آيا Amethyst (کوارتز بنفش) در ويژوال استوديو توان رقابت با Silverlight را دارد؟

Amethyst محيط طراحي، ويرايش و debugging براي ساخت کاربردهاي flash Platform با ويژوال استوديو 2008 و2010 بوده و طراحي کليه اجزا مؤلفه ها و کتابخانه هاي AIR ,. Flex3, Flex4 را پشتيباني مي کند. همچنين Amethyst مي تواند جهت ويرايش و Debug پروژه هاي ساخته شده توسط Adobe flash IDE به کار گرفته شود.
شنبه، 19 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آيا Amethyst (کوارتز بنفش) در ويژوال استوديو توان رقابت با Silverlight را دارد؟

آيا Amethyst (کوارتز بنفش) در ويژوال استوديو توان رقابت با Silverlight را دارد؟
آيا Amethyst (کوارتز بنفش) در ويژوال استوديو توان رقابت با Silverlight را دارد؟


 






 

Amethyst چيست؟
 

Amethyst محيط طراحي، ويرايش و debugging براي ساخت کاربردهاي flash Platform با ويژوال استوديو 2008 و2010 بوده و طراحي کليه اجزا مؤلفه ها و کتابخانه هاي AIR ,. Flex3, Flex4 را پشتيباني مي کند. همچنين Amethyst مي تواند جهت ويرايش و Debug پروژه هاي ساخته شده توسط Adobe flash IDE به کار گرفته شود.

نرم افزار sapphireSteel در حال حاضر يک IDE جهت برنامه نويسي Ruby توليد مي نمايد پس چه لزومي دارد که يک IDE ديگر بسازيم؟ اين يک تغيير بزرگ است، اينطور نيست؟
 

در بيان بله، يک تغيير بزرگ است. اما در واژه Platform ويژوال استوديو هنوز تغيير زيادي نيست. تجربه پيشين ما در ساخت يک محيط ويژوال استوديوي هماهنگ توسط Ruby در صورت توسعه Amethyst کاملاً بيهوده بوده است.
مي خواهم توضيح بدهم که وقتي صحبت از ويژوال استوديو به عنوان يک platform مي باشد. منظور چيست. بيشتر کاربران ويژوال استوديو را به عنوان يک IDE با توان پشتيباني تعداد مشخصي از زبانهاي برنامه نويسي مي شناسد. در حقيقت اين همه توانمندي آن نيست. ويژوال استوديو SDkهاي بسيار و پيچيده اي دارد که باعث شده است که در سطح گسترده اي براي پشتيباني ديگر زبانهاي برنامه نويسي نيز به کار گرفته شود. گستردگي آن به حدي است که گويا شما با يک سيستم عامل کار مي کنيد نه به يک IDE، در شروع با نگاهي اجمالي به Flash به عنوان سيستم طراحي خيلي ساده مورد استفاده براي Roby آغاز و سپس با نگرش آن به عنوان سيستمي پيشرفته قابل استفاده در زبانهاي برنامه نويسي C و ويژوال بيسيک ادامه مي دهيم. اين سير راه گشايي است به چگونگي ايجاد mrthyst.

Amethyst شامل يک طراح ويژوال براي Flex است. شما چگونه کاربري آنرا جهت استفاده در ويژوال استوديو مديريت مي کنيد؟
 

