
در سن 68 سالگي هنوز فعال است و تازه از ليگ دسته اول ايران خارج شده است.شرفي هم بازيکن تاج بود و به پاس رفت و در سال 53 کفش ها را آويزان کرد.او ابتدا درتيم ملي جوانان و سپس در تيم ملي بزرگسالان دستيار حشمت مهاجراني شد و بعد از آن ، در تيم هايي مثل استقلال ، پگاه گيلان ، برق شيراز و...فعاليت کرد.

مربيان مکتب آبي

11-گودرز حبيبي
برادر کوچک
حسن حبيبي متولد سال 1325و بازيکن سابق تيم فوتبال استقلال دردهه 40 است که بعد ازپايان دوران مربيگري درتيم هايي مثل پيام،گسترش ، سايپا و...فعاليت کرد.اولين قهرماني تيم سايپا در مسابقات رسمي فوتبال با حضور او رقم خورد.
12-منصور پورحيدري
کسوتي طويل المدت
از سال 1353 که با قهرماني درمسابقات ليگ کشور فعاليت حرفه اي خود را به عنوان بازيکن خاتمه داد تا سال 1389 يعني به مدت 36 سال به شکل هاي مختلف درکنار استقلال بود و چند سالي هم به عنوان سرمربي در تيم هاي ملي بود و چند سالي هم به عنوان سرمربي در تيم هاي ملي بزرگسالان و تيم ملي فوتسال فعاليت کرد.او که امروز 65 ساله است.مسئوليت سرپرستي تيم فوتبال استقلال را هم دارد.
13-گارنيک مهرابيان
خاطره دهه40
بازيکن سابق استقلال دردهه40 يکي ازبهترين مربيان دهه 50 فوتبال ايران بود که دردو تيم دارايي و ماشين سازي تبريزمنشا خدمات بسياري براي فوتبال ايران بوده است.
14-مسعود معيني
آموزش عالي
مدافع استقلال دراواخر دهه 40 و اوايل دهه 50 بعدها به تيم هاي دارايي و اکباتان رفت و مسئوليت سرمربيگري اکباتان و تيم ملي را برعهده گرفت و از آن پس در مقاطع مختلف درکميته هاي آموزش فدراسيون فوتبال فعاليت کرد.معيني امروز 61 سال دارد.
15-فريدون عسگرزاده
سرمربي جدي و عبوس
عسگرزاده درسال هاي دهه40 مدت کوتاهي را درتيم تاج سابق بازي کرد.دوران مربيگري او هم البته کوتاه بود.او درتيم هما بهترين دوران مربيگري خود را سپري کرد و در سال 1364 در جام بين المللي دهه فجر سرمربي تيم ملي فوتبال کشورمان شد.
16-بهرام عاطف
لژيونر زاينده رود
دردهه40 مدت کوتاهي را در تيم فوتبال تاج سابق بازي کرد.او بعد از انقلاب در ساليان بسيار هدايت تيم هاي اصفهاني را بر عهده گرفت که مهم ترين اين تيم ها ذوب آهن اصفهان بود.
17-مرتضي شرکا
مربي موقت
بازيکن دهه40 باشگاه پرسپوليس درفاصله زماني حضور رايکوف و جگيچ در تيم استقلال ،مسئوليت سرمربيگري استقلال را به عنوان مربي موقت برعهده گرفت.او بعدها در تيم هاي ديگري هم مربيگري را برعهده داشت.البته تا اواسط دهه 60!
18-علي جباري
خودش نخواست!
او مي توانست مربي بزرگي در فوتبال ما باشد اما افسوس که بعد از پايان دوران پرافتخار بازي براي تيم تاج سابق تنها در مدت زماني کوتاه مربيگري درتيم صنايع دفاع را برعهده گرفت و علي رغم آن که مي توانست در تاج هم مربيگري کند تنها به سرپرستي در اين تيم اکتفا کرد.
19-غلامحسين مظلومي
پايان زود هنگام
بلافاصله بعد ازپايان دوراي بازي درتيم هاي فوتبال تاج سابق و شهباز،درسال61 سرمربي تيم نيرومند تهران شد.مظلومي 3 دوره مربيگري را هم درتيم هاي فوتبال ملي اميد،استقلال تهران و استقلال اهواز سپري کرد و زودتر از آنچه تصورمي شد،از اوايل دهه 70 از مربيگري کنار رفت.او در حال حاضر60 ساله است.
