معرفی تبلت

دنیای کامپیوتر در سر یک چهار راه قرار گرفته است. امروزه، کامپیوتر اصلی برای اغلب کاربران، دیگر یک PC نیست؛ شاید یک تلفن است. در حالی که سیستم اصلی شما (چه در دفتر کار و چه در خانه تان) روی یک میز جای می گیرد، گوشی های هوشمند همه جا با ما هستند و با هر بخش از زندگی روزانه ما عجین شده اند. اما علیرغم هوشمندتر شدن آن ها، تلفن ها برای این که جایگزین PC ها شوند، خیلی کوچک هستند. ما به ابزاری نیاز داریم که قادر باشد خلاء بین کامپیوترها و تلفن های سیار را پر کند. این وسیله از راه رسیده است. به عصر Tablet خوش آمدید.
دوشنبه، 3 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی تبلت

 معرفی تبلت
معرفی تبلت


 






 
دنیای کامپیوتر در سر یک چهار راه قرار گرفته است. امروزه، کامپیوتر اصلی برای اغلب کاربران، دیگر یک PC نیست؛ شاید یک تلفن است. در حالی که سیستم اصلی شما (چه در دفتر کار و چه در خانه تان) روی یک میز جای می گیرد، گوشی های هوشمند همه جا با ما هستند و با هر بخش از زندگی روزانه ما عجین شده اند. اما علیرغم هوشمندتر شدن آن ها، تلفن ها برای این که جایگزین PC ها شوند، خیلی کوچک هستند. ما به ابزاری نیاز داریم که قادر باشد خلاء بین کامپیوترها و تلفن های سیار را پر کند. این وسیله از راه رسیده است. به عصر Tablet خوش آمدید.

نمایی از گذشته
 

معرفی تبلت

برخلاف گذشته که کوشش های زود هنگامی برای انتقال محاسبات کامپیوتری به بخش Tablet انجام می گرفت، امروزه مدل های مختلفی از Tablet ها به بازار آمده اند که در این فضا باقی خواهند ماند. موج جدید این ابزار بدیع، بسیار سریع و پرشتاب است و گزینه های تازه ای را ارائه می کند. خود مفهوم Tablet PC چیز جدیدی نیست، اما تعریف آن از ریشه تغییر پیدا کرده است. چیزی که قبلاً به آن Tablet می گفتیم، فقط یک لپ تاپ با یک صفحه لمسی بود که باز و بسته می شد، یک ماشین سنگین که حمل و استفاده از آن به عنوان یک لپ تاپ دشوار بود. این سیستم هیبرید در جایی قرار می گرفت که وضعیت تکنولوژی، ما را از تلاش های قبلی برای ساخت کامپیوترهای Tablet یا slate(لوحی) به آن رهنمون می شد. به واسطه پیشرفت های انجام گرفته در تکنولوژی گوشی های هوشمند و تأثیر تیم طراحی کمپانی Apple، کارها به سمت پیشرفت، تغییر مسیر داده اند. وقتی سال گذشته iPad وارد بازار شد، منتقدان به سرعت و با شتاب آن را یک iPhone غول آسای بدون تلفن نامیدند.
این توصیه در مورد نوعی تکنولوژی صحبت می کرد که ابعاد جذاب آن را امکان پذیر می ساخت اما قضاوت درستی در مورد آن نداشت. در واقع، iPad تمام چیزهایی را که ما فکر می کردیم در مورد تبلت ها می دانیم تغییر داده بود، و سایر تولید کنندگان سخت افزار با عرضه دامنه وسیعی از ابزار مشابه اما متفاوت (و در برخی از موارد ارزان تر ) و گوگل با سیستم Android خود به سرعت در حال دنبال کردن موفقیت Apple هستند.
تبلت های امروزی دقیقاً همان چیزی هستند که اسم آن ها اشاره می کند: یک لوح باریک که با صفحه نمایش بزرگ آن قابل شناسایی است واین صفحه نمایش، بر کل این وسیله احاطه دارد. این سیستم های بلند و باریک، عموماً حداکثر 750 گرم وزن دارند و تعداد اندکی از آن ها (در مقایسه با یک کتاب معمولی)، فضای کمی بیش تر را در کیف شما اشغال می کنند.
اما نکته مهم تر: نرم افزار تبلت ها تغییر پیدا کرده است. به جای کوشش برای اجرای تمام و کمال نسخه های ویندوز که به توان پردازشی زیادی نیاز دارد و برای استفاده در یک نمایش گر لمسی بهینه سازی نشده است، اکثر مدل های جدید تبلت که این روزها عرضه می شوند یک سیستم عامل موبایل سبک و مبتنی بر استفاده از نمایش گر لمسی نظیر Apple iOS یا Google Android را اجرا می کنند.
در سال 2011، ما شاهد ظهور تبلت های بسیار متنوع و گوناگون و جدیدی هستیم که برخی از آن ها ساخت تولید کنندگان عمده و مهم تلفن و کامپیوتر است که البته از نظر سایز بسیار متفاوت خواهند بود.