مشکل بزرگي است، از لحظه اي که تصميم به ساخت Amethyst گرفتيم مي دانستيم که بايستي يک ويژوال IDE واقعي باشد. با توجه به اين حقيقت که Flash Platform اساساً ويژوال مي باشد، تکميل آن به عنوان يک ويرايشگر ActionScript بدون drag and drop منطقي به نظر نمي رسد اما در شروع ما هيچ ايده اي در مورد اضافه کردن يک طرح Flex در ويژوال استوديو نداشتيم.
ما امکان استفاده از يک طراح فرم (Form Generator) از ميکروسافت را براي کدنويسي ActionScript در نظر گرفتيم. اين راه ساده اي به نظر مي رسيد. اما چندان رضايت بخش نيست. طراح هاي ميکروسافت براي يک چيز، لزوماً تمام مؤلفه هاي مشابه و لازمه مانند Flex را در اختيار ندارند. در نهايت به اين نتيجه رسيديم که رضايت بخش ترين حالت براي اجراي يک طراح Flex نوشتن برنامه آن در Flex است که البته بخودي خود يک مشکل ايجاد مي کند و آن اينکه چگونه يکه طراح flex را در محيط ويژوال استوديو به کار بگيريم؟ اين گاهي اوقات ما را کاملاً بدون اينکه کاري انجام پذيرد با خط پايان شکست مواجه مي ساخت.
آغاز به کارگيري designer در ويژوال استوديو شروع مسائل بود. يک بار به اين نتيجه رسيديم که هنوز بايستي راه هاي ساخت يک designer منطبق با تمامي پنجره ها و نوار ابزار ويژوال استوديو را جستجو کنيم (شکل1).
ما قصد داشتيم اين امکان را به کاربر بدهيم که مؤلفه هاي Flex را از جعبه ابزار ويژوال استوديو Drag نموده و آنها را مستقيماً درdesigner خود Drap نمايد. يک بار کنترل ها به يک طرح اضافه شدند، امکان جابجايي و تغيير اندازه با ماوس، صفحه کليد يا ابزار layout ويژوال استوديو بوجود آمد. وقتي يک مؤلفه انتخاب مي شد، امکان تغيير خصوصيات آن مؤلفه از پنجره خصوصيات ويژوال استوديو امکان داشت. اينها چالش هايي بود که در برابر ما وجود داشت.
ما تلاش هاي زيادي براي ساخت طرح Amethyst کرده ايم. به عنوان مثال در Amethyst کاربر مي تواند با دو کليک ماوس يا بر روي رويداد نامگذاري شده در پنجره رويدادها يا بر روي يک مؤلفه مربوط در محيط طراحي يک عملگر رويدادگر در ActionScript ايجاد کند. اين مسير دقيقاً همانند آن چيزي است که در C يا VB بکار گرفته شده است لذا کاربران بلافاصله پس از بارگذاري Amethyst مي توانند شروع به ساخت Flex application نمايند.
تلفيق Amethyst Designer يکي از مهمترين چالش هاي فني اين پروژه بود. صراحتاً بايد گفت که اگر ما Desihner را حذف مي کرديم، Amethyst يکسال زودتر ايجاد مي شد، ليکن همانطور که گفته شد، اين آن چيزي که ما مي خواستيم نبود.

چرا يک DEVELOPER ويژوال استوديو يا دات نت به Flash يا Flex علاقمند است؟ آيا sliverlight جايگزين مناسبي نيست؟
 

به دليل تسلط و سادگي استفاده از Flash Platform تعداد زيادي از developers ناگزير، استفاده از Flash ,Flex را در دات نت خود استفاده مي کنند. به عنوان مقال اينترفيس براي نمايش و توابع داده ها ممکن است با استفاده از Flash و ترک سريع الوقوع دات نت تعريف گردد. از جهتي ديگر، Developerهاي ديگر، ممکن است بخواهند Pure Flex or Flash بنويسند و بخواهند که مانند IDE که به خوبي مي شناسند (ويژوال استوديو) عمل نمايد.
تاکنون، جهت ساخت RIA Applications فقط WPF مايکروسافت Sliverlight, (windows Persentation Foundation) تنها انتخاب هاي قابل دسترس کاربران ويژوال استوديو بود. ليکن اکنون Amethyst انتخاب ديگري در اختيارشان قرار مي دهد.

برنامه flash Builder متعلق به Adobe هنوز مسلم ترين IDE است، چرا کسي Amethyst را انتخاب نمي کند؟
 