20-ناصر حجازي
اين همه تيم فعال
مرد 61 ساله امروزفوتبال بهترين دروازه بان تاريخ فوتبال ملي و تاج سابق بود.اولين تجربه مربيگري او، در سال 61 براي استقلال بود.او درسال هاي 65 به بعد هدايت محمدان بنگلادش،محمدان هندوستان،شهرداري کرمان،تجارت تهران،ماشين سازي تبريز،سپاهان اصفهان، ذوب آهن اصفهان ،استقلال تهران ،استقلال اهواز ،نساجي قائم شهر و...را هم بر عهده داشته است.
21-نصرا...عبداللهي
مسير پورحيدري
نصرا...عبداللهي تا سال52 بازيکن استقلال بود.اما سپس به تيم شهبازرفت.اولين تجربه مربيگري او درتيم شاهين سال64 بود،عبداللهي درسال 73 سرمربي استقلال و در سال 74 سرمربي سايپا شد.او در ساليان پاياني دهه 70 و ابتدايي دهه 80 سرپرست استقلال بود.نصرا...عبداللهي در حال حاضر 61 ساله است.
22-حسن روشن
بازنشستگي پيش از موعد
چه دردوران مربيگري و چه دردوران بازي،بازنشستگي زودتر از موعدي داشت.روشن که امروز56 ساله است تا سال 62 بازيکن استقلال بود.مدتي به دوبي رفت و بعد از بازگشت درتيم هايي مثل ماشين سازي ،شموشک نوشهر، بانک تجارت تهران و معادن تهران مربيگري کرد.
23-اکبرميثاقيان
ذاتش مشهدي بود
درساليان پاياني دهه 50 بازيکن خط دفاعي تيم استقلال بود.ميثاقيان از ابتداي دهه 70 مربيگري را به طور جدي آغاز کرد.او در تيم هايي مثل ابومسلم ،شموشک نوشهر،راه آهن تهران ،استقلال اهواز ،شهرداري تبريز و...فعاليت کرد.
24-محمد حسين ضيايي
عجين باصبا
درسال هاي 58 و 59 بازيکن استقلال بود ، سپس به تيم هاي وحدت ، شاهين ، واشاش مجارستان و تراکتور سازي تبريز رفت.ضيايي در دوران مربيگري در تيم هاي تراکتور سازي ، شاهين ، صنام ، پيکان ، صبا و شهرداري تبريز کار کرده است.
25-پرويز مظلومي
سرمربي امروز
پرويزمظلومي،سرمربي امروز استقلال 56 ساله است.او براي اولين بار درسال 52 به استقلال آمد و تا سال 1367 براي استقلال بازي کرد.مظلومي درساليان بعد، هدايت تيم هاي پورا، صنام ،صباباتري ،مس کرمان و ابومسلم مشهد را برعهده گرفت و درحال حاضرمسئوليت هدايت تيم استقلال تهران را دارد.
26-رضا نعلچگر
قهرمان سوپر جام
رضا نعلچگر از سال هاي 55 تا 71 به طور متناوب بازيکن تيم استقلال بود.بعد از پايان دوران فوتبال در سال 73 مسئوليت استقلال را در سوپر جام تهران برعهده گرفت و اين تيم را قهرمان کرد.نعلچگر درسال 78 هم دستيارسکومورخوف دراستقلال بود.او درحالي که مي توانست به کسوت مورد اشاره در تيم استقلال ادامه دهد.خيلي زود خود را بازنشسته کرد.
27-بهتاش فريبا
ساليان مربيگري در استقلال
سال 59 از تيم پاس به استقلال آمد و تا سال 67 براي اين تيم بازي کرد.بهتاش فريبا در سال 73 همراه با نصرا...عبداللهي و امروز بعد از16 سال همراه مظلومي ، استقلال را هدايت کرده و در ساليان گذشته هم بارهه در تيم هاي مثل مهرکام پارس به عنوان سرمربي فعاليت کرده است.
