معرفی کتاب الفهرست شیخ منتجب الدین

شيخ منتجب الدين كتاب حاضر را به امر« عز الدين يحيى بن ابى الفضل»، نقيب قم نوشته است.( عز الدين در سال 592 هجرى به دست سلطان علاء الدين خوارزمشاه به شهادت رسيد.)
چهارشنبه، 16 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی کتاب الفهرست شیخ منتجب الدین

معرفی کتاب الفهرست شیخ منتجب الدین
معرفی کتاب الفهرست شیخ منتجب الدین


 





 
الفهرست
نام كامل كتاب چنين است:« فهرست أسماء علماء الشيعة و مصنفيهم».
مؤلف‌
شيخ منتجب الدين، على بن عبيد الله بن حسن بن بابويه قمى، از بزرگان شيعه در قرن ششم هجرى( ولادت، 504- وفات، بعد از 600 هجرى).
موضوع‌
فهرست اسامى علماى شيعه و كتابهاى آنان.
انگيزه نگارش‌
شيخ منتجب الدين كتاب حاضر را به امر« عز الدين يحيى بن ابى الفضل»، نقيب قم نوشته است.( عز الدين در سال 592 هجرى به دست سلطان علاء الدين خوارزمشاه به شهادت رسيد.)
شيخ انگيزه خود را چنين بيان مى‌كند كه: چون شيخ طوسى عليه الرحمة كتابى در اسماء علماء و كتب آنان نگاشته بود و پس از او كسى اين كار را دنبال نكرده بود، من اسامى معاصرين شيخ طوسى و متأخرين از او تا زمان خودم را جمع نمودم و در كتابى گرد آوردم.
بنابراين، كتاب حاضر شامل اسامى مؤلفين و علماى شيعه از عصر شيخ طوسى است تا عصر مؤلف كه شامل بيش از يك قرن مى‌شود( شيخ طوسى متوفاى 460 هجرى است و منتجب الدين متوفاى بعد از 600 هجرى)
روايت كتاب‌
كتاب شريف الفهرست توسط شاگرد او، برهان الدين محمد بن محمد حمدانى قزوينى، مؤلف كتاب حصص البراهين روايت گرديده.
حمدانى كتاب استاد را در تاريخ 613 هجرى از نسخه‌اى كه به خط مؤلف بوده استنساخ كرده است.
پس از او، خواجه نصير الدين طوسى و سديد الدين حلى، پدر علامه حلى، كتاب را از برهان الدين حمدانى روايت كرده‌اند.
همچنين شهيد اول نيز نسخه‌اى از نسخۀ حمدانى نوشته است.
نقل‌
كتاب« الفهرست» از جمله كتابهايى است كه با حجم كم و خلاصه بودن، در بيشتر كتب بزرگان تراجم منعكس شده است.
بعضى از متأخرين كتاب را به صورت كامل در تأليفات خود آورده‌اند، مانند شيخ حرّ عاملى، كه در امل الآمل بصورت پراكنده تمام كتاب را آورده است.
علامه مجلسى نيز در جلد 25 بحار( جلد 105 از چاپ جديد) تمام كتاب را از ابتدا تا انتها نقل كرده و هيچ تصرفى در عبارات آن نكرده است.
اعتبار‌
در مورد اعتبار اين كتاب نياز به هيچ سخنى نيست چرا كه بزرگان وقتى پيرامون شخصيتى سرگردان شوند همين كه در« الفهرست» توثيقى پيرامون او بيابند براى آنان بهترين حجت در اعتبار آن شخص است و تا كنون هيچكس در اعتبار اين كتاب شبهه‌اى نكرده است.
ترتيب كتاب‌
مؤلف كتاب خود را بر طبق بر طبق حروف الفبا ترتيب داده كه دسترسى به افراد نيز آسان‌تر باشد و اين همان ترتيب فهرست شيخ طوسى است; چرا كه اين كتاب تتمه‌اى براى كتاب شيخ طوسى به حساب مى‌آيد.
چاپ‌
1- فهرست شيخ منتجب الدين اولين بار در پايان جلد 25 بحار چاپ شد.
2- در سال 1404 هجرى نيز با تحقيق سيد عبد العزيز طباطبايى چاپ گرديد.
3- چاپ حاضر با مقدمه و تحقيق دكتر سيد جلال الدين محدث ارموى است.
در اين چاپ تحقيقات بسيار ارزنده‌اى كه چندين برابر حجم كتاب است به كتاب اضافه گرديده، از جمله: شرح حال شيخ منتجب الدين، استخراج آيات، استخراج نام افراد از كتب ديگر نظير امل الآمل و جامع الروات و شرح حال محدث ارموى رحمة الله عليه.
پس از اتمام متن كتاب نيز به عنوان تعليقات، شرح حال مفصل بسيارى از مذكورين در متن آمده و در پايان كتاب نيز فهرستهاى متنوعى آمده از جمله:
فهرست آيات، احاديث، امثال عربى و فارسى اشعار عربى و فارسى، اقوال، اعلام به تفكيك و فهرست اوصاف مترجمين مانند ثقه، عدل، فقيه و...
منبع:نرم افزار جامع فقه اهل بیت2
ارسال توسط کاربر محترم سایت :zolgadri




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.