اعتماد در روابط زناشويي

در وصف کساني که فوراً به ديگران اعتماد مي کنند؛ تنها يک کلمه مي توان گفت: «نادان!» اعتماد واقعي به تدريج و همزمان با خطر کردن تدريجي فرد رشد مي کند و به راحتي نيز از بين نمي رود، به همين دليل است تنها روابطي که کاملاً در سايه ي اعتماد قرار دارند به درازا مي کشد. اين مقاله شما را در باره ي چگونگي عملکرد اعتماد و سربلند بيرون آمدن از يک رابطه ي مستحکم راهنمايي مي کند.
پنجشنبه، 20 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اعتماد در روابط زناشويي

اعتماد در روابط زناشويي
اعتماد در روابط زناشويي


 

نويسنده: عباس تحريري




 
در وصف کساني که فوراً به ديگران اعتماد مي کنند؛ تنها يک کلمه مي توان گفت: «نادان!» اعتماد واقعي به تدريج و همزمان با خطر کردن تدريجي فرد رشد مي کند و به راحتي نيز از بين نمي رود، به همين دليل است تنها روابطي که کاملاً در سايه ي اعتماد قرار دارند به درازا مي کشد. اين مقاله شما را در باره ي چگونگي عملکرد اعتماد و سربلند بيرون آمدن از يک رابطه ي مستحکم راهنمايي مي کند.
روابط، بين دو انسان کاملاً متفاوت برقرارمي شوند که تلاش دارند زمينه يي مشترک در وجود يکديگر پيدا کنند. حقيقت دوام هر رابطه معجزه ي گذشت، شکيبايي و اعتماد است و اين اعتماد تنها زماني به دست مي آيد که يک نفر خطر کند و آسيب نبيند. در نتيجه اعتماد با افزايش اين خطر کردن رشد مي کند و در اين فرايند هيچ کس آسيب نمي بيند.

زماني که والدين مي خواهند تعيين کننده يک رابطه باشند
 

در يک زندگي زناشويي حتي والدين زوجين نيز نمي توانند غريبه باشند. شما سعادتمند هستيد اگر پدر و مادري داريد که به شما اجازه مي دهند خودتان تصميم بگيريد و حتي مرتکب اشتباه شويد! بسياري از والدين گمان مي کنند خودشان بهتر مي دانند رابطه ي فرزندان شان بايد چگونه باشد. اين هرگز مؤثر نخواهد بود و فقط به بروز مشکلاتي در زمينه ي اعتماد منجر خواهد شد. اگر شما پس از ازدواج به وابستگي به خانواده ي خود ادامه دهيد، در نهايت همسر را ترک خواهيد کرد. اگر پدر و مادري داريد که مرتباً همسر شما را زير سؤال برده و از او انتقاد مي کنند، بايد به آنها بگوييد که از اين کار دست بردارند. اگر اين کار خودرا متوقف نکردند، از آنها جدا شويد! اين يک دستور است تا به آنها بگوييد «من آن قدر همسرم را دوست دارم که اجازه نمي دهم کسي بين ما قرار گيرد.» اين کار، موجب ساخته شدن اعتماد مي شود!
اگر کسي جانب پدر ومادرش را بگيرد يا به شايعاتي که ديگران درباره همسرش مي گويند گوش کند چطور؟ اگر با وجود اين که واقعاً هيچ مدرکي دال بر خيانت همسرتان وجود نداشته باشد، اما شما هنوز ترديد داشته و او را متهم کنيد چطور؟ همسرتان هر لحظه يي که در محل کار خود نيست پيش شماست، اما با اين وجود هنوز هم به او شک داريد. فراموش نکنيد حسادت يک هيولاست و در بيشتر اوقات، اضطراب ناشي از فقدان عزت نفس است. شما احساس ميکنيد که لياقت همسر خود را نداريد، در نتيجه گمان مي کنيد که او دارد با شما راه مي آيد. اکثر افراد همزمان با رشد اين حس اعتماد به همسرشان، بر شکل خفيف تر اين اضطراب غلبه مي کنند. اگر چه عده يي نگراني بيشتري نسبت به اين که اين سوءظن همسرشان را از آنها دور کرده دارند.
مشکلات اعتماد زماني که در نتيجه ي نگراني هاي غيرمنطقي باشند از نظر حل شدن دشوارترين مشکلات هستند. امکان ندارد بتوانيد اعتماد کسي را جلب کنيد که خودش را ناتوان ازاعتماد کردن مي داند! به خاطر داشته باشد که اعتماد چگونه رشد مي کند. يک نفر خطر مي کند و در صورتي که آسيب نبيند، براي خطرهاي بزرگتر اشتياق نشان مي دهد. اگر براي اعتماد کردن اضطراب داشته باشيد و نخواهيد خطر کنيد، از اعتماد کردن عاجز خواهيد بود. اگر ترديد داريدکه خودتان يا طرف مقابل تان در اين زمينه دچار مشکل شده ايد، فکر خوبي است که به يک مشاوره مراجعه کنيد تا تشخيص داده شود و از او تقاضاي کمک کنيد. بسياري از داروها و روش هاي درماني در دسترس هستند که مي توانند به رفع اين اضطراب کمک کنند.
کار آساني نيست! اعتماد به کندي رشد مي کند و اگر از بين برود، به کندي بهبود مي يابد. مشکلات ناشي از عدم اعتماد، پيچيده و دردناک هستند. اگرچه با شکيبايي و عشق معمولاً غلبه بر اين بي اعتمادي وتوسعه ي يک رابطه ي سالم و دايمي ممکن مي شود. تنها تصور کنيد روزي را که در سايه ي اعتماد يکديگر به آرامش مي رسيد.
حتماً به ياد داشته باشيد و بدانيدکسي هست که مي تواند به شما کمک کند، کسي که شما را دوست دارد و فقط بهترين ها را براي شما مي خواهد و او خداست.

زماني که کسي از اين اعتماد سوءاستفاده کند.
 

زماني که کسي به اعتماد به دست آمده لطمه مي زند و در طي فرآيند به طرف مقابل آسيب مي رساند، ديگر اعتماد به اندازه ي قبلي خود بازنمي گردد و کاملاً از بين مي رود. اگر کسي به پيمان زناشويي خود پشت پا بزند، معمولاً حتي بعد از سال وفاداري اين زندگي به پايان مي رسد. تنها يک خطاي کوچک مي تواند تمام اعتماد موجود را در يک رابطه زير سؤال ببرد. اگرشماآن کسي هستيد که زيان ديده، تنها زماني بهبودي حاصل مي شود که شما دوباره حاضر باشيد خطر کنيد و به تدريج به همسر خود فرصت بدهيد تا اين اعتماد را دوباره به شما بازگرداند. اين کار به اندازه ي کافي سخت است و به ندرت به اين سادگي تمام مي شود. زماني که هر دو نفر براي بهبودي آماده شده اند، تازه چندين مورد براي تخطي مجدد و تلافي کردن پيش مي آيد. در چنين حالتي، پيش از آن که دوباره خطر کنيد، بايد آگاهانه رابطه تان را مرورکرده و ببينيد آيا منافع اين رابطه بر خيانت صورت گرفته برتري دارد يا نه؟!

زماني که اعتماد تحت تأثير غريبه ها قرار مي گيرد
 

همين که اعتماد بين شماو فردي به آساني شکسته شد به اندازه ي کافي بد است، اماگاهي غريبه ها نيز مي توانند مشکلات بيشتري را در اين زمينه موجب شوند. شايعه هاي متفاوت در شرايط مختلف، مي توانند اعتماد شمارا به طور جدي دچار مشکل کنند. بسياري از زندگي هاي مشترک تنها به دليل چنين اتهاماتي ازهم پاشيده اند.
منبع: 7 روز زندگی شماره 123



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.