28-امير قلعه نويي
پرافتخارترين مرد دهه 80
ازسال 67 به استقلال آمد و تا سال 1376 بازيکن اين تيم بود.قلعه نويي سپس به عنوان کمک مربي تيم ملي اميد و سرمربي تيم استقلال نوين فعاليت مربيگري را شروع کرد.در سال 1381 سرمربي برق و بعد استقلال اهواز شد.از سال 81 به بعد نيز هدايت تيم ملي ، استقلال ، سپاهان و مس کرمان را بر عهده داشته و 3 قهرماني در ليگ و 2 قهرماني در مسابقات جام حذفي به دست آورده است.
29-صمد مرفاوي
درجاده بزرگي
صمد مرفاوي از ديگر مربياني است که در 5 سال اخير در جاده بزرگي قرار گرفته است.مرفاوي ، از سال 67 به استقلال آمد و تا سال 76 بازيکن اين تيم بود.در مقاطع مختلف مسئوليت دستياري قلعه نويي را بر عهده داشت و در سال 1385 به عنوان سرمربي در استقلال کار کرد.در سال 1388 براي دومين بار سرمربي استقلال شد و امروز مسئوليت مورد اشاره را در تيم مس کرمان برعهده دارد.
30-مجيد نامجومطلق
سرمربي باهوش
آنقدر گزيده کار و دقيق است که در ابتداي فصل جاري حاضر نشد به هر قيمتي سرمربي تيم فوتبال ابومسلم باشد.نامجومطلق از سال 1364 تا 1370 باريکن استقلال بود.او در تيم هايي مثل شهرداري بندر عباس به عنوان سرمربي و استقلال به عنوان کمک مربي دو مقطع خوب و موفق را سپري کرده است.
31-محسن گروسي
سرمربي دسته يکي ها
گروسي در ساليان گذشته در تيم هاي باشگاهي قزوين و زنجان مربيگري کرده و در تيم پاس همدان هم دستيار اصغر مدير روستا بود.او در حال حاضر 42 ساله است.
32-جواد زرينچه
تبعيدي در ليگ يک
از سال 67 تا سال 81 بازيکن استقلال بود و به جز استقلال در تيم هاي ژاندارمري ، بوتان ، کشاورز و صباباتري کرده است.اولين بار در سال 78 به عنوان سرمربي موقت در استقلال فعاليت کرد.در سال 82 براي دومين بار صاحب چنين مسئوليتي شد.او در تيم هاي صنايع اراک و کاوه تهران هم فعاليت کرده و به تازگي از تيم کاوه اخراج شد و به داماش دورود پيوست.
33-رضا احدي
استثناي 80
رضا احدي از سال 60 تا سال 70 بازيکن استقلال بود.او در سال 80 با پرورش يک نسل پرستاره در جوانان استقلال خاطره انگيز شد.احدي درساليان دهه 80 اداره تيم هاي عقاب و استقلال اهواز را برعهده داشته است.به جز 33 نفري که،تجربه مربگري آن ها ازحداقل 2 سال و اندي فراتررفته،با نام هاي ديگري مواجه هستيم که يا تازه سرمربي شده اند و تجربه سرمربيگري آن ها از 2 سال کمتراست.(مثل رضا حسن زاده ،محمود فکري،عباس سرخاب)يا درسطح بزرگسالان صاحب تجربه نيستند و تنها درعرصه تيم هاي پايه کارکرده اند(رضا رجبي ،شاهرخ بياني،محمد خرمگاه ،ايمان عالمي،شاهين بياني )يا در تيم هاي مختلف دستيارسرمربي بوده اند(مرتضي يکه ،مهدي پاشازاده ، بيژن طاهري ،سيامک رحيم پور، صادق ورمزيار ،عليرضا منصوريان و...)و يا اين که به عنوان مربي دروازه بان ها درتيم هاي مورد اشاره فعال بوده اند(حميد ملک احمدي ،منصور رشيدي ،محمدعلي يحيوي ،بهزاد غلامپور،مجيد رضايي و حميد بابازاده )و البته يک نفر هم نقشي جدا در تمام اين معادلات دارد؛ عليرضا منصوريان.
منبع:تماشاگر شماره 46



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.