معرفی تبلت

یک لوح درست و حسابی
 

اما هنوز هم چند قاعده اندک وجود دارد که بر این مقوله رو به رشد، حاکم است ،بنابراین شما باید انتظار برخورد با طرح های بسیار گوناگون، از لوح های باریکی که به سختی از تلفن ها قابل تشخیص هستند تا ابزاری که از نظر سایز و پاور رقیب نت بوک ها محسوب می شوند را داشته باشید. محبوب ترین و رایج ترین تبلت، iPad کمپانی Apple است که حالا در نسخه دوم خود عرضه شده (و نشان دهنده نقش پیشتاز Apple در این بازار است).
ابعاد iPad‏ ‏2/241‏ در 185 میلیمتر و ضخامت 8/8 میلیمتر است و از یک صفحه نمایش 9/7 اینچی استفاده می کند. به دلیل این که iPad2 حدوداً به اندازه یک دفترچه یادداشت تاشو است، ظاهر و حسی که منتقل می کند به شکل ناخودآگاه برای بسیاری از کاربران آشنا است.
اما تعدادی از ابزار های جدید، شامل Samsung Galaxy Tab و BlackBerry PlayBook هم وجود دارد که توجه کاربران را در این زمینه به خود جلب کرده که یک تبلت 10اینچی بزرگ نیز برای استفاده موبایل مناسب است. نمایش گرهای 7 اینچی که این سیستم ها استفاده می کنند آن ها را در مقایسه با iPad، بیش از اندازه پرتابل می کند و کریرهای عمده بی سیم نیز سرویس های 3G خود را با دریافت هزینه های ماهیانه برای این ابزار ارائه می کنند.
علاوه بر سایز، شما باید سیستم عاملی را که بر روی این ابزار اجرا می کنید نیز در نظر بگیرید. iPad2 آخرین نسخه سیستم عامل iOS کمپانی Apple را که iPad ،iPhon و iPod touch نیز از آن استفاده می کردند، اجرا می کند. بسیاری از سیستم های دیگر (شامل آن هایی که توسط سامسونگ و موتورولا ساخته می شوند) نسخه های متفاوتی از سیستم عامل Android را اجرا می کنند، ابزار 7 اینچی نوعاً Android 2.0 (که با نام Froyo نیز شناخته می شود) را اجرا می کنند در حالی که ابزار 10اینچی جدیدتر، Android 3.0 پیشرفته تر را اجرا می نمایند. استثنایی که بر این قاعده وجود دارد HP TouchPad که سیستم عامل HP یعنی WebOS را اجرا می کند و BlackBerry PlayBook کمپانی Research in Motion که سیستم عامل اختصاصی BlackBerry Tablet OS این کمپانی را اجرا می نماید.
قبل از این که اپل، Ipad را عرضه کند، اکثر tablet PC ها، سیستم عامل های ویندوز را (که از قابلیت لمسی برخوردار بودند) اجرا می کردند. ابزاری مثل Asus Eee PC Touch و Dell Inspiron Duo یک تجربه صفحه لمسی را با Windows 7 تلفیق می کنند، هر چند که این ها بیش تر شبیه لپ تاپ های عادی هستند و تجربه کار با آن ها مثل استفاده از یک PC معمولی است تا تبلتی که یک سیستم عامل اختصاصی را اجرا می کند. در همین حال، الان در بازار، eBook reader هایی مثل Amazon Kindle عرضه می شود که ممکن است وسوسه شوید آن ها را tablet-lites بدانید. این ها ابزارهای کاملاً متفاوتی نسبت به تبلت ها هستند و از نمایش گرهایی استفاده می کنند که فقط وقتی دکمه ای را فشار دهید Update می شوند؛ این ها تماماً برای نمایش متن و تصاویر استاتیک طراحی شده اند.
هنوز برای این که بگوئیم کاربران و صنعت نهایتاً کدام سایز و فرمت تبلت را ترجیح خواهند داد، زود است و بخش اعظم این انتخاب به علائق و انتخاب های شخصی خود شما بستگی دارد. در حالی که نمایش گرهای 10 اینچی یک تجربه بهتر ارائه می کنند، خصوصاً وقتی از صفحه کلیدهای on-screen استفاده کنید، صفحه های نمایش 7 اینچی بسیار بهتر در داخل کیف و جیب های بزرگ جای می گیرند. و تمام سیستم عامل ها نیز مشخصات مخصوص به خودشان را دارند.

آرزوهای بزرگ
 

گذشته از تمام دردسرها و گرفتاری ها و سردرگمی هایی که مطمئناً دور اول عرضه تبلت ها به وجود می آورد، ابزارهای جدید دارای امکانات جالب توجهی هم هستند. تلفیق قابلیت سیار بودن و قابلیت اتصال یک گوشی هوشمند با عناصر موجود در یک لپ تاپ ؛ خصوصاً صفحه های نمایش بزرگ، پردازنده های قوی تر و فضای لازم برای دوربین های بهتر و بهتر، درگاه ها و تجهیزات جانبی، تبلت ها کاربران موبایل را به کشف کارهای جدید متعددی که می توانند با آن ها انجام دهند دعوت می کنند.
درست مثل iPhone و سایر گوشی های هوشمندی که انفجاری از تعامل های مبتنی بر رسانه اجتماعی غنی و مکان محوریکه تعداد کمی آن را پیش بینی می کردند، ظهور مقوله ای از ماشین هایی که حتی قدرتمندتر و پیچیده تر هستند بدون شک سیکل شتاب انگیز دیگری از خلاقیت را در فعالیت های مبتنی بر وب به راه خواهد انداخت. اغلب این تبلت های جدید به همراه دوربینی برای عکاسی و فیلم برداری snapshot و همچنین یک دوربین جلویی برای ویدئو کنفرانس بدون محدودیت عرضه می شوند.
گذشته از دوربین های بهتر، فرمت بزرگ تر این تبلت ها فضای لازم برای اجزای پیشرفته GPS با آنتن های قوی تر که باید از قابلیت های جدید سرویس های مکان محور نظیر Facebook-Places ,Foursquare و Layar پشتیبانی کند را فراهم می آورد. در همین حال، قابلیت استفاده از سرویس های عکس و ویدئوی جامعه محور به کاربرانی که در حال بازدید از مکانی هستند، اجازه می دهد از تبلت خود برای capture عکس ها و ویدئوهای خود استفاده کنند و سپس این محتوا را به شکل دینامیک با دیگران به اشتراک بگذارند.
ضمناً، Mobile Gaming نیز در تبلت ها جای داده خواهد شد. هم App Store شرکت اپل و هم Android Market گوگل بازی های سه بعدی با کیفیت بالا نظیر Madden ll کمپانی EA و Real Racing کمپانی Firemints را ارائه می کنند. بازی های چند کاربره مثل Air Hockey و Scrabble نیز از طریق تبلت ها در حال نزدیک کردن کاربران به یکدیگر هستند و فراگیر شدن عنوان های چند بازیکن آن لاین مثل WorldofWarcraft بر روی تبلت ها نیز فقط به اندکی زمان نیاز دارد. در این مقطع زمانی اولیه، فضای لازم برای توسعه برنامه های کاربردی موبایل وجود ندارد و به این زودی ها نمی توانیم شاهد چنین پیشرفت هایی در این حوزه باشیم.
موج جدید تبلت ها، رویای ابزار همیشه متصل را نهایتاً به واقعیت تبدیل خواهد کرد. بسیاری از این تبلت ها هر دو نوع اتصال Wi-Fi و 3G را ارائه می کنند و به شکل قراردادهای دیتای دارای سوبسید در شبکه های موبایل در دسترس هستند. در حال حاضر هیچ کمپانی موبایلی یک طرح تلفیقی برای تبلت و موبایل شما ارائه نمی دهد در عوض شما باید یک سیم کارت جداگانه برای هر وسیله تهیه کنید (که این کار به شکل قابل توجهی هزینه های پرداختی برای استفاده از داده های بی سیم را افزایش می دهد). هر چند، در حال حاضر شما می توانید برای ایجاد hotspotهای بی سیم و به اشتراک گذاری مستقیم اتصال دیتا از تلفن موبایل خود به تبلت، از تلفن های متعدد موجود در بازار استفاده کنید.

