0
ویژه نامه ها

کمي لطيف تر باش کمدي ساز بدبين!

وايلدري که در فضاي بي قاعده و بدون نظم و ترتيب روزنامه نگاري خياباني در برلين آموزش ديده بود، با ورودش به هاليوود و بر اثر قواعد توليد حاکم در آنجا و همکاري اش با چارلز براکت، فيلمنامه نويس تحصيل کرده هاروارد، در ابتدا غريزه طبيعي اش در طنز و هجو تيز و برنده کمي ملايم تر شد. براکت ابتدا با وايلدر در نوشتن فيلمنامه کمدي رمانتيک هاي کارگردان هايي مثل ارنست لوبيچ (نينوچکا/1939)يا مايکل ليزن (نيمه شب /1939) همکاري کرد
کمي لطيف تر باش کمدي ساز بدبين!

کمي لطيف تر باش کمدي ساز بدبين!
کمي لطيف تر باش کمدي ساز بدبين!


 

مترجم: رسول مختاري




 
وايلدري که در فضاي بي قاعده و بدون نظم و ترتيب روزنامه نگاري خياباني در برلين آموزش ديده بود، با ورودش به هاليوود و بر اثر قواعد توليد حاکم در آنجا و همکاري اش با چارلز براکت، فيلمنامه نويس تحصيل کرده هاروارد، در ابتدا غريزه طبيعي اش در طنز و هجو تيز و برنده کمي ملايم تر شد. براکت ابتدا با وايلدر در نوشتن فيلمنامه کمدي رمانتيک هاي کارگردان هايي مثل ارنست لوبيچ (نينوچکا/1939)يا مايکل ليزن (نيمه شب /1939) همکاري کرد و سپس اين همکاري را در پروژه هايي که خود وايلدر کارگرداني مي کرد مانند (بزرگ تر و کوچک تر(1942)، غرامت مضاعف(1944)و تعطيلي از دست رفته (1946)ادامه داد. به نظر مي رسيد که حضور دايموند نظرات منفي تر و شرورانه تر وايلدر در مورد طبيعت بشر را که با غمي رمانتيک همراه بود، کنترل مي کرد. کم کم به نظر مي آمد که مي توان همکاري شان را با همکاري مايکل پاول و امريک پرس برگر انگليسي برابر دانست که بعد از سانست بولوار(1950)آنها از هم جدا شدند. با شکستي که فيلم تک خال در حفره (1951) در گيشه خورد و با نگاهي بدبينانه مي توان گفت که وايلدر به تنهايي يک آلماني تلخ بود و يا شايد نياز به همکاري نويسنده اي داشت که فرشته وار او را نسبت به شيطان هاي دروني کمدي هشدار دهد. براي مدتي استوديو خودش بر کارها نظارت مي کرد و طي اين مدت وايلدر به موفقيت هاي تجاري در فيلم هايش مثل بازداشتگاه شماره 17( 1953) و سابرينا (1954)رسيد. در فيلم خارش هفت ساله (1955) هم نويسنده با استعدادي مثل جورج آکسلرود در کنار وايلدر حضور داشت.اما بعد از نزديک به يک دهه، وايلدر زوج ايده آلش را در حين همکاري با دايموند در فيلم عشق در بعد از ظهر(1957) با بازي گري کوپر پيدا کرد. شروع همکاري وايلدر و دايموند با سلطه خانواده کندي در واشنگتن و دسته موش ها (Ratpackers) در هاليوود هم زمان شده بود و اين براي آنها بهترين زمان ممکن بود. وايلدر و دايموند هر دو آن قدر باهوش و با انرژي بودند که از مرگ قوانين توليد در هاليوود بهره مند شوند، ولي با اين حال آن قدر با آن قوانين آشنا بودند که بتوانند رسم و رسوم بد آن را ببخشند، به نظر مي رسد که جمله انتهاي کمدي بعضي ها داغشو دوست دارن(1959)، جايي که جواي برون مي گويد... هيچ کس کامل نيست(جمله اي که روي سنگ قبر بيلي وايلدر هم نقش بسته است) جمله اي اساسي در نشان دادن همين بخشش است. با مقايسه تأثير براکت و دايموند بر وايلدر به نظر مي رسد برخلاف براکت که فقط نقش محدود کننده بر وايلدر داشت، نقش دايموند تغيير هدف ضربه ها و حمله هاي کلامي فيلم هاي وايلدر به سمت غرور و خودخواهي ليبرال هايي مثل آيزنهاور، کندي و جانسون بوده است. با وجود زبان تند و تيز، فيلم هاي اين دوره وايلدر و دايموند در ظاهر به کمدي هاي اوايل دهه 60 تعلق دارند؛ با اين تفاوت که در فيلم هاي آنها مردي با لباسي خاکستري حضور دارد که شلوارش تا حدود قوزک پايش مي رسد! هردوي آنها نسبت به جرياني که در اوايل دهه 60 تظاهر به آزادي مي کرد، مشکوک بودند و آن را به هجو مي کشيدند.اما از سوي ديگر در فيلم يک، دو، سه (1961)و احمق مرا ببوس (1964) در همين دوره، روابط مرد و زن را نيز به تمسخر مي گيرند؛ البته به نظر نمي رسد اين نشان دهنده عقب نشيني آنها در هجو جريان هاي موجود جامعه در مورد آزادي روابط زن و مرد باشد، بلکه ساخت اين فيلم ها تنها براساس نياز بازار درآن دوران بوده است. در اواخر دهه 60 آنها تنها به روابطي که خودشان خلاقانه روي پرده به تصوير مي کشيدند، اطمينان داشتند. در همان زمان وايلدر و دايموند با کنار هم قرار دادن جک لمون و والتر ماتيو در شيريني شانسي (1966)و بعدها در صفحه اول (1973)با ظرافت کامل بيان کردند که رابطه خلاقانه يک زوج، برتر و مهم تر از رابطه شان است. سپس هر دو از جامعه آمريکا فاصله گرفتند و به انگليس سفر کردند تا فيلم زندگي خصوصي شرلوک هلمز(1970) را بسازند. آن پروژه در نهايت به علت حذف يک ساعت از مهم ترين سکانس ها توسط استوديو به نتيجه مطلوب نرسيد و نقطه آغازي براي خارج شدن وايلدر و دايموند کهنه کار از جريان جديد توليد در هاليوود بود. و به اين ترتيب کم کم پاياني پاييزي بر دوران با شکوه همکاري در تاريخ فيلم سازي و پاياني بر کمدي هايي درباره تضاد بين اشتياق و وظيفه حرفه اي از جنس آپارتمان رقم خورد.
منبع:ماهنامه فيلم نگار 99