آيا Amethyst (کوارتز بنفش) در ويژوال استوديو توان رقابت با Silverlight را دارد؟

اين موضوع تا اندازه اي به دليل آشنايي بيشتر کاربران با آن مي باشد. دات نت نويسان با بکارگيري روزمره ويژوال استوديو طي ساليان متمادي راه خود را بخوبي در بکارگيري کليدها، منوها، مديريت پروژه و ساخت ترکيبات پيدا مي کردند.
هيچ اشکالي Eclipse وجود ندارد. اما کاربران حرفه اي ويژوال استوديو هنوز تمايل دارند در اين محيط کار کنند. بسياري از کاربران بجاي جايگزيني يک IDE متفاوت تمايل دارند زبان برنامه نويسي خود را تغيير دهند تا در VS پشتيباني شود. علاوه بر اين تکنيک هاي خاصي وجود دارد که ويژوال استوديو راحتي در دسترس کاربران قرار مي دهد به عنوان مثال، کنترل Source از طريق زير:
TeamServer
MSBuild
IIS web Server
Visual Studio Development Server و غيره.
علاوه بر اين، ويژوال استوديو قدرت ساخت پروژه هاي ترکيبي را که زبانهاي مختلف مانند C و ويژوال بيسيک و قالبهاي مختلف مانند Window Forms, Silverlight, ASP.NET و غيره بطور همزمان در آنها استفاده مي شود، به کاربر مي دهد.
اين امکان در ساتفاده از Flash Builder موجود نيست. اين در حالي است که در Amethyst امکان پذير مي باشد. پروژه هاي IDE Flash , Flex, AIR مشتمل بر تحليلگرهاي ويژوال استوديو مانند C , VB و پروژه هاي ASP مي باشند.

در هنگام کار با Amethyst Developer آيا پروژه ها قفل مي شوند؟ آيا اين يک خطر محسوب نمي شود؟
 

قطعاً نه. پروژه هاي Amethyst بطور 100 درصد با ابزار و تکنولوژي Adobe سازگارند. Amethyst کدهاي کاربران را به هيچ عنوان تغيير و يا ويرايش نمي کند و اينکه هيچ ترکيبي وابسته به Amethyst ايجاد نمي کند. بلکه Amethyst از کامپايلرهاي Adobe براي ساخت applicationها استفاده مي کند لذا هر چيزي مي تواند با استفاده از Amethyst کامپايل سود همانطور که مي تواند از طريق Flash Builder کامپايل شود.

آيا Amethyst (کوارتز بنفش) در ويژوال استوديو توان رقابت با Silverlight را دارد؟

در واقع Amethyst براي تسهيل کاربر، کد پايه هايي در اختيار کاربر قرار مي دهد. Amethyst يک ابزار تبديل جهت ايجاد پروژه هاي ويژوال استوديو با استفاده از کدهاي Flash Builder بدون تغيير در کدها محسوب مي گردد.
اين به اين معناست که يک تيم Flex developers مي توانند با استفاده از Amethyst و Flash Builder بر روي يک پروژه واحد با يک فهرست يکسان کار کنند.
Amethyst همچنين يک وارد کننده FLA جهت اشتراک با يک پروژه Flash IDEدارد. بنابراين ويرايش debugging مي تواند هم از Flash IDE و هم از Amethyst انجام شود.

Amethyst و debugger منحصر به خود دارد. اين چه تفاوتي با Adobe debugger دارد؟
 

Amethyst Cylon debugger با استفاده از Flash Debugging API ساخته شده است. هدف ما ساخت يک Debugger سريع و منطبق يافته بوده که بيشترينت ترکيبات موجود در Microsoftُs C# debugger را پشتيباني نمايد.
با استفاده از Amethyst Cylon شما مي توانيد نقاط انفصال ساده ايجاد کنيد. قرار داشتن يک call-stack قابل مکان يابي، پنجره هاي مشاهده اي، يک پنجره local و يک پنجره سريع در Amethyst Cylon کمک زيادي به کاربر مي کند. متغيرها مي توانند با Drag & Dropاز ويرايشگر به پنجره مشاهده اي منتقل کردند. پنجره مشاهده اي شامل intellsi Sence مي باشد، بنابراين کاربر مي تواند عبارت را ارزيابي نمايد. موجوديت هاي پيچيده مي توانند در پنجره هاي Debug و يا در Code Editor باز شده و بررسي گردند.
Amethyst Cylon حتي مي تواند عمل debugging را بر روي SWFهاي چندگانه اعمال نمايد و امکاني شنيداري براي بيان اينکه زماني که يک SWF مثل يک Web browser در حال بارگذاري است، Debugging چگونه در حال انجام است در اختيار گذاشته است. اين امکان براي کسي که در حال Debugging يک application مشتمل بر SWFهاي چندگانه مي باشد بسيار مفيد باشد(شکل2). همچنين امکان Debugging گام به گام بر روي رشته کدهاي مختلف در نقاط انفصال مجزا حاصل آمده است.