معرفی تبلت

چند مانع دیگر
 

هرچند قبل از این که بتوانیم رسیدن به آینده باشکوه مبتنی بر تبلت را جشن بگیریم، این صنعت باید بر چندین مانع تکنیکی جدی فائق آید. جدی ترین مشکلات به پلتفرم های سیستم عامل و کمپانی های سازنده آن ها مربوط می شود.
سهم این مشکلات نباید برای غول های نرم افزاری بیش تر باشد. دلایل متعددی برای شک کردن به این موضوع وجود دارد که بیش از چند پلتفرم عمده در دراز مدت بتوانند در بازار تبلت رونق پیدا کنند، نکته ای که Apple ,Google و مایکروسافت به خوبی از آن آگاه هستند و به امید تسلط بر بازار تبلت، بر سر به دست آوردن حقوق patent ها و استانداردهای اینترنتی با هم نزاع می کنند. در دسترس بودن برنامه های کاربردی بر روی پلتفرم های رقیب، عامل کلیدی این نبرد خواهد بود.
حتی علیرغم نبردی که بین خود تولید کنندگان پلتفرم وجود دارد، هر یک از آن ها مجموعه منحصر به فردی از ویژگی ها را ارائه می کنند. سیاست های محدود کننده و غیر شفاف Apple در رابطه با ارائه برنامه های کاربردی، برای بسیاری از توسعه دهندگان iOS که ممکن است ماه ها صرف توسعه یک برنامه کاربردی؛ فقط برای Apple کنند و این کمپانی از توزیع آن بر روی store خود داری کند عاملی بازدارنده محسوب می شود.

معرفی تبلت

سیستم عامل خود را هوشمندانه و با دقت انتخاب کنید
 

در سمت Computing کارها، انتخاب یک سیستم عامل کار بسیار ساده ای است؛ شما یا یک Windows PC را انتخاب می کنید و یا به دنبال یک سیستم Macمی روید. اما در دنیای تبلت، حداقل 5 پلتفرم متفاوت که توجه شما را به خود جلب می کند، وجود دارد.
iOS کمپانی Apple که iPad2 ،iPhone و iPod touch از آن استفاده می کنند، به واسطه سازگاری با مجموعه گسترده ای از بیش از 300000 برنامه کاربردی در حال حاضر در این زمینه پیشتاز است.
هر چند، Google Android نیز در این مسیر پیشروی می کند. پلتفرم اکثر تبلت های غیر اپل، Android است که در سال 2011 در نسخه های متعددی در دسترس قرار خواهد گرفت. تبلت های فعلی نسخه های Android 1.6 ،2.0 ،2.1 و ‎2.2 را عرضه می کنند اما نسخه ای که باید چشم به راهش باشید Android 3.0 (که با نام Honeycomb شناخته می شود) است. این نسخه بر روی تبلت های جدید 10 اینچی نظیر Xoom موتورولا در دسترس خواهد بود. Android در زمینه Multitasking کمی بهتر از iOS عمل می کند و با وجود گستره وسیع تری از برنامه های کاربردی، سیستم بازتری به شمار می رود.
Research in Motion نیز با BlackBerry Tablet OS خود که برای اولین بار بر روی BlackBerry PlayBook ارائه خواهد کرد وارد این بازی شده است. یک خصوصیت منفی آن، این است که فقط در حالت افقی کار می کند اما یک اینترفیس همواره به شمار می رود و قرار است با نرم افزارBlackBerry Messenger یکپارچه شود.
کمپانی HP نیز WebOS را با TouchPad خود که یک اینترفیس تر و تمیز است و کار همزمان بر روی چندین آیتم را تسهیل می کند عرضه خواهد کرد. این سیستم عامل یکپارچگی نزدیکی با تمام محصولات دیگر HP نظیر چاپ گر ها نیز دارد و برنامه های کاربردی زیادی برای آن عرضه خواهد شد. در بین تمام این ها، مایکروسافت به توسعه Windows 7 ادامه می دهد، اگر چه این یک سیستم عامل اختصاصی برای تبلت ها نیست و در حقیقت بر روی لپ تاپ ها بسیار بهتر کار می کند.
اگر قسم خورده اید که فقط از یک پلتفرم استفاده کنید، انتخاب تان می تواند بسیار راحت باشد اما اگر ترجیح می دهید بر اساس نتایج حاصل از مقایسه دقیق ویژگی ها و امکانات پلتفرم های گوناگون تصمیم گیری کنید، قضیه دشوارتر می شود.تبلت های Apple iPad و Android‏ Google گزینه های خوبی محسوب می شوند؛ در حالی که WebOS و BlackBerry Tablet OS گزینه های مبهم تری به شمار می روند. مایکروسافت و مکینتاش در این بازی نقشی ندارند.
5