 

ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره بی اشتهایی عصبی
همه چیز درباره بی اشتهایی عصبی

همه چیز درباره بی اشتهایی عصبی

چه خطراتی متوجه کودکی است که بیش از حد گرم یا سردش شده باشد؟
چه خطراتی متوجه کودکی است که بیش از حد گرم یا سردش شده باشد؟

چه خطراتی متوجه کودکی است که بیش از حد گرم یا سردش شده باشد؟

درخشش دانشگاه تبریز در میان دانشگاه‌های برتر جهان
درخشش دانشگاه تبریز در میان دانشگاه‌های برتر جهان

درخشش دانشگاه تبریز در میان دانشگاه‌های برتر جهان

همه چیز درباره بی اشتهایی عصبی
همه چیز درباره بی اشتهایی عصبی

همه چیز درباره بی اشتهایی عصبی

همه چیز راجع به قهر مردان
همه چیز راجع به قهر مردان

همه چیز راجع به قهر مردان

آیا کودک نه ماهه متوجه صحبتهای اطرافیان می شود؟
آیا کودک نه ماهه متوجه صحبتهای اطرافیان می شود؟

آیا کودک نه ماهه متوجه صحبتهای اطرافیان می شود؟

میزان بینایی کودک در نه ماهگی چه اندازه می تواند باشد؟
میزان بینایی کودک در نه ماهگی چه اندازه می تواند باشد؟

میزان بینایی کودک در نه ماهگی چه اندازه می تواند باشد؟

چگونه متوجه شوم که کودک بیش از حد گرم یا سردش است؟
چگونه متوجه شوم که کودک بیش از حد گرم یا سردش است؟

چگونه متوجه شوم که کودک بیش از حد گرم یا سردش است؟

بلک فرایدی یا جمعه سیاه؛ سنتی نامتجانس با فرهنگ کهن ایرانی
بلک فرایدی یا جمعه سیاه؛ سنتی نامتجانس با فرهنگ کهن ایرانی

بلک فرایدی یا جمعه سیاه؛ سنتی نامتجانس با فرهنگ کهن ایرانی

راه کار هایی برای تصمیم گیری سریع اما هوشمندانه
راه کار هایی برای تصمیم گیری سریع اما هوشمندانه

راه کار هایی برای تصمیم گیری سریع اما هوشمندانه

دمای مناسب اتاق برای کودک بیمار چقدر باید باشد؟
دمای مناسب اتاق برای کودک بیمار چقدر باید باشد؟

دمای مناسب اتاق برای کودک بیمار چقدر باید باشد؟

بسیج، ثروت بزرگ و ذخیره‌ خداداد ملت ایران است / بسیج رکن اصلی تربیت نسل انقلابی
بسیج، ثروت بزرگ و ذخیره‌ خداداد ملت ایران است / بسیج رکن اصلی تربیت نسل انقلابی

بسیج، ثروت بزرگ و ذخیره‌ خداداد ملت ایران است / بسیج رکن اصلی تربیت نسل انقلابی

تجلیل خانه سینما از کامبوزیا پرتوی
تجلیل خانه سینما از کامبوزیا پرتوی

تجلیل خانه سینما از کامبوزیا پرتوی

چگونه آخر هفته شادی داشته باشیم
چگونه آخر هفته شادی داشته باشیم

چگونه آخر هفته شادی داشته باشیم

شروع انفجاری ولکات و گل آدبایور مقابل لیورپول
شروع انفجاری ولکات و گل آدبایور مقابل لیورپول

شروع انفجاری ولکات و گل آدبایور مقابل لیورپول

پایان کارلوس کی روش با تیم ملی کلمبیا
پایان کارلوس کی روش با تیم ملی کلمبیا

پایان کارلوس کی روش با تیم ملی کلمبیا

فعالیت‌های عجیب ورزشی در باشگاه‌های بدنسازی!
فعالیت‌های عجیب ورزشی در باشگاه‌های بدنسازی!

فعالیت‌های عجیب ورزشی در باشگاه‌های بدنسازی!

وقتی پدر پرخاشگر است/ استاد همتی
وقتی پدر پرخاشگر است/ استاد همتی

وقتی پدر پرخاشگر است/ استاد همتی

تنبیه فرزند ۴ ساله/ دکتر مجید همتی
تنبیه فرزند ۴ ساله/ دکتر مجید همتی

تنبیه فرزند ۴ ساله/ دکتر مجید همتی

پیشنهاد ده ساله منچستر سیتی به مسی
پیشنهاد ده ساله منچستر سیتی به مسی

پیشنهاد ده ساله منچستر سیتی به مسی

راه کار هایی برای رهایی از دلگیری آخر هفته ها
راه کار هایی برای رهایی از دلگیری آخر هفته ها

راه کار هایی برای رهایی از دلگیری آخر هفته ها