آيا Amethyst توانمندي خاصي در ويرايش يک ActionScript دارد؟
 

آيا Amethyst (کوارتز بنفش) در ويژوال استوديو توان رقابت با Silverlight را دارد؟

بله، حتماً، در حجم بالا Amethyst امکان دسته بندي در رنگ هاي مختلف (76 رنگ علاوه بر رنگهاي استاندارد ويژوال استوديو) دارد. کاربر امکان ايجاد دسته بندي بسيار دقيق در جزئي ترين رشته هاي کدنويسي دارا مي باشد با امکانات بسيار خوب undo/redo دارد.
Amethyst يک سري فوق العاده از آپشن هاي ساخت و طراحي C را شامل مي شود. علاوه بر امکانات پيش فرض مايکروسافت ( از قبيل rename, extract method, encapsulate field using getters/setters, extract interface, promote local veriale to parameter, remove paremeters, reorder parameters)، آمتيست همچنين جابجايي به pachage را پشتيباني مي نمايد. کليه مشخصات از قبيل نام کلاس، نام فايل و مراجع به همراه جابه جايي از يک pachage به package ديگر انتقال داده مي شوند. يک پنجره پيش نمايش (preview) جهت نمايش و بررسي تغييرات و قبل از اعمال در اختيار کاربر قرار داده شده است.

آيا Amethyst براي پروژه هاي بزرگ تيمي مناسب است؟
 

مسلماً نه. Amethyst پروژه هاي چندگانه اي را که در يک تحليلگر ويژوال استوديو يگانه نوشته شده اند پشتيباني مي کند، با سرور تيم جهت کنترل Source تلفيق و مطابقت دارد. هر عملکرد نام ويژه خود را داشته و قابليت سوييچ کردن بين آنها به سهولت امکان پذير است. عمليات کامپايل گوناگون را پشتيباني کرده و ابزاري براي پشتيباني modular development and libraries در اختيار مي گذارد.

قيمت Amethyst چقدر است؟ آيا ويرايش رايگان آن نسخه آزمايشي از آن در اختيار مي باشد؟
 

قيمت Amethyst حرفه اي (professional) 249 دلار است که به مدت 60 روز آزمايش رايگان در اختيار کاربران قرار مي گيرد. در پايان 60 روز، کاربر ممکن است يک نسخه حرفه اي جهت ادامه کار با ابزارها حرفه اي Amethyst خريداري نمايد. اگر کاربر نسخه حرفه اي را خريداري نکند، نسخه رايگان به طور اتوماتيک به يک نسخه شخصي رايگان تقليل درجه مي يابد. اين نسخه از Amethyst خيلي از آپشن هاي تغيير کدها از قبيل Intellisense
بازسازي و ويژوال designer در ندارد. همينطور اين نسخه تقليل يافته از Adobeُ s FDB debugger به جاي Cylon استفاده کرده و فقط بخش کوچکي ازdebugger Cylon را در اختيار دارد. براي مثال کاربر نمي تواند شرايط مختلف در گروه بندي هاي زير در Source را اعمال نمايد.

حالا شما Amethyst را ارائه کرده ايد؛ در آينده چه اقدامي در دست داريد؟
 

ما صرفاً Amethyst حرفه اي را توليد نموده ايم و در حال حاضر تمامي تلاش ما بر اين است که از طريق فاز هزينه بر Beta Test مطمئن شويم تمامي خواسته هاي کاربران ما را برآورده سازد. اين پروسه حدود 2سال به طول مي انجامد. ما گروه پشتيباني بسيار فعالي داريم که فيدبک هاي ارزشمندي به ما مس دهند. طراحان Amethyst گروه فعالي را تشکيل مي دهند و محل بسيار خوبي براي کاربران در نظر گرفته شده است تا کاربران بتوانند bugها را گزارش نموده و در خواستهاي احتمالي خود را بيان نمايند. ما در نظر داريم که يک برنامه به روز آوري رايگان براي کاربران ايجاد کنيم که مبين تمام خواست هاي کاربران باشد.
همچنين ما در برنامه آتي خود، علاوه بر Amethyst ساخت تعدا ابزار Flash development جديد را مدنظر قرار داده ايم. شايد شروع اين برنامه تا سال آينده انجام نپذيرد اما بهر جهت در حال حاضر ما به طور کامل بر روي Amethyst تمرکز داريم.
منبع: نشريه بزرگراه رايانه، شماره 141.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط