مرورگر چیست و چه کار می کند؟

در درس قبل به تاریخچه مختصری از داستان اینترنت پرداختیم و به آنجا رسیدیم که پس از ابداع و تصویب استانداردهای اینترنت، تولید برنامه های مختلفی برای هر بخش آغاز گشت. در این درس به یکی از این برنامه ها به نام مرورگر یا Brower می پردازیم که برای استفاده از استاندارد HTTP و باز کردن صفحات وب ابداع شد.
دوشنبه، 28 آذر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مرورگر چیست و چه کار می کند؟

مرورگر چیست و چه کار می کند؟
مرورگر چیست و چه کار می کند؟


 





 
ویکی پدیا در تعریف مرورگر یا مرورگر وب می گوید: «Web Browser یا مرورگر وب برنامه نرم افزاری است که دیتا را از منابع اطلاعاتی وب جهان شمول دریافت کرده، به نمایش می گذارد و یا باز پس می فرستد. این منابع اطلاعاتی می توانند صفحات اچ تی ام ال و وب پیج، عکس، ویدیو و انواع دیگری از محتوا باشند.»
به زبان ساده تر می توانیم بگویم که مرورگر وب یک برنامه یا نرم افزار است که دریافت و مشاهده اسناد و دیگر منابع محتوا از اینترنت را برای کاربران به شکل ساده ای امکان پذیر می سازد.
تاریخچه مرورگرهای وب به اواخر دهه ۱۹۸۰ برمی گردد. زمانی که تکنولوژی های مختلف تبدیل به مبنایی برای تولد اولین مرورگر توسط تیم برنرز لی در سال ۱۹۹۱ شدند. بعد از آن در سال ۱۹۹۳ نوبت به NCSA Mosaic رسید که یکی از اولین مرورگرهای وب گرافیکی بود. بعد از آن مارک آندرسن رهبر تیم Mosaic در NCSA شرکت خودش را برای تولید یکی از مرورگرهای موفق تاسیس کرد. وی Netscape Navigator را در سال ۱۹۹۴ به بازار عرضه کرد. بعد از مدت کوتاهی نت اسکیپ به محبوب ترین مرورگر میان کاربران اینترنت تبدیل شده و بیش از ۹۰ درصد بازار را در دست گرفت.
حال سال ۱۹۹۵ و تاریخ شروع جنگ مرورگرها در دنیای وب است. مایکروسافت اولین نسخه مرورگر Internet Explorer را رونمایی کرد. به دلایلی همچون همراهی اجباری با ویندوز، اینترنت اکسپلورر یکه تاز دنیای مرور اینترنت شده و در سال ۲۰۰۲ نزدیک به ۹۵ درصد سهم بازار را در اختیار داشت. به گونه ای که بسیاری از کاربران نماد این مرورگر را به عنوان اینترنت می شناسند و در واقع به جای دانستن تعریف مرورگر به اشتباه فکر می کنند که این نماد یعنی اینترنت!
Opera در سال ۱۹۹۶ متولد شد. در سال ۱۹۹۸ نت اسکیپ برای تولید یک مرورگر جذاب به تملک بنیاد موزیلا درآمد و نتیجه آن تولد مرورگر باز متن فایرفاکس در سال ۲۰۰۳ بود. اپل هم برای عقب نماندن از این قافله در سال ۲۰۰۳ اولین نسخه سافاری را رونمایی کرد. کروم شرکت گوگل هم یکی از آخرین شرکت ها است که سپتامبر ۲۰۰۸ به دنیای مرورگرها قدم گذاشت.
هم اکنون هم جنگ قدرت همچنان میان اینترنت اکسپلورر، فایر فاکس، کروم و تا حدی اپرا ادامه دارد و مشخص نیست کدام یک برنده نهایی خواهند بود. اما ما کدام مرورگر را باید انتخاب کنیم؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا اجازه دهید هر کدام را به صورت جداگانه معرفی و بررسی کنیم و در انتها به پاسخ این سوال بپردازیم.

مرورگر چیست و چه کار می کند؟

Internet Explorer یا IE
 

یکی از اولین مرورگرهای گرافیکی وب که تولید شرکت مایکروسافت است. این مرورگر به عنوان بخشی از سیستم عامل ویندوز مایکروسافت بر روی همه نسخه های آن موجود است. اولین نسخه آن در سال ۱۹۹۵ تولید شد که به عنوان بخشی از بسته پلاس ویژه ویندوز ۹۵ بود. اینترنت اکسپلورر سال ها است که بیشترین کاربر را از آن خود کرده است. اما در مبارزه با مرورگرهای جدید، کم کم در حال از دست دادن محبوبیت خود است.

FireFox
 

موزیلا فایرفاکس یک مرورگر رایگان متن باز است که از سال ۲۰۰۳ توسط بنیاد موزیلا عرضه شده است. مرورگر فایرفاکس برای نمایش صفحات از هسته ای استفاده می کند که بیشتر استانداردهای موجود وب را پوشش داده و علاوه بر آن بسیاری از استانداردهای پیشنهادی W3C را هم اجرا می کند.
فایرفاکس تقریبا برای تمامی سیستم عامل های معروف دنیا نسخه های ویژه ای عرضه کرده و بر روی آنها قابل اجرا است. پایداری و کارکرد مناسب این مرورگر در استفاده های سنگین و امکان افزایش قابلیت های بیشمار با استفاده از افزونه های رایگان و متنوع جزو قابلیت های مهم این مرورگر به حساب می آید.
در صورتی که به افزونه های زیادی نیاز دارید و روزانه با تب های فراوانی سروکار دارید، فایرفاکس بهترین گزینه برای کارهای شما است.

Google Chrome
 

مرورگر کروم محصول شرکت گوگل و یکی از جوانترین مرورگرهای موفق دنیای وب است. اولین نسخه این مرورگر در سال ۲۰۰۸ برای ویندوز ارائه شد. رابط کاربری ساده و سریع این مرورگر سبب شده که به سرعت تبدیل به یکی از مرورگرهای جذاب میان کاربران حرفه ای اینترنت بشود.
این مرورگر هم مانند فایرفاکس بر روی تمامی سیستم عامل های مشهور قابل استفاده است. متن باز بودن آن هم به همراه حمایت گوگل باعث شده تا توجه توسعه دهندگان برنامه های جانبی و افزونه ها به کروم تا حدی باشد که هم اکنون از نظر تعداد افزونه با فاصله کمی از فایرفاکس ایستاده است و شما می توانید هر امکان و قابلیت دل خواهی را به صورت رایگان به آن اضافه کنید.
از قابلیت های جذاب این مرورگر تبدیل هر تب به یک پروسه و پردازش جداگانه است. به گونه ای که در صورت کرش کردن و صدمه دیدن یک صفحه، می توانید همان صفحه را ببندید.
هر کدام از این مرورگرها مزیت ها و نقاط برتری خودشان را دارند. مهم این است که به عنوان یک روزنامه نگار، وبلاگ نویس یا مدیر سایت با مرورگرهای مشهور آشنا باشید و آنها را امتحان کرده باشید. در نهایت براساس نیاز و علاقه خودتان می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

منبع:دوره HTMl درسنامه
ارسال توسط کاربر محترم سایت :king007




 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.