معرفی تبلت

تبلت پیشنهادی
 

Apple iPad 2
 

قیمت: 399 پوند
سیستم عامل: iOS
تبلتی که شور و هیجانی در بازار به راه انداخت و هنوز هم ابزاری است که ارزش خریدن را دارد. iPad 2 جدید Apple یک شاهکار سبک وزن و باریک در حوزه طراحی است اما طبیعت کنترلی Apple برنامه های کاربردی آن را محدود می کند. iPad 2 از Adobe Flash نیز پشتیبانی نمی کند بنابراین قابلیت استفاده از ویدئوی آن لاین با محدودیت روبرو است. اگرچه این ابزار هنوز هم یک قطعه زیبا است. شکل (6)
www.apple.com/uk/pad

معرفی تبلت

BlackBerry PlayBook
 

سیستم عامل: BlackBerry Tablet OS
در حالی که سایر تولید کنندگان سایز ابزار خود را افزایش می دهند، BlackBerry کماکان از فرمت 7 اینچی استفاده می کند و اصرار دارد وسیله ای را عرضه کند که فقط در حالت افقی قابل استفاده است. عجیب است! اما این یک اینترفیس بسیار خوب است که کار با آن تجربه ای مسرت بخش به شمار می رود و با گنجاندن نرم افزار تجاری BlackBerry و BlackBerry Messenger می تواند به یک انتخاب مناسب بدل شود. شکل(7)
www.blackberry.com

معرفی تبلت

HP Touchpad
 

سیستم عامل: WebOS
شاید این تبلت با یک اینترفیس flick-able، جذاب ترین تبلت موجود در بازار باشد. در این جا ایده های هوشمندانه زیادی نظیر قابلت انتقال بی سیم فایل ها بین یک تلفن HP و HP Touchpad با لمس آن ها وجود دارد. و شما می توانید فایل ها را به صورت بی سیم بر روی چاپ گرهای HP چاپ کنید. شکل(8)
www.hp.co.uk

معرفی تبلت

Motorola Xoom
 

قیمت:499 پاوند
سیستم عامل: Android 3.0
این تبلت با برخورداری از یک پردازنده ‎1GHz Tegra 2 دو هسته ای و یک گیگابایت رم بسیار سریع اجرا می شود. و نمایش گر 10 اینچی بزرگ، دوربین 5 مگاپیکسلی، و فضای ذخیره سازی 32 گیگابایتی آن قابلیت های این ابزار واقعاً قدرتمند را افزایش می دهد. Xoom گزینه خوبی برای جایگزینی iPad است. شکل(9)
www.motorola.com

معرفی تبلت

Samsung Tab
 

قیمت: از 399 پاوند
سیستم عامل: Android 2.0/3.0
تا این تاریخ تبلت 7 اینچی سامسونگ بزرگ ترین رقیب iPad بوده است. این تبلت به صورت استاندارد با 3G عرضه می شود و از Adobe Flash پشتیبانی میکند. دو دوربین توکار آن دیگر یک ویژگی منحصر به فرد محسوب نمی شود اما کماکان همه را غافلگیر می کند. نسخه جدید 10 اینچی آن از سیستم عامل (Android 3.0 (Honeycomb بهره خواهد گرفت. شکل (10)
www.samsung.co.uk
منبع: بزرگراه رایانه، شماره ی 140



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.